Laihtuminen on vaikeaa jo esivaihdevuosien aikana
Olen alle 40 v, esivaihdevuosioireita on jo. En olisi ikinä uskonut, että laihduttaminen on näin vaikeaa tässä iässä. Siinä missä nuorena paino putosi reippaasti vähän syömisiä vähentämällä ja enemmän liikkumalla, ei enää riitäkään. Olen ollut tiukalla ruokavaliolla 2 kk (täysin ilman herkkuja), pätkäpaastonnut ja olen saanut 6 kiloa pois. Jos en olisi ollut näin tiukka ruokailun ja paaston suhteen, ei olisi lähtenyt tätäkään vähää. Vielä olisi normaalipainoon matkaa 1,5 kiloa ja senkin jälkeen haluaisin vielä tiputtaa painoa, etten keikkuisi ylipainon rajalla.
Muita, joilla paino ei putoa enää kuten ennen?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tippunut tammikuun lopusta 13 kg pelkällä hormonikorvauksen säädöllä.
Mikä annostus ja mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä annostus ja mitä?
Estrenaa ylös (3 pumppausta), slindoja alas (2 tbl->1 tbl). Mirena on ja pysyy. Mut pistää unettomuus lihomaan ja sitä on nyt korjailtu. Nukun varmaan viimeisten 3 vuoden velat, ei ehdi syömään. Ei kyllä ole nälkäkään. Fyysinen työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelin perusaineenvaihduntalaskurilla oman peruskulutukseni. Olen n. 163/68, liikun vähän. Laskuri arvioi perusaineenvaihdunnaksi n. 1700 kcal/vrk. Jos meinaisi laihtua kilon viikossa, pitäisi päivässä syödä 1000 kaloria vähemmän eli pärjätä 700 kalorilla per päivä. Siitä voi päätellä, miksi laihtuminen on hidasta.
Ihan höpö löpöä. Lisäät liikuntaa, niin sulle tulee kalorinkulutusta huomaamattasi, siihen vielä ruoalla pieni vaje ja homma rokkaa.
Tunnin kävelylenkki on -300 kaloria. Käytännössä meinaa, että saisi syödä päivässä ylimääräisenä leivän ja omenan. Helpompi olla syömättä kuin käydä tunti lenkillä.
Siis pitää käydä lenkillä (tai mielummin tehdä jotain lihaskuntoharjoitusta) ja olle syömättä.
Olen laihduttanut käytännössä 4 kk. Kun pääsen normaalipainoon, niin joudun tekemään lopun ikääni töitä pysyäkseni tuossa painossa. En enää ikinä haluaisi joutua laihduttamaan tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelin perusaineenvaihduntalaskurilla oman peruskulutukseni. Olen n. 163/68, liikun vähän. Laskuri arvioi perusaineenvaihdunnaksi n. 1700 kcal/vrk. Jos meinaisi laihtua kilon viikossa, pitäisi päivässä syödä 1000 kaloria vähemmän eli pärjätä 700 kalorilla per päivä. Siitä voi päätellä, miksi laihtuminen on hidasta.
Ihan höpö löpöä. Lisäät liikuntaa, niin sulle tulee kalorinkulutusta huomaamattasi, siihen vielä ruoalla pieni vaje ja homma rokkaa.
Aerobisen liikunnan aiheuttama kalorivaje on vain kolmanneksen liikunnassa kulutetuista lisäkaloreista, koska tutkimusten mukaan keho vähentää kompensoidakseen muuta kulutusta.
Kuka puhui aerobisesta?
Mä oon laihduttanut 18 kg vajaassa vuodessa, olen nyt normaalipainossa mutta vielä ylärajoilla ja aattelin vielä paria kiloa pois, niin sitten olisin ikään kuin oikeasti aina normipainossa pienistä vaihteluista huolimatta. Ei ole oikeastaan ollut vaikeaa, oon vain kävellyt päivittäin ja tarkkaillut syömisiä. Mitään ruokien punnituksia tai kuureja en ole käyttänyt. Vaa'alla käyn pari kolme kertaa viikossa. 48 v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon laihduttanut 18 kg vajaassa vuodessa, olen nyt normaalipainossa mutta vielä ylärajoilla ja aattelin vielä paria kiloa pois, niin sitten olisin ikään kuin oikeasti aina normipainossa pienistä vaihteluista huolimatta. Ei ole oikeastaan ollut vaikeaa, oon vain kävellyt päivittäin ja tarkkaillut syömisiä. Mitään ruokien punnituksia tai kuureja en ole käyttänyt. Vaa'alla käyn pari kolme kertaa viikossa. 48 v nainen.
Kyllähän tuo on vaatinut töitä, jos pitää lenkkeillä päivittäin ja tarkkailla syömisiään.
Älä sinä pönäkkå pösilö turhaan yritä laihduttaa, sillä siitä ei tule lasta eikä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No helpollahan se paino on näköjään pudonnut.
Ei tämä ole helpolla lähtenyt, on vaatinut tiukkaa kitukuuria. Ja nuorempana olisin samassa ajassa karistanut 10 kiloa.
10 kiloa kahdessa kuukaudessa ei kuulosta terveeltä. Kuten jo sanottu, 6 kiloa kahdessa kuukaudessa on jo paljon.
Jos laihtuminen keski-iässä olisi helppoa, meillä olisi paljon vähemmän ylipainoisia. Todellisuus on se, että laihduttaminen tuossa iässä ei ole helppoa. Lisäksi monella on kuormittava elämäntilanne: pienet lapset/koululaiset, työstressiä, ikääntyvät vanhemmat jne. Stressi estää laihtumista tehokkaasti.
36 v laihduttaja täällä. On selvästi vaikeampaa karistaa kiloja nyt kuin kolmekymppisenä 6 vuotta sitten. En olisi ikinä uskonut, miten tiukassa kilot voivat olla. Nyt mitat 164 cm ja 68 kg.
Itse sain 40+ ikäisenä 10kg pois muutamassa kuukaudessa. Vähennä syömistä ja kalorimäärää vielä lisää, jotain liikuntaa joka päivä. Ja painonpudotuksen jälkeen pysyt terveellisellä ruokavaliolla niin ettei kilot tule takaisin. Eipä siinä sen kummempaa.
Olen pudottanut ikävuosina 44-47 yhdeensä 58 kg. Kyllä se ihan putosi, kun vaan pysyi tiukkana. Ei enää putoa millään "no, vähän vähennän herkkuja ja pikaruokaa" tyylillä, vaan kyllä se vaati tiukkaa kalorien laskemista ja rajoittamista. Mutta ihan kyllä hyvin ja tasaisesti paino laski, kunhan vaan pysyi tarkkana, punnitsi kaloripitoisemmat ruoat jne.
Kannattaa pitää itsensä niin hyvässä kunnossa, että ei tarvitse motivoida liikkumaan vaan liikunta on houkutteleva nautinto ja kykenee tekemään helposti 1000 kilokalorin juoksulenkkejä. Enemmänkin täytyy pitää huolta, että tulee syötyä riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää itsensä niin hyvässä kunnossa, että ei tarvitse motivoida liikkumaan vaan liikunta on houkutteleva nautinto ja kykenee tekemään helposti 1000 kilokalorin juoksulenkkejä. Enemmänkin täytyy pitää huolta, että tulee syötyä riittävästi.
Tuollaiset juoksut onnistuu, jos on liikunnallinen ja painoa ei ole kohtuuttomasti. Mutta se nyt vaan on fakta, että joku 160 cm/90 kg ei jaksa tuollaisia juoksulenkkejä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain 40+ ikäisenä 10kg pois muutamassa kuukaudessa. Vähennä syömistä ja kalorimäärää vielä lisää, jotain liikuntaa joka päivä. Ja painonpudotuksen jälkeen pysyt terveellisellä ruokavaliolla niin ettei kilot tule takaisin. Eipä siinä sen kummempaa.
Oliko sinulla paljonkin lähtöpainoa, jos tuollainen pudotus onnistui?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan sitten viisaat, miten saa esivaihtari-iässä tiputettua 4-5 kg/kk tahdilla painoa? Ei ollut mikään ongelma nuorempana tuo tahti, enää ei kilot tuota tahtia tipu.
Mihin sulla on kiire? Ei ne kilotkaan parissa kuukaudessa tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan sitten viisaat, miten saa esivaihtari-iässä tiputettua 4-5 kg/kk tahdilla painoa? Ei ollut mikään ongelma nuorempana tuo tahti, enää ei kilot tuota tahtia tipu.
Mihin sulla on kiire? Ei ne kilotkaan parissa kuukaudessa tulleet.
Minä lihoin lähemmäs 20 kiloa lääkityksen takia. Käytännössä kahdessa vuodessa. Kiloja lähti 0, kun lääkitys lopetettiin. En ajatellut laihduttaa kiloja kahta vuotta.
Keski-ikäisenä se elämä on vaan erilaista. Helppoa oli nuorena laihduttaa, kun oli käytännössä vastuussa vain itsestään. Sinkkuna saattoi vielä olla nälkäkiukkuisena yksin kotona. Eipä onnistu sama perheellisellä.