Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläiset, hoiditteko te aikoinaan omat vanhempanne ja isovanhempanne?

Vierailija
11.05.2026 |

Nyt kun on ollut puhetta tästä hoivavastuun siirtämisestä omaisille, haluaisin kysyä, miten oli ennen vanhaan?

Kommentit (213)

Vierailija
41/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussamme asutaan omassa kodissa kuolemaan asti ja lähdetään saappaat jalassa.

Suvun vanhin asuu kotonaan ilman yhteiskunnan apua ja on 99-vuotias.

 

Kun vanhus joutuu hoivakotiin, hänellä ei ole enää mitään mahdollisuutta saavuttaa kovin korkeaa ikää.  Siitä "hoito" pitää huolen.

Samanlainen suku minulla. Jatkuuko nuoremmissa, aika näyttää. 

Vierailija
42/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kuolityötapaturmassa jo nuorena ja äiti rakensi vanhoilla päivillään itselleen talon, harrasti ja matkusteli eikä hyväksynyt sitäkään, että olisimme häntä hoitaneet.

 Sairastuttuaan Alzheimeriin hän itse hakeutui hoivataloon, jossa myös menehtyi.

Itse olen suunnitellut kuolla ennenkuin laitokseen joudun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.

N57

Vierailija
44/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hoidettiin. Vuosisatoja on Suomen kansa hoitanut vanhuksensa, vammaiset, sairaat jne  Eihän vanhainkoteja saati muitakaan asumispalveluja edes ollut!

Nykyisenlaiset vanhainkodit ovat tulleet vasta 1900- luvun alkupuolella!

Ei hoidettu. Äitini dumppasi oman äitinsä vanhainkotiin 90-luvulla.

Ja ennen tätä dumpattiin vanhukset jonnekin muualle.

Vierailija
45/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.

N57

Isovanhemmistani siis vanhukseksi asti eli vain yksi. Isoisovanhemmistani vanhukseksi asti ei elänyt kukaan, kaikki kuolivat iässä, jolloin eivät nykynuoret eivät pääsisi edes eläkkeelle eli 70 v mennessä.

N57

Vierailija
46/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppia autoimme mieheni ja lastemme kanssa monta kertaa päivässä; keitimme aamukahvit, lämmitimme lounaan ja päivällisen, siivosimme, kävimme kaupassa ja ulkoiluilla hänen kanssaan. Kun anoppi lopulta ei enää pärjännyt kotonaan (Alzheimer), kävimme joka päivä hoivakodissa häntä tapaamassa.

 

T. 60-luvulla syntynyt, onko tarpeeksi "ennen vanhaan"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempani ovat molemmat boomereita ja ainoita lapsia ja kyllä he auttoivat vanhoja vanhempiaan paljonkin, vaikka eivät varsinaisesti heitä hoitaneetkaan. Saattoivat lääkäriin, hankkivat apuvälineet, kävivät kaupassa, huolehtivat ruoat (aluksi kaupasta kotiin ja myöhemmin suoraan lautaselle) ja lääkkeet (myös insuliinit). Kyllä siinä ajoittain tuli monta käyntiä päivässä ja jos vanhempani lähtivät joskus lomalle niin joku meistä lapsista tuli tuuraamaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.

N57

Sama juttu mun isovanhempien kohdalla.  Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan,  kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussamme asutaan omassa kodissa kuolemaan asti ja lähdetään saappaat jalassa.

Suvun vanhin asuu kotonaan ilman yhteiskunnan apua ja on 99-vuotias.

 

Kun vanhus joutuu hoivakotiin, hänellä ei ole enää mitään mahdollisuutta saavuttaa kovin korkeaa ikää.  Siitä "hoito" pitää huolen.

Ei vaan terveys, tai sen puute, pitää huolen. Hoivakotiin pääsee vain hyvin huonokuntoisena. Silloin ei edes maksimimäärä kotihoidon palveluja riitä.

Vierailija
50/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.

N57

Sama juttu mun isovanhempien kohdalla.  Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan,  kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan. 

Jos vanhuksille ei ole paljon sukulaisia tai ystäviä asuinpaikkakunnallaan niin eikö olisi ihan fiksua muuttaa lähemmäksi lapsiaan siinä vaiheessa kun alkaa tarvita enemmän apua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani syntyivät 30-luvulla eivätkä ehtineet paljon hoitaa isovanhempiani, koska molemmat mummoni kuolivat alle 60-vuotiaina ja toinen isoisäkin oli kuollessaan vielä työelämässä. Toinen isoisä siirrettiin vanhainkotiin, kun hän ei enää pärjännyt yksin maaseudulla. Hänen kaikki lapsensa asuivat liian kaukana voidakseen huolehtia hänestä päivittäin, mutta hänen luonaan käytiin.

Vierailija
52/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.

N57

Sama juttu mun isovanhempien kohdalla.  Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan,  kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan. 

Jos vanhuksille ei ole paljon sukulaisia tai ystäviä asuinpaikkakunnallaan niin eikö olisi ihan fiksua muuttaa lähemmäksi lapsiaan siinä vaiheessa kun alkaa tarvita enemmän apua?

Moni ei siinä vaiheessa enää halua muuttaa mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täysjärkinen vanhus ei muuta lastensa riesaksi lähemmäs heitä. Ei tulisi mieleenikään vaatia lapsiltani mitään. 82 v.

Juuri melko lähipiirissä tapaus kun lapsi yrittää vaatia isäänsä muuttamaan lähelleen 400 kmn päähän. Isä, täysin "päästään kunnossa" on niin vihainen vaatimuksesta. Hän huolehtii itsensä eikä kenenkään tarvitse sotkeutua ja komennella. (DI on, palstan henkeen tiedoksi) 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.

N57

Sama juttu mun isovanhempien kohdalla.  Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan,  kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan. 

Jos vanhuksille ei ole paljon sukulaisia tai ystäviä asuinpaikkakunnallaan niin eikö olisi ihan fiksua muuttaa lähemmäksi lapsiaan siinä vaiheessa kun alkaa tarvita enemmän apua?

Moni ei siinä vaiheessa enää halua muuttaa mihinkään.

No tämähän se.  Moni ei halua muuttaa edes kotipaikkakunnallaan lähemmäksi palveluita ja helpommin hoidettavaan tai esteettömään asuntoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen, 65v, ja huolehdin isästäni, 95v.

Vierailija
56/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Aloin huolehtimaan 36 vuotiaana ja hoivaamista kesti lähes 20 vuotta. Hirvittävän raskasta se oli, koska kotihoito sekä laitoksessa hoito oli ala-arvoista. Yksikään ihminen ei tukenut tässä tilanteessa. Vakaviin rikkeisiin hoidossa ei saanut mistään apua. Vastaavia tapauksia kuulin monelta muultakin läheistään hoivaavalta. Yhteiskuntamme on sairas. 

57/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla vanhemmilla meni näin : Äitini sisko työskenteli kotihoidossa  ja samalla hoiti vanhempiaan työnsä ohella.


Isäni puolelta taas meni niin että laittoivat suoraan 

Hoivakotiin hoitoon.

Kukaan lapsista ei halunnut ryhtyä omaishoitajaksi.

Kävimme kyllä heitä katsomassa tuolla hoivakodissa kun olin lapsi.

Tämä oli 90-lukua.

Taisi tuolloin olla hinnat edullisempia mitä tänä päivänä.

Vierailija
58/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhutte vanhuksista kuin jostain esineistä?

Vierailija
59/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla kirjoittelee varmaankin melko vähän sellaisia 1940-luvulla syntyneitä jotka ovat hoitaneet vanhempiaan ja isovanhempiaan, joten et saa täältä luotettavaa dataa.

Minua myös ihmettyttää, että mitä ihmettä täällä höykytetään 40-luvulla syntyneitä ihmisiä. Vanhimmat niistä on nyt 86v ja tuskin vauvalla ovat kommentoimassa. 

Suuret ikäluokat muutti taas sankoin joukoin kaupunkeihin  opiskelujen ja töiden perässä ja vanhemmat on jääneet monesti satojen kilometsien päähän, joillakin 1000 km päähän. 

Tuskin siis monikaan on pystynyt huolehtimaan vanhemmistaan. Mutta en ymmärrä mitä tekemistä sillä on sen kanssa, että tulevaisuudessa hoivavastuu voi jäädä omaisille. Ei kai se nyt noiden 80 vuotiaiden  vika ole?? 

Vanhempia ja isovanhempiakin on varmaan enemmän hoidettu maatiloilla joissa useampi sukupolvi on asunut joko samassa tai vierekkäisissä taloissa.  Ensin mummo on katsonut lasten perään, kun ne on olleet pieniä ja sitten myöhemmin ne teini-ikäiset on katsoneet mummon perään. 

Mutta se, että tämän hetken aikuiset voivat joutua huolehtimaan enemmän omista vanhemmistaan ei ole noiden kasikymppisten vika eikä asiaan vaikuta mitenkään se, onko he aikoinaan hoitaneet omia vanhuksiaan. 

Vierailija
60/213 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.

N57

Sama juttu mun isovanhempien kohdalla.  Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan,  kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan. 

Jos vanhuksille ei ole paljon sukulaisia tai ystäviä asuinpaikkakunnallaan niin eikö olisi ihan fiksua muuttaa lähemmäksi lapsiaan siinä vaiheessa kun alkaa tarvita enemmän apua?

Moni ei siinä vaiheessa enää halua muuttaa mihinkään.

Muuttaminen on todella raskasta nuoremmallekin saati sitten yli 80-90 vuotiaalle. 

En ikinä olisi voinut vaatia isääni  yli 90v muuttamaan paikkakunnalta jonne oli syntynyt ja siellä ikänsä asunut minnekään ihan vieraaseen paikkaan. 

iki-ihana isäni, nuorena monta vuotta rintamalla ollut ja kotipitäjässään muuten koko elämänsä viettänyt olikin niin hyvä kuntoinen, että asui äidin kuoltua itsekseen pitkästi yli 90v, ennen kuin tarvitsi apua.  Mietin monesti, että pyydän isän asumaan meille, mutta oltiin työelämässä ja mietin, että pärjääkö päivät yksin ja muutenkin tuntui, että ei isä olisi suostunut muuttamaan toisten nurkkiin.  Oisko se kuitenkaan ollut isälle mieluisaa. En toki ole toki vieläkään eläkkeellä  vaikka isäni sodassa olikin, kun olen hyvin vanhempien vanhempien lapsi ja syntynyt vasta 60-luvulla.