Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuminen on vaikeaa jo esivaihdevuosien aikana

Vierailija
20.05.2026 |

Olen alle 40 v, esivaihdevuosioireita on jo. En olisi ikinä uskonut, että laihduttaminen on näin vaikeaa tässä iässä. Siinä missä nuorena paino putosi reippaasti vähän syömisiä vähentämällä ja enemmän liikkumalla, ei enää riitäkään. Olen ollut tiukalla ruokavaliolla 2 kk (täysin ilman herkkuja), pätkäpaastonnut ja olen saanut 6 kiloa pois. Jos en olisi ollut näin tiukka ruokailun ja paaston suhteen, ei olisi lähtenyt tätäkään vähää. Vielä olisi normaalipainoon matkaa 1,5 kiloa ja senkin jälkeen haluaisin vielä tiputtaa painoa, etten keikkuisi ylipainon rajalla.

Muita, joilla paino ei putoa enää kuten ennen?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan sitten viisaat, miten saa esivaihtari-iässä tiputettua 4-5 kg/kk tahdilla painoa? Ei ollut mikään ongelma nuorempana tuo tahti, enää ei kilot tuota tahtia tipu.

Miksi pitää olla tuo tahti? Tuolla tahdilla sulta lähtee myös lihakset, oli ikä mikä tahansa. Eikö pointti ole saada rasvaa pois

Vierailija
22/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeskelin perusaineenvaihduntalaskurilla oman peruskulutukseni. Olen n. 163/68, liikun vähän. Laskuri arvioi perusaineenvaihdunnaksi n. 1700 kcal/vrk. Jos meinaisi laihtua kilon viikossa, pitäisi päivässä syödä 1000 kaloria vähemmän eli pärjätä 700 kalorilla per päivä. Siitä voi päätellä, miksi laihtuminen on hidasta.

Ihan höpö löpöä. Lisäät liikuntaa, niin sulle tulee kalorinkulutusta huomaamattasi, siihen vielä ruoalla pieni vaje ja homma rokkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe laihtumista mitenkään vaikeaksi. Hidasta se toki on, mutta en mä mitään pikavoittoja odotakkaan. Syömisiä olen vähentänyt ja liikkumista tehostanut.

Vierailija
24/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeskelin perusaineenvaihduntalaskurilla oman peruskulutukseni. Olen n. 163/68, liikun vähän. Laskuri arvioi perusaineenvaihdunnaksi n. 1700 kcal/vrk. Jos meinaisi laihtua kilon viikossa, pitäisi päivässä syödä 1000 kaloria vähemmän eli pärjätä 700 kalorilla per päivä. Siitä voi päätellä, miksi laihtuminen on hidasta.

Miksi pitäisi laihtua kilo viikossa?

Vierailija
25/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 50v ja hyvin toimii sali, järkevä ruokavalio ja satunnaiset kävelylenkit. Mulla vielä selän kanssa rajoitteita liikunnassa, osasyy myös sille lihomiselle. Mutta nyt 5kk salilla takana ja kasvoista, kaulasta, rinnasta, vatsasta, joka puolelta rasvaa lähtenyt ja kroppa alkaa näyttämään jäntevämmältä. Puntaria en käytä, se kun ei kerro mistä paino koostuu, peilistä sen näkee. Ikinä en lähtisi kitukuureille

Tämähän se on. Iso osa vaihdevuosi- ja esivaihdevuosi-ikäisistä naisista omaa niin vähän lihasmassaa, että ei ihmekään, jos metabolia on hidasta ja laihtuminen sen myötä. Lisäksi se lihasmassa vähän liikkuvilla alkaa vielä hävitä, mikä hidastaa metaboliaa entisestään.

Vierailija
26/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No helpollahan se paino on näköjään pudonnut.

Ei tämä ole helpolla lähtenyt, on vaatinut tiukkaa kitukuuria. Ja nuorempana olisin samassa ajassa karistanut 10 kiloa.

No itse en enää pysty pitämään tiukkaa kitukuuria, koska kolmen päivän jälkeen pilviin nousseet kortisolitasot romahduttaa kilpirauhashormonin tuotannon ja toimintakyky vajoaa pohjamutiin. Vielä pari vuotta sitten pystyin jatkamaan kuukausitolkulla kitukuuria ilman vastaavaa vaikutusta.

Vierailija
27/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei putoa edes kitukuurilla ja syynä kilpirauhasen vajaatoiminta. Siihen ei ole lääkitystä, sillä vajaatoiminnan on todettu johtuvan puolestaan pahasta raudanpuutteesta. Rauta ei millään taas nouse, kun vuodan kuin seula neljän viikon välein.

Tuohon vuotamiseen on olemassa apuja. Kannattaisko käydä gynellä?

Vierailija
28/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan sitten viisaat, miten saa esivaihtari-iässä tiputettua 4-5 kg/kk tahdilla painoa? Ei ollut mikään ongelma nuorempana tuo tahti, enää ei kilot tuota tahtia tipu.

Miksi pitäisi tuolla tahdilla tiputtaa?

Vierailija
29/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpö löpöä. Lisäät liikuntaa, niin sulle tulee kalorinkulutusta huomaamattasi, siihen vielä ruoalla pieni vaje ja homma rokkaa. 

Aerobisen liikunnan aiheuttama kalorivaje on vain kolmanneksen liikunnassa kulutetuista lisäkaloreista, koska tutkimusten mukaan keho vähentää kompensoidakseen  muuta kulutusta.

Vierailija
30/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin kävelylenkki on -300 kaloria. Käytännössä meinaa, että saisi syödä päivässä ylimääräisenä leivän ja omenan. Helpompi olla syömättä kuin käydä tunti lenkillä.

Vierailija
31/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli, miksi pitäisi laihtua kilo viikossa tahtia. Siksi, jos pudotettavaa on enemmän kuin pari kiloa. Siksi, että kaikilla ei yksinkertaisesti riitä jaksaminen ja kärsivällisyys siihen, että 15 kiloa pudotetaan pari vuotta.

Vierailija
32/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kiloa kahdessa kuukaudessa on oikein hyvä tahti, etenkin kun on niin lähellä normaalipainoa. 

Lisää voimatreeniä.

Vierailija
33/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pudonnut kaksi kiloa kahdessa kuukaudessa. Pätkäpaastoan, ei herkkuja, pienet annokset kolmesti päivässä. Vähemmällä syömisellä tulisi aliravitsemus. 

Mä en tuolla syömisellä pystyisi edes nukkumaan öisin. 

Vierailija
34/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin kävelylenkki on -300 kaloria. Käytännössä meinaa, että saisi syödä päivässä ylimääräisenä leivän ja omenan. Helpompi olla syömättä kuin käydä tunti lenkillä.

Etenkin kun todellinen vaikutus vuorokauden kulutukseen on -100 kilokaloria. Tehokkain vaikutus kävelylenkillä on se poissaolo jääkaapin läheisyydestä.

Vierailija
35/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsä kommentti, mutta vain pysyvät muutokset tuovat tulosta, kuurit vain lihottavat. Kiinnitä huomiota riittävään proteiinin ja kuitujen saantiin. Paljon kasviksia, marjoja, siemeniä, pähkinöitä, täysjyväviljaa. Älä keskity laihtumiseen, vaa  mieti ruoan monipuolisuutta ja terveellisyyttä. Heitä vaaka pois. Vähintään kolme kertaa viikossa reipasta liikuntaa, jossa syke nousee ja tulee hiki. Juoksu on tehokas keino painon pudotukseen. Voimaharjoittelu lisää lihasmassaa ja polttaa rasvaa. 

