Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pinja, 31, tienaa asianajajana noin 5 000 €/kk - käteen jää menojen jälkeen noin 600 euroa: ”En pysty juuri nyt säästämään”

Vierailija
17.05.2026 |

Asianajajan palkka

Bruttopalkka keskimäärin 5 000 €

Nettopalkka noin 3 300 €

Lisäksi 0–500 € provisiotuloja laskutuksesta sekä 350 € vuokratuloja sijoitusasunnosta ennen menojen vähennyksiä

Tyypilliset kuukausimenot

Asunnon lainanlyhennys 860 €

Yhtiövastike 300 €  

Auton kulut 400 €  

Sijoitusasunnon lainanlyhennys ja vastike 350 €  

Ruokakulut 300 €

Opintolainan lyhennys 180 €

Vakuutukset 150 €

Sähkö 60 €

Puhelin 20 €

Menot yhteensä noin 2620 €

Rantanen asuu puolisonsa ja lapsensa kanssa Tampereella. Asumis- ja ruokakulut jakautuvat puolison kanssa. 

Velat ja säästöt

Opintolaina 8 500 €

Oma asuntolaina 174 000 €

Sijoitusasunnon laina 32 000 € (puolikas omistus)

Säästöt sijoituksissa 26 000 €

Sijoitusasunnon arvo 45 000 € (Rantasen osuus)

https://duunitori.fi/tyoelama/asianajajan-palkka

Rankkaa on.

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi sijoitusasunto, laskisin sen ennakoitavissa olevat juoksevat menot kyllä säästämiseksi/sijoittamiseksi kuten muutkin sijoituksiin menevät rahat.

Asumismenot aivan poskettomat kolmihenkiselle perheelle Tampereella.

Millä tavoin? Lyhentävät omisuntojaan, sen sijaan että maksaisivat vuokraaa, josta ei jää lopulta itselle mitään. 

Vierailija
82/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisen kulut ja velat.

En ole ikinä ymmärtänyt mikä järki on hommata "sijoitus"asunto velaksi.

Ei nekään ymmärrä jotka näin toimii. Olis asunut vaan vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuminen kannattaa aina. Pankille ja työnantajalle, koska sitten on niiden vankina käytännössä lopun ikäänsä.

Vankina vielä laina maksun jälkeenkin, etenkin jos työt loppuisi. Ei saisi myytyä eikä voisi muuttaa työn perässä.

Vierailija
84/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas huono palkka. Olen varastotyömies ja tienaan ylitöillä 4500€/kk. Olen tehnyt tätä 19-vuotiaasta alkaen eli tienannut koko sen ajan kun tuo luki koulussa. Sijoitusasunto on myös todella typerä valinta. Sijoitan itse bitcoiniin mikä on paljon järkevämpi kohde.

Vierailija
85/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kanssa kaikki puoliksi ja silti käteen jää vain 600e? Talous on äkkiä kuralla, vaikka olisi paperilla rikas.

no kun tämä osoittaa juuri sen että suomessa ei ole pahemmin palkkatyöllä rikastujia vaikka kuinka jonkun mielestä 5000e liksa kuulostaakin jumalattoman suurelta. Verottaja kiittää ja kuittaa ja hallitus joka syytää näitä verorahoja sinne tänne. Oikeasti rikkaita on Suomessa vähän ja nekin monesti perittyä.

Vierailija
86/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jää rahaa säästöön, kun se menee omaisuuden kerryttämiseen asuntojen ja osakkeiden muodossa :( On se rankkaa kun on sellaiset pakolliset menot. Nyt varmaan jotain veronkevennystä saatava taas, että saa kolmannen omistusasunnon hankittua, ettei vaan joku nuorempi pääse ostamaan itselleen ensimmäistä kotia :(

Onko ostettavista asunnoista puutetta, vai mitä tarkoitat tuolla, että Pinjan ostama olisi jotenkin pois nuorelta ensiasunnon ostajalta?

Vierailija
87/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinjan ongelma on auton kulut ja lainanlyhennys.

Vierailija
88/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö asianajajan pitäis olla fiksu rahankäytössä. Tuohan on ihan huonoa rahankäyttöä. Minä tienasin 13 vuoden ajan 3700 nettona. Mulle jäi 2000 euroa säästöön joka kuukausi.  Asuin yksiössä jonka vuokra 350 euroa kk. Minulla ei ollut autoja eikä lainaa. Säästin koko ajan. Nyt minulla on velaton oma talo. Ostin talon 40 vuotiaana. Nuorena pääsin töihin paperitehtaalle. Kesän jälkeen mut palkattiin vakituiseksi ja palkkani nousi yli 3000 euroon nettona. Asuin yksiössä koko ajan.

Onko sinulla ollut perhettä tai puolisoa missään vaiheessa? 

Vierailija
89/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä Pinja valittaa? 600€ plussalla kaiken jälkeen. Säästöön vaan... Mikä ongelma?

Vierailija
90/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hänenkin kannattaisi vaan elää toimeentulotuella, kun silloinkin pakollisten kulujen jälkeen jää käteen n. 600 euroa. 

Ei vaan silloin jää pakollisiin kuluihin alle 600. Sillä ostat ruoan jne. Ne on tuossa jo maksettu. 

Vierailija
91/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö asianajajan pitäis olla fiksu rahankäytössä. Tuohan on ihan huonoa rahankäyttöä. Minä tienasin 13 vuoden ajan 3700 nettona. Mulle jäi 2000 euroa säästöön joka kuukausi.  Asuin yksiössä jonka vuokra 350 euroa kk. Minulla ei ollut autoja eikä lainaa. Säästin koko ajan. Nyt minulla on velaton oma talo. Ostin talon 40 vuotiaana. Nuorena pääsin töihin paperitehtaalle. Kesän jälkeen mut palkattiin vakituiseksi ja palkkani nousi yli 3000 euroon nettona. Asuin yksiössä koko ajan.

missä hemmetin kuusessa vuokrayksiö maksaa 350e?

Vierailija
92/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on kallista se eläminen siellä Helsingissä. Minä asun maaseudulla ja omakotitalon kaikki kiinteät kulut - syöminen ja muu eläminen on siinä 350€ kuussa.

Vierailija
93/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kakka palkka asianajajaksi, varmaan valtion hommissa tms. Itse tienaan enemmän ihan ilman koulutusta enkä ole edes tuollaisia elinkuluja järjestänyt taakaksi vaikka palkan lisäksi saan osinkotuloja pari tonnia kuussa. Eikä sijoitusasunnossa sinänsä mitään vikaa ole, kunhan se ei ole suomessa 😁. Itse ostin etelä Euroopasta n 15v sitten loma-asunnon jonka hinta oli n 180k. Remonttiin meni ehkä 50k ja arvo nykyään n 600k. Talvikaudella saan vuokraa 1400e/kk ja kesällä viikkovuokralla parhaat viikot 700-800e

Vierailija
94/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä Pinja valittaa? 600€ plussalla kaiken jälkeen. Säästöön vaan... Mikä ongelma?

ei varmaan niin valitakaan, mutta kovasti täällä dissaa ne jotka niitä veroeuroja itselleen nyhtää ja vaatii että Pinjan kaltaisten pitäisi maksaa vielä enemmän veroja.

Vierailija
95/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sijoitusasunto on ainakin huono sijoitus. Laittaisi nuo rahat osakkeisiin niin tulisi tulojakin.

Turha valittaa jos rahat valuu sijoituksiin. Ihme menoa  täällä.

Jos ei käyttörahat riitä niin myy ne asunnot.

Elämä on valintoja.

Vierailija
96/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokra kattaa lainakulut ja vastikkeen, niin käytännössähän sen asunnon saa ilmaiseksi. Tai no, vähän voittoa pitäisi jäädä, jotta olisi täysin ilmainen, koska verotus on korkea. Jokatapauksessa se asunto on lopulta maksettu, ja silloinhan sen voi halutessaan vaikka myydä. Onhan se hinta minkä siitä sitten saa voittoa. Tai vaikka jatkaisi vuokraamista, niin lainanlyhennyksen osuus muuttuu tuotoksi.

Tuohon pisteeseen päästäkseen voi mennä 20-30 vuotta. Varsinkin jos kyseessä on satojen tonnien kämppä.

Maksoimme n. 200 000 € talon alle 10 vuodessa. Lainaa otettaessa olimme sopineet, että voimme maksaa lainaa halutessamme nopeutetusti ilman sanktioita. 

Vierailija
97/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

missä hemmetin kuusessa vuokrayksiö maksaa 350e?

Jossain itärajalla tai lapissa. Tuskinpa siellä päin asianajajilla on hommia.

Vierailija
98/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla autoa. Ihan älytön rahareikä.

Vierailija
99/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tapa saada sijoitusasunnolle järkevää tuottoa osakkeisiin verrattuna on nimenomaan hankkia se suurelta osin velaksi. Jos vuokranantaja maksaa koko asunnon kauppahinnan omista rahoistaan, on tuotto sijoitetulle pääomalle surkea. Jos sen sijaan pääsee tilanteeseen, jossa maksaa itse asunnon kauppahinnasta vain 10 % ja pystyy kattamaan asunnon kulut ja suurimman osan lainan lyhennyksistä vuokratuloista, saattaa päästäkin järkevään tuottoon. Nollakorkojen aikaan saattoi saada loppujen lopuksi 150 000 euron velattoman asunnon niin, että oli maksanut siitä itse 15 000 euroa ja vuokrat olivat kattaneet loput.

Toki tämä on hyvin riskialtista. Sijoitan itse vain osakkeisiin, koska niistä saa paljon pienemmällä riskillä suurella todennäköisyydellä selvästi paremman tuoton kuin sijoitusasunnoista.

Tässä vielä esimerkki todellisesta elämästä: Aikuinen lapseni asuu pääkaupunkiseudulla vuokralla ja maksaa asunnostaan vuokraa 920 €/kk. Asunnon hoitovastike on 180 €/kk, joten vuokranantajalle jää vastikkeen jälkeen 740 €/kk. Asunnon myyntihinta olisi tällä hetkellä vähintään 230 000 € (todennäköisesti enemmänkin). Jos vuokranantaja ostaa tuon asunnon kokonaan omilla rahoillaan ilman lainaa, saa hän vuokratuottoa sijoittamalleen pääomalleen 3,8 % vuodessa. Ja tämäkin sillä edellytyksellä, että asunnossa ei tarvita minkäänlaisia korjauksia, ei tule tyhjiä kuukausia eikä tule muitakaan kuluja vuokralaisen vaihtumisesta. 

Tuota 3,8 % vuosituottoa voi verrata esim. siihen, että minulla keskimääräinen vuosituotto viimeisen 14 vuoden aikana tekemistäni sijoituksista osakeindeksirahastoihin on tällä hetkellä 13,2 %.

Vierailija
100/125 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkei kannattaisi Beelyttää.

🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi