Omistusasuntoon ei saa asumistukea!
Olen elänyt uutispimennossa. En oikein vieläkään käsitä tätä! Miten te muut olette selvinneet työttömäksi jouduttuanne?
Kommentit (258)
Kyllä on kummallista, että asunnot eivät mene kaupaksi. En millään keksi, mistä asia voisi johtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ei ole tainnut täysin sisäistää Suomen pelikenttää. Ne alhaiset korkeakoulutettujen palkat ovat olleet mahdollisia vain siksi, että meillä on ollut turvaverkot, ilmaiset koulutukset ja terveydenhuolto.
Noilla palkoilla ei makseta terveysvakuutuksia, koulutusta ja asuntoa.
Jos pelikirjaa muutetaan ilman todella jyrkkää palkkojen nostoa, niin tämä maa kaatuu. Mitkään prosenttialennukset veroissa on plus miinus nolla nykyisillä palkkatasoilla.Kokoomushan ajaa käytännössä hyvä jos edes 1% etua (sanoisin jotta 0.1% ?) nykyisin vaikka kannatusprosenttiensa mukaan heillä on takanaan paljonkin väkeä jolle tämä ei ole vieläkään valjennut. Haluavat yksityistää kaiken mahdollisen, muttei sen vaikutus näytä menevän äänestäjilleen millään jakeluun. Suomen palkkatasolla äärimmäisen harva kustantaa perheelleen jenkkityylistä/hintaista terveydenhoitoa tai maksullista koulutusta. Sitähän Kokoomus/EK on määrätietoisesti tekemässä.
Suomen palkkataso elinkustannuksiin nähden on niin huono, että mediaalituloisia kutsutaan keskiluokkaisiksi vaikka ko palkka mahdollistaa vain todella köyhäilevän elintason.
Vierailija kirjoitti:
Omaisuuden huomioiminen johtaa pitkällä aikavälillä vain omaisuuserojen kasvuun, joka tämän oikeiston politiikan tarkoitus onkin. Eli rikkaaiden rikastuminen köyhien kustannuksella. Valtion talouden kannalta asialla ei ole käytännön merkitystä.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että köyhät joutuvat käyttämään omaisuutensa elantomenoihin, jolloin lapsille ei jää mitään perittävää ja rikkaat saavat samaan aikaan perintönsä maksamatta edes veroja.
Työttömäksi jääneet kovapalkkaiset pörssisijoittaja menettävät aivan samoinomaisuutensa, kun uutta työtä ei löydy. Siihenhän riittää nykyisin syyksi jo pelkkä yli 45v ikä ja työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy elää nuukasti eikä ylenkatsoa tyhjiä tölkkejä, mato-onkea ja kadulla lojuvaa viiden sentin kolikkoa.
No eipä niillä pitkälle pötkitä.
Mitä sinä täällö valitat, ääliö? Myy paskaluukkusi pois.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi omistusasujat eivät saa asumistukea. Siitä voisi erottaa sen hoitovastikeen osuuden ainoaksi johon saisi asumistukea.
En ymmärrä miksi tällä palstalla oletetaan että kaikki asuvat kerrostalossa, ja jauhetaan vastikkeesta.
Asun suuressa kaupungissa, ja kaikki tuttuni, joilla on omistusasunto, asuvat omakotitalossa. Vuokralla asujat sitten ovat siellä kerrostaloissa
Tulonsiirtoa maahan tuleville , saavat ostettua halvan asunnon tuilla. Suunniteltua hallituksen toimintaa on paljon tähän suuntaan joka vaan ei näy kun siitä ei huudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun tekee tomerasti työtä niin eipä joudu työttömäksikään
Juuri näin. Työtä kyllä on, jos vaan olisi ahkeria toimeentarttuvia työntekijöitä. Työ ei lopu koskaan.
Työtä on juu, mutta palkanmaksajista on pulaa!
Eli elät tuilla niin leveästi ettei sun kannata mennä töihin. Sitähän te toitotatte.
Minäkin kuulun niihin jotka on aina löytäneet töitä, ja tyttäreni, 20 vuotta juuri puhui samaa, hän tiesi kertoa useamman paikan, jotka etsivät työntekijöitä.
Ehkä siellä Helsingissä ei ole töitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä olisi koskaan pitänyt saadakkaan.
Olen pienituloinen osa-aikatyöläinen. Asumistuki oli 112e ja se oli oikeasti tarpeeksi riittävä, että pärjäsin, mutta kun se otettiin pois niin tipahdin suoraan toimeentulotukiluukulle, jossa nyt otetaan huomioon kaikki asumismenot pl laina tietysti ja minulle jää enemmän rahaa... ja sama tilanne monella muulla omistusasujalla. Eihän tuossa ollut mitään järkeä. Tosin Orpokin sanoi, että ttt menot lisääntyy asumistuen poiston myötä.
Moni omistusasuja ei vaan tajua hakea sitä toimeentulotukea, kun luulee, ettei sitä saa, jos omistaa asunnon. Tässäkin ketjussa on esitelty tätä harhaluuloa moneen otteeseen.
Ihan untakin näet, että omistusasujalle maksettaisiin kaikki ja vähän päälle, mutta vuokralla asuva maksaisi ylimäärävuokran toimeentulotuesta?
Omistusasuminen ilman säästöjen luomaa "pelivaraa" on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutan vuokra-asunnosta miesystävän omistusasuntoon. Menetän kaikki tuet, paitsi työttömyyspäivärahan. En saa enää lääkkeitä, enkä muutakaan mikä kuului toimeentulotukeen. Mutta ei se mitään. Koitan pärjäillä. Vuokran osuudella saan maksettua lääkkeeni. Nythän maksan aivan turhasta yksityiselle vuokranantajalle, joka saa yhteiskunnalta tukea. Rikas akka, jonka kukkaroa yhteiskunta lihottaa. Loppuu siltäkin ämmältä tuet.
Miltä tuntuu loisia miehen kustannuksella? En todellakaan muuttaisi köyhänä jonkun toisen armoille. En missään tapauksessa.
Mistä päättelet etten maksa miehelle mitään? Ostan ruokaa ja osan laskuista. Jään siltikin voitolle, eikä tarvi tehdä hakemuksia Kelaan. Miesystäväni ei ole isoja rahoja vaatinut, ja se on meidän keskinäinen asia. Oletko itse mieluummin yhteiskunnan loinen?
Asut miehen asunnossa ja se jos joku on loisimista, eikä tuosta työmarkkinatuesta paljoa kuluja maksella varsinkin, kun sulla menee monta sataa lääkkeisiin. Itse elän mieluummin yhteiskunnan rahoilla kuin olen jonkun ihmisen hyväntekeväisyyden varassa.
Et tiedä meidän keskinäistä suhdetta. Surullista jos sinulle on käynyt niin että olet joutunut taloudellisen hyväksikäytön kohteeksi. Tai joutunut kokemaan taloudellista väkivaltaa puolisosi osalta. Siltä tuo sinun kirjoituksesi kalskahtaa. Suhteet perustuu luottamukseen ja turvallisuuteen. Maalailet piruja seinille. Mieheni ei itsekkään ole mikään rikas, eikä ole koskaan haukkunut loiseksi. Jos haukkuisi niin sitten menee kantapäät vastakkain. Itse olen iloinen kun pääsen Kelasta, toivottavasti lopullisesti. P.S: Ja lääkkeeni eivät ole mitään kalliita. Niiden takia en joudu konkurssiin. Päätän keskustelun tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta asuntosijoittajapa saa. Vuokralaisen asumistuki tulee minun tililleni!
Sillä maksan sijoitusasuntoni.
Kokoomus on paras.
Voihan sen noinkin ajatella. Olisiko parempi se entinen vaihtoehto, eli vuokrakatto? Yksikään oikea asuntosijoittaja ei heitä tuollaista manipuloimaan kommenttia.
On toinenkin ratkaisu, jota toteutetaan monissa isoissa kaupungeissa, mutta Suomessa siitä ei edes keskustella:
asunnon pitäminen tyhjänä kasvukeskuksessa veronalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Säästöillä.
Entäs kun ne loppuvat jos ei saa työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen osa-aikatyöläinen. Asumistuki oli 112e ja se oli oikeasti tarpeeksi riittävä, että pärjäsin, mutta kun se otettiin pois niin tipahdin suoraan toimeentulotukiluukulle, jossa nyt otetaan huomioon kaikki asumismenot pl laina tietysti ja minulle jää enemmän rahaa... ja sama tilanne monella muulla omistusasujalla. Eihän tuossa ollut mitään järkeä. Tosin Orpokin sanoi, että ttt menot lisääntyy asumistuen poiston myötä.
Omistusasunnon hoitovastikkeeseenko saat toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutan vuokra-asunnosta miesystävän omistusasuntoon. Menetän kaikki tuet, paitsi työttömyyspäivärahan. En saa enää lääkkeitä, enkä muutakaan mikä kuului toimeentulotukeen. Mutta ei se mitään. Koitan pärjäillä. Vuokran osuudella saan maksettua lääkkeeni. Nythän maksan aivan turhasta yksityiselle vuokranantajalle, joka saa yhteiskunnalta tukea. Rikas akka, jonka kukkaroa yhteiskunta lihottaa. Loppuu siltäkin ämmältä tuet.
Miltä tuntuu loisia miehen kustannuksella? En todellakaan muuttaisi köyhänä jonkun toisen armoille. En missään tapauksessa.
Mistä päättelet etten maksa miehelle mitään? Ostan ruokaa ja osan laskuista. Jään siltikin voitolle, eikä tarvi tehdä hakemuksia Kelaan. Miesystäväni ei ole isoja rahoja vaatinut, ja se on meidän keskinäinen asia. Oletko itse mieluummin yhteiskunnan loinen?
Asut miehen asunnossa ja se jos joku on loisimista, eikä tuosta työmarkkinatuesta paljoa kuluja maksella varsinkin, kun sulla menee monta sataa lääkkeisiin. Itse elän mieluummin yhteiskunnan rahoilla kuin olen jonkun ihmisen hyväntekeväisyyden varassa.
Et tiedä meidän keskinäistä suhdetta. Surullista jos sinulle on käynyt niin että olet joutunut taloudellisen hyväksikäytön kohteeksi. Tai joutunut kokemaan taloudellista väkivaltaa puolisosi osalta. Siltä tuo sinun kirjoituksesi kalskahtaa. Suhteet perustuu luottamukseen ja turvallisuuteen. Maalailet piruja seinille. Mieheni ei itsekkään ole mikään rikas, eikä ole koskaan haukkunut loiseksi. Jos haukkuisi niin sitten menee kantapäät vastakkain. Itse olen iloinen kun pääsen Kelasta, toivottavasti lopullisesti. P.S: Ja lääkkeeni eivät ole mitään kalliita. Niiden takia en joudu konkurssiin. Päätän keskustelun tähän.
Ei se muuta sitä tosiasiaa, että elät miehen hyväntekeväisyyden varassa eikä hänellä ole mitään velvollisuutta elättää sinua. Enemmän tuo verottaa itsenäisyyttä kuin yhteiskunnan tukien hakeminen.
Jankuti, jankuti, jankuti….
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun tekee tomerasti työtä niin eipä joudu työttömäksikään
Juuri näin. Työtä kyllä on, jos vaan olisi ahkeria toimeentarttuvia työntekijöitä. Työ ei lopu koskaan.
Työtä on juu, mutta palkanmaksajista on pulaa!
Eli elät tuilla niin leveästi ettei sun kannata mennä töihin. Sitähän te toitotatte.
Minäkin kuulun niihin jotka on aina löytäneet töitä, ja tyttäreni, 20 vuotta juuri puhui samaa, hän tiesi kertoa useamman paikan, jotka etsivät työntekijöitä.
Ehkä siellä Helsingissä ei ole töitä sitten.
On työpaikkoja, joihin pääsee jos on 20-vuotias, mutta ei, jos on 55+
Vierailija kirjoitti:
Vastike on yleensä aika pieni. Lainanlyhennyksiin voi saada lyhennysvapaata tai maksusuunnitelmaa voi neuvotella. Tai sitten myy kämpän
Aloituksen ajatus varmaan oli, ettei omaa kotiaan tarvitsisi myydä. Vastikkeet ovat monilla korkeita kun on putkiremontit, julkisivuremontit ym. lainat siihen lisänä.
On aivan uskomatonta, että omistusasujat ajetaan menettämään omaisuutensa ja päätymään toimeentulotukiasiakkaaksi, mutta vuokralla asuvalla saa olla rahaa tilillä, eikä se estä asumistuen maksua.
Mutta ei pystyisi sitä tekemään ellei PS olisi kerännyt ääniä muuttokriitikoilta ja sen jälkeen mahdollistaisi EK:n toiveet ja velkalaiva-hallituksen enemmistöaseman eduskunnassa.