N53

Vierailija
36/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suomalaisnaiselle tulee ikää, hänen yleinen aktiivisuus putoaa todella paljon. Ihan esim. uimarannalla lapset ja nuoret juoksevat, uivat ja hyppivät, mutta iäkkäämmillä suomalaisnaisilla meno on paljon rauhallisempaa. Osa sentään käy uimassa, mutta iso osa istuu varjossa tai röhnöttää auringonpaisteessa.

Ja kun liikutaan vähemmän, jää enemmän aikaa syömiselle. Painon nouseminen ja kunnon laskeminen vähentävät liikkumisen mielekkyyttä mikä vain pahentaa tilannetta. Kakkostyypin diabeteksen nostaessaan päätä makenahimo herää. Tilanteen pahetessa seuraa uniapnea ja elimistön matala-asteinen tulehdus, jotka väsyttävät ja lisäävät makean syömistä.

Ihan sama onko nuori vai vanha niin energiaa ei voi tyhjästä luoda.

Kuka vain laihtuu, kun OIKEASTI kuluttaa enemmän energiaa kuin OIKEASTI saa sitä. Ja yhdessäkin kilossa läskiä on energiaa järisyttävät 7000 kilokaloria!!!

Vierailija
37/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin 5v. sitten elämäntapamuutoksella 65-vuotiaana eläkkeelle jäädessäni painostani 20 kg (pudotustahti vajaat 2 kg/kk). Vaikeuksia ei painon pudotuksessa ollut eikä myöskään ole ollut vaikeuksia pitää painoa niissä lukemissa mitkä saavutin sillä tekemäni muutokset ruokavalioon ja ruokailurytmiin ovat pysyviä ja liikunta, jota työvuosina en järin paljoa harrastanut on sekin nyt tullut elämän tavaksi (kävelylenkit useampana päivänä viikossa ja kuntosalitreeni 2 ja kertaa viikossa). En noudattanut painoa pudottaessani mitään erityistä ruokavaliota vaan söin ruokasuositusten mukaisesta terveellistä ruokaa ja sitä syön nytkin joskin hieman enemmän kuin painoa pudottaessani.

Vierailija
38/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsä kommentti, mutta vain pysyvät muutokset tuovat tulosta, kuurit vain lihottavat. Kiinnitä huomiota riittävään proteiinin ja kuitujen saantiin. Paljon kasviksia, marjoja, siemeniä, pähkinöitä, täysjyväviljaa. Älä keskity laihtumiseen, vaa  mieti ruoan monipuolisuutta ja terveellisyyttä. Heitä vaaka pois. Vähintään kolme kertaa viikossa reipasta liikuntaa, jossa syke nousee ja tulee hiki. Juoksu on tehokas keino painon pudotukseen. Voimaharjoittelu lisää lihasmassaa ja polttaa rasvaa. 

N53

Pointti onkin siinä, että ensin kilot karistetaan tiukalla ruokavaliolla ja ihannepainossa keskitytään opettelemaan uudet ruokailutavat, joilla ei liho entisiin mittoihin.

Vierailija
39/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iällä ei ole ollut mitään merkitystä minun laihduttamisissani.  Olen niitä, joilla on hankala kilpirauhasen vajaatoiminta, Thyroxin-annostuksia pitänyt muuttaa usein vuosien varrella.  Laihduttaminen on ollut minulle helppoa, on ollut omaa mukavuudenhaluani, jos olen joskus lipsunut sopivista ruokailu-  ja liikuntatavoista.  Mutta paino putoaa yhtä hyvin nyt 63-vuotiaana kuin 19-vuotiaana. Nuoruuden kilomääriin en tähtää, se ei ole realistista eikä tarpeellistakaan. 

Vierailija
40/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun täytin 50, olen pudottanut 17 kiloa. Vauhti on ollut todella maltillinen (noin kilo kuukaudessa), mutta suunta koko ajan alaspäin. Nyt aloitin hormonikorvaushoidon ja vatsarasva on selkeästi alkanut vähentyä ja painonpudotus kiihtynyt. Kaikki on mahdollista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän