Vaihdevuosissa elävät naiset, onko paino noussut ja minkä luulet sen aiheuttaneen?
Jokseenkin pelottaa vaihdevuosien alkaminen ja se, kuinka monet toistelevat että paino nousee väistämättä, vaikka mitä tekisi/eläisi kuin ennenkin.
Ja näyttäähän se siltä, hyvin moni nainen alkaa kerätä ylikiloja jo neljänkympin korvilla. (ja joo miehet toki myös mutta olen itse nainen, joten naisten kilojen kertyminen mua nyt koskettaa)
Olen miettinyt että meneekö se tosiaan niin että kilot oikeasti vain hiipivät vaikka ei söisi enempää tai liikkuisi vähempää kuin ennen? Vai huijaammeko me naiset itseämme ja toisiamme sanomalla näin? Voiko kyse olla kuitenkin siitä, että liikkuminen vähenee ja syöminen salakavalasti lisääntyy? Eihän muutoksen tarvitse olla iso, kärjistäen; jos syöt joka päivä illalla yhden voileivän + proteiinirahkan kahvitauolla enemmän kuin ennen, niin tästä tulee 260 kcal, ja jos näin tekee kuukauden ajan, saa 7800 ylimääräistä kaloria, joka tarkoittaa noin kilon painonnousua.
En ole itsekään ihan nuori enää, vaan esivaihdevuosissa todennäköisesti (olen 45) mutta tähän saakka paino kyllä pysynyt ihan normaalilukemissa (harrastan kyllä paljon liikuntaa eri muodoissaan ja tarkkailen syömisiäni) Mietityttää vaan, että alkaako se nyt oikeasti sitten kohta nousemaan "vaikka mitä tekisi".
Kokemuksia, mielipiteitä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä se paino tosiaan alkaa nousemaan, kun 60v alkaa lähestyä.
Nuorena olin oikeastaan alipainoinen aina, vaikka söin mitä. Mutta ehkä sitä on vaan sitten syönyt vähemmän ja koska mitkään sipsit ym roskaruoka ei ole kiinnostanut, niin laihana pysyi. Synnytysten jälkeenkin paino putosi aina äkkiä jopa pienemmäksi mitä oli ollut ennen raskautta.
Olin 168cn pitkä ja painoin 52-54 kg.
ja vielä yli 50v paino alkoi vitosella, mutta sitten jotakin tapahtui ja paino alkoi nousta, vaikka tuossa vaiheessa liikuin ja urheilin paljon enemmän, kuin koskaan elämäni aikana.
61v painoin 67kg ja siitä huomautettiin jo työterveydessäkin.
Nyt olen työllä ja vaivalla laihduttanut ja painan 63 kg ja siinä yritän pysyä. Vaikeata on, ei tarvii, kuin, että aikuiset lapset käy kotona ja viikonloppuna syödään paremmin ja heti näkyy vyötäröllä. Edelleen kävelen joka päivä suht pitkiä lenkkejä ja käyn uimassa ja vesijumpassa kerran viikossa .
Minkähän ihmeen takia työterveydessä on huomautettu mitoissa 168/67? Varsinkin, kun jo tuossa iässä on todella OK ja hyvä olla normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei painonnousu ole vääjäämätöntä! Tutkimusten mukaan 30-50% naisista ei koe painonnousua vaihdevuosien aikana.
Linkki? Minä olen lukenut tutkimuksista, että 15-20 % eivät koe ongelmaa.
Muilla on ongelma. Heistä osa saa pidettyä painon kurissa, osa ei.
Ei painonnousu ole vääjäämätöntä! Tutkimusten mukaan 30-50% naisista ei koe painonnousua vaihdevuosien aikana.