Voiko kuusikymppinen isoisä nukkua kolmevuotiaan tytön vieressä?
Ties mitä isoisä tekee yöllä, kopeloi tyttöä yms.
Kommentit (160)
Ap. on monta kertaa kirjoittanut, että isoisä petasi sängyn lattialle KESKIMMÄISEN LAPSEN huoneeseen, ja siksi se tyttö nukkui isoisän vieressä, koska siten jokainen lapsista sai nukkua isovanhempien kanssa. Mä en todellakaan näe tuossa mitään omituista.
Varaudu ap. siihen ,että jos tällaisesta asiasta nostat metelin ja ryhdyt "lapsiasi suojelemaan", niin saat sitten kanssa hoitaa ne lapsesi ihan itsekseen. Mä en ainakaan näyttäisi enää naamaani paikassa jossa mua kohdeltaisiin syyttä suotta tuolla tavalla, sen kuin selviäisi sittne perhe keskenään. Mun mielestäni sä olet käsittämättömän tyhmä. Ja sun tyhmyydestäsi tulee kärsimään myös sun lapsesi.
Muistathan, että lapsia kiusataan koulussa, hyvänä äitinä varmaan opetat niitä kotona, ettei vaan tule traumoja?
PS: Mä en ollenkaan vähättele oikeaa pedofiliaa, olen itsekin joutunut lapsena ja nuorena ahdistelun kohteeksi. Mutta mä tiedän myös, miten omien vanhempieni ja miehen vanhempien sydän särkyisi, jos heitä tällaisesta epäilisi ja ryhtyisi varmuuden vuoksi kanssakäyntiä rajoittamaan. Ihan eri asia, jos olisi edes ripaus jotain OIKEAA syytä epäillä. Lähinnä musta tuntuu, että sä nyt käyt omalla tavallasi valtataistelua isovanhempien kanssa. Että olis kiva jos ne olis vaan apuna just niin kuin sinä haluat...
että lapsi ei saa olla toisten isovanhempien silmäterä, vaan äiti vainoharhaisuutensa takia sen estää.
Minusta koko tämä keskustelu on kieroutunut. Pedofilia on ongelma, mutta ei sitä kannata nähdä siellä missä sitä ei ole.
Voitko sinä sanoa päältäpäin että tämä on pedofiili ja tämä ei.
Eiköhän kaikki hyväksikäyttö yleensä pidetä mahdollisimman salassa, niin ettei vanhemmilla ole aavistustakaan? Eikö paljon parempi olisi estää mahdollisuus hyväksikäyttöön kuin korjailla jälkiä sitten myöhässä.
Ap, pidä vaan pintasi! Eihän mitään vahinkoa satu jos vaan sanot että lapset nukkuu omissa sängyissään ja isovanhemmat omissa.
Kyllä, huoneessa oli myös sikeäuninen 7-vuotias isoveli. Mielestäni se ei millään tapaa sulje pois hyväksikäytön mahdollisuutta, isoveli on hyväuninen ja isoisä todennäköisesti osaa kyllä halutessaan olla ja toimia hiljaa. Sitäpaitsi 7-vuotias tuskin huomaisi ja noteeraisi esim. hyväilyä ja silittelyä vaikka sellaista tapahtuisi hänen valveilla ollessaan. En minä nyt mitään yhdyntää ole epäillytkään.
Mitä lastenhoitoon tulee, niin ilman muuta hoidan lapseni mieluummin itse kuin altistan heidät hyväksikäytölle kuten käsittääkseni jokainen vastuuntuntoinen vanhempi tekee. Sitäpaitsi en ole tässä vaiheessa sanomassa isovanhemmille yhtään mitään kunhan mies saa asiat järjestettyä niin että isovanhemmat nukkuvat eri paikassa kuin lapset ja lastenhoito yritetään järjestellä niin ettei isoisä ole keskenään kolmevuotiaan kanssa.
Ymmärrät varmaan itsekin, että kotiopetusheittosi (ironiaako sekin on olevinaan?) liikkuu vähän eri sfääreissä tämän asian kanssa?
Minusta on aika kummallista että jonkun toisen ihmisen "sydämen särkyminen" menee oman lapsen hyvinvoinnin edelle. Sitäpaitsi minun mielestäni jokaisen ajattelevan vanhemman ja isovanhemman pitäisi ymmärtää käyttäytyä niin ettei se herätä turhia epäilyksiä. Kyllähän jokainen tietää ettei lentokentälläkään heitetä vitsejä aseista tai pommeista, miksei samalla tavoin voisi välttää kahdenkeskistä epäilyttävää kontaktia toisten lapsiin?
ap
Mistä sinä voit TIETÄÄ, että tässä tapauksessa ei ole kysymys pedofiliasta?
ap
Kyllä se yöpymättä kyläily aika hankalaksi menee, ainakin kyläilyt harvenisivat kovasti jos joka kerta pitäisi hotellissa yöpyä kun isovanhempia tavataan.
ap
En oleta mitään automaattisesti. Epäilen (vaikkakaan en kovin vahvasti, mutta lievästi kuitenkin) koska olen nähnyt useampia epäilyttäviä merkkejä: nukkuminen kahdestaan vain alusvaatteet päällä, lapsen alasti olo keskellä päivää kahdestaan isoisän seurassa, isovanhempien aiemmat huonot välit tyttärensä kanssa ja se tosiasia, että isovanhemmat eivät anopin aloitteesta ole harrastaneet seksiä kymmeniin vuosiin.
Jos näkisin samat merkit jonkun muun ihmisen kohdalla, niin epäilisin varmaan häntäkin ihan sukupuolesta ja iästä riippumatta. Kukaan muu ihminen vain ei ole käyttäytynyt yhtä epäilyttävästi kenenkään lapseni seurassa, siis ei esimerkiksi lapsen isä tai opettaja.
Tietenkään isovanhemman harjoittama pedofilia ei ole "normaali ilmiö" sen kummemmin kuin kenenkään muunkaan harjoittama pedofilia - se on sairasta. Mutta sitä tapahtuu siitä huolimatta! Ja jos minulla on pieninkään epäily siitä että sitä tapahtuu minun lapselleni niin minulla on velvollisuus suojella lastani.
ap
kulkee päivätolkulla ilman vaatteita, enkä minä ole pukahtanutkaan äidilleni 30 vuoteen. En silti tunnusta olevani pedofiili.
en ymmärrä miksi isovanhempien on välttämättä nukuttava lastenlasten kanssa?
että isoisä voi käyttää lasta hyväkseen myös päivisin, hoitaessaan???
Jos nyt oikeasti epäilet jotain, miten voit ylipäätään antaa isoisän hoitaa tyttöä?
Miten hyväksikäyttö rajoittuisi yöhön, tilaisuuksia tulee varmasti päivälläkin??
Jos epäilet, asiaa on pakko käsitellä, muuten asia vaikuttaa väleihinne ja se ei liene kenenkään etu.
Jos taas et epäile, annat myös nukkua, yksinkertaista.
Olen ehdottomasti sitä mieltä!
Koskaan et voi tietää mitä siellä tyttäresi huoneessa tapahtuu! Tyttösi on vielä liian pieni että ymmärtäisi pistää vastaan tai että edes tajuaisi epämukavilta ja pahalta tuntuvien asioiden olevan väärin koska teot tulevat luotettavalta ja rakkaalta henkilöltä.
Kertomasi perusteella voisit olla veljeni vaimo. Minun isäni (eli mahdollisesti sinun lastesi isoisä) tuli minun ollessani pikkutyttö viereeni nukkumaan keskellä yötä ja teki humalapäissään sopimattomia juttuja jotka vieläkin yököttävät ja pyörivät mielessäni. Julkisesti en ole tästä vanhempiani tilille laittanut joten muut eivät tiedä asiasta (olen kertonut vain muutamalle läheiselleni nyt aikuisena).
jos loukkaantuvat siitä, että pyydettäisiin nukkumaan vierashuoneeaas ilman lapsia.
Jos he todella rakastavat lapsianne, he ymmärtävät kyllä.
Ja jos ottavat siitä nokkiinsa ja hylkäävät teidät ja lapsenlapsenne, niin sehän vain todistaa että ei se rakkaus sitten niin pyyteetöntä ollutkaan, ehkä...
toivottavasti saatte tilanteen ratkaistua kaikkia tyydyttävällä tavalla.
Oikeasti, millainen isovanhempi hylkäisi lapsenlapsensa vaikka ei olisikaan näiden äidin kanssa kaikesta samaa mieltä?
Silloinhan he eivät näitä lapsia rakasta!
Jos isoisä ei ole nukkunut koskaan muiden lastenlastensa kanssa, mutta haluaa ehdottomasti yhtäkkiä nukkua pienen tytön kanssa ->hälytyskelloni huutaisivat ja lujaa
Jos molemmilla isovanhemmilla on alusta asti ollut tapa nukkua lastenlastensa kanssa ja lapsetkin sitä haluavat(kuten yleensä haluavat, jos ovat läheisiä mummon ja ukin kanssa), en ikinä kuvittelisi moista. Vai pitäisikö oikeasti papan kanssa nukkuminen olla vain poikien etuoikeus? Miltä SE mahtaisi tuntua tytöstä? Että hän ei ole tarpeeksi hyvä, kun on tyttö?
Minusta, ihan oikeasti, ap:llä on ITSELLÄÄN joku ongelma. Siis jos PIENEN lapsen alastomuus esim. on hänestä kamalaa ja epäilyttävää. Tai jos tosiaan ENSIMMÄINEN ajatus isoisän ja tytön väleistä on tuo. Mulla ei kuvota ukki, mulla kuvottaa ap.
nukkua lastenlasten vieressä?
Kyllä päiväsaikaankin annettu rakkaus ja läheisyys riittäisi.
ja nukkuvan siinä aamuun asti. Samoin poikasi kohdalla. Isovanhemmat vierashuoneeseen vaan. Eikä sun tarvitse mainita sanallakaan pedofilia-epäilyistäsi. Keksi jo etukäteen hyviä vasta-argumentteja, esim kasvatusoppaita selaillen?
Minulle kävi selväksi että täältä löytyy kolmenlaisia vastaajia:
1) Niitä, jotka ottavat asian todesta ja joilla on ehkä omakohtaistakin kokemusta hyväksikäytöstä ja ymmärrys siitä, ettei aina voi tietää, mutta läheisetkin ihmiset (ja nimenomaan he) VOIVAT olla hyväksikäyttäjiä ja lapsia pitää silti suojella.
2) Niitä, joiden mielestä kenenkään ihmisen epäileminen tai varovaisuus ylipäänsä on sopimatonta ja suuri loukkaus kyseistä ihmistä kohtaan sekä mahdollisesti osoitus epäilijän itsensä ongelmista.
3) Niitä, joiden mielestä ketä tahansa kysyjää tulee av-palstalla haukkua, solvata ja epäillä mielisairaaksi ihan riippumatta asiasta ja kontekstista.
137: En ole veljesi vaimo. Appiukkoni ei nimittäin käytä alkoholia eikä ole käyttänyt sitä myöskään mieheni lapsuudessa. Kiitos kuitenkin viestistäsi.
139: Missään tapauksessa kielto ei tule koskemaan pelkästään tyttöä, vaan ilman muuta kaikkia lapsia, tietenkin. Missä olen mielestäsi kirjoittanut että pienen lapsen alastomuus olisi minusta kamalaa ja epäilyttävää? Eikä tämä tosiaankaan ollut ENSIMMÄINEN ajatukseni isoisän ja tytön väleistä, haloo, mistä olet kuvitelmasi lukenut?
ap
Kerronpa omakohtaisen tarinan.
Pienenä tyttönä mummoni hoiti minua aamuisin ennen kouluun menoa, samoin iltpäivällä koulun jälkeen menin mummolaan. Pappa oli kuollut jo kauan ennen syntymääni, ja mummolla oli miesystävä, joka oli minusta mukava. Pyysi minua sanomaan papaksikkin, ja puuhaili kanssani monenlaista mukavaa. Oli ollut yhdessä mummon kanssa koko minun ikäni, joten tavallaan pappa hän minulle olikin.
Tällä miehellä (en sano papaksi, koska sitä hän ei kuitenkaan minulle ollut) oli alkoholi ongelma ja sen mukaisia ystäviä pyöri toisinaan mummolassa, vaikkakin hyvin harvoin minun siellä ollessa (tästä varmaamkin vanhempani olivat pitäneet puhuttelua papalle).
Eräänä iltapäivänä koulun jälkeen (olin n.9v), mummo huomasi välipalan jälkeen, että ei ollut muistanut käydä jossain (en muista missä) ja lähti pian siellä käväiseen. Minä jäin miesystävän ja hänen juopon kaverinsa kanssa kahden. Tein läksyjä makuuhuoneessa, ukot juttelivat makuuhuoneessa.
Yhtäkkiä tajusin, kuinka juoppokaveri kiinnitti huomionsa minuun ja ukot selvästi puhuivat minusta. Sitten mummon miesystävä tuli makuuhuoneeseen hakemaan mua opettelemaan tanssimista. En olisi tahtonut. Se tuntui minusta oudolle, väärälle, ja miehet katsoivat minua inhottavasti. Mummon miesytävä vain veti minut olohuoneeseen ja pakotti minut tanssimaan. Se tuntuu inhottavalta, todella inhottavalta, vieläkin. Sanoin monta kertaa, etten tahtonut, mutta piti kuulemma oppia ja miehet katsoivat minua niin inhottavasti, Sitten onneksi kesken tanssin tuli mummo takas. Hän oli todella, todella vihainen. Hän vei minut makuuhuoneeseen, laittoi oven kiinni ja huusi olohuoneessa miesystävälleen, että tyttöön ette koske! Juoppokaveri lähti pois. Mummo tuli makuuhuoneeseen minun kanssa ja pian myös miesystävä lähti johonkin. Pian vanhempani tulivat hakemaan minut kotiin. Heille lupasin olla kertomatta, enkä ole tähän päivään mennessä kertonut. Mummu lupasi, ettei koskaan enää jätä minua yskin miehen kanssa.
Mitään ei siis periaatteessa tapahtunut. Mutta vieläkin ne katseet tuntuvat inhottavilta. Ja yhdistän niihin edelleen monen miehen katseet, joissa ei siis enää sillä tavalla pahaa olisikaan -aikuisiahan tässä ollaan ja naisen pitäisi kai olla otettu miesten ihailevista katseista. Mutta en osaa nauttia niistä. Koitan olla mahdollisimman huomaamaton. En tahdo, että minua katsotaan. Koen sen ahdistavaksi. Enkä osaa jutella miesten kanssa. Ei niistä koskaan tiedä.
Tämän tarinan tarkoitus on kertoa, että todellakaan ei tarvitse ehtiä tapahtua mitään yhdyntää, ei välttämättä edes koskea. Siltikin aikuisin tekemisellä voi olla kauas kantoiset vaikutukset lapseen. Minäkin olen jo 32v.
En ota kantaa muuten kuin ,sanomalla . Olisipa minun äitini osannut ajatella noin viisaasti kun, olin lapsi kyse ei tosin ollut isoisästäni vaan isästänl.
He elävät laput silmillä maailmassa, joka on ikävä kyllä myös paha ja sairas.
Lasten hyväksikäyttäjiä on paljon ja nämä ovat yleensä lähipiiristä, koska tilaisuuksia tulee tietysti paljon.
Noudata sydäntäsi ja vaistoasi.
Mielestäni se että haluaa sulkea silmiä näiltä asioilta voi osoittaa, että ko. henkilöllä on käsittelemättömiä ongelmia omassa lapsuudessa, ja tarve torjua lapsen hyvinvointia uhkaavat aikuiset sukulaiset on valtava.
AP pystytkö puhumaan puolisosi kanssa näistä asioista? VOimia.
Tuohan on aivan outoa että nukkuvat nimen omaan lasten kanssa eivätkä keskenään. Ei kuulosta aivan luonnolliselta.
kotimaisen kirjailijan tuotos, todella surullinen ja sairas tarina siitä kuinka isoisä käyttää lasta seksuaalisesti hyväkseen. Kyllä tuollaista tapahtuu paljonkin, ja valitettavasti monet ummistavat silmänsä siltä täysin. On niin helppoa ajatella ettei se mukava Pertti koskaan sellaista tekisi, on niin rehti mies ja hoitanut hommat hyvin, talonkin rakensi jne....Totuus on toinen. Sama tulee eteen perheväkivallassa: tekijästä ei uskota mitään pahaa, hämmästellään kuinka on mahdollista että näin tapahtui.
Kannattaa ap luottaa vaistoihinsa. Ja riittää, että sinä koet asian kiusalliseksi. Mitään ei ole tarvinnut tapahtua, eikä tarvitsekaan tapahtua, mutta asia tuntuu sinusta ikävältä. Siloin se on syytä lopettaa. Olet lastesi äiti, tiedät mikä on heille parasta. Pedofiileja on aina ollut, ja tulee aina olemaankin. Heitä on enemmän kuin kukaan ymmärtää. Aihe on niin vaiettu ja salattu, että totuus on meiltä kaikilta hieman piilossa. Näistä mieltymyksistä ei ole sallittua puhua.
On mielestäni naurettavaa syyttää ap:ta vainoharhaiseksi: vertaukset siitä että koulussa ja kerhossakin voidaan hyväksikäyttää, parempi pitää lapsi vaan kotona ovat todella typeriä. Aina voi tapahtua kaikenlaista, mutta tietyt perusjutut on hyvä pitää mielessä. Niin ap nyt mielestäni tekee.