Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosissa elävät naiset, onko paino noussut ja minkä luulet sen aiheuttaneen?

Vierailija
17.05.2026 |

Jokseenkin pelottaa vaihdevuosien alkaminen ja se, kuinka monet toistelevat että paino nousee väistämättä, vaikka mitä tekisi/eläisi kuin ennenkin. 

Ja näyttäähän se siltä, hyvin moni nainen alkaa kerätä ylikiloja jo neljänkympin korvilla. (ja joo miehet toki myös mutta olen itse nainen, joten naisten kilojen kertyminen mua nyt koskettaa) 

Olen miettinyt että meneekö se tosiaan niin että kilot oikeasti vain hiipivät vaikka ei söisi enempää tai liikkuisi vähempää kuin ennen? Vai huijaammeko me naiset itseämme ja toisiamme sanomalla näin? Voiko kyse olla kuitenkin siitä, että liikkuminen vähenee ja syöminen salakavalasti lisääntyy? Eihän muutoksen tarvitse olla iso, kärjistäen; jos syöt joka päivä illalla yhden voileivän + proteiinirahkan kahvitauolla enemmän kuin ennen, niin tästä tulee 260 kcal, ja jos näin tekee kuukauden ajan, saa 7800 ylimääräistä kaloria, joka tarkoittaa noin kilon painonnousua. 

En ole itsekään ihan nuori enää, vaan esivaihdevuosissa todennäköisesti (olen 45) mutta tähän saakka paino kyllä pysynyt ihan normaalilukemissa (harrastan kyllä paljon liikuntaa eri muodoissaan ja tarkkailen syömisiäni) Mietityttää vaan, että alkaako se nyt oikeasti sitten kohta nousemaan "vaikka mitä tekisi". 

Kokemuksia, mielipiteitä? 

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tarkkaa milloin alkoi. Kohtu poistettiin vähän yli 40 v. Sen muistan oli korona aika , kun aloitin kilppari lääkityksen. Jossain vaiheessa oli jörjetön yö hikoilu. Liikunta on ollut aina elämässä. Syksy toi paljon kuraa niskaan. Helpotus on , että kilppari arvot saatiin vihdoin kuntoon. Jos olisin nuorempi välillä tuntuu siltä , että näytän kuin olisin raskaana. Syöminen meni kyllä vähän päin peetä. 

Vierailija
62/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihakset säilyy kun niitä käyttää.

Joo, mulla oli fyysinen työ ja varsinkin käsivoimaa piti olla. Nyt, vaikka kädet yhä on hoikat, kuin tikut, niin jessus mitkä allit ja nimenomaan ryppyiset. Kamalat! Ei mulla koskaan näkyviä lihaksia käsivarsissa ollut, vaikka voimaa oli, mutta nyt kuitenkin noi hemmetin kurttupussit on ilmestynyt. Millä ne täyttäisi? Ei millään. Olen huomannut että äidilläni on ihan sama juttu, vaikka hänkin on aina ollut hoikka, eikä koskaan ole fyysistä työtä tehnyt. Tuliko saatua perintöä? 

MIkä työ  sulla oli ? 

Lihakset hankitaan salilla  kuitenki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän tänä vuonna 48, eikä mulla ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Paino on ollut sama viimeiset 20 vuotta. Jotenkin hämmentävää lukea tällaisia aloituksia.

Onpa hämmentävää, että me ihmiset olemme erilaisia.

Vierailija
64/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 50 ikävuoden jälkeen huomasin, että kroppa muuttui, vaikka paino ei noussut. Näytin lihavammalta, ja tuo muutos näkyi myös vaatteiden istuvuudessa. Eli ihan selvästi tapahtui jokin muutos kehossa, vaikkei asia vaa’alla näkynytkään.

Nyt 56-vuotiaana vyötärö on kasvanut, ja olen joutunut ostamaan uusia housuja. Paino on noussut vain pari kiloa, mutta kroppa on kaukana entisestä.

Nostan puntteja, teen punnerruksia ja lankkua. Käyn lenkillä. En halua lihaskatoa, mutta onhan tämä liikkuminen nyt erilaista kuin nuorempana. Lihakset rasittuvat helpommin, palautuminen on hitaampaa.
Nukkuminen on nykyisin katkonaista, sekin varmasti vaikuttaa ihan kaikkeen.

Syön vähemmän kuin aiemmin, mutta en laske kaloreita, en halua noudattaa mitään kitudieettiä, enkä elää askeettisesti. Haluan edelleen myös nauttia elämästä.

Korvaushoitoa en käytä. 
Näillä mennään. 
Tuttavapiirissä on paljon vaihdevuosi-ikäisiä, osa on lihonut reilusti, osa ei yhtään. Aika eri tavoin vaihdevuodet näyttävän vaikuttavan ihmisiin.

Vierailija
65/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomista voi säädellä syömällä ja liikkumalla. Ja jos pari lisäkiloa tulee, se ei maailmaa kaada. Vaihdevuosissa on paljon hankalampiakin oireita. 

Vierailija
66/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noussut, mutta vahdin painoani päivittäin. Todella vähän voi määrällisesti syödä ja herkut jätin pois lähes kokonaan. Olen aina ollut hoikka ja alle 45 v söin mitä huvitti eikä paino noussut ikinä. 

Vierailija
67/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on kuin ryhävalaalla ja mikään ei kiinnosta.

Vierailija
68/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihakset säilyy kun niitä käyttää.

Joo, mulla oli fyysinen työ ja varsinkin käsivoimaa piti olla. Nyt, vaikka kädet yhä on hoikat, kuin tikut, niin jessus mitkä allit ja nimenomaan ryppyiset. Kamalat! Ei mulla koskaan näkyviä lihaksia käsivarsissa ollut, vaikka voimaa oli, mutta nyt kuitenkin noi hemmetin kurttupussit on ilmestynyt. Millä ne täyttäisi? Ei millään. Olen huomannut että äidilläni on ihan sama juttu, vaikka hänkin on aina ollut hoikka, eikä koskaan ole fyysistä työtä tehnyt. Tuliko saatua perintöä? 

MIkä työ  sulla oli ? 

Lihakset hankitaan salilla  kuitenki.

Enpä minä työtäni täällä kerro, mutta jalkaa toisen eteen sai laittaa ja kädetkin sai oman osansa niin että olin vahva. Kai mulla jotain piilolihaksia täytyi olla. Näkyviä lihaksia saa kyllä muuallakin ja muutenkin kuin vain salilla. Läheisillä ihmisillä, varsinkin miehillä, on mm. habaa ihan kunnolla, vaikka eivät ole kertaakaan salilla olleet. Fyysinen työ heilläkin, eri kuin minulla, paljon raskaampi ja monipuolisempi. 

Vierailija
69/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana bmi:ni oli 21- 23. Paino nousemaan 48-49-vuotiaana. Vähensin syömistä. Paino nousi. Lisäsin liikuntaa. Paino jatkoi nousuaan. Edelleen vähensin syömistä. Paino nousi. Nousu pysähtyi bmi:n 27. 

painon nousua suurempi ihmetyksen aihe on ollut se, ettei painoa saa pois. Nuorena dieetit toimi, nyt eivät toimineet. Sitten luin jostain, että estrogeenin väheneminen voi aiheuttaa insuliiniresistenssiä, ja sitten poistin jauhot, sokerin ja perunan. Paino laski hieman. 

Minulla on kilpparin vajatoiminta, mutta se todettiin jo 40 v, kun olin hoikka. Sokerit minulla on aina olleet alhaalla.

Nyt jälkiviisaaana katson, että minun olisi pitänyt olla tarkempi silloin, kun paino lähti nousemaan ja silloin tehdä toimenpitetä. Eikä ajatella, että laihdutan sen myöhemmin pois. Koska elimistö ei vain enää toimi samoilla säännöillä kuin ennen.

Mutta sähän teit toimenpiteitä kun paino lähti nousemaan eli lisäsit liikuntaa ja vähensit syömistä.

Vierailija
70/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olo on kuin ryhävalaalla ja mikään ei kiinnosta.

Ikäsi? Oletko esivaihdevuosissa vai vaihdevuosissa vai ne jo ohittanut?

Vierailija
71/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousi ennen keski-ikää. Syy? Passiiviset elintavat ja liikasyöminen. Kenen vika? Ihan oma.

Vierailija
72/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syytä vaihdevuosia lihomisesta. Elämäntilanne ja työpaikka vaihtui, ja alkoi ruoka ja herkut maistumaan ihan eri tavalla. Uskon, että laihduttaminen yhä on helppoa, tarvii vaan oikeenlaisen mielentilan ja motivaation. Nyt on tärkeempää mille kroppa tuntuu, ei niinkään mille se näyttää. Ylipainon puolella olen, en kuitenkaan mikään megalihava.

Vierailija
73/73 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain syödä ja juoda melkein mitä vaan vaikken ollu aktiivi liikkuja. Näytin vielä yli viiskyt vuotiaana ikäistäin paljo nuoremmalta ja kroppa oli timmi. Sit tapahtu jotain, kuin yhes yös eli naama ja kaula rypisyty, kroppa rupsahti ja kiloi alko tulla vaik vain jääkaappii katoin. Ny mua luullaan todellist ikääni paljo vanhemmaks. Eläkeläiskorttiiki kysellään, vaik eläkeikään on vielä vuosi. Mitä se oli mikä tapahtu. Mä täytin kuuskyt. Se tosiaan on maagine virstanpylväs. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän