Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saitteko te jonkun vaaratiedotteen siis ihan puhelimeen vai miten tuo meni (minä en)?

Vierailija
15.05.2026 |

kysymys otsikossa

Kommentit (203)

Vierailija
181/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hienoa tiedotusta. Ei kaikilla ole mitään appeja ladattuna koska moni ei yksinkertaisesti tiedä sellaisen olemassaolosta. Seuraava tilanne voi olla oikeasti vakava mutta mikään ei tule muuttumaan. Me ollaan kuulemma Euroopan varustautuneimpia sotaan🤣🤣🤣

Kyllä 112 olemassaolosta on tiedotettu. Viimeksi Kymenlaakson droonien aikaan ja muutenkin

Kädestäpitäenkö viranomaisten pitää tulla neuvomaan.

Monella ei edes ole älypuhelinta, johon se äppi ladattaisiin. Moni on luopunut telkkaristaankin.

Sähkölaitoksen katkopalvelu hoidetaan vanhanaikaisesti tekstiviesteillä. Niin tarttisi muutkin tärkeät tiedotteet hoitaa. Ja keksiä, miten ne saavat tiedon, joilla ei ole edes vanhanaikaista kännykkää tai telkkaria.

Radio on edelleen luotettavin väline mitä tulee viranomaistiedotuksiin. Se toimii silloinkin kun muut välineet ovat pois pelistä. 

Mutta kuinka moni laittaa aamulla ennen töihin lähtöä radion päälle?  Lankapuhelimia ei taida olla enää juuri kenelläkään eikä ainakaan ainoana puhelimena. Joten tekstiviesti olisi siis järkevin. Mä mietin sitä, että miksi tämä ei meillä ole mahdollista. Jos se muualla EUssa on, niin ainakaan kyse ei ole mintään EU-direktiivin tietosuojajutusta. Muuten olisinkin jo epäillyt, että meillä ei operaattorit saa antaa asiakkaidensa tietoja viranomaisille ilman asiakkaan erityistä suostumusta. 

Luitko mihin kommentiin vastasin? "miten ne saavat tiedon, joilla ei ole edes vanhanaikaista kännykkää tai telkkaria"

Eli mihin laitteeseen se tekstiviesti tulisi? Leivänpaahtimeen?

Luin kyllä ja siksi kirjoitinkin,  että lankapuhelimia ei taida olla enää juuri kenellekään ainakaan ainoana puhelimena.  Jos ihmisellä ei ole edes vanhanaikaista kännykkää, sitten hän varmaan kuunteleekin radiota.  Tai jos puhelittomuuden syy on muistisairaus tms,  tuskin sitten edes tietäisi,  miten pitäisi vaaratilanteessa toimia. 

Nyt on annettu ennakolta vaaratiedote jo hyvissä ajoin koskien mahdollista uhkaa. Seuraava vaihe olisi ollut yleisen vaaramerkin antaminen. Sille ei ole ollut tarvetta, koska drooni/t eivät ole sisämaahan kulkeutuneet/päässeet. 

Viimeistään se yleinen vaaramerkki olisi tavoittanut muistisairaat ja puhelittomat. 

Millä tavalla vaaratiedote oli annettu hyvissä ajoin ennen uhkaa? Voitko tarkentaa mihin aikaan uhka oli?

Ennakkovaroitus annettiin hyvissä ajoin klo 03.49. Koska drooni/t eivät ohjautuneetkaan Suomen ilmatilaan, tuo ennakkovaroitus riitti, eikä tarvetta yleiselle vaaramerkille ollut.

Keksitkö tuon kaiken itse. Missään vaiheessa ei ole ollut puhetta ennakkovaroituksesta vaan vaaratiedotteesta. Kukaan ei voi sanoa oliko edes droneja koska niitä ei havaittu. Sekin on paskapuheitasi. Viranomaiset antoivat nimenomaan vaaratiedotteen. Ei ole olemassa mitään vaaramerkkiä. Sinulla on vilkas mielikuvitus mutta elä kirjoita täällä paskaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

turhaa vouhkaamista ja massahysteriaa tämäkin "droonisekasotku". Kun pääasiassa juuri ne ihmiset valittaa, jotka ovat olleet kotona nukkumassa, "miksi ei tullut ilmoitusta tuollainen on vakava vaara". No... mitä väliä, kun on kuitenin ollut jos sisätiloissa = ei ole menettänyt mitään. Olisiko ihmiset oikeasti halunneet herätä kesken unien lukemaan vaaratiedotetta ja toteamaan sen jälkeen ettei koskekaan minua, koska olen jo sisätiloissa. 

Mä en ajattele tätä niin, että kyse oli vain tämänkertaisesta "droonisotkusta" . Nythän kehotettiin ihmisiä vain pysymään sisätiloissa. Mutta entä, jos alueella olisikin sattunut joku iso kemikaalivahinko tai merkittävä tulipalo ja tuon sisällä pysymisen lisäksi olisi kehotettu ihmisiä sulkemaan ikkunat ja mahdollisesti ilmanvaihtokin? Ja tuossa 112-sovelluksessa ollut nyt kuitenkin jokin tekninen vikakin, joka todettiin tänään. Osalla toki ei ollut asetukset oikein, mutta osa niistäkin, joilla ne oli oikein, eivät saaneet mitään ilmoitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaratiedote annettiin 03:54 jolloin suuri osa suomalaisista nukkuu.

Japanissa jossa olin töissä tuli puhelimeen Tsunamihälytyksiä päivin ja öin. Yllä niihin heräsi ja tarkasti koskiko hälytys välitöntä suojautumista. 

Sama ohjeistettiin Suomen vaaratiedotteessa klo 03:54. Kuka heräsi tarkastamaan tiedotteen klo 03:54 yöllä?

Vierailija
184/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 112-sovellus ja ilmoitukset päällä, mutta ilmoitus tuosta vaaratilanteesta tuli vasta äsken, klo 8.30 aikaan, eli sellaisella neljän tunnin viiveellä ja kun vaaratilanne oli jo ohi.

Onko päivitykset ajantasalla? 

Niin. Lopettakaa se turha päivittely, ja sen sijaan päivittäkää ne laitteet! 

Vierailija
185/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

turhaa vouhkaamista ja massahysteriaa tämäkin "droonisekasotku". Kun pääasiassa juuri ne ihmiset valittaa, jotka ovat olleet kotona nukkumassa, "miksi ei tullut ilmoitusta tuollainen on vakava vaara". No... mitä väliä, kun on kuitenin ollut jos sisätiloissa = ei ole menettänyt mitään. Olisiko ihmiset oikeasti halunneet herätä kesken unien lukemaan vaaratiedotetta ja toteamaan sen jälkeen ettei koskekaan minua, koska olen jo sisätiloissa. 

Mä en ajattele tätä niin, että kyse oli vain tämänkertaisesta "droonisotkusta" . Nythän kehotettiin ihmisiä vain pysymään sisätiloissa. Mutta entä, jos alueella olisikin sattunut joku iso kemikaalivahinko tai merkittävä tulipalo ja tuon sisällä pysymisen lisäksi olisi kehotettu ihmisiä sulkemaan ikkunat ja mahdollisesti ilmanvaihtokin? Ja tuossa 112-sovelluksessa ollut nyt kuitenkin jokin tekninen vikakin, joka todettiin tänään. Osalla toki ei ollut asetukset oikein, mutta osa niistäkin, joilla ne oli oikein, eivät saaneet mitään ilmoitusta.

Suomeen on harhautunut jo aiemmin ukrainalaisia drooneja jotka ovat ohjauskyvyttömiä ja lentävät sattumanvaraisesti kunnes putoavat johonkin.

Noissa drooneissa (FP-1) on 120 kg räjähdekuorma. Niiden räjähdeteho 20 raskasta tykistökranaattia. Sellainen räjähdys saa ison kerrostalon sortumaan.

Ajatteletko jotenkin että nuo droonit ovat harmittomia ja vaarattomia?

Vierailija
186/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi 100 v itsenäinen v. 2017 lähetettiin kansalaisten puhelimiin onnittelut. Se onnistui ainakin hyvin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen on harhautunut jo aiemmin ukrainalaisia drooneja jotka ovat ohjauskyvyttömiä ja lentävät sattumanvaraisesti kunnes putoavat johonkin.

Noissa drooneissa (FP-1) on 120 kg räjähdekuorma. Niiden räjähdeteho 20 raskasta tykistökranaattia. Sellainen räjähdys saa ison kerrostalon sortumaan.

Ajatteletko jotenkin että nuo droonit ovat harmittomia ja vaarattomia?

En ajattele niin.  Kommentoin vain tuota aiempaa,  jonka mielestä ei haitannut niitä,  jotka olivat muutenkin kotona nukkumassa. 

Vierailija
188/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö te mitä sovelluksia teidän puhelimissa on?

Vierailija
189/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mä nukuin tietämättömänä maailman menosta :D 

Vierailija
190/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietty. 

Vierailija
191/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiossa kerrottiin asiasta ja näin aamulla, että naapurit ei oo lähteneetkään töihin niin kuin tavallisesti. Siitä tiesin. En muuten.

Vierailija
192/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hienoa tiedotusta. Ei kaikilla ole mitään appeja ladattuna koska moni ei yksinkertaisesti tiedä sellaisen olemassaolosta. Seuraava tilanne voi olla oikeasti vakava mutta mikään ei tule muuttumaan. Me ollaan kuulemma Euroopan varustautuneimpia sotaan🤣🤣🤣

112 sovellus on muutenkin hyvä. jos vaikka itselle tapahtuu onnettomuus, mutta ei tiedä tarkkaan missä on, niin voi soittaa sovelluksen kautta: häke näkee siitä suoraan soittajan sijainnin. Sitä eivät voi tehdä automaattisesti, jos soittaa ilman sovellusta

Toimiiko se nykyään? Joskus muutama vuosi sitten kun oli tuollainen tilanne ja soitin niin päivystäjä väitti että ei siinä mitään tuommoista ominaisuutta ole tai ainakaan se ei toimi.  Lähimmän kännykkämaston kuulemma näki teleoperaattorin armosta, muttei muuta.

112-apissa on nykyään paikannus, kun on antanut siihen valtuudet paikantaa.

Vierailija
193/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanissa jossa olin töissä tuli puhelimeen Tsunamihälytyksiä päivin ja öin. Yllä niihin heräsi ja tarkasti koskiko hälytys välitöntä suojautumista. 

Sama ohjeistettiin Suomen vaaratiedotteessa klo 03:54. Kuka heräsi tarkastamaan tiedotteen klo 03:54 yöllä?

No jos sulla on toi appi, niin sittenhän tarkistelet sitä päivin öin.

Vierailija
194/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty. 

Kaikki ei ilmeisesti tiedä onko niillä vaaratiedotesovellusta vai ei. Sitten joutuu ihmettelemään eikö se toimi vai mikä siinä on vikana kun se ei ole herättänyt yöllä suojautumaan.

Vierailija
195/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tiedotetta ?

Kävin Espoon Bilteman kakkukaffella (avajaiset tilajärjestelyyn), siellä jonossa joku kyseli Droneista ja Horneteista??

Ei siis vaikutusta päivärytmiin:)

Sovellus 112 pitää päivittää uuteen versioon mikäli puhelin sallii!

Asetuksista pitää valita paikkatieto, oma numero sekä tiedotteet: vaaratiedote, liikennetiedote jne ja lisäksi ilmoitukset osiosta : äänet, bannerollit.....

Tuskin monellakaan sovelluksen asetukset kunnossa!?

Vierailija
196/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä ne joilla ei ole nettiä puhelimessa? Joillakin ei ole edes älypuhelinta.

Ootko ikinä kuullut radiosta tai televisiosta?

Oliko sinulla radio ja telkkari yöllä koko ajan päällä vai miten heräsit 03:54 annettuun vaaratiedotteeseen?

Miksi sinun olisi pitänyt herätä kotona kello 03:54 annettuun tiedotteeseen ja saada tietää, että pitää pysyä sisätiloissa?

Vierailija
197/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas koirien kusetuslenkit? 

Vierailija
198/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tulla puhelimiin. Ei mihinkään sovellukseen.

Vierailija
199/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nukkua hyvin.

Vaaran uhatessa ihan sama onko ulkona, matkalla , töissä.

Sisätilat lienee se pahin paikka, kun katsoo dronien luhistamia rakennuksia Ukrainassa!

Vierailija
200/203 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulle jo kerran vastattu? Sitä varten on yleinen vaaramerkki

Kuulet yleisen vaaramerkin - toimi näin

1. Siirry sisälle.

2. Sulje ovet, ikkunat, tuuletusaukot ja ilmanvaihto.

3. Avaa radio ja odota rauhallisesti ohjeita.

4. Vältä puhelimen käyttöä (myös soittoa numeroon 112), etteivät linjat ruuhkaudu.

5. Pysy sisällä.

6. Älä poistu alueelta, ettet joudu matkalla vaaraan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä