Eläkeläiset, hoiditteko te aikoinaan omat vanhempanne ja isovanhempanne?
Nyt kun on ollut puhetta tästä hoivavastuun siirtämisestä omaisille, haluaisin kysyä, miten oli ennen vanhaan?
Kommentit (213)
Isä kuolityötapaturmassa jo nuorena ja äiti rakensi vanhoilla päivillään itselleen talon, harrasti ja matkusteli eikä hyväksynyt sitäkään, että olisimme häntä hoitaneet.
Sairastuttuaan Alzheimeriin hän itse hakeutui hoivataloon, jossa myös menehtyi.
Itse olen suunnitellut kuolla ennenkuin laitokseen joudun.
Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.
N57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoidettiin. Vuosisatoja on Suomen kansa hoitanut vanhuksensa, vammaiset, sairaat jne Eihän vanhainkoteja saati muitakaan asumispalveluja edes ollut!
Nykyisenlaiset vanhainkodit ovat tulleet vasta 1900- luvun alkupuolella!
Ei hoidettu. Äitini dumppasi oman äitinsä vanhainkotiin 90-luvulla.
Ja ennen tätä dumpattiin vanhukset jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.
N57
Isovanhemmistani siis vanhukseksi asti eli vain yksi. Isoisovanhemmistani vanhukseksi asti ei elänyt kukaan, kaikki kuolivat iässä, jolloin eivät nykynuoret eivät pääsisi edes eläkkeelle eli 70 v mennessä.
N57
Anoppia autoimme mieheni ja lastemme kanssa monta kertaa päivässä; keitimme aamukahvit, lämmitimme lounaan ja päivällisen, siivosimme, kävimme kaupassa ja ulkoiluilla hänen kanssaan. Kun anoppi lopulta ei enää pärjännyt kotonaan (Alzheimer), kävimme joka päivä hoivakodissa häntä tapaamassa.
T. 60-luvulla syntynyt, onko tarpeeksi "ennen vanhaan"?
Mun vanhempani ovat molemmat boomereita ja ainoita lapsia ja kyllä he auttoivat vanhoja vanhempiaan paljonkin, vaikka eivät varsinaisesti heitä hoitaneetkaan. Saattoivat lääkäriin, hankkivat apuvälineet, kävivät kaupassa, huolehtivat ruoat (aluksi kaupasta kotiin ja myöhemmin suoraan lautaselle) ja lääkkeet (myös insuliinit). Kyllä siinä ajoittain tuli monta käyntiä päivässä ja jos vanhempani lähtivät joskus lomalle niin joku meistä lapsista tuli tuuraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.
N57
Sama juttu mun isovanhempien kohdalla. Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan, kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Suvussamme asutaan omassa kodissa kuolemaan asti ja lähdetään saappaat jalassa.
Suvun vanhin asuu kotonaan ilman yhteiskunnan apua ja on 99-vuotias.
Kun vanhus joutuu hoivakotiin, hänellä ei ole enää mitään mahdollisuutta saavuttaa kovin korkeaa ikää. Siitä "hoito" pitää huolen.
Ei vaan terveys, tai sen puute, pitää huolen. Hoivakotiin pääsee vain hyvin huonokuntoisena. Silloin ei edes maksimimäärä kotihoidon palveluja riitä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.
N57
Sama juttu mun isovanhempien kohdalla. Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan, kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan.
Jos vanhuksille ei ole paljon sukulaisia tai ystäviä asuinpaikkakunnallaan niin eikö olisi ihan fiksua muuttaa lähemmäksi lapsiaan siinä vaiheessa kun alkaa tarvita enemmän apua?
Vanhempani syntyivät 30-luvulla eivätkä ehtineet paljon hoitaa isovanhempiani, koska molemmat mummoni kuolivat alle 60-vuotiaina ja toinen isoisäkin oli kuollessaan vielä työelämässä. Toinen isoisä siirrettiin vanhainkotiin, kun hän ei enää pärjännyt yksin maaseudulla. Hänen kaikki lapsensa asuivat liian kaukana voidakseen huolehtia hänestä päivittäin, mutta hänen luonaan käytiin.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.
N57
Sama juttu mun isovanhempien kohdalla. Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan, kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan.
Jos vanhuksille ei ole paljon sukulaisia tai ystäviä asuinpaikkakunnallaan niin eikö olisi ihan fiksua muuttaa lähemmäksi lapsiaan siinä vaiheessa kun alkaa tarvita enemmän apua?
Moni ei siinä vaiheessa enää halua muuttaa mihinkään.
Kukaan täysjärkinen vanhus ei muuta lastensa riesaksi lähemmäs heitä. Ei tulisi mieleenikään vaatia lapsiltani mitään. 82 v.
Juuri melko lähipiirissä tapaus kun lapsi yrittää vaatia isäänsä muuttamaan lähelleen 400 kmn päähän. Isä, täysin "päästään kunnossa" on niin vihainen vaatimuksesta. Hän huolehtii itsensä eikä kenenkään tarvitse sotkeutua ja komennella. (DI on, palstan henkeen tiedoksi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.
N57
Sama juttu mun isovanhempien kohdalla. Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan, kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan.
Jos vanhuksille ei ole paljon sukulaisia tai ystäviä asuinpaikkakunnallaan niin eikö olisi ihan fiksua muuttaa lähemmäksi lapsiaan siinä vaiheessa kun alkaa tarvita enemmän apua?
Moni ei siinä vaiheessa enää halua muuttaa mihinkään.
No tämähän se. Moni ei halua muuttaa edes kotipaikkakunnallaan lähemmäksi palveluita ja helpommin hoidettavaan tai esteettömään asuntoon.
Olen eläkeläinen, 65v, ja huolehdin isästäni, 95v.
Aloin huolehtimaan 36 vuotiaana ja hoivaamista kesti lähes 20 vuotta. Hirvittävän raskasta se oli, koska kotihoito sekä laitoksessa hoito oli ala-arvoista. Yksikään ihminen ei tukenut tässä tilanteessa. Vakaviin rikkeisiin hoidossa ei saanut mistään apua. Vastaavia tapauksia kuulin monelta muultakin läheistään hoivaavalta. Yhteiskuntamme on sairas.
Omilla vanhemmilla meni näin : Äitini sisko työskenteli kotihoidossa ja samalla hoiti vanhempiaan työnsä ohella.
Isäni puolelta taas meni niin että laittoivat suoraan
Hoivakotiin hoitoon.
Kukaan lapsista ei halunnut ryhtyä omaishoitajaksi.
Kävimme kyllä heitä katsomassa tuolla hoivakodissa kun olin lapsi.
Tämä oli 90-lukua.
Taisi tuolloin olla hinnat edullisempia mitä tänä päivänä.
Miksi puhutte vanhuksista kuin jostain esineistä?
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla kirjoittelee varmaankin melko vähän sellaisia 1940-luvulla syntyneitä jotka ovat hoitaneet vanhempiaan ja isovanhempiaan, joten et saa täältä luotettavaa dataa.
Minua myös ihmettyttää, että mitä ihmettä täällä höykytetään 40-luvulla syntyneitä ihmisiä. Vanhimmat niistä on nyt 86v ja tuskin vauvalla ovat kommentoimassa.
Suuret ikäluokat muutti taas sankoin joukoin kaupunkeihin opiskelujen ja töiden perässä ja vanhemmat on jääneet monesti satojen kilometsien päähän, joillakin 1000 km päähän.
Tuskin siis monikaan on pystynyt huolehtimaan vanhemmistaan. Mutta en ymmärrä mitä tekemistä sillä on sen kanssa, että tulevaisuudessa hoivavastuu voi jäädä omaisille. Ei kai se nyt noiden 80 vuotiaiden vika ole??
Vanhempia ja isovanhempiakin on varmaan enemmän hoidettu maatiloilla joissa useampi sukupolvi on asunut joko samassa tai vierekkäisissä taloissa. Ensin mummo on katsonut lasten perään, kun ne on olleet pieniä ja sitten myöhemmin ne teini-ikäiset on katsoneet mummon perään.
Mutta se, että tämän hetken aikuiset voivat joutua huolehtimaan enemmän omista vanhemmistaan ei ole noiden kasikymppisten vika eikä asiaan vaikuta mitenkään se, onko he aikoinaan hoitaneet omia vanhuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät hoitaneet. Silloin kuoltiin nuorempina. Vanhaksi eli isoisovanhemmistsni vain yksi ja hän oli vanhainkodissa. Vanhempani eivät hoitaneet ketään.
N57
Sama juttu mun isovanhempien kohdalla. Eikä se heidän hoitamisensa olisi vanhemmiltani onnistunutkaan, kun asuivat satojen kilometrien päässä vanhemmistaan.
Jos vanhuksille ei ole paljon sukulaisia tai ystäviä asuinpaikkakunnallaan niin eikö olisi ihan fiksua muuttaa lähemmäksi lapsiaan siinä vaiheessa kun alkaa tarvita enemmän apua?
Moni ei siinä vaiheessa enää halua muuttaa mihinkään.
Muuttaminen on todella raskasta nuoremmallekin saati sitten yli 80-90 vuotiaalle.
En ikinä olisi voinut vaatia isääni yli 90v muuttamaan paikkakunnalta jonne oli syntynyt ja siellä ikänsä asunut minnekään ihan vieraaseen paikkaan.
iki-ihana isäni, nuorena monta vuotta rintamalla ollut ja kotipitäjässään muuten koko elämänsä viettänyt olikin niin hyvä kuntoinen, että asui äidin kuoltua itsekseen pitkästi yli 90v, ennen kuin tarvitsi apua. Mietin monesti, että pyydän isän asumaan meille, mutta oltiin työelämässä ja mietin, että pärjääkö päivät yksin ja muutenkin tuntui, että ei isä olisi suostunut muuttamaan toisten nurkkiin. Oisko se kuitenkaan ollut isälle mieluisaa. En toki ole toki vieläkään eläkkeellä vaikka isäni sodassa olikin, kun olen hyvin vanhempien vanhempien lapsi ja syntynyt vasta 60-luvulla.
Samanlainen suku minulla. Jatkuuko nuoremmissa, aika näyttää.