Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milleniaalit eivät osaa jutustella

Vierailija
12.05.2026 |

Olin tuossa äitienpäivälounaalla. Isoäiti, kaksi eläkeikäistä äitiä, yksi vanha isä ja kolme kolmekymppistä "lasta". Nämä nuoret eivät sanoneet juurikaan mitään koko aterian aikana, me vanhemmat huolehdimme keskustelusta. Yritin monenlaisia aloituksia, joihin nämä keski-ikää lähestyvät "nuoretkin" voisivat osallistua, mutta ei. He eivät vain osaa.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että kolmikymppiset eivät osaa keskustella vanhempien ihmisten kanssa? Oletan että keskenään osaavat, ainakin jotenkin.

Kommentit (216)

Vierailija
201/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen milleniaali nainen (-89 syntynyt) ja joskus oon vaan hiljaa kun ei se keskustelu ole niin kiinnostavaa. Monesti se on turhaa leuan lonksutusta ja pätemistä. Esim. kerrankin lounaalla pöydässä jossa olin minä (silloin 29 tai 30), muutamia minua nuorempia miehiä/poikia ja kolme 50-60 vuotiasta ukkoa. Näiden ukkojen puheet oli sellaista "ettepä te taida edes muistaa *joku vanhempi suomalainen tv-sarja* hehheh". No minä kyllä muistin sitä katsoneeni mutta eipä kiinnostanut osallistua valmiiksi noin asenteelliseen "keskusteluun". Kuvitelkoot vaan etten tiedä mistä puhuivat. Minulla ei ole tuollaista tarvetta tuoda esille että "minäpä tiedän!"

Ja meillä töissä noi 40-60 vuotiaat miehet on niitä jotka siellä instassa ja tiktokissa yms. hilluu, itse en ole koskaan ollut missään niissä.

Noista mainitsemistasi ukoista tuli mieleen, että esiintyy paljon sellaista lällättelyä, myös naisilla, missä ei oikeastaan sanota mitään, mutta kuulostetaan lupsakoilta. Ollaan niin mukavia kavereita. Siihen samaan lällättelyyn ei kyllä jaksa edes kohteliaisuudesta lähteä mukaan. 

Juu samaa olen huomannut naisissakin, siis vanhemmissa varsinkin. Mutta tuntuu että yleisempää noiden vanhempien naisten kanssa on ollut se, että jos vaikka iloisena mainitsen löytäneeni jonkun hyödyllisen tietokirjan tai laadukkaan laukun kirpparilta edullisesti (saatan sanoa siis kaverilleni ja tämä vanhempi nainen vaan on kuulolla) niin heti alkavat lyttäämään "no ei tuo ole mitään kunnon ammattiaineistoa", "ei tuo nyt mitään vuosia saati vuosikymmeniä tule kestämään". Ihan ihme ilonpilaajia. Eipä kiinnosta puhua enää mitään noiden akkojen kuullen. 

Tai jos tulee puheeksi tietyt valintani elämäntyylissä niin vanhemmilta naisilta tulee 90% varmuudella se klassikko "voi kuule, kyllä minäkin sinun ikäisenä noin kuvittelin, mutta..."

Vierailija
202/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milleniaalisukulaislasten (nuorimmasta päästä eli nyt 30-34 -vuotiaita) kanssa olen huomannut, että keskustelu on vaikeaa. Ensinnäkin he osaavat puhua vain ja ainostaan itsestään ja itseään koskevista asioista. Lisäksi eivät osaa oikein keskustella itseään vanhempien tai nuorempien kanssa. Eivät osaa kysellä toisilta, mitä heille kuuluu, miten voivat tai edes kuunnella toisten kuulumisia. Keskustele ei ole siis sosiaalista, eikä luo tai vahvista kontakteja muihin. Ei ole jotenkin mitään näkökulmaa yleisiin asioihin, eikä pohdintaa mistään. Toistellaan lähinnä sitä oman arjen pikkujuttuja, kerrotaan mitä on ostettu, jne... Oma mielipidettään jostain tv-sarjasta tai kirjasta ei voi sanoa, koska jos on eri mieltä milleniaalin kanssa, heillä menee pasmat sekaisin, voivat ruveta itkemään ja raivoamaan. 

Tälläisten nuorten kanssa on vaikea löytää yhteistä kieltä saati aihepiiriä, koska heidän kiinnostuksensa kohteet ovat todella rajalliset. Ikävää on sekin, että heitä ei kiinnosta mikään muihin ihmisiin liittyvä, ei edes omiin sukulaisiin saati suvun historiaan. Vanhempana olisi paljon tietoja noista asioista, ja haluaisi ne siirtää nuoremmalle sukupolvelle. Kun näille nuoremmille sukulaisille alkaa tulla ikää enemmän ja omia lapsia, voi tulla halu tietää suvun asioita, mutta silloin on jo iäkkäämmät siirtyneet tuonilmaisiin ja vanhat albumit ja muut suvun tavarat myyty tai heitetty roskiin. 

Tiivistit hyvin, osuvia esimerkkejä. Kai tässä näkyy se, että lajityypillisen kasvokkain-viestinnän määrä on vähentynyt nuorilla ja kommunikaatio tapahtuu koneen kautta usein.  ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisit nyt AP että millaisia ne sinun monenlaiset aloituksesi olivat?

Jos mitään voi päätellä tästä aloituksestasi, niin ne taisivat sisältää yleistyksiä, ihmisten lyttäämistä ja "kysymyksiä" joihin olet jo päättänyt mikä se vastaus on.

Sanoin jo aiemmin, että aloituksiani oli puutarhahoidosta ja windowsin päivityksistä, muita en nyt muista. Mummo teki omia aloituksiaan, muisteli, millaista oli ennen kesäisin kun koko perhe muutti saareen kolmeksi kuukaudeksi, jopa ompelukone mukana, ilman autoa. Minusta tämä oli mielenkiitoista käytännön historiaa. Vävyn isäukko teki omia aloituksiaan, en nyt niitä muista. Ainoana näistä nuorista fiksu vävyni osallistui keskusteluun jonkin verran. Mutta ilman meitä "aikuisia" oltaisiin istuttu hiljaisuudessa ja kuunneltiu toistemme pureskelua. :) Onko se sitten viihtyisää ja lämmintä? Itse en ainakaan enää koskaan lähde tällä yhdistelmällä millekään lounaalle.

1. Et laittanut siihen kommenttiin että olet AP.

2. Luulin että se oli joku trolli kun sanoi että yritti keskustella Windowsin päivityksestä :D Oikeesti, sellaisestako pitäisi innostua ja alkaa höpöttelemään? Ei ihme että olivat hiljaa.

Windows 10:n päivityksen jatkoajan yksityiskohdathan puhuttivat tälläkin palstalla viime lokakuussa kun se oli ajankohtainen.

Siihen keskusteluun hakeutuivat ne keitä se kiinnosti. Ei todellakaan huvita kuunnella juttuja tietokoneen päivityksestä kahvipöydässä. Sen kyllä tietää miksi nuo vanhemmat sukupolvet ottaa tuollaisia aiheita puheeksi nuorempien seurassa; kaipaavat niissä apua, taas kerran.

Nimenomaan, apua. Onko se liikaa vaadittu, että henkilö, jonka kakkapyllyn olemme pesseet lapsena kymmeniä kertoja, auttaisi meitä aikuisena omalla asiantuntemuksellaan parin lauseen verran? Kiittämättömyys on maailman palkka!

Se että tarvitset jossain apua ei ole sama kuin "yrität saada muita mielenkiintoiseen keskusteluun". Ja kaikki sinua nuoremmat eivät ole asiantuntijoita noissa asioissa. Ja jotkut vanhemmat oli niin paskoja että eivät nyt ansaitse apua.

En näe noita asioita - avun antamista ja kiinnostavaa keskustelua - niin jyrkän vastakkaisina. Keskustelussa ihmiset voivat jakaa toisilleen informaatiota, se on ihan normaalia toimintaa. Jotkut ihmiset tekevät sitä jopa mielellään. :)

Vierailija
204/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä keskustelunaiheita sinulta ap tuli? Ovatko ne sellaisia, joista voi keskustella ilman, että joutuu asettamaan omat arvot sivuun tai joiden kohdalla ei joudu puolustuskannalle?

Älä nyt naurata! Ei mulla ole sellaisia arvoja, joita minun pitäisi muille saarnata! Onko sulla? Minun arvoni ovat oma asiani, ei kuulu muille!

Tuo on niin tyypillistä, että ajatellaan, että muuta kommunikaatiota ei voi ollakaan kuin kiistelyä jostain helkkarin sukupuolista tms!

Ihan normaalia juttelua oli lounaalla, esim. jossain vaiheessa keskusteltiin windows 11:n päivittämisestä.  Puutarhan laittamisesta yritettiin puhua, kun tytär ja vävy laittaa pihaa. 

Olisiko sinusta siis hyvä, jos kaikki osallistujat,  myös vanhat, olisivat tuollaisessa tapaamisessa puhumatta, söisivät ja lähtisivät sitten pois? Miksi edes tavata? 

Windowsin päivittäminen ja pihan laitto ovat aiheet joista en keksisi sanaakaan keskusteltavaa. No en kyllä ole milleaanikaan mutta silti.

Mutta onko sinusta ok vastuuttaa vanhempi osallistujaväki pelkästään tähän keskustelunavauksiin. Sehän oli aloitukseni varsinainen ydin. Jos aloitukset eivät kiinnosta, voi tehdä omia avauksia, ja pitäisikin. Se olisi yhteistä vastuunkantoa tapaamisen onnistumisesta: ei odota, että muut hoitaa kommunikaatipuolen ja itse vain lappaa ruokaa suuhunsa kuin yrmeä teini.

Ehkä kyse on siitäkin, että nuoret eivät ole oppineet tällaisia normaaleja aikuistaitoja, miten keskustelua kannatellaan, vaan jääneet tavallaan "nuoriso-ikään". 

Joku sanoi täällä, että lapsia pitäisi enemmän kuunnella lapsina ja ottaa heidät mukaan aikuisten keskusteluun, niin osaisivat aikuisena keskustella. Tämä selitysmalli ei syyllistä teknologiaa. ap

Vierailija
205/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät välttämättä osaa keskustella edes keskenään. 

Ei, kun molemmat ovat puhelimilla.

Vierailija
206/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie olen nuori milleniaali ja tulen paremmin toimeen vanhempien ihmisten kanssa🤷 en tiedä (enkä halua tietää) mitään mistään tiktok trendeistä sun muusta some paskasta.

Vierailija
207/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mitään voi päätellä tästä aloituksestasi, niin ne taisivat sisältää yleistyksiä, ihmisten lyttäämistä ja "kysymyksiä" joihin olet jo päättänyt mikä se vastaus on.

Sanoin jo aiemmin, että aloituksiani oli puutarhahoidosta ja windowsin päivityksistä, muita en nyt muista. Mummo teki omia aloituksiaan, muisteli, millaista oli ennen kesäisin kun koko perhe muutti saareen kolmeksi kuukaudeksi, jopa ompelukone mukana, ilman autoa. Minusta tämä oli mielenkiitoista käytännön historiaa. Vävyn isäukko teki omia aloituksiaan, en nyt niitä muista. Ainoana näistä nuorista fiksu vävyni osallistui keskusteluun jonkin verran. Mutta ilman meitä "aikuisia" oltaisiin istuttu hiljaisuudessa ja kuunneltiu toistemme pureskelua. :) Onko se sitten viihtyisää ja lämmintä? Itse en ainakaan enää koskaan lähde tällä yhdistelmällä millekään lounaalle.

2. Luulin että se oli joku trolli kun sanoi että yritti keskustella Windowsin päivityksestä :D Oikeesti, sellaisestako pitäisi innostua ja alkaa höpöttelemään? Ei ihme että olivat hiljaa.

Windows 10:n päivityksen jatkoajan yksityiskohdathan puhuttivat tälläkin palstalla viime lokakuussa kun se oli ajankohtainen.

Siihen keskusteluun hakeutuivat ne keitä se kiinnosti. Ei todellakaan huvita kuunnella juttuja tietokoneen päivityksestä kahvipöydässä. Sen kyllä tietää miksi nuo vanhemmat sukupolvet ottaa tuollaisia aiheita puheeksi nuorempien seurassa; kaipaavat niissä apua, taas kerran.

Nimenomaan, apua. Onko se liikaa vaadittu, että henkilö, jonka kakkapyllyn olemme pesseet lapsena kymmeniä kertoja, auttaisi meitä aikuisena omalla asiantuntemuksellaan parin lauseen verran? Kiittämättömyys on maailman palkka!

Se että tarvitset jossain apua ei ole sama kuin "yrität saada muita mielenkiintoiseen keskusteluun". Ja kaikki sinua nuoremmat eivät ole asiantuntijoita noissa asioissa. Ja jotkut vanhemmat oli niin paskoja että eivät nyt ansaitse apua.

En näe noita asioita - avun antamista ja kiinnostavaa keskustelua - niin jyrkän vastakkaisina. Keskustelussa ihmiset voivat jakaa toisilleen informaatiota, se on ihan normaalia toimintaa. Jotkut ihmiset tekevät sitä jopa mielellään. :)

Jos nuorempien sukupolvien jatkuvasti odotetaan neuvovan jossain, varsinkin just teknologiaan liittyvässä, niin kyllä se alkaa tuntua siltä kuin pitäisi suorittaa toinen työpäivä vapaa-ajalla. Kun nykypäivä on sitä että jatkuvasti pitää olla päivittelemässä jotain laitetta, hankkimassa uutta virustorjuntaa, ottaa selvää miten nyt mikäkin toimii kun ei itsekään ole mikään asiantuntija, pitääkin käydä ostamassa vielä erikseen joku adapteri tai reititin, pitää olla äppiä että joku tilaus toimii, pitää tehdä taas uusi tunnus salasanoineen johonkin ja lopulta itse saa omat laitteet toimimaan, mahdollisesti selvittää noita juttuja töissäkin siellä olevien laitteiden kanssa, niin eikös sitten sama pitäisi käydä läpi äitin, papan ja tätien kanssa, ja kun niillä voi olla omat erilaiset laitteensa että homma ei toimikaan samalla lailla. Mutta kun se on "niiiiin helppoa näille nuorille kun ne tajuu näistä jutuista..." niin, kun ei ole muuta helvetin vaihtoehtoa. Mutta juu ollaan itsekkäitä kun ei jakseta alkaa noita selvittää suvun vanhuksille jotta he tietää mikä pilvipalvelu olisi turvallisin niille Marjatan hautajaisten kuville ja että saahan nyt tähän äppiin ne emmerdalet tallennettua.

