Eläkeläiset, hoiditteko te aikoinaan omat vanhempanne ja isovanhempanne?
Nyt kun on ollut puhetta tästä hoivavastuun siirtämisestä omaisille, haluaisin kysyä, miten oli ennen vanhaan?
Kommentit (86)
Omat vanhempani pääsivät ainakin helpolla, kun mummot kuoli jo nuorina äkillisesti ja papatkin veteli omatoimisina loppuun asti. Usein toinen pappa kävi kylässä yksinäisyyttään eivätkä vaivautuneet edes kahveja keittämään ja minä toimin houstina.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutte vanhuksista kuin jostain esineistä?
Vanhus on pelkkä kuluerä!
Tai ei sittenkään. Vanhus on hyvä bisnes.
T: Kokoomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutte vanhuksista kuin jostain esineistä?
Vanhus on pelkkä kuluerä!
Tai ei sittenkään. Vanhus on hyvä bisnes.
T: Kokoomus.
Vanhuksia saisi olla enemmänkin. Terveisin Herhiläisen osakkeenomistaja.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Omilla vanhemmilla meni näin : Äitini sisko työskenteli kotihoidossa ja samalla hoiti vanhempiaan työnsä ohella.
Isäni puolelta taas meni niin että laittoivat suoraanHoivakotiin hoitoon.
Kukaan lapsista ei halunnut ryhtyä omaishoitajaksi.
Kävimme kyllä heitä katsomassa tuolla hoivakodissa kun olin lapsi.
Tämä oli 90-lukua.
Taisi tuolloin olla hinnat edullisempia mitä tänä päivänä.
Ei ollut, silloin jäi hoivakodista muutama satanen hoidokille itselleen, ihan niin kuin nykyisinkin
Oma äiti päässyt helpolla, kun vanhempansa kuolivat melko nuorina, toinen leikkauspöydälle ja sairaalassa toinenkin. Ei ehtinyt hoitaa ns päivääkään.
Äiti on jo heitä läkkäämpi ja pieniä vaivoja on ilmaantunut, mutta hyvin pärjää vielä yksin kaikessa. No tietotekniikkaan tarvitsee apuja.
Mummoni piti huolen äidistään. Mummoni isä kuoli nuorena.
Kaikki muut isovanhemmat menehtyivät aika nuorina.. sodassa yms.
Omat vanhemmat pitivät/pitävät hyvää huolta vanhemmistaan, mutta tähän nuorempaan sukupolveen huoli ei ole koskaan yltänyt. Ei silloin kun oltiin lapsia, eikä varsinkaan lapsenlapsille. Voi olla että katkaisen syklin, enkä pidä huota heistä.
Historian tuntemus. Vielä 70-luvulle saakka samassa taloudessa asui useampi sukupolvi.
Ei edes ollut hoivakoteja, vaan kunnalliskoti, jossa vietettiin viimeiset viikot, kun oltiin jo kuoleman sairas, mutta moni kuoli kotiinsa. Ja se oli ylpeyden ja arvostuksen aihe, kuolla omaan kotiin.
Vietin lapsuuteni 50-60-luvulla ja jossakin vaiheessa meillä asui neljä sukupolvea myös isomummo.
Vierailija kirjoitti:
Asia liittyy näkemäni mukaan myös siihen että nyt keski-ikäiset ovat myös muuttaneet kauas "boomer"- vanhemmistaan ja katkerina nalkuttavat täällä kun vanhemmat eivät hoitaneet lapsiamme emme mekään taatusti tikkua ristiin laita heidän takiansa. Joillakin heistä on vielä ollut maalaisisovanhemmat tai joku setälä jossa ovat lapsina olleet. Sekin todiste vanhempien ( boomer) huonoudesta jotka eivät samaa ole tarjonneet kaupungissa asuvina valittajan lapsille.
Jos boomerit ovat "kaikkien aikojen huonoimmat vanhemmat" kuten täällä aina kerrotaan on ainakin tää keski-ikäinen porukka jaiknien aikojen suurimmat valittajat.
Ja mutta ne on. En ikinä olisi uskonut omista vanhemmistani.
Me oltiin mummolassa ja mummoista on pidetty huoli.
Vanhempani ovat nuorekkaita ja matkustelevat kaikilla mantereilla, mutta lapsenlapsen luokse ei.
Katsoivat paljon flunssereiden ihku videoida miten itseään ja omaa aikaa pitää vaalia.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Omilla vanhemmilla meni näin : Äitini sisko työskenteli kotihoidossa ja samalla hoiti vanhempiaan työnsä ohella.
Isäni puolelta taas meni niin että laittoivat suoraanHoivakotiin hoitoon.
Kukaan lapsista ei halunnut ryhtyä omaishoitajaksi.
Kävimme kyllä heitä katsomassa tuolla hoivakodissa kun olin lapsi.
Tämä oli 90-lukua.
Taisi tuolloin olla hinnat edullisempia mitä tänä päivänä.
Ei hinnat olleet edulliset. Jos eläke ei riittänyt hoitomaksuun, kunta teki kiinnityksen vanhuksen omaisuuteen ja vanhuksen kuoleman jälkeen, hoitolaitos kuittasi omansa. Näin oli vielä 90-luvulla. Mummini eli lähes 100v ja oli pitkään laitoksessa, niin hoitovelkaa syntyi paljon ja kaupungin kiinnitys oli yli puolet talosta, jonka aikoinaan perin
Hoidan 90+ äitiäni ja käyn 2 kertaa viikossa myös hoivakodissa makaavan tätini 80+ luona. Äitini hoiti aikoinaan anoppiaan ja appeaan eli isovanhempiani, sekä iäkkäämpää sisartaan.
Ei hoidettu. Kuljetettiin väkisin huutava vanhus kunnalliskodin suljetulle osastolle ja alettiin myydä metsää ja maita.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan 90+ äitiäni ja käyn 2 kertaa viikossa myös hoivakodissa makaavan tätini 80+ luona. Äitini hoiti aikoinaan anoppiaan ja appeaan eli isovanhempiani, sekä iäkkäämpää sisartaan.
Eikä hoitanut. Miksi valehtelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä hoitanut. Miksi valehtelet?
🥱
Vanhempani hoitivat aikoinaan omat vanhempansa ja myös meidän iäkkään kotiapulaisen, joka oli meillä, kun oltiin pieniä. Se oli heille kunnia-asia.
Itse teen saman, yritän pitää heistä huolta mahdollisimman pitkään ja viikottain. Oma havaintoni, näin on myös tuttava ja ystäväpiirissä. Moni auttaa mielellään iäkkäitä vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani hoitivat aikoinaan omat vanhempansa ja myös meidän iäkkään kotiapulaisen, joka oli meillä, kun oltiin pieniä. Se oli heille kunnia-asia.
Itse teen saman, yritän pitää heistä huolta mahdollisimman pitkään ja viikottain. Oma havaintoni, näin on myös tuttava ja ystäväpiirissä. Moni auttaa mielellään iäkkäitä vanhempiaan.
Moni auttaa mielellään, ja näin kuuluukin olla. Varsinainen hoitaminen on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia liittyy näkemäni mukaan myös siihen että nyt keski-ikäiset ovat myös muuttaneet kauas "boomer"- vanhemmistaan ja katkerina nalkuttavat täällä kun vanhemmat eivät hoitaneet lapsiamme emme mekään taatusti tikkua ristiin laita heidän takiansa. Joillakin heistä on vielä ollut maalaisisovanhemmat tai joku setälä jossa ovat lapsina olleet. Sekin todiste vanhempien ( boomer) huonoudesta jotka eivät samaa ole tarjonneet kaupungissa asuvina valittajan lapsille.
Jos boomerit ovat "kaikkien aikojen huonoimmat vanhemmat" kuten täällä aina kerrotaan on ainakin tää keski-ikäinen porukka jaiknien aikojen suurimmat valittajat.
Ja mutta ne on. En ikinä olisi uskonut omista vanhemmistani.
Me oltiin mummolassa ja mummoista on pidetty huoli.
Vanhempani ovat nuorekkaita ja matkustelevat kaikilla mantereilla, mutta lapsenlapsen luokse ei.
Katsoivat paljon flunssereiden ihku videoida miten itseään ja omaa aikaa pitää vaalia.
Puhut nyt ihan eri asiasta kuin 40-luvun vanhemmista. Harvemmalla enää on vanhemmat elossa 80-vuotiailla.
Kun noin nihkeesti suhtaudut vanhmpiisi miksi he tulisivat katsomaan lapsiasi?
Mutta sulla on siis isovanhemmat joista huolehdit. Ok.
Ukki kuoli kun olin 9, mummo kun olin 10, isä kun olin 17, äiti kun olin 35. Isän vanhemmat oli kuolleet jo ennen syntymääni. Ei tarvinnut hoitaa ketään. M66
Tuo hoitovelka miten vanha juttu lienee.
Läheiseni oli kunnan taksoilla dementiaosastolla 90-luvulla. Olin hänen asioittensa hoitaja. Hoitomaksu oli jo silloin jotain 85 % tuloista ja tuotoista. Plus lääkkeet itse. Kaksi viimeistä vuotta sairaalan osastolla jolloin lääkkeet kuului hoitomaksuun joka edelleen vei liki koko eläkkeen.