Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Kun toinen ei halua koiraa

Vierailija
18.05.2026 |

Kuinka olette ratkaisseet tilanteen kun haluaisit koiran mutta puolisosi on sitÀ vastaan?

Kommentit (336)

Vierailija
121/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso suostui kun hÀnelle luvattiin ettei tarvitse lainkaan huolehtia koiran ulkoilutuksesta.

Miten tÀÀ lupaus on pidetty? MeillĂ€ pÀÀtettiin ettĂ€ mĂ€ ulkoilutan pÀÀasiassa, mutta realistista on kuitenkin se ettĂ€ jos sairastun tai joudun tapaturmaan, niin silloin puoliso auttaa ja ulkoiluttaa. 

LisĂ€ksi jokainen perheenjĂ€sen muodostaa suhteen koiraan itse, ja ulkoilutus on osa sitĂ€. Puoliso lopulta halusi vĂ€lillĂ€ ulkoiluttaa. Koira on koko perheen rakas jĂ€sen. 

Vierailija
122/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hankkii koiran, sukulaiset joutuvat usein hoitamaan koiraa, koska omistajalla ei ole rahaa yksityiseen koiranhoitajaan, ja sukulaiset eivĂ€t kehtaa kieltĂ€ytyĂ€. Koira on kotona 24/7/365-periaattella, joten jo ottovaiheessa voi unohtaa kaikki lomat ja pĂ€ivÀÀ pitemmĂ€t reissut. Orjanakin voi olla hauskempaa. 

KyllÀ meillÀ on sukulaisista löytynyt innokkaita koiranhoitajia. Maksamme hÀnelle/heille saman mitÀ hoitolassakin maksaisi (viimeksi 2vkon reissu 1200e+ruuat mukana), mutta hoitolaan emme vie. Outoa jos vastentahtoisesti ottavat hoitoon ja kuitenkin itse tarjoutuvat! Reissataan useamman kerran vuodessa ja nytkin on 2 perhettÀ "jonossa" eli kahdelle reissulle on koiran hoito jo varmistunut. Sitten kun tutuista ei enÀÀ löydy hoitajaa niin reissataan vain siten, ettÀ koira on mukana.

Onpa hintaa hoidosta. Onko useampi koira?

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa kumppani sellaiseen joka haluaa koiran.

Jos parisuhteessa pyyhkii muuten hyvin, eikÀ halua laittaa kumppania vaihtoon, niin olisiko yksi mahdollinen ratkaisu se, ettÀ sovitaan, ettÀ koiraa haluava hoitaa koiran yksin ja toisen ei tarvitse osallistua. Toki, jos toinen ei edes halua asua koiran kanssa samojen seinien sisÀpuolella, tuollainenkaan ei onnistu. Sitten on valittava koiran ja puolison vÀliltÀ.

Huono idea. Melkein yhtÀ huono kuin se, ettÀ vain toinen haluaa lapsen ja sitten sovitaan, ettei toisen tarvitse osallistua. Se koira kuitenkin on siinÀ kodissa 24/7/365, kaikkine ominaisuuksineen (aka ei pehmolelu sohvan nurkassa) - ja vaikka koiran saa hoitoon tai siitÀ voi jopa luopua, niin kyllÀ se vain elÀmÀÀ rajoittaa/sanelee.

MeillÀ onnistui hyvin, ettÀ vain minÀ huolehdin koirista. Puoliso tykÀstyi koiriin, mutta minÀ lenkitin ja ostin ruoat.

Vierailija
124/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu tuo ettÀ toisen ei tarvitse koiraa hoitaa. Se koiran omistaja alkaa kuitenkin vaatia ettÀ voithan sinÀ nyt viedÀ sen koiran ulos ja osta koiranruokaa ja vain pari pÀivÀÀ olen reissussa ym ym. KyllÀ se koira nyt saa nukkua sÀngyssÀ. Koira sitÀ ja koira tÀtÀ. Ja kamalaa koiralle jos perheessÀ joku sitÀ inhoaa.

Hyvin innostui. Ei toinen inhonnut koiraa, mutta ei halunnut lenkittÀÀ.

Vierailija
125/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kompromissi on ettei koiraa oteta.