Vierailija
208/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuorempien sukupolvien jatkuvasti odotetaan neuvovan jossain, varsinkin just teknologiaan liittyvässä, niin kyllä se alkaa tuntua siltä kuin pitäisi suorittaa toinen työpäivä vapaa-ajalla. Kun nykypäivä on sitä että jatkuvasti pitää olla päivittelemässä jotain laitetta, hankkimassa uutta virustorjuntaa, ottaa selvää miten nyt mikäkin toimii kun ei itsekään ole mikään asiantuntija, pitääkin käydä ostamassa vielä erikseen joku adapteri tai reititin, pitää olla äppiä että joku tilaus toimii, pitää tehdä taas uusi tunnus salasanoineen johonkin ja lopulta itse saa omat laitteet toimimaan, mahdollisesti selvittää noita juttuja töissäkin siellä olevien laitteiden kanssa, niin eikös sitten sama pitäisi käydä läpi äitin, papan ja tätien kanssa, ja kun niillä voi olla omat erilaiset laitteensa että homma ei toimikaan samalla lailla. Mutta kun se on "niiiiin helppoa näille nuorille kun ne tajuu näistä jutuista..." niin, kun ei ole muuta helvetin vaihtoehtoa. Mutta juu ollaan itsekkäitä kun ei jakseta alkaa noita selvittää suvun vanhuksille jotta he tietää mikä pilvipalvelu olisi turvallisin niille Marjatan hautajaisten kuville ja että saahan nyt tähän äppiin ne emmerdalet tallennettua.

Pysy asiassa. Nyt ei olla reitittimiä ostamassa vaan juttelemassa niitä näitä sukulaisten kanssa. 

On ihan eri asia lähteä ostamaan sukulaisen kanssa reititintä kuin kertoa tälle parilla lauseella, kuinka tärkeänä nuori sukulainen pitää winodwsin päivittämistä tietoturvan kanssa vai onko se vain yhtiön pelottelua. ap

Vierailija
209/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi tässä ketjussa, että milleniaalit ovat itsenäisiä, eivät tarvitse muita. 

Se ei ole lajityypillistä. Ihminen tarvitsee muita, erityisesti kriiseissä.

Jos ei ole saattanut ketään rajan yli kuolemaan tai menettänyt lastaan tai vammautunut onnettomuudessa, saattaa ollakin sellainen harhakäsitys, että yksin tässä vaan porskutetaan ja pärjätään hyvin.

Koulukiusatut lapset ajattelevat aikuisina usein, että muut saavat pitää tunkkinsa, heitä ei kiinnosta enää muiden ihmisten seura. Ymmärrän sen, mutta se ei ole psyyken kannalta pitkässä juoksussa "sustainable" ratkaisu. ap

Vierailija
210/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi tässä ketjussa, että milleniaalit ovat itsenäisiä, eivät tarvitse muita. 

Se ei ole lajityypillistä. Ihminen tarvitsee muita, erityisesti kriiseissä.

Jos ei ole saattanut ketään rajan yli kuolemaan tai menettänyt lastaan tai vammautunut onnettomuudessa, saattaa ollakin sellainen harhakäsitys, että yksin tässä vaan porskutetaan ja pärjätään hyvin.

Koulukiusatut lapset ajattelevat aikuisina usein, että muut saavat pitää tunkkinsa, heitä ei kiinnosta enää muiden ihmisten seura. Ymmärrän sen, mutta se ei ole psyyken kannalta pitkässä juoksussa "sustainable" ratkaisu. ap

En ole koskaan ennen tavannut äidinkielenopettajaa, joka käyttäisi suomenkielisessä keskustelussa sanaa sustainable. 

Vierailija
211/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on nyt näköjään päättänyt mielensä eikä ota vastaan mitään mikä ei täysin mukaile hänen ajatuksiaan. Ei voi miettiä asiaa toisten kannalta, vaan välittömästi torppaa muiden kokemukset ja näkökulmat. Kumma juttu on että hänen seurassaan ei haluta keskustella...

212/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla ihmiset räplää puhelinta kahvihuoneessa eivätkä puhu toisilleen.

Onhan se surullista että oma puhelin kiinnostaa enemmän kun muille puhuminen.

Vierailija
213/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katherine.Rosemary kirjoitti:

Mun työpaikalla ihmiset räplää puhelinta kahvihuoneessa eivätkä puhu toisilleen.

Entä sitten? Mä olen töissä vaan rahan takia. Kunhan tullaan toimeen, kaikki muu on ihan sama.

Vierailija
214/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen milleniaali nainen (-89 syntynyt) ja joskus oon vaan hiljaa kun ei se keskustelu ole niin kiinnostavaa. Monesti se on turhaa leuan lonksutusta ja pätemistä. Esim. kerrankin lounaalla pöydässä jossa olin minä (silloin 29 tai 30), muutamia minua nuorempia miehiä/poikia ja kolme 50-60 vuotiasta ukkoa. Näiden ukkojen puheet oli sellaista "ettepä te taida edes muistaa *joku vanhempi suomalainen tv-sarja* hehheh". No minä kyllä muistin sitä katsoneeni mutta eipä kiinnostanut osallistua valmiiksi noin asenteelliseen "keskusteluun". Kuvitelkoot vaan etten tiedä mistä puhuivat. Minulla ei ole tuollaista tarvetta tuoda esille että "minäpä tiedän!"

Ja meillä töissä noi 40-60 vuotiaat miehet on niitä jotka siellä instassa ja tiktokissa yms. hilluu, itse en ole koskaan ollut missään niissä.

Noista mainitsemistasi ukoista tuli mieleen, että esiintyy paljon sellaista lällättelyä, myös naisilla, missä ei oikeastaan sanota mitään, mutta kuulostetaan lupsakoilta. Ollaan niin mukavia kavereita. Siihen samaan lällättelyyn ei kyllä jaksa edes kohteliaisuudesta lähteä mukaan. 

Juu samaa olen huomannut naisissakin, siis vanhemmissa varsinkin. Mutta tuntuu että yleisempää noiden vanhempien naisten kanssa on ollut se, että jos vaikka iloisena mainitsen löytäneeni jonkun hyödyllisen tietokirjan tai laadukkaan laukun kirpparilta edullisesti (saatan sanoa siis kaverilleni ja tämä vanhempi nainen vaan on kuulolla) niin heti alkavat lyttäämään "no ei tuo ole mitään kunnon ammattiaineistoa", "ei tuo nyt mitään vuosia saati vuosikymmeniä tule kestämään". Ihan ihme ilonpilaajia. Eipä kiinnosta puhua enää mitään noiden akkojen kuullen. 

Tai jos tulee puheeksi tietyt valintani elämäntyylissä niin vanhemmilta naisilta tulee 90% varmuudella se klassikko "voi kuule, kyllä minäkin sinun ikäisenä noin kuvittelin, mutta..."

besserwissereitä :)

Vierailija
215/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne ihmiset, jotka jo lapsena kutsutaan mukaan pöytäkeskusteluihin ja heitä kohdellaan tasa-arvoisina keskustelijoina, osaavat aikuisenakin keskustella. 

Sellaiset jotka komennetaan olemaan hiljaa tai pois aikuisten jutuista, eivät. 

Kasvatuksesta kiinni. 

Kannattaa antaa niiden lasten osallistua keskusteluihin."

Tämä. Mulle on lapsesta asti sanottu, että kun aikuiset puhuu, niin kakarat menee muualle tai on hiljaa. En osaa vieläkään keskustella vanhempieni seurassa. He saavat aikaan sen etten "saa" kertoa mielipiteitä tai mitään muutakaan.

Vierailija
216/216 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katherine.Rosemary kirjoitti:

Mistä työkaverit todennäköisimmin puhuu toistensa kanssa? Siitä mikä on yhteistä. Eli työstä. 

Ei kiitos, tauolla ollaan tauolla ja lepuutetaan pieni hetki aivoja niistä työhommista, niin ei, en silloin jaksa kuunnella toisen luettelevan työtehtäviään.

Toinen vaihtoehto on se että joutuu kuuntelemaan jonkun paasausta muista autokuskeista, hekottelua jostain "julkkiksista" ja rasistista tai misogynistä päänaukomista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän