Ilmalämpöpumppu kokemuksia
Olen tässä vertaillut muutamaa viilentävää ja lämmittävää ilmalämpöpumppua, mutta käytännön kokemukset kiinnostaisivat. Hakusessa olisi laite noin 110 neliön asuntoon, jossa talvella sähkölämmitys ja kesällä sisälämpö nousee aika helposti. Esimerkiksi Mitsubishin, Daikinin ja Panasonicin malleja on tullut katsottua. Ääni, huollon helppous, sulatukset pakkasella ja viilennyksen teho kiinnostavat erityisesti. Miten paljon teillä on mennyt sähköä kesäkäytössä, jos pumppua on pidetty viilennyksellä vaikka heinäkuun ajan? Entä onko talvella näkynyt oikeaa säästöä sähkölaskussa, jos aiempi lämmitys on ollut pattereilla tai suoralla sähköllä? Kaikki plussat ja miinukset kiinnostavat, varsinkin jos laite on ollut käytössä jo yli vuoden.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso pettymys oli meidän pummppu. Ostettiin lähinnä lämmittämiseen talvella, pitä lämmittää 100 neliötä, totuus oli, että lämmittää 10 neliötä.
Kannattaisi tarkastuttaa laite ,tuo vaikuttaa asennusvirheeltä.
Mulla vasta kolmas kerta toden sanoi Mitsubishissä. Sisäyksikön kenno lämpeni vaan 30 asteeseen, kolmannella asennus kerralla kun mies vaihtui vasta yli 50 asteeseen.
Tämä keskustelu meni nopeasti kohti alamäkeä.
Siis ilmalämpöpumppu joka lämmittää JA viilentää?
Suomen kesässä sähkönkulutus on olematonta. Daikin on se "mersu" vaikka vähemmän tunnettu kun ei tee laingan hupielektroniikkaa. Mitsun nimell on kahta eri tason tuotesarjaa. Markettilaatua ja heavy dutya. Pumppu kannattaa sijoittaa maan päälle jalustalle jos mahdollista.
Taivaan lahja helteellä.
Parhaat merkit ovat Toshiba, Mitsubishi ja Panasonic. Näistä vähiten vikoja on Toshiboissa. Mitsubisheissä on piirikorttivikoja, mutta ovat muuten kestäviä nekin. Panasonic on harvinaisempi eikä sitä asentavia firmoja ole niin paljon. Jos haluaa talvellakin lämmittää, niin Toshiban uusi malli on ylistetty laite.
Ehdottomasti hanki Mitsubishi Electric, paljon laadukkaampi kuin pelkkä mitsu.
Meillä on ollut Panasonicit nyt 24 vuotta, nyt toinen sanoi sopimuksensa irti. Käytetty vain viilennykseen, en ole seurannut mitä on tullut vuosien aikana maksamaan, ihan sama kun vaikutus asumisviihtyvyyteen on tullut moninkertaisena takaisin.
Kaveri ei huolla ilmalämpöpumppuaan lainkaan, eikä raaski kylmänä aikana lämmittää sillä asuntoaan. Karmea likainen haju kämpässä ja talvella kylmä kuin jääkaapissa..
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti hanki Mitsubishi Electric, paljon laadukkaampi kuin pelkkä mitsu.
No mulla on ja ihan ok mutta ei paras. Käsittääkseni Daikin on paras merkki.
Vierailija kirjoitti:
Gree on aivan sieltä ja syvältä. Toki on vähän vanhempi malli. Yleensä puhaltaa yhtäkkiä aivan täydellä teholla tosi kuumaa ja sen perään kylmää. Tukka hulmuaa kun menee eteen. Pitää erikoisia ääniä (naksuu, puhahtelee...). Kaksi kertaa käynyt huolto toteamassa ettei ole mitään vikaa. Lienee siis ominaisuus
Kannattaa lukea laitteen käyttöohjeita tai jos ei ole tallessa, hae googlesta ilmalämpöpumpun perussäädöt, käyttö talvella/kesällä jne. Tuo täydellä teholla kuumaa ja sitten kylmää ei kuulosta normaalilta/fiksulta käytöltä ja ratkeaa oikeilla säädöillä. Säästät niillä myös sähköä.
Tietääkö äitisi, että käytät nettiä näin?
Meillä talo on jo alun perin suunniteltu niin, että se pysyy viileänä. Hirsitalo ei kuumene niin helposti ja lisäksi etelän ja lännen suunnan seinustoilla on katettua terassia niin että terassin katto estää aurinko paahtamasta sisään. Ei ole koettu jäähdytystä tarpeelliseksi. Makuuhuone viilenee nukkumislämpöön luonnonmenetelmällä ristivedolla kahdesta isosta tuuletusikkunasta.
Menneinä kesinä olisi joko jäähdytetty ihan vaan muutamana päivänä, tai useina vuosina ei ollenkaan. Meillä on ollut iso lattiatuuletin tarvittaessa oloa helpottamassa. Monena vuonna sitä ei ole otettu esiin ollenkaan.
Viime kesän pitkä hellejakso muutti suhtautumisen. Silloin ei kylläkään oltu kotona, mutta silmät pyöreinä katsottiin kotikaupungin lämpötilalukemia että jos nyt oltaisiin kotona niin hiki olisi. Päädyttiin siis syksyllä ostamaan Mitsun ilppi.
Talven yli se pidettiin lämmittämässä koko talvi. Pyynti lattialämmöltä (maalämpö) pistettiin peri napsua tavallista alemmaksi ja ne viimeiset asteet otettiin ilpiltä. Tuo mahdollistaa mm. mukavamman takan käytön, koska ilppi reagoi nopeasti lisälämpöön eikä tule niin kuuma. Vesikiertoinen lattialämmitys betonissa on semmoinen että se lattia ei jäähdy nopeasti mihinkään, joten takan lisälämpö on sitten vain "liikaa". Ilpin kanssa toimii paremmin.
Ikävästi tuo ilpillä lämmittäminen nostaa sähkön kulutusta verrattuna maalämpöön etenkin kovilla pakkasilla. Ajattelen tuon strategisena, pitkän tähtäimen valintana, eli lisäkustannus nyt toivottavasti säästää pitkällä tähtäimellä. Maalämpöpumppu on huomattavasti kalliimpi kuin ilppi, joten maalämpöpupumpun kuorman keventäminen toivottavasti lisää sen käyttöikää ja toivottavasti myös lykkää uusimisen niin pitkälle että se on jo seuraavien asukkaiden ongelma. Aika näyttää, onnistuuko strategia.
Jäähdytyskäytöstä ei ole mitään kokemuksia, koska ei me tämmöisillä keleillä mitään jäähdytystä tarvita.