Itse halusin kissan ja mies ei. Asuimme silloin vielÀ eri asunnoissa, ja ilmoitin muuttavani isompaan kÀmppÀÀn johon jossain vaiheessa hankin kissan. Mies saa joko muuttaa saman katon alle tai olla muuttamatta.

Muutti se, hommattiin kissa ja nyt mies on kissaihminen.

Vierailija
126/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsikin itsenĂ€istyy, koira tai kissa ei ikinĂ€. 

Aika koominen vastaus kun lapsi iaikuistuu 18-20-vuotiaana ja itsenĂ€isyyttĂ€ alkaa tulla siinĂ€ 7-10-vuotiaana, mutta et voi jĂ€ttÀÀ sen ikĂ€istĂ€ lasta yksin pitkĂ€ksi aikaa jos ollenkaan. Koira koosta riippuen elÀÀ 7-15 vuotta, eli vĂ€hemmĂ€n aikaa. 

MeillĂ€ on sekĂ€ 5-vuotias koira ettĂ€ 9-vuotias lapsi. KyllĂ€ koirasta vĂ€hemmĂ€n vaivaa on. Se ei intĂ€ vastaan, valita tylsyyttĂ€, hukkaa tavaroitaan yms. Toki sekĂ€ lapsia ettĂ€ koiria on erilaisia, mutta pointtini on se ettĂ€ 1-vuotiaan koiran voi jĂ€ttÀÀ työpĂ€ivĂ€n ajaksi yksin ja se elÀÀ lyhyemmĂ€n ajan kuin mitĂ€ ihmisellĂ€ kestÀÀ aikuistua.

Vierailija
127/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumppani saa lÀhteÀ, jos ei koiraa halua.

Sinne meni myös koiran hoitaja ja ulkoiluttaja.

En kai antaisi koiraa hoidettavaksi sellaiselle, joka ei pidÀ koirista.

Vierailija
128/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MinĂ€ tein sen virheen, ettĂ€ annoin miehen ottaa koiran, vaikka itse en halunnut. En ole koiravihaaja, mutta Ă€rsyttÀÀ, miten paljon se rajoittaa elĂ€mÀÀ. Asumme paikassa, jossa ei ole maksullista koirahoitolaa, eikĂ€ sukulaiset halua/pysty sitĂ€ hoitamaan. Eli emme juurikaan pysty matkustelemaan. 

MeillÀ vaimo hankki koiran eikÀ kysynyt minulta. Minun ei kuulemma tarvinnut koiraa hoitaa, kyllÀ sille hoitajia piti löytyÀ ja ulkoiluttajia, mutta eipÀ löytynyt. KenneliinhÀn sitÀ ei voi laittaa edes lyhyeksi ajaksi. Nyt on matkustelut matkusteltu ainakin kymmeneksi vuodeksi. Olisi pitÀnyt ÀlytÀ lÀhteÀ, kun koira tuli. En vihaa koiria ja kohtelen sitÀ hyvin, mutta. . .

Miksi et lÀhde yksin reissuun?

Vierailija
129/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso suostui kun hÀnelle luvattiin ettei tarvitse lainkaan huolehtia koiran ulkoilutuksesta.

Eikö tarvinnut? Usein se ulkoilutus jotenkin tulee sen koiraa alunperin haluamattoman miespuolisen puolison vastuulle ainakin huonoihin aikoihin aamuvarhaisella, vesisateella, pakkasella jne.

No ei tarvinnut. Koira oli hyvĂ€ lenkkikaveri. 

Vierailija
130/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

IhmisessĂ€ joka ei pidĂ€ koirista tai elĂ€imistĂ€ on jotain vialla. Kannattaa vakavasti harkita haluatko olla tuollaisen ihmisen kanssa. 

Vierailija
131/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀllaisia ravintoloita on vaikka kuinka paljon. MistÀ kaupungista haluat tietoa? Jonkinlaista listaa löytyy hakemalla esim. koiraystÀvÀlliset ravintolat + paikkakunta ja Facebookin ryhmistÀ löytyy vielÀ kattavammin.

Vierailija
132/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

YllÀ vastasin siis kysymykseen "MissÀ saa koiran ottaa ravintolaan?. Lainaus ei nÀköjÀÀn onnistunut.

Vierailija
133/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tÀÀ lupaus on pidetty? MeillĂ€ pÀÀtettiin ettĂ€ mĂ€ ulkoilutan pÀÀasiassa, mutta realistista on kuitenkin se ettĂ€ jos sairastun tai joudun tapaturmaan, niin silloin puoliso auttaa ja ulkoiluttaa. 

LisĂ€ksi jokainen perheenjĂ€sen muodostaa suhteen koiraan itse, ja ulkoilutus on osa sitĂ€. Puoliso lopulta halusi vĂ€lillĂ€ ulkoiluttaa. Koira on koko perheen rakas jĂ€sen. 

Sairastuessa vein koiran hoitolaan. Koirani tykkÀsi puolisostani.

Vierailija
134/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, ettĂ€ voisin pÀÀtyĂ€ parisuhteeseen sellaisen miehen kanssa, joka ei pidĂ€ koirista. Hoidan koirani tĂ€llĂ€kin hetkellĂ€ itse, eli hoitaminen ei ole ongelma, mutta onhan niiden kanssa elĂ€minen melkein kuin elĂ€mĂ€ntapa ja ne rajoittavat aika paljon. Yhden pienen kanssa on helppo reissata ja ottaa ravintolaan jne, mutta useampi ei mene yhtĂ€ helposti siinĂ€ sivussa. 

Mies tuskin haluaisi elÀÀ kanssani, kun hÀn tajuaisi, kuinka tÀrkeitÀ koirat ovat minulle. Tosin jos minulla olisi vain yksi koira ja se kuolisi, voisin olla vaikka pari vuotta vÀlillÀ ilman. Ja uuden koiran rodun voisimme valita yhdessÀ.

MissÀ saa koiran ottaa ravintolaan?

Ulkomailla ainakin.

Vierailija
135/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

VÀÀnsin aika pitkÀÀn ettĂ€ saisin itselleni koiran. Vaimo oli aika epĂ€ilevĂ€inen, lapset kannatti koiraa mutta edes 18-kesĂ€inen, saatika nuorempi ei pysty ottamaan vastuuta, koska mieli ja elĂ€mĂ€ntilanne helposti muuttuu. 

Sain koiran sillĂ€ ehdolla ettĂ€ otan pÀÀasiallisen hoitovastuun. Se kyllĂ€ möi itsensĂ€ ensi hetkestĂ€ perheelle. Otimme aikuisen rescuen joka yllĂ€tti hyvĂ€llĂ€ kĂ€ytöksellÀÀn, se möi itsensĂ€ perheelle ensi hĂ€nnĂ€nhuiskauksesta. On myös enimmĂ€kseeen aika sopuisa ulkoilutettava.  

Lupaukseni mukaisesti olen ensisijainen ulkoiluttaja ja hoitaja, mutta jos olen vaikka flunssassa tai matkalla tai jotain niin muu perhe hoitaa. Ei ole ollut mikÀÀn ongelma, olen toisaalta hoitanut koiran mielellĂ€ni ja toisaalta perhe on autellut mielellÀÀn. 

Olihan tuossa joku mahatauti vĂ€lillĂ€, minĂ€hĂ€n ne roiskeet siivoilin ja pesetin matot joita menikin aikamoinen mÀÀrĂ€ kun tilanne alkoi vĂ€hĂ€n yllĂ€ttĂ€en. ElĂ€inlÀÀkĂ€rikulut olen maksanut, ne on kyllĂ€ kallistuneet Ă€lyttömĂ€sti joten Ă€lĂ€ ota koiraa ellei ylimÀÀrĂ€istĂ€ rahaa ole. 

Vierailija
136/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

" EikĂ€ sen kanssa pystynyt menemÀÀn ravintoloihin syömÀÀn, joten ruokailut piti hoitaa autossa. Ei ollut mistÀÀn kotoisin se reissu. Onneksi on vanha koira. " 

Miten voi olla nÀin avutonta? Mulle ei ole ikinÀ edes tullut mieleen, ettÀ koira pitÀis voida ottaa ravintolaan mukaan. Koira voi olla yksin sen ajan kun kÀytte syömÀssÀ.

Vierailija
137/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MinĂ€ tein sen virheen, ettĂ€ annoin miehen ottaa koiran, vaikka itse en halunnut. En ole koiravihaaja, mutta Ă€rsyttÀÀ, miten paljon se rajoittaa elĂ€mÀÀ. Asumme paikassa, jossa ei ole maksullista koirahoitolaa, eikĂ€ sukulaiset halua/pysty sitĂ€ hoitamaan. Eli emme juurikaan pysty matkustelemaan. 

MeillÀ vaimo hankki koiran eikÀ kysynyt minulta. Minun ei kuulemma tarvinnut koiraa hoitaa, kyllÀ sille hoitajia piti löytyÀ ja ulkoiluttajia, mutta eipÀ löytynyt. KenneliinhÀn sitÀ ei voi laittaa edes lyhyeksi ajaksi. Nyt on matkustelut matkusteltu ainakin kymmeneksi vuodeksi. Olisi pitÀnyt ÀlytÀ lÀhteÀ, kun koira tuli. En vihaa koiria ja kohtelen sitÀ hyvin, mutta. . .

Onhan koirille maksullisia hoitopaikkoja. Ja eikö koiraa voi ottaa matkoille mukaan?

Mutta kun, kun vaimo ei halua koiraa sellaisiin laittaa ja se maksaa. MielestÀni koiran paikka ei ole kaupunkilomalla, useissa jne. EihÀn sitÀ varmaan saa niihin edes ottaa.

Eli vaimo on enemmĂ€n se ongelma tĂ€ssĂ€. Rahatilanne myös. Katsoin Pethotelin hintoja jotka on hoitajakohtaisia, niin yhdellĂ€ oli 10e/8h noin esimerkkinĂ€. Se tekee 210e/viikko. 

Helsinki-Vantaan lentokentĂ€n lĂ€hellĂ€ oleva koirahotelli hoitola on tuplasti kalliimpi. 

En ymmĂ€rrĂ€ kyllĂ€ miksi koiraa ei voi ottaa lomalle niin ettĂ€ varaa hotellin jonne saa tuoda koiria ja sitten se koira on siellĂ€ hotellihuoneessa sen ajan kun kĂ€ytte nĂ€htĂ€vyyksissĂ€, ravintoloissa jne. 

Samalla laillahan se koira on kotona yksin, kun kĂ€ytte töissĂ€, harrastuksissa jne. Vai onko teillĂ€ koira kaikkialla aina mukana eikĂ€ osaa yhtÀÀn olla yksin? 

Vierailija
138/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

" Sairastuessa vein koiran hoitolaan. Koirani tykkĂ€si puolisostani. " 

Sairastut yöllĂ€ vatsaflunssaan ja lĂ€hdet viemÀÀn koiraa hoitolaan? Alkaisin vihata mun puolisoani, jos ei edes tuollaisessa tilanteessa voi ulkoiluttaa koiraa tai edes viedĂ€ sitĂ€ sinne hoitolaan. 

Joskus ihminen on niin kipeĂ€ ettei yksinkertaisesti pysty. Esim. Jos joutuu onnettomuuteen ja on tajuttomana sairaalassa niin ei voi lĂ€hteĂ€ viemÀÀn koiraa hoitolaan. 

Vierailija
139/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No se koira hankitaan. Koira valloittaa kyllÀ puolisonkin sydÀmen.

Vierailija
140/336 |
19.05.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirakuume tuli taas. Vanha koira kuoli yli vuosi sitten ja sanoin ettÀ ei enÀÀ ikinÀ koiraa mutta niin taas kuume tuli.

Se on pakkomielteisyyttÀ. Hanki harrastus.

ElĂ€intĂ€ hankkiessa pitÀÀ miettiĂ€ myös sen elĂ€imen parasta. Esim. iĂ€kkÀÀn ei pidĂ€ hankkia lemmikkiĂ€ vaika miten yksinĂ€inen olisi, koska elĂ€in kĂ€rsii kun et enÀÀ kykene sitĂ€ hyvin hoitamaan tai kuolet. 

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: viisi yksi kolme