Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä "sairaus" kun sanat tulee hitaasti?

Vierailija
29.09.2008 |

puhe ei tule yhtä nopeasti kuin normaalisti, eli pieni tauko aina kun yrittää sanoa jotain...

en osaa selittää

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana voi olla jokin neurologinen sairaus, esim. Parkinsonin tauti. Kyseessä voi olla motorinen ongelma, esim. dyspraksia. Voi olla myös sujumattomuusoire (änkytyksen tyylistä). Myös hengityskontrollin ongelma tulee mieleen. Tai dementia.

t. tuleva puheterapeutti

Vierailija
2/9 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko siihen jotain hoitoa siis terapiaa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko siihen jotain hoitoa siis terapiaa?

ap

Lievä dyspraksia parantuu melkein aina, jos terapia aloitetaan ajoissa, se on tarpeeksi intensiivistä ja perhe on sitoutunut siihen. Joskus dyspraksia voi aiheutua jostain toisesta sairaudesta, esim. aivoverenkierron häiriöstä, jolloin terapia ei ole niin tuloksellista.

Millainen tapaus sinulla on mielessäsi?

t. 2

Vierailija
4/9 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on siis itellä lukihäiriö ja poika ei siis ole mun oma poika vaan mun kummipoika

ap

Vierailija
5/9 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 7v ja tuntuu että järki pelaa taysin :), mutta ei pysty ihan niin nopeasti sanomaan asioita kun "normaali" lapsi. Eli tulee sellainen tauko ja sitten ei välttämättä löydä oikeaa sanaa. Alkoi puhua myöhässä vasta 3v tuli iha eka sana...

ap

Vierailija
6/9 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 7v ja tuntuu että järki pelaa taysin :), mutta ei pysty ihan niin nopeasti sanomaan asioita kun "normaali" lapsi. Eli tulee sellainen tauko ja sitten ei välttämättä löydä oikeaa sanaa. Alkoi puhua myöhässä vasta 3v tuli iha eka sana...

ap

Käykö poika terapiassa? Ei nimittäin ole missään nimessä myöhäistä aloittaa terapiaa 7-vuotiaana.

t. 2

Vierailija
7/9 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä oikein dignosoitukaan... puheen kehityksestä kävi terapiassa, mutta sitten oppi puhumaan. Osaa siis mun mielestä puhua todella hyvin, hermostuu vaan väillä kovasti kun ei osaa selittää asiaansa eikä löydä sanoja ja todella usein aikuinen puhuu päälle kun kestää se murto-osa sekuntti enemmän vastata kun "normaalilla".

Aletaankohan koulussa jossain vaiheessa ohjaamaan terapiaan, jos kotona ei periaatteessa asiaa huomata tai sitä ei koeta niin haitalliseksi että tarvisi hakea apua. Siis jos se koulussa jotenkin huomataan. Epäilen nimittäin että poika kärsii esim. kavereiden seurassa asiasta...

ap

Vierailija
8/9 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä oikein dignosoitukaan... puheen kehityksestä kävi terapiassa, mutta sitten oppi puhumaan. Osaa siis mun mielestä puhua todella hyvin, hermostuu vaan väillä kovasti kun ei osaa selittää asiaansa eikä löydä sanoja ja todella usein aikuinen puhuu päälle kun kestää se murto-osa sekuntti enemmän vastata kun "normaalilla".

ap

Kyseessä ei kyllä välttämättä ole dyspraksia, jos lapsi on jo terapiassa käynyt ja se on lopetettu. Kuulostaa hieman joltain kielelliseltä sujumattomuudelta.

En tiedä, kuinka koulussa suhtaudutaan tuollaiseen. Luokassa pitäisi sopia, että pojan annetaan sanoa sanottavansa rauhassa, jolloin häntä ei ala ahdistaa puhuminen.

Toivottavasti poika pääsee terapiaan, jos sen tarpeessa on.

t. 2

Vierailija
9/9 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä me tarkkaillaan poikaa ja ollaan tukena! Tuntuu kyllä oppivan kaikenlaista joten toivotaan että pärjää ja kielellisesti kehittyy vielä reippaasti.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi