Miten laihtua kun motivaatio on hukassa?
En ole etsimässä mitään nopeaa dieettiä, vaan haluaisin saada pikkuhiljaa pois noin 8 tai 12 kiloa. Viimeisen vuoden aikana arki on ollut aika rikkonaista ja siinä samalla painoa on tullut lisää melkein huomaamatta.
Nyt olo alkaa olla sellainen, että olisi hyvä pudottaa painoa, mutta alkuun pääseminen tuntuu yllättävän vaikealta. Tiedän kyllä periaatteessa, mitä pitäisi tehdä laihtuakseen. Osaan laittaa ihan järkevää ruokaa, kasvikset maistuvat, kävelylenkit tulee hoidettua ja vettä tulee juotua.
Silti käytännössä syön tällä hetkellä liian suuria annoksia ja napostelen vähän väliä -> paino nousee. Varsinkin iltaisin homma karkaa helposti käsistä.
Haluaisin kuulla, miten muut ovat laihtuneet ja saaneet painonpudotuksen käyntiin ilman että koko elämä menee kerralla uusiksi. Auttoiko teillä joku pieni rutiini, ruokapäiväkirja, annoskokojen pienentäminen, liikunnan lisääminen vai jokin ihan muu? Kaipaisin käytännön vinkkejä ja omia kokemuksia siitä, mikä oikeasti auttoi laihduttamiseen?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Mikä saat sinut luulemaan että eläkeläinen syö kovia rasvoja? Sinulla on nyt joku oman pään pyhä oletus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Olet siis sitä mieltä, että oikea aito ruoka on viallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Se, että pitää syödä 3-4 tunnein välein perustuu vain ja ainoastaan siihen, ettei tule niitä mielitekoja ahmia kaksin käsin illalla, ei terveellisyyteen. Terveellinen on sitä mitä syöt, ei sitä miten usein syöt.
Joka ruokailulla insuliini nousee ja häiritsee kehon rasvan käyttämistä energian tarpeeseen, kun on saanut elimistönsä siihen tilaan että vatsamakkaroista elimistö ottaa puuttuvan energian niin nälän tunne ei vaivaa se on eri asia jos syö ajankulukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Miksi?
Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään, todellakaan eläkeikäisenä et voi syödä enää täysrasvaista kuin se meillä yleensä on maitorasvaa, suurin osa joutuu silti käyttämään statiineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Miksi?
Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään, todellakaan eläkeikäisenä et voi syödä enää täysrasvaista kuin se meillä yleensä on maitorasvaa, suurin osa joutuu silti käyttämään statiineja.
Taitaa sulla itselläsi olla puutteita tiedoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Oletko nyt hippasen yksinkertaistava? Mikä sitä kolesterolia sinusta nyt sitten nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Miksi?
Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään, todellakaan eläkeikäisenä et voi syödä enää täysrasvaista kuin se meillä yleensä on maitorasvaa, suurin osa joutuu silti käyttämään statiineja.
Sinulla on nyt tuo oman pään pyhä totuutesi, jota levität kuin jotain evankeliumia.
jotain sinun on ap keksittävä tuohon "tekee mieli vielä jotain". Se on se juurisyy miksi et laihdu.
Kukaan ei tule antamaan sinulle siihen ratkaisua vaan se on itse löydettävä se ratkaisu tutkimalla itseään ja kokeilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Miksi?
Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään, todellakaan eläkeikäisenä et voi syödä enää täysrasvaista kuin se meillä yleensä on maitorasvaa, suurin osa joutuu silti käyttämään statiineja.
Mistä hitosta sinä tiedät mitä rasvaa joku syö? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Miksi?
Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään, todellakaan eläkeikäisenä et voi syödä enää täysrasvaista kuin se meillä yleensä on maitorasvaa, suurin osa joutuu silti käyttämään statiineja.
Mistä hitosta sinä tiedät mitä rasvaa joku syö? 😂
Provosoiduin nyt tuosta Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään sen verran että vastaan nyt samalla tavalla. Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään. Minut on aikoja sitten epilepsian takia ”määrätty” ketogeeniselle ruokavaliolle ja ainoat maitopohjaiset tuotteet joita ovat kreikkalainenjogurtti ja raejuusto. Eli olen saanut sitä ravintoneuvontaa ihan terveydenhuollossa.
Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään mitään miten muut syö.
Hyväksy itsesi se on paras tapa elää ja olla onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Miksi?
Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään, todellakaan eläkeikäisenä et voi syödä enää täysrasvaista kuin se meillä yleensä on maitorasvaa, suurin osa joutuu silti käyttämään statiineja.
Vain sinä ja vain sinä tiedät tuon? Besserwisser ärsyttää, vaikka oikeastaan häntä pitäisi sääliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Miksi?
Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään, todellakaan eläkeikäisenä et voi syödä enää täysrasvaista kuin se meillä yleensä on maitorasvaa, suurin osa joutuu silti käyttämään statiineja.
Vain sinä ja vain sinä tiedät tuon? Besserwisser ärsyttää, vaikka oikeastaan häntä pitäisi sääliä.
Joku oman alansa bes, anteeksi asiantuntija kirjoittaa aiheesta kolumnin ja hänen vannoutuneet lukijat alkaa julistamaan sitä, kuin jotain evankeliumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliota on vaikeampi muuttaa kuin lisätä liikuntaa joten liikkuisin paljon enemmän.
Mikä olis kaikista tehokkain tapa pudottaa painoa liikunnalla?
Kyllä se säännöllisyys on millä saa tuloksia! Se taitaa useimmille olla todella vaikeaa! Jos laihtua aikoo, asiaan on paneuduttava niinkus tiedät. Jos kuukaudessakin saat yhdenkin kilon pois, on se saavutus jo. Jaa se saavutus vuoden jokaiselle kuukaudelle, äläkä etsi enää sitä entistä elämääsi. Tässä epäonnistutaan usein, mutta niinku sanottu, asiaan paneutuminen on se juttu! Onnea Matkaan!
Terveelliseen ravintoon voi hurahtaa liikaa.
Syö kaikenmaailman avokadot, pestot, pähkinät, taatelit tms. mitä ei ennen syönyt. Ja monipuolisesti aivan kaikkea, kun on niin terveellistä. Siten saa painon nousemaan.
Mulle kävi niin.
Kyllästyin ja väsyin myös ylenpalttiseen monta kertaa viikossa liikkumiseen. Tuli liikuttua liikaa. Ja kun ei enää jaksanut, mutta jatkoi tuota kaikenmaailman terveellisten ruoka-aineiden mättämistä suuhunsa niin alkoi vääjäämätön lihominen.
Ennenkin ihmiset elelivät hoikkina ja terveinä vähemmillä ruoka-aineilla, minäkin. Ei syöty pähkinöitä ja avokadoja.
Yritän palata nyt samaan. Lepo ja uni on tärkeää. Liikaa liikkumalla voi myös menettää unensa, stressaantuu ja alkaa käydä ylikierroksilla ja sekös syötättään taas kahta kauheammin.
Olisipa muuten hyvä, jos keittiö menisi oikeasti kiinni viimeistään klo 19 😅
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pitää kävellä tuntikausia kuluttaakseen yhden berliininmunkin kalorit, joten tehokkain tapa on vähäkalorisen ruuan syöminen, eikä liikunnan lisääminen.
Vähäkalorinen ruoka teettää juuri tuota, että illalla sitten mätetään mitä vaan. Elimistöä ei voi huijata tässä asiassa.
Syö kolme ateriaa päivässä, kaikkien aterioiden pitää sisältää 500-600 kilokaloria ja 25 g proteiinia. Energian määrä riippuu ihmisen koosta ja liikunnan määrästä. Älä syö mitään aterioiden ulkopuolella, jos ei ole nälkä. Juo 1-1,5 litraa vettä, lisää veteen välillä suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.
Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.
Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.
Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'
Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen.
Tämä tulee sulle nyt varmaan yllätyksenä, mutta jos puhutaan nyt vaikka maitorasvoista, niin täysrasvaiset maitotuotteet ei lisää sv-tautisiskiä. Siltikään, vaikka niissä on tyydyttynyttä rasvaa. Tästä on tehty yli kymmenen metatutkimusta jo 15 vuotta sitten, mutta suomalaiset ravitsemusasiatuntijat eivät ilmeiseti sellaisia tutkimuksia lue.
Itse olen sitä mieltä, että eläkeikäisenä varsinkin saa syödä hyvältä maistuvaa oikeaa ruokaa. Minä syön sellaista jo nyt, ihan työikäisenä.
Miksi ap ajattelit, että olisi hyvä pudottaa painoa? Terveyshuoli, ulkonäkö vai tuliko se ajatus ulkoisista paineista, kun omakohtaista motivaatiota ei ole? Haluatko oikeasti pudottaa painoa?
Glykeeminen indeksi, kun kiinnittää huomiota ruuan laatuun, ei tarvitse syödä koko ajan pitääkseen verensokeria tasaisena, ettei tule niitä mielitekoja.
Edellinen kommentti voi toki perustua väärin käsitykseen, että eläkeläinen, syö nyt pelkää voita ja kermaa, kun välttää kevyt tuotteita.