Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Hallitus aikoo leikata lapsilisiä

Vierailija
11.05.2026 |

https://yle.fi/a/74-20225054

 

Jatkossa saisi jokaisesta lapsesta 100 euroa kuukaudessa kun nyt on näin.

"Ensimmäisestä lapsesta maksetaan 94,88 euroa kuukaudessa. Toisesta maksetaan 104,84 euroa, kolmannesta 133,79 euroa, neljännestä 173,24 euroa ja siitä eteenpäin 192,69 euroa"

 

 

Kommentit (262)

Vierailija
101/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyys halutaan laskuun.

Ne, jotka hankkivat lapsia lapsilisän vuoksi, saisivatkin jättää väliin. 

Vierailija
102/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ja luonnollista!

Vielä kun siitäKIN leikattaisi niin että porsimis+kelaloisinta+elarit-teollisuus olisi naisten pakko ajaa alas kannattamattomana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno uudistus

Ei tämä OrpoPurran hallitus nyt ihan umpisurkea olekaan.

Vierailija
104/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkään ei tarvitsisi leikata jos jokaisella aikuisella olisi 1000€ vuodessa käytettävissä terveydenhuoltoon ja tämän jälkeen terveydenhuollon kustannukset maksettaisiin täysimääräisesti omasta pussista.

Vierailija
105/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä tulisi joko poistaa kokonaan tai ottaa huomioon tulona uudessa yleistuessa ja toimeentulotuessa.

Vierailija
106/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.

Jos joltain niin nimenomaan alle 25 000 euroa vuodessa tienaavilta mutta tuo lapsilisä on just yksi esimerkki Suomen tasa-arvoisuudesta. Joko sitä maksetaan jatkossakin kaikille tai sitten ei enää kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepun ikiaikainen kädenojennus listoille uhattuna.

Vierailija
108/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: lestoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurperheet saa sitten sen toimeentulotukena. Ei mitään järkeä. 

Saa ne sen tuen sieltä sitten, sama kai se on että millä nimellä sen tuen saa. Samalla saa toimeentulotukiasiakkaan etuudet kuten ilmaisen sähkön ja terveydenhuollon. Sehän on köyhän etu.

Vierailija
110/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh on pahimpia huijareita Suomessa, pohjasakkaa.

Silti lastensuojelu oikein ryöstää lapsia köyhiltä rikkaille yksinhuoltajille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus. Jos perheessä 10 lasta on kyllä tuo lapsilisä iso summa mikä tulee tilille.

Sillä maksaa koko elämisen. Lasten vaatteet saa kirppareilta ja niitä voi kierrättää lapselta toiselle. Kaikki tukevat kun on niin köyhää olla lapsiperhe. Lapset syövät päiväkodissa ja koulussa eikä varmasti tarvitse maksaa hoitopaikoistakaan.

Vierailija
112/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Puola poistaa tuloveron perheiltä, joilla on kaksi tai enemmän lasta. 

Ansiotuloverotuksessa voisi tosiaan olla jotain lapsivähennystä mutta ainoastaan ydinperheille. Näiden mun-sun-sen-meidän lapsiperheiden takia maksetaan järjetön määrä kaikenlaisia yh-korotuksia jotka ei sovi ollenkaan tällaiseen yhteiskuntaan. Niin moni näistä tukisysteemeistä ja oikeuksista ym on mennyttä maailmaa eli ne toimi aikoinaan mainiosti, mutta sitten ihmiset/yhteiskunta muuttui mutta sen sijaan että olisi luovuttu näistä vanhentuneista tuista alettiin luomaan niiden päälle järjetöntä tukihimmeliä. Jostain syystä alettiin kuvittelemaan, että tietenkin se on yhteiskunnan vastuulla mahdollistaa sama elintaso yhden vanhemman perheille kuin mikä on niissä joissa on kaksi ansiotyötä tekevää vanhempaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi Yle kertoo että lisä jaettaisiin tasan kahtia lapsen vanhempien kesken niin että lapsen äiti saa 50 euroa ja isä 50 euroa. Tämän ohella kaikki korotukset poistuisivat ja yksinhuoltajakorotus kompensoitaisiin samansuuruisella elatustuen korotuksella, mutta lapsilisää kuitenkin jatkettaisiin siihen asti että lapsi täyttää 18 vuotta nykyisen 17 vuoden sijaan.

Tuo olisi myös hyvä ja tehokas lääke tähän demarisyöpäiseen YH-epidemiaan! 

Loppuisi se YH-teollisuus mitä ä m m ä t tuntuu lähtökohtaisesti ajattelevan kun kersoja haluavat.

Vierailija
114/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on "voittajina" 1-2 lapsen ydinperheet eli keskivertoperheet.

 

Häviäjinä yksinhuoltajat ja isot perheet. Toki asiaa kompensoi, että tulee yksi lisävuosi.

Nimenomaan Perussuomalaiset ja Kritilliset ovat painottaneet ja haluavat että jos se lapsi hankitaan niin vanhemmat pysyvät yhdessä eikä tule vasemmistolaisia woke-yksinhuoltajia kasvattamaan lapsista väritykkaisia ja vegaaneja työttömiä.

Juuri näin! 

Perusarvot ja ydinperhe takaisin kunniaan ja nuo vasemmisto-demarifemakkolesbot yh-teollisuutensa kanssa helvettiin mädättämästä suomea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikointisi meni täysin vituralleen. Hallitus ei ole tekemässä mitään muutoksia lapsilisiin. Toiseksi, tuo on työryhmän raportti, ei hallituksen esitys. Kolmanneksi, tuon uudistuksen myötä menojen arvioidaan kasvavan 55 miljoonalla ja sinä höpötät leikkauksesta.

Juuri tämän takia en yhtään käsitä, että miksi pitää tehdä muutos/leikkaus johonkii , jos se kasvattaa kuitenkin  menoja? Millä matikalla siitä saa kannattavan?

Vierailija
116/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin niin, että verot olisi 40% lapsettomille,

35% jos on 1 lapsi

30% jos on 2 lasta

25% jos on 3 lasta

20% jos on 4 lasta

15% jos on 5 lasta

10% jos on 6 lasta

5% jos on 7 lasta

0% jos on 8 lasta

Vierailija
117/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus. Jos perheessä 10 lasta on kyllä tuo lapsilisä iso summa mikä tulee tilille.

Mitähän ne 10 lasta kuluttaa?

Vierailija
118/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.

Ja kannustaa vain köyhät ja laiskat lisääntymään? Miksi?

Vierailija
119/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä tulisi joko poistaa kokonaan tai ottaa huomioon tulona uudessa yleistuessa ja toimeentulotuessa.

Entä jos on pienituloinen työssäkäyvä, joka ei saa tukia? Itse saan 1300e palkkaa kokoaikatyöstä sekä 202e elatustukea, enkä saa mitään valtion tukea pl lapsilisä yh korotuksella.

Vierailija
120/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse enää huivipäiset ja tietyn pohjanmaalaisen uskonnon edustajat tienaamaan lapsien ahnehtimisella!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi