Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Hallitus aikoo leikata lapsilisiä

Vierailija
11.05.2026 |

https://yle.fi/a/74-20225054

 

Jatkossa saisi jokaisesta lapsesta 100 euroa kuukaudessa kun nyt on näin.

"Ensimmäisestä lapsesta maksetaan 94,88 euroa kuukaudessa. Toisesta maksetaan 104,84 euroa, kolmannesta 133,79 euroa, neljännestä 173,24 euroa ja siitä eteenpäin 192,69 euroa"

 

 

Kommentit (262)

Vierailija
121/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ekasta lapsesta pitäisi saaha enemmän koska silloin on eniten kuluja.

Näin on. Tuo logiikka ihmetyttää varmaankin kaikkia? Lienee lestojen ja jahvettien aikaansaannosta?

 

Vaate- ja muutkin tarvikekulut/nuppi pienenevät useamman lapsen myötä, kun ei tarvitse ostaa kaikille aina uutta.

Yleensä ruokakin tulee edullisemmaksi kun laittaa useammalle.

 

Miksi siis tuo korotus aina useammalle lapselle?

Vierailija
122/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis tasaus, ei leikkaus. 

T: Sanni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus. Loppuisi se lapsista haaveilu ainakin tavan duunariperheillä, jotka muutenkin elelee osittain isovanhempien kustannuksilla. On velkaa niin paljon, etteivät sitä itsekään ymmärrä.

Kuka on tava?

Vierailija
124/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perä Suoli hallitus se vaan jaksaa keskottyä kaikkeen mahdolliseen muuhun kuin tekemään jotain fiksua. Ei yllätä….

Vierailija
125/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös. Maahanmuuttajaperheet suurine lapsilaumoineen ovat tulleet liian kalliiksi Suomelle.

Vierailija
126/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ekasta lapsesta pitäisi saaha enemmän koska silloin on eniten kuluja.

Näin on. Tuo logiikka ihmetyttää varmaankin kaikkia? Lienee lestojen ja jahvettien aikaansaannosta?

 

Vaate- ja muutkin tarvikekulut/nuppi pienenevät useamman lapsen myötä, kun ei tarvitse ostaa kaikille aina uutta.

Yleensä ruokakin tulee edullisemmaksi kun laittaa useammalle.

 

Miksi siis tuo korotus aina useammalle lapselle?

Kristilliset saaneet joskus lehmänkauppana. 

 

Varmaan mukana pohjanmaan kepuleitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhille, työttömille, vähäosaisille ja pienituloisille lapsenteko ja -pito kielto.

Vierailija
128/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhille, työttömille, vähäosaisille ja pienituloisille lapsenteko ja -pito kielto.

Miksi? Mitä sinulla on köyhiä, työttömiä, vähäosaisia ja pienituloisia vastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkään ei tarvitsisi leikata jos jokaisella aikuisella olisi 1000€ vuodessa käytettävissä terveydenhuoltoon ja tämän jälkeen terveydenhuollon kustannukset maksettaisiin täysimääräisesti omasta pussista.

Tuossa pilkataan kroonisesti sairaita !

Vierailija
130/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisiin pitäis laittaa tulorajat. Ei työssäkäyvät hyvin toimeentulevat pariskunnat tarvitse noita. Nää on näitä, löysää rahaa, joka olis helppo valtion säästää.

Kuka niitä tulorajoja joka vuosi tutkisi ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksajana olen todella iloinen siitä, että maksamiani veroeuroja käytetään vastuullisesti eikä niitä enää tuhlailla.

 

Veronmaksaja

Espoo

Vierailija
132/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin! Tuo on aivan älytön systeemi koska se houkuttelee nykymuodossaan "pentutehtailuun". Sinällään siitä voisi luopua vaikka kokonaan, mutta vielä parempi olisi kun se uudistettaisiin niin että lapsilisää olisi mahdollista saada vain kolmesta lapsesta ja ekasta saisi eniten. Tosin tuokin käy että kaikista saa saman summan, mutta lapsilisää ei maksettaisi kuin siitä max kolmesta.

Ei ole yhteiskunnan tehtävä rahoittaa näiden, yleensä uskontonsa varjolla holtittomasti lisääntyvien elämää.

Viisi lasta saisi olla maksimi. Suurperheiden lapset voivat aikuisena kertoa aika karusta lapsuudesta ja mm vanhempiensa välinpitämättömyydestä, jos joukossa sattui olemaan yksi toisia kiusaava lapsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Ei vaan musset kuriin. Kai niiden kannattaa siittää kun me elätämme. 

Vierailija
134/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh on pahimpia huijareita Suomessa, pohjasakkaa

 

Saisinko tähän perustelut??

Kun olin muutaman vuoden yh hoidin omat ja lasteni menot omilla rahoillani. Kävin töissä, maksoin laskut jne.

Mies maksoi minimielarit eikä mitään muuta ikinä, lapsilisään sain pienen yh korotuksen. Ei koskaan mitään muita tukia. 

Olin sama kouluttautunut, työssäkäyvä normaali nainen ennen eroa, yh:na ja uudessa liitossakin - mikä minusta teki huijarin tuossa välillä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Ei vaan musset kuriin. Kai niiden kannattaa siittää kun me elätämme. 

Mutta miksi hallitus sitten rankaisee kaikkia suomalaisia, eikä laita tätä lakiuudistusta koskemaan pelkästään musseja? Miksi kiertää ongelmaa kuin kissa kuumaa puuroa, eikä ratkaista asiaa suoraan?

Vierailija
136/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä päätös. Maahanmuuttajaperheet suurine lapsilaumoineen ovat tulleet liian kalliiksi Suomelle.

Tänään uutisoitiin siitäkin, että jatkossa näillä "koppikorvauksilla" ei voisi enää tehdä entisenlaista tiliä. Sehän on ollut melkoinen rahasampo useammallekin muualta tulleelle, että on epäilty (syystäkin) jostain kansanmurhasta tai vastaavasta pahuudesta, jota tietenkään ei Suomesta käsin ja vuosikymmentä myöhemmin voi mitenkään enää selvittää. Silti tutkitaan, syytetään ja istutaan oikeutta useammassakin asteessa jonka jälkeen todetaan, ettei näyttö riitä ja tyyppi saa monta sataatuhatta korvauksia vapaudenmenetyksestään.

Mahtaa näille nauru maittaa. Ensin pakenet uhrien omaisten kostotoimenpiteitä ja oman kotimaan oikeuslaitosta turvaan vieraaseen maahan, istut hotellitason all-inclusive majoituksessa ja lopuksi annetaan jättisumma euroja korvauksia, koska koit ihan kauheaa vääryyttä ja olet tarinan suurin uhri.

Vierailija
137/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jesssss! Hyvä ehdotus. Loppuu se pentutehtailu! Myös lapsilisien pidennys tervetullut! Hyvä hallitus!!!!

Vierailija
138/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Pentutehtailu halutaan kuriin.

Isot lapsiperheet on muutenkin yhteiskunnan elättejä, ja sitä ei poissulje se, että joku käy jopa töissä.

Melkoista yleistämistä.

Mutta eipä mitään, kannustetaan vaan suomalaisia olemaan lisääntymättä...

Tällä hetkellä Suomen väestöstä liki 12% on ulkomaalaistaustaisia. Vuosikasvu on ollut noin 8.6% luokkaa. Jos sama tahti jatkuu, Suomessa on arvioitu olevan vuonna 2060 eli 30v päästä liki 12 miljoonaa ulkomaalaistaustaista, kun taas kantasuomalaisia olisi noin 4.5milj.

Että monet teidänkin kultamussukoista lisääntyy ulkomaalaisten kanssa, joten näin ne kantasuomalaiset pikkuhiljaa katoaa.

 

Jälleen kerran näillä uudistuksilla ja säästöillä halutaan iskeä haavoittuvimpiin ryhmiin.

Mutta rikkailta ei oteta, ei tietenkään.

Aina hoetaan lapsilisienkin kohdalla, että olisi epäreilua, etteivät kaikki saisi lapsilisiä.

Tosi asia kuitenkin on, että jollain satasen lapsilisällä ei rikkaille ole mitään muuta merkitystä, kuin että se on ilmaista rahaa, joka saadaan lapselle säästöön tai sijoitettua.

Lapsen hyvinvointiin ja elintasoon sillä ei ole mitään merkitystä, kaikki on heille kuitenkin saatavilla ja mahdollista.

Toisin kuin köyhemmillä perheillä, joilla jo muutamalla kympillä on merkitystä. Heidän lapset ovat jo alunalkaen eriarvoisessa asemassa rikkaiden perheitten lapsiin nähden.

 

Mutta tässäkin puhuu se suomalaisten perisynti eli kateus. Mitään ei haluttaisi antaa toisille, jos ei itsekin saa.

Vierailija
139/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.

Ja kannustaa vain köyhät ja laiskat lisääntymään? Miksi?

Lapsilisä ei saa olla kannustin kellekään lisääntymiseen. Lapsilisä on täysin turha veroton tuki eikä sitä tarvitse, jos vähääkään saa rahaa muualta. 

Vierailija
140/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin kynnys on hankkia se ensimmäinen lapsi, ei tuo satanen tarjoa siihen edelleenkään minkäänlaista kannustinta, kun monella on taloudessa tiukkaa ilman niitä lapsiakin ja nimenomaan rahan takia päätetään jättää lapset kokonaan hankkimatta.

Tämähän se suurin ongelma on, eikä uudistus näytä tuovan tähänkään minkäänlaista ratkaisua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi