Kysymys teille, jotka sanotte, että kaikki nykymusiikki on paskaa
Te, jotka sanotte, että kaikki nykymusiikki on paskaa... tarkoitatteko kaikkea nykymusiikkia popista ambientiin ja rockista indieen? Keitä nämä kritisoimanne artistit oikein ovat? Missä te törmäätte tähän musiikkiin, onko kyse jostain tietystä radiokanavista, suoratoistopalveluiden Top-listoista vai jostain muusta? Ihmettelen tätä siksi, että itse keski-ikäisenä löydän koko ajan uutta, aivan loistavaa musiikkia. Miten on mahdollista, että teidän korviinne ei kantaudu mitään laadukasta, vaikka tarjontaa on enemmän kuin koskaan?
Kommentit (49)
Siitä on muutamiakin tutkimuksia, että viimeisten 70 vuoden aikana populaarimusiikin sävelrakenteet ja soinnutukset ovat jatkuvasti yksinkertaistuneet. Nykyään esim. n.s. Suomi-rapissa yleisesti jollotetaan yhtä tai kahta nuottia töksähtelevällä rytmityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nykymusiikki on paskaa
Voitko vastata kuitenkin aloituksen kysymykseen ja kertoa mitä ja keitä tarkoitat nykymusiikilla ja mistä kuulet tätä?
Ihan kategorisesti kaikki nykymusiikki on paskaa.
Eli olet kahlannut läpi kaikki genret ja alagenret Jamaikan dancehallista dembow’hun ja kuunnellut myös vähemmän tunnettuja underground-artisteja?
mikähän siinä on, että tänäpäivänä hyvää musiikkia tulee vain metalli/rock osastolta? kaikki muu on kertakäyttö kuraa, eikä ketään pitäisi altistaa moiselle potaskalle.
Kaupallisuus syö "hengellisyyttä" ja aitoutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos väittää uuden musiikin olevan niin erinomaisen hyvää niin missä on esimerkki!
Minä osaan nimetä lukemattomia 70-, 80- ja 90- luvun kappaleita jotka on parempi kuin mikään mitä on tehty viimeisen parinkymmenen vuoden aikana.
Tällä hetkellä erittäin suosittu kanadalaisbändi.
Vierailija kirjoitti:
Aloitetaan vaikka Led Zeppelinistä.
Osaatko nimetä edes yhden viimeisen parin vuoden aikana julkaisun kappaleen jota varmasti fanitetaan vielä 50 vuoden kuluttua? Stairway to heavenista uskallan luvata, että sitä kuunnellaan vielä 100 vuoden kuluttua. Hyvä musiikki elää ikuisesti.
No vaikkapa Kendrick Lamarin Not Like Us. Et todennäköisesti itse tykkää tuosta genrestä, mutta kyllä tuossa on klassikon ainekset.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten just se ongelman ydin. Sanalla musiikki tarkoitetaan silloin vain sitä kapeaa kaupallista siivua, joka on hiottu mahdollisimman riskittömäksi ja neutraaliksi massamusaksi. Se on vähän sama kuin sanoisi, että kaikki ravintolaruoka on paskaa, ja ainoa kokemus on ABC:n noutopöytä, tai että kaikki matkailu on syvältä, jos on käynyt vain Fugessa turistirysässä. Se kertoo lopulta enemmän huutelijan omasta tietämättömyydestä ja ahtaasta mukavuusalueesta kuin musiikin todellisesta tilasta.
Ennen muukin musiikki kuin se tylsin valtavirta sai näkyvyyttä. Vaikka totta on, että tarjontaa on paljon enemmän ja se on helpommin saatavilla, itsekin saatan sanoa nykymusiikin olevan p-aa, koska muu ei tunnu myyvän ja saavan julkisuutta. Itse kyllä seuraan aika aktiivisesti, mutta ne helmet ovat usein sellaisia, joista ei kuule puhuttavan oikein missään. Listoilla ja radiossa on vain sellaista, mikä voisi yhtä hyvin olla tekoälyn tuotosta. Näin ei ole aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko nimetä edes yhden viimeisen parin vuoden aikana julkaisun kappaleen jota varmasti fanitetaan vielä 50 vuoden kuluttua? Stairway to heavenista uskallan luvata, että sitä kuunnellaan vielä 100 vuoden kuluttua. Hyvä musiikki elää ikuisesti.
Taylor Swiftiä ja Justin Bieberiä kuunnellaan vielä 100 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Taylor Swiftillä on vahva mahdollisuus jäädä historian kirjoihin vähän samaan tapaan kuin The Beatles tai Madonna: valtava katalogi, sukupolvea määrittävä fanikulttuuri ja vaikutus koko musiikkiteollisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nykymusiikki on paskaa
Voitko vastata kuitenkin aloituksen kysymykseen ja kertoa mitä ja keitä tarkoitat nykymusiikilla ja mistä kuulet tätä?
Kerran kuulin radiosta Mirellan biisin ja siitä päättelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taylor Swiftillä on vahva mahdollisuus jäädä historian kirjoihin vähän samaan tapaan kuin The Beatles tai Madonna: valtava katalogi, sukupolvea määrittävä fanikulttuuri ja vaikutus koko musiikkiteollisuuteen.
En tiedä yritätkö olla sarkastinen vai kuvitteletko näin ihan vakavissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihminen jumittuu kuuntelemaan sitä, mitä tämä kuunteli ikävuosina 10-25. Keski-ikäisenä sitten dumataan kaikki sen hetkinen musiikki huonoksi, vaikka kyse ei ole puolueettomasta näkemyksestä vaan tavanomaisesta menneisyyteen jämähtämisestä.
Ihmettelen juuri sitä, että miksi jämähdetään. Toki tykkään vieläkin joistain biiseistä mitä kuuntelin nuoruudessa, mutta tylsistyin kuoliaaksi jos kuuntelisin aina samaa uudestaan ja uudestaan. Tietyn genrejenkin sisällä tulee kokoajan uusia artisteja ja tulee aivan kokonaisia uusia genrejäkin.
Hyvä pointti. Silti tiettyjen artistien ja bändien tiettyjä levyjä soitetaan edelleen. Tietyt bändit nousevat yhä uusien sukupolvien soittolistalle jossain vaiheessa nuoruutta.
Muutaman kerran olen itse saanut todistaa näitä yli sukupovien jatkuvia yhteisiä kokemuksia tietyistä bändeistä. Seiskyt luvulla syntyneenä näitä on minulla ja nuoremmilla sukupolvilla ollut mm. Metallican levy Master of Puppets, Kissin I was made for lovin' you, Nirvanan, Come as you are. Itse taas vanhemman sukupolven kautta olen tutustunut mm. Black Sabbathiin ja Nazarethiin hyvinkin kykenevänä innostumaan näiden musiikista. Led Zeppelin tai esim. Beatles ei ole itselleni niinkään maistuneet, mutta nekin saavuttanevat edelleen yhä uusia sukupolvia, samoin kuten The Doors.
Tässä hyvin tehty remix tuosta Kissin biisistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihminen jumittuu kuuntelemaan sitä, mitä tämä kuunteli ikävuosina 10-25. Keski-ikäisenä sitten dumataan kaikki sen hetkinen musiikki huonoksi, vaikka kyse ei ole puolueettomasta näkemyksestä vaan tavanomaisesta menneisyyteen jämähtämisestä.
Ei se ole siitä kiinni että "jumittuu", vaan kasarilla yksinkertaisesti tehtiin vaan paras musiikki joka pätee vielä tänäkin päivänä. En edes erota nykylaulajia äänestä, kun kaikki tekee samanlaista musiikkia joka ei edes ole hyvää.
Ei tuo ole mikään objektiivinen totuus. Se että kasari on valtavan suosittua, ei vielä objektiivisesti tee sitä kaikkien aikojen laadukkainta musiikkia. Kyse on pelkästä laajasta subjektiivisesta kokemuksesta.
No mun mielestä on. Sinä saat olla ihan mieltä haluat, oli se sitten objektiivinen tai ei, ja uskon....että ne jotka ovat kasari aikaan eläneet ja musiikkia kuunnelleet ovat samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa Kendrick Lamarin Not Like Us. Et todennäköisesti itse tykkää tuosta genrestä, mutta kyllä tuossa on klassikon ainekset.
Vanhoista klassikoista voi vetää esiin Eminemin ja nokittaa sillä. Sen rinnalla Kendrick on pelkkää turhanpäiväistä melusaastetta.
Mä olen 80-90-luvulla nuoruuteni elänyt, ja vaikka edelleen tykkään fiilistellä kasari- ja ysäripoppia, niin en välttämättä pidä sitä mitenkään erityisen laadukkaana. Se nyt vain herättää nostalgisia muistoja ajasta, jollloin elämä oli huolettomampaa ja hauskempaa.
Mut kyllähän musiikin kanssa on käynyt niin, kuin kaiken muunkin. Ennen asiat tehtiin manuaalisesti kestämään aikaa ja kulutusta. En ole mikään klassisen musiikin asiantuntija enkä kuuntelija, mutta objektiivisesti ajateltuna laadukkainta musiikkia on vanha klassinen musiikki, jonka tekeminen on vaatinut paljon työtä, opiskelua ja lahjakkuutta. Ei monelta tänä päivänä syntyisi sinfoniaa, ainakaan iman tietokoneen apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta kyllä Taylor Swift ja Justin Bieber on sen luokan supertähtiä, että kyllä heidän nimensä varmasti muistetaan todella pitkään, pidit heidän musiikista tai et heidän näkyvyytensä on ollut niin suurta, että taatusti heidät muistetaan. Muita tällaisia esim. The Weeknd ja Bruno Mars.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoista klassikoista voi vetää esiin Eminemin ja nokittaa sillä. Sen rinnalla Kendrick on pelkkää turhanpäiväistä melusaastetta.
Eminem on toki legenda hänkin, mutta en nyt menisi sanomaan Super Bowlissa esiintynyttä, musiikin Pulitzer-palkinnon ja 17 Grammystä voittanutta Kendrickiä melusaasteeksi. Siinä missä Eminem luottaa usein suoraviivaisempiin biitteihin, Kendrickin musiikki on sovituksellisesti rikkaampaa ja hän hyödyntää live-jazzia, funkkia ja kokeellisia rakenteita, jotka tekevät soundista moniulotteisen. Kendrickin riimit myös usein varsin syvällisiä psykologisia ja yhteiskunnallisia tutkielmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta kyllä Taylor Swift ja Justin Bieber on sen luokan supertähtiä, että kyllä heidän nimensä varmasti muistetaan todella pitkään, pidit heidän musiikista tai et heidän näkyvyytensä on ollut niin suurta, että taatusti heidät muistetaan. Muita tällaisia esim. The Weeknd ja Bruno Mars.
Puhutaan kuitenkin edelleen vielä ihan eri suuruusluokasta kuin Beatles, Iron Maiden, Rolling Stones, AC/DC, Nirvana, U2, Metallica
Jos musiikin mittayksikkö olisi Mozart niin nykymusiikki mitattaisiin mikromozarteissa.