Milleniaalit eivät osaa jutustella
Olin tuossa äitienpäivälounaalla. Isoäiti, kaksi eläkeikäistä äitiä, yksi vanha isä ja kolme kolmekymppistä "lasta". Nämä nuoret eivät sanoneet juurikaan mitään koko aterian aikana, me vanhemmat huolehdimme keskustelusta. Yritin monenlaisia aloituksia, joihin nämä keski-ikää lähestyvät "nuoretkin" voisivat osallistua, mutta ei. He eivät vain osaa.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että kolmikymppiset eivät osaa keskustella vanhempien ihmisten kanssa? Oletan että keskenään osaavat, ainakin jotenkin.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret? Milleniaalit ovat tosiaan jo keski-ikäisiä ihmisiä ja moni elää raskaimpia ruuhkavuosiaikoja.
Suurin osa milleniaaleista ei vielä ole keski-ikäisiä, eli yli 40-vuotiaita.
Mitä, onko sinun mielestäsi vaikkapa 38-vuotias vielä nuori?
Vain puliukko kuvittelee että 38-vuotias ei ole nuori. Sinun eliniän odote voi olla 45-v, mutta meillä muilla se ei niin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret? Milleniaalit ovat tosiaan jo keski-ikäisiä ihmisiä ja moni elää raskaimpia ruuhkavuosiaikoja.
Suurin osa milleniaaleista ei vielä ole keski-ikäisiä, eli yli 40-vuotiaita.
Mitä, onko sinun mielestäsi vaikkapa 38-vuotias vielä nuori?
Totta kai on verrattuna vanhuuseläkeikäisiin.
Samanlaisia oltiin jo 1980-90- luvuilla😊
Olen siis x-sukupolvea. Ja ei mekään puhuttu muuta kuin keskenään. Vanhojen ihmisten juttuihin ei ollut paljoa sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä huomattu. Todella suppea yleistieto heillä tuntuu olevan, ja ainoastaan urheilusta tai muista viihdeaiheista pystyvät keskustelemaan.
Sinä vaikutat sosiaalisesti taitamattomalta jos töissä yrität jostain henkilökohtaisemmasta jutella.
Normaalisti ihmiset ymmärtävät että työpaikka on töitä varten, ja työkaverit eivät ole sydänystäviä eikä heille kannata henkilökohtaisia asioita kertoilla.
Raskaimpia ovat kollegat, jotka eivät osaa pitää siviilielämää ja työelämää erillään.
Ja minä huomaan, että sinulla ei ole luetun ymmärtäminen ihan priimaa. Jos minä kirjoitan "suppea yleistieto", kuinka sinä väännät sen henkilökohtaisiksi asioiksi? Tai tuo joku toinen syvällisiksi keskusteluiksi?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin osaavat jutella, paremmin kuin eläkeläiset. Ei minuakaan x sukupolvelaisena kiinnosta vanhusten vaivat ja itsensä kehumiset, mietin vain omiani kun se alkaa. Unohtamatta sitä ettei ole nykynuorten vika että ovat syntyneet kaupunkiin eikä heidän pidä niitä maatilan töitä tehdä, vaikka vanhukset siitä kuinka huutaa kun ovat tehneet sitä ja tätä koulun päälle. Edes minun vanhemmat ei ole maatilalta, niin en ole minäkään eikä minun lapset
Huomannut myös, että monet vanhemmat ihmiset rehvastelevat kaikesta ja kehuvat itseään estoitta, sitä paljon esillä ollutta narsismia. Mitä rehvastelemista on esim. jos käy kahden viikon aurinkolomalla, vai onko tavoitteena vain yrittää herättää kateutta.
Milleniaalisukulaislasten (nuorimmasta päästä eli nyt 30-34 -vuotiaita) kanssa olen huomannut, että keskustelu on vaikeaa. Ensinnäkin he osaavat puhua vain ja ainostaan itsestään ja itseään koskevista asioista. Lisäksi eivät osaa oikein keskustella itseään vanhempien tai nuorempien kanssa. Eivät osaa kysellä toisilta, mitä heille kuuluu, miten voivat tai edes kuunnella toisten kuulumisia. Keskustele ei ole siis sosiaalista, eikä luo tai vahvista kontakteja muihin. Ei ole jotenkin mitään näkökulmaa yleisiin asioihin, eikä pohdintaa mistään. Toistellaan lähinnä sitä oman arjen pikkujuttuja, kerrotaan mitä on ostettu, jne... Oma mielipidettään jostain tv-sarjasta tai kirjasta ei voi sanoa, koska jos on eri mieltä milleniaalin kanssa, heillä menee pasmat sekaisin, voivat ruveta itkemään ja raivoamaan.
Tälläisten nuorten kanssa on vaikea löytää yhteistä kieltä saati aihepiiriä, koska heidän kiinnostuksensa kohteet ovat todella rajalliset. Ikävää on sekin, että heitä ei kiinnosta mikään muihin ihmisiin liittyvä, ei edes omiin sukulaisiin saati suvun historiaan. Vanhempana olisi paljon tietoja noista asioista, ja haluaisi ne siirtää nuoremmalle sukupolvelle. Kun näille nuoremmille sukulaisille alkaa tulla ikää enemmän ja omia lapsia, voi tulla halu tietää suvun asioita, mutta silloin on jo iäkkäämmät siirtyneet tuonilmaisiin ja vanhat albumit ja muut suvun tavarat myyty tai heitetty roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olet milleniaalilapsesi kasvattanut tuollaiseksi.
MIlleniaalit ja X-polvi on älykkäintä. Boomerit ja zoomerit on kristuksen paskaa ja raiskausmateriaalia.
Kyllä älykkyyden on sanottu laskeneen nyt viime vuosina, esim. pisa-tulokset ovat yksi indikaatio tästä. Älykkyyden uudelleen määrittely voisi muuttaa asetelmaa, nuoret sukupolvet osaavat jotain sellaista, mitä aiemmat eivät ole oppineet, eivätkä opi.
Pikemminkin älykkyyden säästöä on havaittavissa. Ei sellaista älykkyydellä prameilua kuten aikaisemmassa sukupolvessa. Älykkys maksaa ja siitä pitää saada jotain että sitä myös annostellaan sen mukaan mitä työntaja maksaa. Ihan turha käydä peruskoulua enempää, jos ei makseta ja ei ole varmaa työllistyä.
Tällön älykkyys piiloutuu ja sen näkee vain lähiomaiset tai ystäväpiiri.
Ei todellakaan älykkyys laske. Toki sitä on ennen mitattu ja ihmiset on altistuneet näille opiskellessaan ja osallistuessaan kutsuntoihin esimekiksi. Nykyään ei kaikki kiinnosta tulla mukaan, koska porkkanaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitten on vielä ne boomereiden jälkeen syntyneet zoomerit, minkä ikäisiä he ovat?"
Boomerit 1945 - 1960
X-sukupolvi (gen X) 1961 - 1979
Y-sukupolvi (millenniaalit) 1980 - 1996
Z-sukupolvi (zoomerit, zetat) 1997-2012
Alfa-sukupolvi 2013-2024
Beta-sukupolvi 2025-
Eri maissa vuodet määritellään vähän eri tavalla, mutta suurin piirtein näin.
Kiitos
Boomereihin lasketaan kai täällä vielä 1964 syntyneet, ja boomereissa lisäksi joitain myöhemmin syntyneitä sanotaan baby boomereiksi, yksi tällainen on Ben Zyskowitch (menikö oikein?). Eli generation x ja milleniaalit olivat vielä ennen zoomereita.
Onko Alfa- ja Beta-sukupolvet saaneet nimensä Huxleyn Uusi uljas maailma -kirjasta? Muistan, että nuo nimet olisi yhdistetty hänen kirjaansa? Mikä tulee Betan jälkeen?
Joskus sitä aivan hätkähtää kun huomaa kuinka tomppeleita ihmisiä maailmassa onkaan. Miten tämäkään tyyppi elämässä pärjää?
Naureskelin samaa. Yleissivistyksen puute joillain on räikeän silmiinpistävää, ja sellaisten ihmisten seurassa on todella raskasta olla. Ei jaksa korjailla toisten asiavirheitä koko aikaa, ja keskustelu on mahdotonta jos toinen puhuu aivan sekavia ja puutaheinää.
Jaa, jaa, se on nuo zoomerit, jotka tavaavat Orwellin ja Huxleyn kirjoja kuin raamattua. Eihän niillä mitään tekemistä ole yleissivistyksen kanssa, vaan pointti on siinä, että alkavat toteuttaa utopiaa uskoessaan siihen.
Zoomerit on paskinta shittiä mikä maailmaan on syntynyt. Eivät tajua mistään mitään ilman chat GPT:tä.
Ööh, me teimme koulutehtävämme ilman mitään tekoälyjä. Tiedätkö edes mistä paasaat?
Itse 32-vuotiaana milleniaalina arvostan keskusteluissa enemmän laatua kuin määrää. Ei kiinnosta pinnallinen ja teennäinen sanatäytejutustelu, jolla vain täytetään hiljaisuutta. Ahkerat jutustelijat eivät muuten aina ole edes hyviä kuuntelijoita, jutustelevat vain itsekseen omaksi ilokseen. Kaikkien kanssa ei vaan synkkaa, että voisi käydä antoisaa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Itse 32-vuotiaana milleniaalina arvostan keskusteluissa enemmän laatua kuin määrää. Ei kiinnosta pinnallinen ja teennäinen sanatäytejutustelu, jolla vain täytetään hiljaisuutta. Ahkerat jutustelijat eivät muuten aina ole edes hyviä kuuntelijoita, jutustelevat vain itsekseen omaksi ilokseen. Kaikkien kanssa ei vaan synkkaa, että voisi käydä antoisaa keskustelua.
Samoin ajattelen. Eri asia on sitten ne, jotka tuntuvat olevan toisella planeetalla, kun eivät osaa keskustella muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia oltiin jo 1980-90- luvuilla😊
Olen siis x-sukupolvea. Ja ei mekään puhuttu muuta kuin keskenään. Vanhojen ihmisten juttuihin ei ollut paljoa sanottavaa.
Outoa. Itse x-sukupolven edustajana olen aina istunut vanhempien ihmisten seurassa ja keskustellut. Ja osannut sanoakin jotain siihen väliin kun suunvuoron on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin osaavat jutella, paremmin kuin eläkeläiset. Ei minuakaan x sukupolvelaisena kiinnosta vanhusten vaivat ja itsensä kehumiset, mietin vain omiani kun se alkaa. Unohtamatta sitä ettei ole nykynuorten vika että ovat syntyneet kaupunkiin eikä heidän pidä niitä maatilan töitä tehdä, vaikka vanhukset siitä kuinka huutaa kun ovat tehneet sitä ja tätä koulun päälle. Edes minun vanhemmat ei ole maatilalta, niin en ole minäkään eikä minun lapset
Huomannut myös, että monet vanhemmat ihmiset rehvastelevat kaikesta ja kehuvat itseään estoitta, sitä paljon esillä ollutta narsismia. Mitä rehvastelemista on esim. jos käy kahden viikon aurinkolomalla, vai onko tavoitteena vain yrittää herättää kateutta.
Ehkä sinä olet kuulijana vaan ollut katkera, koska et ole päässyt matkalle. Ei vika siis viestijässä vaan viestin vastaanottajassa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas normaaliälyinen ja hyvin kasvatettu ihminen osaa puhua edes jotain kaikkien kanssa. Se kuuluu hyviin tapoihin. Eihän keskustelun ole tarkoitus vain tyydyttää vain ja ainoastaan sinun omia tarpeitasi vaan kyse on sosiaalisten suhteiden luomisesta ja ylläpitämisestä. Ihmisolennoilla se tapahtuu kommunikoimalla.
Omista milleniaalikavereista osa on taantunut. Ennen osasivat keskustella, mutta puhelin pilannut. Itsekin siis milleniaali.
Olen milleniaali nainen (-89 syntynyt) ja joskus oon vaan hiljaa kun ei se keskustelu ole niin kiinnostavaa. Monesti se on turhaa leuan lonksutusta ja pätemistä. Esim. kerrankin lounaalla pöydässä jossa olin minä (silloin 29 tai 30), muutamia minua nuorempia miehiä/poikia ja kolme 50-60 vuotiasta ukkoa. Näiden ukkojen puheet oli sellaista "ettepä te taida edes muistaa *joku vanhempi suomalainen tv-sarja* hehheh". No minä kyllä muistin sitä katsoneeni mutta eipä kiinnostanut osallistua valmiiksi noin asenteelliseen "keskusteluun". Kuvitelkoot vaan etten tiedä mistä puhuivat. Minulla ei ole tuollaista tarvetta tuoda esille että "minäpä tiedän!"
Ja meillä töissä noi 40-60 vuotiaat miehet on niitä jotka siellä instassa ja tiktokissa yms. hilluu, itse en ole koskaan ollut missään niissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä olet kuulijana vaan ollut katkera, koska et ole päässyt matkalle. Ei vika siis viestijässä vaan viestin vastaanottajassa.
Arvasin, että joku tulee änkyttään katkeruudesta. Pikkasen muunneltu versio kirjoittamastani sanasta kateus. En ole katkera tai kade näille, säälin, että joku elää toisten ihmisten oletetusta kateudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen milleniaali nainen (-89 syntynyt) ja joskus oon vaan hiljaa kun ei se keskustelu ole niin kiinnostavaa. Monesti se on turhaa leuan lonksutusta ja pätemistä. Esim. kerrankin lounaalla pöydässä jossa olin minä (silloin 29 tai 30), muutamia minua nuorempia miehiä/poikia ja kolme 50-60 vuotiasta ukkoa. Näiden ukkojen puheet oli sellaista "ettepä te taida edes muistaa *joku vanhempi suomalainen tv-sarja* hehheh". No minä kyllä muistin sitä katsoneeni mutta eipä kiinnostanut osallistua valmiiksi noin asenteelliseen "keskusteluun". Kuvitelkoot vaan etten tiedä mistä puhuivat. Minulla ei ole tuollaista tarvetta tuoda esille että "minäpä tiedän!"
Ja meillä töissä noi 40-60 vuotiaat miehet on niitä jotka siellä instassa ja tiktokissa yms. hilluu, itse en ole koskaan ollut missään niissä.
Noista mainitsemistasi ukoista tuli mieleen, että esiintyy paljon sellaista lällättelyä, myös naisilla, missä ei oikeastaan sanota mitään, mutta kuulostetaan lupsakoilta. Ollaan niin mukavia kavereita. Siihen samaan lällättelyyn ei kyllä jaksa edes kohteliaisuudesta lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Töissä huomattu. Todella suppea yleistieto heillä tuntuu olevan, ja ainoastaan urheilusta tai muista viihdeaiheista pystyvät keskustelemaan.
Suurin osa työnjohtajistakin taitaa olla nykyään milleniaaleja. Puhuuko johtoporraskin vain viihdeohjelmista?
Vai oliko tilanne ehkä se, että kolme kolmekymppistä istui neljä tuntia kuuntelemassa tarinoita verenpaineesta, renkaanvaihdosta ja siitä miten ennen kahvi maksoi markan, eikä löytänyt luontevaa kohtaa kertoa omasta elämästään.
Millenniaalit kyllä osaavat keskustella. He ovat vain oppineet, että sukujuhlissa turvallisin vaihtoehto on nyökätä välillä ja odottaa kahvia. Ihan kuin luonnossa eläin tekeytyy kuolleeksi selviytyäkseen.