Vaihdevuosissa elävät naiset, onko paino noussut ja minkä luulet sen aiheuttaneen?
Jokseenkin pelottaa vaihdevuosien alkaminen ja se, kuinka monet toistelevat että paino nousee väistämättä, vaikka mitä tekisi/eläisi kuin ennenkin.
Ja näyttäähän se siltä, hyvin moni nainen alkaa kerätä ylikiloja jo neljänkympin korvilla. (ja joo miehet toki myös mutta olen itse nainen, joten naisten kilojen kertyminen mua nyt koskettaa)
Olen miettinyt että meneekö se tosiaan niin että kilot oikeasti vain hiipivät vaikka ei söisi enempää tai liikkuisi vähempää kuin ennen? Vai huijaammeko me naiset itseämme ja toisiamme sanomalla näin? Voiko kyse olla kuitenkin siitä, että liikkuminen vähenee ja syöminen salakavalasti lisääntyy? Eihän muutoksen tarvitse olla iso, kärjistäen; jos syöt joka päivä illalla yhden voileivän + proteiinirahkan kahvitauolla enemmän kuin ennen, niin tästä tulee 260 kcal, ja jos näin tekee kuukauden ajan, saa 7800 ylimääräistä kaloria, joka tarkoittaa noin kilon painonnousua.
En ole itsekään ihan nuori enää, vaan esivaihdevuosissa todennäköisesti (olen 45) mutta tähän saakka paino kyllä pysynyt ihan normaalilukemissa (harrastan kyllä paljon liikuntaa eri muodoissaan ja tarkkailen syömisiäni) Mietityttää vaan, että alkaako se nyt oikeasti sitten kohta nousemaan "vaikka mitä tekisi".
Kokemuksia, mielipiteitä?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 48, eikä mulla ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Paino on ollut sama viimeiset 20 vuotta. Jotenkin hämmentävää lukea tällaisia aloituksia.
Mikä tässä aloituksessani hämmentää? Etkö sä ole törmännyt siihen, kuinka monet valittavat lihoneensa vaihdevuosissa?
Oon sua 3 vuotta nuorempi ja siis itsekin vielä ihan normaalipainossa (165 cm, 59 kg) mutta kyllä mua mietityttää se ns. väistämätön painonnousu josta monet puhuvat että sellainen tapahtuu, näissäkin kommenteissa näkyy..
Ap
Vaihdevuosien ruminointi noin nuorena. Nehän tulee joskus lähemmäs 6-kymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä se paino tosiaan alkaa nousemaan, kun 60v alkaa lähestyä.
Nuorena olin oikeastaan alipainoinen aina, vaikka söin mitä. Mutta ehkä sitä on vaan sitten syönyt vähemmän ja koska mitkään sipsit ym roskaruoka ei ole kiinnostanut, niin laihana pysyi. Synnytysten jälkeenkin paino putosi aina äkkiä jopa pienemmäksi mitä oli ollut ennen raskautta.
Olin 168cn pitkä ja painoin 52-54 kg.
ja vielä yli 50v paino alkoi vitosella, mutta sitten jotakin tapahtui ja paino alkoi nousta, vaikka tuossa vaiheessa liikuin ja urheilin paljon enemmän, kuin koskaan elämäni aikana.
61v painoin 67kg ja siitä huomautettiin jo työterveydessäkin.
Nyt olen työllä ja vaivalla laihduttanut ja painan 63 kg ja siinä yritän pysyä. Vaikeata on, ei tarvii, kuin, että aikuiset lapset käy kotona ja viikonloppuna syödään paremmin ja heti näkyy vyötäröllä. Edelleen kävelen joka päivä suht pitkiä lenkkejä ja käyn uimassa ja vesijumpassa kerran viikossa .
Herravarjele, sinä olet minä!!!!! Poikkeus, oon 167,5cm, mutta muuten!
Vierailija kirjoitti:
Paino ei ole noussut. Syön vähemmän kuin esim. 30-vuotiaana, mutta saan syödä "mitä tahansa", koska liikuntaa on niin paljon. Luulen, että monella kiloja kertyy juurikin siitä syystä, että syö saman verran kuin aiemmin, mutta energiantarve vähenee vuosien varrella. Ei siis tarvitse syödä edes enempää kuin aiemmin, jotta paino nousee.
Keski-ikäisen naisen pitäisi syömisissään panostaa proteiinin saantiin.
Moni sanoi, että energiankulutus vähenee koska lihasmassa alkaa huveta radikaalisti nelikymppisenä. Ja lihaskilohan kuluttaa kropassa enemmän energiaa kuin rasvakilo, ihan vaan sohvalla maatessakin.
Eli salille naiset (ja miehet) hankkimaan lihaksia. Tai edes säilyttämään ne, jotka siellä kropassa vielä ovat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 48, eikä mulla ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Paino on ollut sama viimeiset 20 vuotta. Jotenkin hämmentävää lukea tällaisia aloituksia.
Mikä tässä aloituksessani hämmentää? Etkö sä ole törmännyt siihen, kuinka monet valittavat lihoneensa vaihdevuosissa?
Oon sua 3 vuotta nuorempi ja siis itsekin vielä ihan normaalipainossa (165 cm, 59 kg) mutta kyllä mua mietityttää se ns. väistämätön painonnousu josta monet puhuvat että sellainen tapahtuu, näissäkin kommenteissa näkyy..
Ap
Vaihdevuosien ruminointi noin nuorena. Nehän tulee joskus lähemmäs 6-kymppisenä.
Haha, voin kertoa, että tulet yllättymään, jos odotat vaihdevuosiesi alkavan vasta 6-kymppisenä.
Energiantarve selvästi vähentynyt. Tuli yhtäkkiä lisää 6kg, vähensin kaloreita n. 300-400/pv ja kiloja lähti 4. Nyt paino pysyy hyvissä lukemissa itsestään. Ei todellakaan voi syödä kuin nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 5-kymppisenäkin olin vielä hoikka, mutta 60v lahjaksi pamahti 10kg lisää. Miksi? Suuri syy se, että työni muuttui fyysisestä konttorihommiin eli hyötyliikunta väheni. Kilot tulivat hiipien ja saivat pysyvän jalansijan kropassani. Nyt eläkkeelle juuri päässeenä olen yrittänyt ylikiloja tiputella, mutta eihän ne lähde millään!! 5kg olen saanut pois, 5kg vielä jäljellä. Teen kaiken mukamas oikein, mutta vaaka ei ole armollinen. Miksi?
Minkälaisella tahdilla olet nuo 5 kg pudottanut? Itsellä vanhempanakin kilot kyllä karisivat, mutta malttia tarvittiin, koska paino putosi korkeintaan kilon kuukaudessa, ja välissä oli sellaisiakin kuukausia kuin ei vaa'alla tapahtunut mitään tai paino jopa väliaikaisesti nousi.
Mutta pitkässä juoksussa (3 vuoden aikana) sain 20 kg pois.
Aloitin laihduttamisen syyskuun alussa eli hidasta hommaa on ollut.
Sanoisin että aika hyvää tahtiahan sun kilot on pudonnut. Itsellä lähti siis nuo 20 kiloa sellaista tahtia, että keskimäärin alle 7 kg vuodessa. Mutta lähtivät kuitenkin! Tsemppiä ja malta vaan jatkaa niin hyvä tulee!
Kiitos 😀 On vaan aika turhauttavaa kun mukamas viikossa pitäisi lähteä puoli kiloa jos laihduttaa terveellisesti. Ei lähde! Toki itselläni ikä ja normaali painoindeksi vaikuttaa asiaan. Olisihan se kiva jos jonain päivänä housunkaulus ei kiristäisi ja puseron napit ei olisi tiukilla. Osta kokoa suurempia vaatteita sanoi mies, et ole enää nuori. Enkä osta! 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino ei ole noussut. Syön vähemmän kuin esim. 30-vuotiaana, mutta saan syödä "mitä tahansa", koska liikuntaa on niin paljon. Luulen, että monella kiloja kertyy juurikin siitä syystä, että syö saman verran kuin aiemmin, mutta energiantarve vähenee vuosien varrella. Ei siis tarvitse syödä edes enempää kuin aiemmin, jotta paino nousee.
Moni sanoi, että energiankulutus vähenee koska lihasmassa alkaa huveta radikaalisti nelikymppisenä. Ja lihaskilohan kuluttaa kropassa enemmän energiaa kuin rasvakilo, ihan vaan sohvalla maatessakin.
Eli salille naiset (ja miehet) hankkimaan lihaksia. Tai edes säilyttämään ne, jotka siellä kropassa vielä ovat...
Sanotaan tässä välissä myös, että lihaksia voi ylläpitää muuallakin kuin salilla. Jos ei pidä saleista, niillä tulee vain onnettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Energiantarve selvästi vähentynyt. Tuli yhtäkkiä lisää 6kg, vähensin kaloreita n. 300-400/pv ja kiloja lähti 4. Nyt paino pysyy hyvissä lukemissa itsestään. Ei todellakaan voi syödä kuin nuorempana.
Kysynpä vaan, että miten lihaksille käy jos ei syö tarpeeksi? Minä haluan pysyä vahvana enkä kuihduta itseäni vaakaa tuijottamalla.
Viisi kiloa on tullut lisää. Syön enemmän. Myös herkkuja menee joka päivä. Mutta olen hyvällä tuulella. Ja se on pääasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 5-kymppisenäkin olin vielä hoikka, mutta 60v lahjaksi pamahti 10kg lisää. Miksi? Suuri syy se, että työni muuttui fyysisestä konttorihommiin eli hyötyliikunta väheni. Kilot tulivat hiipien ja saivat pysyvän jalansijan kropassani. Nyt eläkkeelle juuri päässeenä olen yrittänyt ylikiloja tiputella, mutta eihän ne lähde millään!! 5kg olen saanut pois, 5kg vielä jäljellä. Teen kaiken mukamas oikein, mutta vaaka ei ole armollinen. Miksi?
Minkälaisella tahdilla olet nuo 5 kg pudottanut? Itsellä vanhempanakin kilot kyllä karisivat, mutta malttia tarvittiin, koska paino putosi korkeintaan kilon kuukaudessa, ja välissä oli sellaisiakin kuukausia kuin ei vaa'alla tapahtunut mitään tai paino jopa väliaikaisesti nousi.
Sanoisin että aika hyvää tahtiahan sun kilot on pudonnut. Itsellä lähti siis nuo 20 kiloa sellaista tahtia, että keskimäärin alle 7 kg vuodessa. Mutta lähtivät kuitenkin! Tsemppiä ja malta vaan jatkaa niin hyvä tulee!
Kiitos 😀 On vaan aika turhauttavaa kun mukamas viikossa pitäisi lähteä puoli kiloa jos laihduttaa terveellisesti. Ei lähde! Toki itselläni ikä ja normaali painoindeksi vaikuttaa asiaan. Olisihan se kiva jos jonain päivänä housunkaulus ei kiristäisi ja puseron napit ei olisi tiukilla. Osta kokoa suurempia vaatteita sanoi mies, et ole enää nuori. Enkä osta! 😉
Jokainen tavallaan, mutta itse panostaisin kyllä sopivan kokoisiin ja mallisiin vaatteisiin. Myös kropan muoto muuttuu ja vaikuttaa vaatteiden istuvuuteen. Miksi oikein esitellä ongelmakohtiaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä en liikkunut 20-30 vuotiaana oikeastaan mitään. Silti laiha luikku ja sain syödä mitä vaan. Koskaan ei tarvinnut painoa miettiä.
40v aloin harrastaa liikuntaa. Hiihtoa talvisin ja uintia. Pitkiä lenkkejä koiran kanssa, kansalaisopiston jumppia 3-4 x viikko, ja vaikka mitä ja paino vai nousi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan tässä välissä myös, että lihaksia voi ylläpitää muuallakin kuin salilla. Jos ei pidä saleista, niillä tulee vain onnettomaksi.
Niin, ja kaikilla sali ei ole vieressä, ei edes lähietäisyydellä vaan jopa kymmenien km päässä. Ei mitään mahiksia mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä vaan, että miten lihaksille käy jos ei syö tarpeeksi? Minä haluan pysyä vahvana enkä kuihduta itseäni vaakaa tuijottamalla.
Tätä minäkin olin kirjoittamassa. Täällä kovasti tuijotetaan vaakaa ja kaloreita, vaikka toimintakyvyn kannalta olisi parempi syödä ja liikkua niin että reidet säilyvät vahvoina eikä luukato iske. Itse uskon, että luonto hankkii tässä vaiheessa vararasvat vanhuuteen. Emme niitä nykyään tarvitse, kun on hammashuolto ja valintamyymälät, mutta emme voi noita mekanismeja sammuttaakaan. Kohtuulliset elämäntavat ovat pitkällä tähtäimellä terveellisimmät.
Tutkimukset osoittavat, että sekä miehillä että naisilla tulee ylikiloja samasta syystä: kaloreita saadaan liikaa vs.kulutus. Ei se aineenvaihdunta ole syynä Pertin pallovatsaan tai Pirkon pyylevään peppuun.
Tutkittu on myös se, että riippuu yksilöstä miten ylimääräisten kaloreiden poltto/varastointi onnistuu. Syynä mikrobiomit eli suolisto. Pitäkää huolta mikrobiomista, niin voitte paremmin eikä tule painon kanssa haastetta. Mikrobiomin kannalta paras ruokavalio on - ei niin yllättäen - monipuolinen ja terveellinen ruokavalio. Liikunnalla on merkitystä tässä kaikessa 20%, eli paino on käytännössä syömisestä kiinni. Painonhallinta tapahtuu ruokakaupassa.
Nuorempana bmi:ni oli 21- 23. Paino nousemaan 48-49-vuotiaana. Vähensin syömistä. Paino nousi. Lisäsin liikuntaa. Paino jatkoi nousuaan. Edelleen vähensin syömistä. Paino nousi. Nousu pysähtyi bmi:n 27.
painon nousua suurempi ihmetyksen aihe on ollut se, ettei painoa saa pois. Nuorena dieetit toimi, nyt eivät toimineet. Sitten luin jostain, että estrogeenin väheneminen voi aiheuttaa insuliiniresistenssiä, ja sitten poistin jauhot, sokerin ja perunan. Paino laski hieman.
Minulla on kilpparin vajatoiminta, mutta se todettiin jo 40 v, kun olin hoikka. Sokerit minulla on aina olleet alhaalla.
Nyt jälkiviisaaana katson, että minun olisi pitänyt olla tarkempi silloin, kun paino lähti nousemaan ja silloin tehdä toimenpitetä. Eikä ajatella, että laihdutan sen myöhemmin pois. Koska elimistö ei vain enää toimi samoilla säännöillä kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavallaan, mutta itse panostaisin kyllä sopivan kokoisiin ja mallisiin vaatteisiin. Myös kropan muoto muuttuu ja vaikuttaa vaatteiden istuvuuteen. Miksi oikein esitellä ongelmakohtiaan?
Totta, ja tietysti on ollut pakko isompiakin vaatteita ostaa kun aina ei voi tallustella löysissä lökäreissä, mutta aion kyllä mahtua niihinkin riepuihin joihin mahduin muutama vuosi sitten. Tulisi liian kalliiksi pistää koko vaatevarasto uusiksi, ja sitä paitsi en pidä tästä pallosta joka on tullut vyötäröni tilalle. Kädet hoikat, jalat hoikat, mutta pallomaha ja pulskat purjeet.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä ne kilot tulevat kuin miehillekin, ei liity vaihdevuosiin. Olemmehan kaikki nähneet myös pulleita nuoria naisia ja miehiä. Uskoisin että geeneillä on kuitenkin pieni vaikutus siihen että miten kiloja kerää.
80 prosentilla paino nousee, tai heidän pitää olla tarkkana, ettei paino nouse,. Vain 20 prosentilla on geenit, ettei vaihdevuodet vaikuta.
"pallomaha ja pulskat purjeet"
Sori mutta 😂👍
Alkuun nousi. Johtui siitä että työnsin liikaa ruokaa suusta sisään.
Kannattaa aamupunnituksilla haarukoida oma uusi päiväkulutus ja elää loppuelämä sen mukaan.
No ei mullakaan mitään vaihdevuosioireita ole, paino vaan nousee. Mutta ei kai siinä mitään hämmentävää ole, että sullakin ne vaihdevuodet tulevat kymmenen vuoden sisällä, oireiden kanssa tai ilman.
-7.