Vaihdevuosissa elävät naiset, onko paino noussut ja minkä luulet sen aiheuttaneen?
Jokseenkin pelottaa vaihdevuosien alkaminen ja se, kuinka monet toistelevat että paino nousee väistämättä, vaikka mitä tekisi/eläisi kuin ennenkin.
Ja näyttäähän se siltä, hyvin moni nainen alkaa kerätä ylikiloja jo neljänkympin korvilla. (ja joo miehet toki myös mutta olen itse nainen, joten naisten kilojen kertyminen mua nyt koskettaa)
Olen miettinyt että meneekö se tosiaan niin että kilot oikeasti vain hiipivät vaikka ei söisi enempää tai liikkuisi vähempää kuin ennen? Vai huijaammeko me naiset itseämme ja toisiamme sanomalla näin? Voiko kyse olla kuitenkin siitä, että liikkuminen vähenee ja syöminen salakavalasti lisääntyy? Eihän muutoksen tarvitse olla iso, kärjistäen; jos syöt joka päivä illalla yhden voileivän + proteiinirahkan kahvitauolla enemmän kuin ennen, niin tästä tulee 260 kcal, ja jos näin tekee kuukauden ajan, saa 7800 ylimääräistä kaloria, joka tarkoittaa noin kilon painonnousua.
En ole itsekään ihan nuori enää, vaan esivaihdevuosissa todennäköisesti (olen 45) mutta tähän saakka paino kyllä pysynyt ihan normaalilukemissa (harrastan kyllä paljon liikuntaa eri muodoissaan ja tarkkailen syömisiäni) Mietityttää vaan, että alkaako se nyt oikeasti sitten kohta nousemaan "vaikka mitä tekisi".
Kokemuksia, mielipiteitä?
Kommentit (68)
Tunnen paljon solakoita vaihdevuosi-ikäisiä, joten tämä lienee täysin mahdollista. Kaikkia lihoneita taas yhdistää se, että he vain syövät liikaa.
En kannusta kalorien laskentaan, mutta kalorilaskimella voi katsoa mikä on päivittäinen kulutus. Keski-ikäisellä naisella se on vähän. Annoskokoja on pakko pienentää, ellei halua lihoa.
Helpompa on estää painonnousu sopeuttamalla ruokailu kulutuksen hidastumiseen, kuin sitten laihduttaa pois kertyviä kiloja.
Minä halusin aloittaa estrogeeni-korvaushoidon, minulle se sopii. Paino ei ole noussut eikä muutakaan harmillista, eli kaikki ok. Aion jatkaa niin kauan kuin näin hyvältä tuntuu. Seksikin maittaa.
En varmaan vielä vaihdevuosissa kun vasta 47v mut 8kg tippunut kun hieman lisännyt aktiivisuutta. Pysyy hoikkana kun lähes koko ajan puuhailee jotain.
Vierailija kirjoitti:
"pallomaha ja pulskat purjeet"
Sori mutta 😂👍
Tottahan se on
Kannattaa punnita itsensä edes pari kertaa vuodessa. Näin voi havahtua lihomiseen nopeammin eikä tarvitse laihduttaa tarvittaessa niin paljon.
Lihakset säilyy kun niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa punnita itsensä edes pari kertaa vuodessa. Näin voi havahtua lihomiseen nopeammin eikä tarvitse laihduttaa tarvittaessa niin paljon.
No siinähän ehtii lihoa sen 5- 10 kiloa.
Kirjoitin itse aiemmin, että jälkiviisaana tiedän nyt, että painoa olisi pitänyt alkaa kontrolloimaan ennen kuin se nousi. Pointti on tosin siinä, etten itse edes tajunnut, että paino nousee. En tajunnut vaihdevuosien lähenevän, koska paino lähti nousemaan minulla viitisen vuotta ennen mitään oireita. En ole koskaan ennen lihonut, joten en osannut katsoa merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon solakoita vaihdevuosi-ikäisiä, joten tämä lienee täysin mahdollista. Kaikkia lihoneita taas yhdistää se, että he vain syövät liikaa.
En kannusta kalorien laskentaan, mutta kalorilaskimella voi katsoa mikä on päivittäinen kulutus. Keski-ikäisellä naisella se on vähän. Annoskokoja on pakko pienentää, ellei halua lihoa.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/45682ebb-c785-42a1-9f58-31407…
Vaihdevuosiin liittyy kehonkoostumuksen muutoksia: kehon rasvakudoksen määrä suurenee ja rasvattoman kudoksen osuus pienenee.
Huvinen kohtaa vastaanotollaan usein naisia, joille tämä tieto tulee yllätyksenä.
– Moni potilaistani on vuosia kokeillut kaikkea mahdollista: vähentänyt kaloreita, lisännyt liikuntaa, siirtynyt vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Paino nousee silti. Moni epäilee tekevänsä jotain väärin ja tuntee siitä syyllisyyttä, vaikka painonhallinnan haasteiden taustalla ovat usein juuri vaihdevuosien mukanaan tuomat muutokset.
Vaihdevuosissa sukupuolihormoni estrogeenin tuotanto pienenee, ja se vaikuttaa siihen, miten keho jakaa rasvaa. Rasvattoman kudoksen osuus vähenee ja rasvaa alkaa kertyä erityisesti keskivartalolle. Kehon herkkyys insuliinille vähenee ja kolesterolit nousevat. Huvisen mukaan tämä on keskeistä ymmärtää ennen kuin hoitoa lähdetään suunnittelemaan.
– Kehosi ei enää käyttäydy niin kuin kolmekymppisenä, mutta se on biologiaa, ei epäonnistuminen. Vaihdevuosiin liittyvä painonnousu ei siis ole vain epämukava oire. Kun rasva kertyy erityisesti keskivartalolle, se voi tarkoittaa, että kyseessä on lihavuus, krooninen sairaus, jonka hoito vaatii enemmän kuin tahdonvoimaa.
En aijo uskoa siihen, että paino nousee väistämättä! :D Minulla on ollut jo monta vuotta tosi pahoja esivaihevuosioireita öisin (tolkutonta hikoilua, aamuyövalvomista jne, mutta menkat tulee edelleen ihan säännöllisesti, tosin kierto on lyhentynyt ja menkat on t o d e l l a niukat!). Painan reilu 53 kg, pituutta 164 cm. Liikun paljon ja säännöllisesti (joka päivä, usein pari kertaa päivässä, jos kävelylenkit otetaan huomioon). Olen 49 v. Syön tosi terveellisesti, mutta joustavasti.
Minusta oleellista on käydä säännöllisesti puntarilla, useampia kertoja viikossa. Jos huomaa, että paino nousee pysyvästi vaikka kilon, niin sit tekee jonkun siirron asian suhteen. (Tunnen hyvin oman painoni, on ihan luonnollista että kierron eri vaiheessa ja rankan treenin jälkeen paino heittelee minulla esim. 1,5 kg. En puhu nyt siitä, vaan siitä, että paino jämähtää korkeammaksi) Olen tehnyt matkan varrella pieniä pysyviä muutoksia, kun olen huomannut, että ei voi syödä enää niin vapaasti kuin nuorempana. Ekana vaihdoin margariinin vähärasvaisempaan. Sillä mentiin pari vuotta. Sit juuston (enkä syö mitään 5% rasvaista, vaan 17%). Pieniä muutoksia, jotka eivät tavallaan tunnu missään. Ja edelleen herkuttelen myös, rakastan ruokaa! Näin aijon jatkaa ja uskon, että homma toimii! Proteiinia olen kasvattanut ruokavaliossa, syön tosi paljon hyviä kuituja (esim. ruisleipää monta palaa päivässä), kasviksia, hedelmiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Lihakset säilyy kun niitä käyttää.
Joo, mulla oli fyysinen työ ja varsinkin käsivoimaa piti olla. Nyt, vaikka kädet yhä on hoikat, kuin tikut, niin jessus mitkä allit ja nimenomaan ryppyiset. Kamalat! Ei mulla koskaan näkyviä lihaksia käsivarsissa ollut, vaikka voimaa oli, mutta nyt kuitenkin noi hemmetin kurttupussit on ilmestynyt. Millä ne täyttäisi? Ei millään. Olen huomannut että äidilläni on ihan sama juttu, vaikka hänkin on aina ollut hoikka, eikä koskaan ole fyysistä työtä tehnyt. Tuliko saatua perintöä?
Arkiaktiivisuus on auttanut. Vaatii siis sen että joka ikinen päivä vähintään 10000 askelta ja sitten muutamina päivinä reippaasti enemmän. Keskimäärin kuukaudessa tulee näin noin 13000 - 14000 askelta päivässä.
Työn puolesta ei tule askelia eli vaatii kauppareissut kävellen, koiran kanssa ulkoilut ja useana kertana viikossa vielä oma kävelylenkki erikseen. Kesällä helppoa, talvella ei.
Jos arkiaktiivisuus puuttuu, kilot hiipii aika helposti vaikka olisikin muuta liikuntaa viikottain 2-3 kertaa. Kävelyn aikana ei ainakaan käy jääkaapilla. 😁
Missä vaiheessa vaihdevuodet ohi ? Painoa rupesi tulee syksyllä. Kilpirauhas arvot romahti ihan alas. Loukkaantumisen takia liikuntauolla yli 2 kuukautta. Vaalle en uskalla mennä. Kaikki on tulleet vyötärölle. Housut kiristää. Ikää 59 vuotta. Mitään kuumia aaltoja ei ole enään.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa vaihdevuodet ohi ? Painoa rupesi tulee syksyllä. Kilpirauhas arvot romahti ihan alas. Loukkaantumisen takia liikuntauolla yli 2 kuukautta. Vaalle en uskalla mennä. Kaikki on tulleet vyötärölle. Housut kiristää. Ikää 59 vuotta. Mitään kuumia aaltoja ei ole enään.
Vaihde-vuodet kertoo ajanjaksosta, kun estrogeeni vähenee. Kun se on loppu, niin vaihdevuodet on ohi. Milloin siis oli menopaussisi?
Oireet voivat jatkua joillain vuosia, vaikka vaihdevuodet ovat ohi.
Vierailija kirjoitti:
5-kymppisenä se alkoi ja kesti ainakin 10v. Nyt vasta 60+ luulen että ohi on, ohi on ainakin ne kamalimmat hikoilupuuskat öisin ja päivisin. Peitto pois, peitto päälle, peitto pois jne. ja päivällä pitkähihainen pois, pitkähihainen päälle. Kuumuus ja jäätyminen vuorottelivat. Olin myös todella itkuherkkä, ahdustunut ja hermona. Nyt luonne on alkanut tasaantua, vaikka aika-ajoin ihan outoja äkillisiä ahdistuskohtauksia vielä tulee. Painokin nousi, vaikka söin ja liikuin kuten ennenkin. Luulin että vv on höpinää. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 48, eikä mulla ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Paino on ollut sama viimeiset 20 vuotta. Jotenkin hämmentävää lukea tällaisia aloituksia.
Jotenkin hämmentävää lukea tällaisia kommentteja joissa keski-ikäinen ihminen ei ymmärrä että kaikki on yksilöllistä eikä ole ikinä kuullutkaan että moni lihoo vaihdevuosien myötä. Katsoo asiakseen kertoa kuinka hoikka ja nuorekas itse onkaan.
T: N55, paino 53kg, vaihdevuodet oli ja meni. Painon laitoin vain siksi ettei tarvitse tulla ilkkumaan kuinka joku kateellinen mursu siellä valittaa kun kolahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 48, eikä mulla ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Paino on ollut sama viimeiset 20 vuotta. Jotenkin hämmentävää lukea tällaisia aloituksia.
Mikä tässä aloituksessani hämmentää? Etkö sä ole törmännyt siihen, kuinka monet valittavat lihoneensa vaihdevuosissa?
Oon sua 3 vuotta nuorempi ja siis itsekin vielä ihan normaalipainossa (165 cm, 59 kg) mutta kyllä mua mietityttää se ns. väistämätön painonnousu josta monet puhuvat että sellainen tapahtuu, näissäkin kommenteissa näkyy..
Ap
Ei välttämättä tapahdu. Monisyinen juttu mistä mikin johtuu, geenit varmaan vaikuttaa monen kohdalla paljon.
Olen viisikymppinen. Vaatekoko pysynyt 36-38 tähän asti, myös rintaliiveissä sama koko kuin nuorena. Olen kyllä n 5 kg painavampi kuin joskus. Paino ei kyllä nouse vaan pysyy tässä. Siis toistaiseksi ainakin.
Tuo 5kiloa voisi olla kiva pudottaa mutta vähän huono motivaatio siihenkin.
Olen myös esivaihdevuosissa. 10 vuotta sitten paino alkoi selkeästi nousta, eli ei liittynyt vaihdevuosiin. Syyt painonnousulle: pikkulapsi arki, väsymys, jatkuva huolehtiminen jossa lohduttauduin herkuilla. Ja sain myös energiaboostin siitä suklaalevystä.
Toinen syy on tavat syödä ja aineenvaihdunnan hidastuminen. Niin kauan kuin muistan olen syönyt aamulla puuroa, leipää ja appelsiinimehua. Teiniajalta muistan että hyvä kun koululle pääsi niin jo oli kauhea nälkä. Odotella lounasaikaan kolmea tuntia. Sitten kokeilin syödä pelkästään puuron (marjoilla jne) ja kupillisen kahvia. Ei muuta. Lounaaseen mennessä oli sopiva, selkeä nälkä, mutta ei vielä niin, että ihan heikottaisi. Eli olin jo aamulla vetänyt ainakin sen 250 kcal ylimääräistä!
Lihakset säilyy jos syöt kulutuksesi mukaan.
Usko nyt että syömistä pitää vähentää. Selittelemällä päädyt vain läskiseksi pötkylämummoksi.