Laihtuminen on vaikeaa jo esivaihdevuosien aikana
Olen alle 40 v, esivaihdevuosioireita on jo. En olisi ikinä uskonut, että laihduttaminen on näin vaikeaa tässä iässä. Siinä missä nuorena paino putosi reippaasti vähän syömisiä vähentämällä ja enemmän liikkumalla, ei enää riitäkään. Olen ollut tiukalla ruokavaliolla 2 kk (täysin ilman herkkuja), pätkäpaastonnut ja olen saanut 6 kiloa pois. Jos en olisi ollut näin tiukka ruokailun ja paaston suhteen, ei olisi lähtenyt tätäkään vähää. Vielä olisi normaalipainoon matkaa 1,5 kiloa ja senkin jälkeen haluaisin vielä tiputtaa painoa, etten keikkuisi ylipainon rajalla.
Muita, joilla paino ei putoa enää kuten ennen?
Kommentit (121)
Mä oon 39 ja pudotin just 3 kiloa kolmessa viikossa. Helppoa ku heinänteko. Viikolla lasken kaikki kalorit mitä syön, yleensä 1000-1400 ja viikonloppuna (la ja su) syön mitä huvittaa.
Ruuhkavuodet, stressi... Käynyt nuo läpi eikä paino-ongelmia. Miten nuo voivat vaikuttaa painoon/laihduttamiseen? Ekan kerran kuulen sellaisesta. 80 % painonhallinnasta on sitä, mitä ja miten paljon ahdat suuhusi.
Vierailija kirjoitti:
Jos laihtuminen olisi helppoa yhtään missään iässä, ei meillä täällä olisi lihavia ihmisiä.
Eihän laihtuminen ole monelle ongelma vaan saavutetun painon pitäminen.
Salaisuus on pysyä normaalipainossa niin ei tarvitse laihduttaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Paino putoaa kun vaihtarit ohi.
Mulla ei ole vielä ohi mutta olen huomannut tuon asian monen kohdalla. Ikäänkuin hormonivaihtelu estäisi laihtumisen.
Aerobinen liikunta ei estä lihaskatoa joka vähentää energiankulutusta.
6 kiloa kahdessa kuukaudessa? Ei tuo kuulosta vaikealta ollenkaan.
Itse en kyllä suosi noin kovaa tahtia. Oon laihduttanut kilon kuussa tahtia, koska sen voi tehdä täysin ilman nälkää ja siis myös nälkävelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 39 ja pudotin just 3 kiloa kolmessa viikossa. Helppoa ku heinänteko. Viikolla lasken kaikki kalorit mitä syön, yleensä 1000-1400 ja viikonloppuna (la ja su) syön mitä huvittaa.
Sä oletkin 39 vuotias! 10 vuoden päästä tilanne voi olla erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Ruuhkavuodet, stressi... Käynyt nuo läpi eikä paino-ongelmia. Miten nuo voivat vaikuttaa painoon/laihduttamiseen? Ekan kerran kuulen sellaisesta. 80 % painonhallinnasta on sitä, mitä ja miten paljon ahdat suuhusi.
Kortisoni kautta, ihan yleisesti tunnettu asia.
Sama homma. Ennen tarvitsi vain vähän kattoa mitä syö ja käydä lenkillä… nyt ei auta mikään, vahdittava syömisiä, liikuttava ja heti jos tulee taukoa paino nousee äkkiä takasin..
mulla varmaan noin 10kg pudotettavaa. Mutta vaikeaa on.
Voi voi tätä lainausta. Autocorrect pääsi väliin, **kortisolin** kautta.
Mä oon 52 v ja pudottanut nyt puolessa vuodessa noin 10 kg. Syön suurin piirtein 2000-2300 kcal/pv ja yhtenä päivänä viikossa mitä mieli tekee ilman laskemista. Syön ihan tavallista ruokaa, ite kokkaan jotain wokkeja ja muita helppoja. Syön myös joka päivä jotain herkkuja, jotka joko kirjaan sovellukseen tai sitten en. Syön niin kuin kuvittelen normaalipainoisen syövän. En siis ole kuurilla, vaan elän tavallista elämää. Jos jättäisin kaikki suklaat ja muut pois, olisin varmaan laihtunut enemmän, mutta sehän ei olisi sitten normaalia elämää.
Käyn 4 krt viikossa salilla, lenkkeilen ja joogaan. En liiku laihtuakseni, vaan koska tykkään liikkumisesta ja se on mulle ajankulua eli harrastus.
Toistaiseksi on paino pudonnut koko ajan, saa nähdä pysähtyykö jossain vaiheessa niin, että pitää kiristää kalorimäärää. Vielä ei ole ollut vaikeaa pudottaminen.
Ei mulla vaan. Olen laihtunut viiskymppisenäkin ja ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsä kommentti, mutta vain pysyvät muutokset tuovat tulosta, kuurit vain lihottavat. Kiinnitä huomiota riittävään proteiinin ja kuitujen saantiin. Paljon kasviksia, marjoja, siemeniä, pähkinöitä, täysjyväviljaa. Älä keskity laihtumiseen, vaa mieti ruoan monipuolisuutta ja terveellisyyttä. Heitä vaaka pois. Vähintään kolme kertaa viikossa reipasta liikuntaa, jossa syke nousee ja tulee hiki. Juoksu on tehokas keino painon pudotukseen. Voimaharjoittelu lisää lihasmassaa ja polttaa rasvaa.
N53
Pointti onkin siinä, että ensin kilot karistetaan tiukalla ruokavaliolla ja ihannepainossa keskitytään opettelemaan uudet ruokailutavat, joilla ei liho entisiin mittoihin.
Tutkimusten mukaan laihdutuskuurit kuitenkin pidemmän päälle lihottavat.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus itsellä. Sekin on hyvä muistaa, että monet lääkitykset vaikeuttavat painonhallintaa ja laihtumista. Nuorempana harvalla on pysyviä lääkityksiä. Itse lihoin eräästä kipukynnystä nostavasta lääkkeestä lähes 20 kg ja nyt pudottelen noita kiloja lääkityksen loputtua. Hitaasti lähtevät kilot
No ei kyllä normaalilla 40-vuotiaallakaan pitäisi olla pysyvää lääkitystä. Tiedän toki, että osalla on, mutta aika huolestuttavaa jos sellaista pitää normaalina.
No joo mut ap sanoi olevansa myös alle 40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus itsellä. Sekin on hyvä muistaa, että monet lääkitykset vaikeuttavat painonhallintaa ja laihtumista. Nuorempana harvalla on pysyviä lääkityksiä. Itse lihoin eräästä kipukynnystä nostavasta lääkkeestä lähes 20 kg ja nyt pudottelen noita kiloja lääkityksen loputtua. Hitaasti lähtevät kilot
No ei kyllä normaalilla 40-vuotiaallakaan pitäisi olla pysyvää lääkitystä. Tiedän toki, että osalla on, mutta aika huolestuttavaa jos sellaista pitää normaalina.
Kiitos, että sanot minua epänormaaliksi. Terveisin kolmekymppisenä raskauden takia sairastunut, 2 pysyvää lääkitystä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää itsensä niin hyvässä kunnossa, että ei tarvitse motivoida liikkumaan vaan liikunta on houkutteleva nautinto ja kykenee tekemään helposti 1000 kilokalorin juoksulenkkejä. Enemmänkin täytyy pitää huolta, että tulee syötyä riittävästi.
Tuollaiset juoksut onnistuu, jos on liikunnallinen ja painoa ei ole kohtuuttomasti. Mutta se nyt vaan on fakta, että joku 160 cm/90 kg ei jaksa tuollaisia juoksulenkkejä tehdä.
1000 kcal juoksulenkki tarkoittaa käytännössä puolimaratonia. Aika harva hyväkuntoinenkaan sellaisia jatkuvasti juoksee. Toinen juttu on sitten se, että jos osuu huono tuuri omalle kohdalle, niin esivaihdevuodet laittaa kropan niin sekaisin, että paino vaan nousee vaikka kuinka juoksisi. Valitettavasti edes hormonikorvaushoidot ei pudottaneet sitä noussutta painoa, vaikka muihin ongelmiin auttoivatkin. Eli ei se hyväkuntoisuuskaan takaa, ettei ongelmia tulisi.
Jojoillut elämässäsi? Sitten on aina vaan vaikeampaa. Lihas muuttuu äkkiä läskiksi jne. Se suhde syöminen/kulutus on koko elämän mittainen juttu. Ei auta, että laihduttaa ja palaa taas vanhoihin tapoihin.
Itsellä ei mitään ongelmaa, koska aina ollut hoikka. En ole koskaan varsinaisesti joutunut laihduttamaan. Vähensin vaihdevuosien alkaessa syömistä ja aloitin kuntosalitreenit. Kiloja tullut parissa vuodessa 4, siitä lienee puolet lihasmassaa.
170/62