Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"pääkaupunkiseudulla yksin asuvan opiskelijan välttämättömiksi kuukausimenoiksi laskettiin noin 1 320 euroa."

Vierailija
19.05.2026 |

Enää ei opiskelu onnistu ilman lainaa. Lainaa taas harva uskaltaa ottaa, kun töitä ei ole. Suomi on kusessa.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012017101.html

Kommentit (403)

Vierailija
341/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin opiskelija saa hassattua noin paljon? Sama budjetti kuin minulla työssäkäyvänä, mutta omaan summaani sisältyy myös asuntolaina ja omakotitaloni ylläpito sekä kaiken maailman kiinteistökulut jotka maksan yksin yksinasuvana sinkkuna ja talon ainoana omistajana....?

Vierailija
342/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoille opiskelija-asuntoja. Soluasuntoja. Jos haluaa jotain muuta niin sitten asuu koton, tekee työvuoroja tms. Tuo +1300e on vähän turhan iso summa. Ruokaan joku 200e, vuokra max 500e ja max muutama  satanen sitten muita kuluja. 

Ruokaan 200e/kk? Saa siinä vyötä kiristää, jos tuo on koko kolmen vuoden ruokabudjetti per kuukausi. Vaikka opiskelija söisi kaikkina arkipäivinä ruoan sillä noin 3e hinnalla ruokalassa, niin silti pitäisi kaikki muut ruokakulut kuukaudessa pärjätä 140e . Se on 35e/vk, tai 5e pv. Jo pelkkä iso leikkelepaketti tai juusto maksaa nykyään tuon. Siinä ei paljoa mietitä terveellistä syömistä nykyhinnoilla, ostetaan vaan bulkissa halvinta mitä saa. Kahvipakettikin on jo tuosta budjetista melkein kympin, mutta tietenkään opiskelija ei edes sellaista luksusta voi juoda.

Täh? Mulla menee nykyään ruokaan vähän yli 200 e kuussa. Opiskeluaikana meni ehkä puolet tästä. Söin jättiannoksen yliopistolla ja sen lisäksi puuroa aamulla, jotain pientä illalla. Jos tuli nälkä niin sitten tyyliin nuudeleita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoille opiskelija-asuntoja. Soluasuntoja. Jos haluaa jotain muuta niin sitten asuu koton, tekee työvuoroja tms. Tuo +1300e on vähän turhan iso summa. Ruokaan joku 200e, vuokra max 500e ja max muutama  satanen sitten muita kuluja. 

Ruokaan 200e/kk? Saa siinä vyötä kiristää, jos tuo on koko kolmen vuoden ruokabudjetti per kuukausi. Vaikka opiskelija söisi kaikkina arkipäivinä ruoan sillä noin 3e hinnalla ruokalassa, niin silti pitäisi kaikki muut ruokakulut kuukaudessa pärjätä 140e . Se on 35e/vk, tai 5e pv. Jo pelkkä iso leikkelepaketti tai juusto maksaa nykyään tuon. Siinä ei paljoa mietitä terveellistä syömistä nykyhinnoilla, ostetaan vaan bulkissa halvinta mitä saa. Kahvipakettikin on jo tuosta budjetista melkein kympin, mutta tietenkään opiskelija ei edes sellaista luksusta voi juoda.

Taas joku keskiluokan germabärcce laskeskelemassa välttämättömiä kuluja ilman todellista ymmärrystä köyhempien elämästä. Ei siinä juustot ja leikkeleet yleensä ole sitä ykkösprioriteettia kun vähällä rahalla pärjäillään.

Mä oon oikeasti järkyttynyt kun luen tätä ketjua. Mun opinnoista ei edes ole kovin pitkää aikaa, mutta en tunnista näitä valituksen aiheita. Ehkä sitten oma opiskeluporukka ja kaverit ovat olleet joku poikkeus tai sitten olen liikkunut ihan eri porukoissa kuin nämä kommentoijat.

Asuttiin tosi ahtaasti kimppakämpässä ja meillä oli vaan patjat lattialla. Yleensä viikko ennen tukien tuloa rahat oli loppu ja syötiin pelkkää pastaa. Matkakorttia latasin vaan talvisin kun pyörällä ei pystynyt ajamaan. Työtä ei saanut, niin kesällä suoritin opintoja. Yhtenä kesänä lähdin Ruotsiin kesätöihin vanhainkotiin, kun ei vaan pärjännyt. Ja tämä oli siis ihan normaalia menoa mun ystäväpiirissä. 

Ja tällä tavalla suuri osa tähänkin ketjuun kirjoittavista haluaisi opiskelijoiden elävän. Paitsi tietty omien lapsiensa.

Niin mikä tässä skenaariossa on sitten huonoa? 

Esimerkin opiskelijoilla ei ollut edes varaa sänkyihin ja sä ihmettelet, mikä siinä skenaariossa on sitten niin huonoa.

No hui kauhistus. Ei kyllä ole ihmisellä oikein minkäänlaista resilienssiä, jos patjalla nukkuminen on pahinta mitä voi tapahtua. 

Kuka väitti ja missä, että patjalla nukkuminen on pahinta mitä voi tapahtua? 

Jos ei ole innostusta hankkia sänkyä jostain kierrätyskeskuksesta, voi hyvin nukkua patjalla. Jotenkin tähän patja-asiaan on tartuttu, vaikka kyse on ehkä siitä, että odotetaan että saadaan täysin kalustettu yksiö omaan käyttöön ilman mitään lisäponnisteluja. 

Ja ainakin omana opiskeluaikana ne työt olivat täysin kiven alla. Oli sellaista kitkuttelua kuukaudesta toiseen, mutta se kuului asiaan ja kaikki olivat samalla linjalla, että opiskelijan elämä on tällaista, toivon mukaan ei ikuinen olotila. Eikä työn saaminen ollut opintojen jälkeenkään mikään automaatio. Miten yhtäkkiä on käynyt niin, että tämä on jotenkin epäinhimillistä? Mielestäni tämä kertoo ehkä nykysukupolvesta eikä näytä hyvältä.

Ysärillä oli ainakin todella vaikea saada töitä. Ja niitä koulutusta vastaavia töitä, joihin kaikki haluaa, on aina ollut vaikea saada. Siis ihan aina.

Vierailija
344/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aikoihin eletty. Ymmärrän, että vanhukset kärsivät laitoksissaan ja työtyömät yksinhuoltajat miettivät mistä repivät rahansa ruokaan koko perheelle. Mutta kyllä se onkin opiskelija, joka on se kaikista huono-osaisin. Nyt vaan sitten leikkaamaan vanhusten huollosta, että parikymppiset opiskelijat saavat läppärit ja omat yksiöt, ettei vaan tartte elää yhtään epämukavasti.

Näiden kaikkien ryhmien elämä on kituuttamista, sillä pienellä erotuksella että opiskelijat joutuvat elämään velaksi, työttömät ja vahukset eivät.

Oletteko tosiaan lähtenyt opiskelemaan sillä oletuksella, että työpaikkaa ei löydy? 

Jos ei tosiaan löydy, voisi musta opintolainat hyvin olla tauolla. Mutta esim. satoja tuhansia ansaitseva lääkäri (Pippa Laukka esim. ilmoitti lääkärin tuloikseen 400 000 e) maksaa nuo takaisin käden käänteessä. 

Ja sinusta kaikki opiskelijat valmistuvat  julkkislääkäreiksi?

Jos et ole huomannut, Suomessa kärsitään työttömyydestä. Jopa kokeneet asiantuntijat.

No, kyllä sillä korkeakoulutetulla on parempi mahdollisuus työllistyä kuin millään muulla ryhmällä yhteiskunnassa. 

Vai niin on.  Ehkä oli.

"Miksi korkeasti koulutettujen työttömyys on kasvanut?

Yleinen taloustilanne: Pitkään jatkunut talouden laskusuhdanne ja kotimarkkinoiden heikko tilanne ovat vähentäneet työpaikkoja.

Koulutusmäärien kasvu: Korkeakoulutettujen kokonaismäärä työmarkkinoilla on kasvanut, mikä näkyy luonnollisesti myös työttömien määrän kasvuna.

Julkisen sektorin säästöt: Säästötoimet ja organisaatioiden uudelleenjärjestelyt ovat lisänneet työttömyyttä erityisesti hallinnossa, koulutuksessa ja tutkimuksessa.Kohtaanto-ongelma: Avoimet työpaikat ja hakijoiden osaaminen tai sijainti eivät aina kohtaa. Esimerkiksi tohtoreiden työttömyys on noussut

Niin, mutta jos katsot työllisyysprosentteja, ne huitelee kuitenkin jossain yli 90%ssa. 

Muutama prosentti ehkä tultu alas. 

Vierailija
345/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme tuonkin laski ja millä perusteella??

Eihän tuossa ole järjen hiventä kun työtönkin saa vähemmän yhteensä eikä työttömällä ole halvempia ruokailuja tai muita opiskelija-alennuksia mistään. 

Täh? Olin itse just DI:ksi valmistumisen jälkeen puoli vuotta työttömänä, ja sain moninkertaisen määrän tukia opiskeluun verrattuna. Työmarkkinatuki on yli 800e ja opintotuki alle 300e, samanlaista asumistukea saa kumpainenkin. Ansiosidonnaisella työttömän tuet ovat vielä reilusti suuremmat. Tarkista seuraavalla kerralla faktat ensin👍🏻

Vierailija
346/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki tuon rahan saa menemään kun juhliin kaikki viikonloput ja välillä villiä menoa viikollakin. 

Itselläni meni koko lukukausi tuolla rahalla.

Juu, varmasti riitti koko lukukaudeksi vuonna 1976. 1300 euroa, josta puolet menee jo ei-kovinkaan-kummoisen kämpän vuokraan. Hsl-korttiin, liittymään ynnä muihin pakollisiin vähintään satanen. Ja muutama satanen väistämättä ruokaan, vaikka hyödyntäisi halpaa opiskelija-ateriaa. Ja tuosta 1300 eurostakin iso osa on velkaa, säädyllistä elintasoa ei opiskelijan tuilla saa vaikka asuisi solussa.

Vierailija
347/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasuntoja ei enää ole. 

Voi vuokrata kimppakämpän. Niin mekin tehtiin. En tuntenut kämppäkaveteitani entuudestaan. 

Ei kuulosta yhtään fiksulta muuttaa yhteen täysin tuntemattomien ihmisten kanssa.

No, kun sä menet sinne yliopistolle niin tutustut hyvin moniinkin sulle täysin tuntemattomiin ihmisiin. Se ikään kuin kuuluu asiaan. 

Voi, herran jestas oikeasti. Onko nämä nuoret ihan tosissaan?

Oletko itse tosissasi? Kuvitteletko juttelevasi täällä  vain nuorten kanssa? Itse kommentoin nuoren äitinä. En halua hänen muuttavan yhteen tuntemattomien kanssa enkä halua hänen joutuvan köyhäilemään turhaan.

Vierailija
348/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aikoihin eletty. Ymmärrän, että vanhukset kärsivät laitoksissaan ja työtyömät yksinhuoltajat miettivät mistä repivät rahansa ruokaan koko perheelle. Mutta kyllä se onkin opiskelija, joka on se kaikista huono-osaisin. Nyt vaan sitten leikkaamaan vanhusten huollosta, että parikymppiset opiskelijat saavat läppärit ja omat yksiöt, ettei vaan tartte elää yhtään epämukavasti.

Näiden kaikkien ryhmien elämä on kituuttamista, sillä pienellä erotuksella että opiskelijat joutuvat elämään velaksi, työttömät ja vahukset eivät.

Oletteko tosiaan lähtenyt opiskelemaan sillä oletuksella, että työpaikkaa ei löydy? 

Jos ei tosiaan löydy, voisi musta opintolainat hyvin olla tauolla. Mutta esim. satoja tuhansia ansaitseva lääkäri (Pippa Laukka esim. ilmoitti lääkärin tuloikseen 400 000 e) maksaa nuo takaisin käden käänteessä. 

Ja sinusta kaikki opiskelijat valmistuvat  julkkislääkäreiksi?

Jos et ole huomannut, Suomessa kärsitään työttömyydestä. Jopa kokeneet asiantuntijat.

No, kyllä sillä korkeakoulutetulla on parempi mahdollisuus työllistyä kuin millään muulla ryhmällä yhteiskunnassa. 

Ja otat esimerkiksi julkkislääkärin. Ihan kuin kaikilla korkeakoulutetuilla olisi mahdollisuus tuohon, vain harvalla lääkäriopiskelijalla on edes tuollainen mahdollisuus.

Vierailija
349/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vuokrata kimppakämpän. Niin mekin tehtiin. En tuntenut kämppäkaveteitani entuudestaan. 

Ei kuulosta yhtään fiksulta muuttaa yhteen täysin tuntemattomien ihmisten kanssa.

No, kun sä menet sinne yliopistolle niin tutustut hyvin moniinkin sulle täysin tuntemattomiin ihmisiin. Se ikään kuin kuuluu asiaan. 

Oletko itse tosissasi? Kuvitteletko juttelevasi täällä  vain nuorten kanssa? Itse kommentoin nuoren äitinä. En halua hänen muuttavan yhteen tuntemattomien kanssa enkä halua hänen joutuvan köyhäilemään turhaan.

Eri. Siinä tapauksessa nuoresi joutuu ottamaan opintolainaa, tekemään töitä tai elämään sinun hänelle antamalla avustuksella.

Vierailija
350/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin opiskelija saa hassattua noin paljon? Sama budjetti kuin minulla työssäkäyvänä, mutta omaan summaani sisältyy myös asuntolaina ja omakotitaloni ylläpito sekä kaiken maailman kiinteistökulut jotka maksan yksin yksinasuvana sinkkuna ja talon ainoana omistajana....?

Oletko sä pihalla maailmasta. Jo pelkkä vuokra voi olla 800e.

Vierailija
351/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku keskiluokan germabärcce laskeskelemassa välttämättömiä kuluja ilman todellista ymmärrystä köyhempien elämästä. Ei siinä juustot ja leikkeleet yleensä ole sitä ykkösprioriteettia kun vähällä rahalla pärjäillään.

Mä oon oikeasti järkyttynyt kun luen tätä ketjua. Mun opinnoista ei edes ole kovin pitkää aikaa, mutta en tunnista näitä valituksen aiheita. Ehkä sitten oma opiskeluporukka ja kaverit ovat olleet joku poikkeus tai sitten olen liikkunut ihan eri porukoissa kuin nämä kommentoijat.

Asuttiin tosi ahtaasti kimppakämpässä ja meillä oli vaan patjat lattialla. Yleensä viikko ennen tukien tuloa rahat oli loppu ja syötiin pelkkää pastaa. Matkakorttia latasin vaan talvisin kun pyörällä ei pystynyt ajamaan. Työtä ei saanut, niin kesällä suoritin opintoja. Yhtenä kesänä lähdin Ruotsiin kesätöihin vanhainkotiin, kun ei vaan pärjännyt. Ja tämä oli siis ihan normaalia menoa mun ystäväpiirissä. 

Ja tällä tavalla suuri osa tähänkin ketjuun kirjoittavista haluaisi opiskelijoiden elävän. Paitsi tietty omien lapsiensa.

Esimerkin opiskelijoilla ei ollut edes varaa sänkyihin ja sä ihmettelet, mikä siinä skenaariossa on sitten niin huonoa.

No hui kauhistus. Ei kyllä ole ihmisellä oikein minkäänlaista resilienssiä, jos patjalla nukkuminen on pahinta mitä voi tapahtua. 

Jos ei ole innostusta hankkia sänkyä jostain kierrätyskeskuksesta, voi hyvin nukkua patjalla. Jotenkin tähän patja-asiaan on tartuttu, vaikka kyse on ehkä siitä, että odotetaan että saadaan täysin kalustettu yksiö omaan käyttöön ilman mitään lisäponnisteluja. 

Ja ainakin omana opiskeluaikana ne työt olivat täysin kiven alla. Oli sellaista kitkuttelua kuukaudesta toiseen, mutta se kuului asiaan ja kaikki olivat samalla linjalla, että opiskelijan elämä on tällaista, toivon mukaan ei ikuinen olotila. Eikä työn saaminen ollut opintojen jälkeenkään mikään automaatio. Miten yhtäkkiä on käynyt niin, että tämä on jotenkin epäinhimillistä? Mielestäni tämä kertoo ehkä nykysukupolvesta eikä näytä hyvältä.

Kerros nyt vielä omin sanoin, miksi sen kituuttamisen pitää kuulua asiaan? Miksi olisi niin paha asia, jos opiskelijat eivät kituuttaisikaan?

Itse olen kituuttamiseni jo tehnyt, mutta en toivo sitä toisillle.

Vierailija
352/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kyllä ihan samaa. 

Vierailija
353/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tuon rahan saa menemään kun juhliin kaikki viikonloput ja välillä villiä menoa viikollakin. 

Juu, varmasti riitti koko lukukaudeksi vuonna 1976. 1300 euroa, josta puolet menee jo ei-kovinkaan-kummoisen kämpän vuokraan. Hsl-korttiin, liittymään ynnä muihin pakollisiin vähintään satanen. Ja muutama satanen väistämättä ruokaan, vaikka hyödyntäisi halpaa opiskelija-ateriaa. Ja tuosta 1300 eurostakin iso osa on velkaa, säädyllistä elintasoa ei opiskelijan tuilla saa vaikka asuisi solussa.

Ihan vilpittömästi kysyn, miksi ei voi pyöräillä yliopistolle/amikseen /korkeakoululle? Se hsl:n lippu imee aika paljon budjetista per kuukausi.

Muutama satanen ruokaan on aika hyvin kuukausitasolla. Enkä mitenkään vitsaile, mutta jos suunnittelee ateriat fiksusti, tuolla pärjää hyvin.

Vierailija
354/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmasti sitten säästät, että voit tulevaisuudessa auttaa lastasi näissä.

Vierailija
355/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole järjen hiventä kun työtönkin saa vähemmän yhteensä eikä työttömällä ole halvempia ruokailuja tai muita opiskelija-alennuksia mistään. 

Täh? Olin itse just DI:ksi valmistumisen jälkeen puoli vuotta työttömänä, ja sain moninkertaisen määrän tukia opiskeluun verrattuna. Työmarkkinatuki on yli 800e ja opintotuki alle 300e, samanlaista asumistukea saa kumpainenkin. Ansiosidonnaisella työttömän tuet ovat vielä reilusti suuremmat. Tarkista seuraavalla kerralla faktat ensin👍🏻

Ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
356/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vilpittömästi kysyn, miksi ei voi pyöräillä yliopistolle/amikseen /korkeakoululle? Se hsl:n lippu imee aika paljon budjetista per kuukausi.

Muutama satanen ruokaan on aika hyvin kuukausitasolla. Enkä mitenkään vitsaile, mutta jos suunnittelee ateriat fiksusti, tuolla pärjää hyvin.

Paljonko pyörä maksaa? Ja sen ylläpito? Lainan ensimmäinen erä kun meni takuuvuokraan.

Vierailija
357/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerros nyt vielä omin sanoin, miksi sen kituuttamisen pitää kuulua asiaan? Miksi olisi niin paha asia, jos opiskelijat eivät kituuttaisikaan?

No esimerkiksi siitä syystä, jos ei ole saanut töitä tai halua ottaa lainaa. Sitten pitää pärjätä sillä mitä on.

Vierailija
358/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainalla sitä ennenkin opiskeltiin jos ei ollut  syntynyt rikkaaseen sukuun .

Ennen lainan pystyi maksamaan työssä käynnillä ja kesätöitä löytyi aina kaikille halukkaille.

Nyt ei saa töitä edes valmistuneet.

Koska heräät nykyaikaan?

Muuta Norjaan, siellä on töitä. Jos olet nuori jaksat vielä muuttaa. Lopeta valitus, yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa sinun opiskelujasi, kaljan kittaamista ja matkustelua, sijoittamista. Ärsyttää tuollaiset nuoret, jotka luulevat että yhteiskunnan rahat ovat heitä varten, olet ilmeisesti vasemmisto perheestä, no rahat on nyt loppu. 

Eivät ne loppu olleet ainakaan viime kuussa, koska sain toimeentulotukea ja olen opiskelija. 

Vierailija
359/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. 

Ahaa. Sä tiedät paremmin itsellesi tuntemattoman ihmisen asiat kuin hän itse? Niinkö?

Vierailija
360/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi siitä syystä, jos ei ole saanut töitä tai halua ottaa lainaa. Sitten pitää pärjätä sillä mitä on.

Miksi haluat että toiset joutuvat kituuttamaan? Vastaa jo kysymykseen.