YLE: 530 euron lasku tuli neljän lapsen äidille yllätyksenä
Ylen nettisivuilla on juttu neljän lapsen äidistä, jonka viimeisin lapsi, joutui syntymänsä jälkeen tehohoitoon ja äitikin vietti useamman päivän sairaalassa. Pöyristyi, koska laksu oli 530 euroa?! Siis onko todella niin, että järkytytään tuosta summasta, jolla lapsi on saatu pidettyä hengissä. Näin lemmikin omistajana harvoin pääsee eläinlääkäristä paljon alle tuon summan ja olen kuitenkin sen budjetoinut ja laskenut, että siihen rahani riittää enkä useampaa lemmikkiä hanki. Ehkä lasten kohdalla olisi sama, jos ko. summa vetää budjetin ihan persiilleen.
Kommentit (376)
Neljän lapsen äiti järkyttyi laskusta synnytyksen jälkeen: ”Mistä rahoista tämä maksetaan?” | Kotimaa | Yle https://share.google/q5EpfOU1cUlnNWW8S
Tässä muuten linkki juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa kerrottiin että nyt pitää miettiä mitä ruokaa kaupasta ostetaan. Siis oikeasti pusketaan maailmaan neljättä lasta ja 500 euron yllätyslaskuun ei ole minkäänlaista puskuria vaan se on ruokarahoista pois?
Pienet palkat, asuntolaina, autolaina, ehkä opintolainaakin. Välttämättä ei jää säästöjä. Siihen lapsen yllätyshoito kun kaikki ei mennyt odotetusti.
Ja olihan noilla puskuri mistä lasku maksettiin, tottakai tuollaisen laskun jälkeen joutuu miettimään mistä taas säästetään että saadaan uudelleen puskurirahastoon sieltä mennyt raha.
Kyllä tuollainen lasku ainakin meidän perheen tuloihin olisi tehnyt loven koska olen äitiyslomalla niinkuin tuo artikkelin äitikin on.
"Syntyvyys vähenee. Suomessa loppuu lähivuosina puolet peruskouluista. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Miten se ei jossain Intiassa tai Afrikassa maksa mitään? On varaa synnyttää vaikka joka vuosi. ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että monikaan ei ole juttua lukenut, vouhkaa vaan lukematta.
Eihän siinä jutussa kerrottu, että perheellä ei olisi ollut varaa laskuun, hehän maksoivat sen kerralla pois, ei tarvinut edes jakaa laskua osiin.
Itse ymmärsin, että äiti ihmetteli sitä, että vauvan sairaalahoidosta tuli iso lasku. Olen ollut itsekin siinä luulossa, että lasten terveydenhuolto julkisella puolella, lääkärikäynnit, hammaslääkärit ym. ovat sellaisia, että niistä ei tule laskua.
Miten kukaan Suomen kansalainen voi olla noin tietämätön että kuvittelee julkisen terveydenhuollon olevan täysin maksutonta?
Kyllä se äiti siinä jutussa kertoi stressanneensa, että mistä rahat siihenkin laskuun. Neljättä kertaa synnytyävälle ei pitäisi olla yllätys, että synnyttäminen (osastopäivät) maksaa ja lasku seuraa perässä. Laskun suuruus taisi olla se yllätys ja jutun pointti nousseet maksut.
Kommentti oli ihmettelyä edellä olleeseen kommenttiketjun kommenttiin ”Olen ollut itsekin siinä luulossa, että lasten terveydenhuolto julkisella puolella, lääkärikäynnit, hammaslääkärit ym. ovat sellaisia, että niistä ei tule laskua.”
Kyllä nämä nyt on perusasioita, mitkä jokaisen kansalaisen pitäisi tietää ettei sairaalapäivät ole ilmaisia eivätkä koskaan ole olleet.Saatte kivittää välittömästi kommenttini jälkeen, mutta työskentelen itse erikoissairaanhoidossa (en synnärillä tai lasten kanssa) enkä edes minä tiennyt, että hoitopäivät synnärillä ovat tuon hintaisia ja että siitä vastasyntyneestä tai perhehuoneesta veloitetaan myös noin paljon lisää. En usko että näiden melko nopealla aikataululla tulleiden korotusten vuoksi kovinkaan moni on täysin ajantasalla kuluista. Varmasti on tuo rouva päässyt halvemmalla edellisten lastensa kanssa, kun sairaalapäivät on hinnoiteltu eri tavoin. Se toki on ihan yleisesti tiedossa, että joku raha siitä sairaalassaolosta maksetaan, mutta ennen se on ollut melko symbolinen ele siitä saadusta hoidosta ja lisäksi maksukattokin on ollut satasia matalammalla.
No kyllähän nuo hinnat ovat edelleenkin melko symbolisia eleitä. Eivät lähelläkään sitä mitä hoito todellisuudessa maksaa.
Ap, annan neuvon: älä ikinä vertaa lemmikkiä lapseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Jos toi on iso summa niin ne lapset jätetään tekemättä.
Heh. Ihmiset aikalailla jättää nykyään lapset tekemättä.
Vain ne joille lapset on lähes pakkomielle tekee. Mutta onpahan tuokin penska nyt terve ja suloinen ja hyvä siitä tulee.
Kyllä itsellenikin tuli laskun suuruus yllätyksenä, kun olin verenvuodon vuoksi huonossa kunnossa ja ehdottivat perhehuonetta, jotta isä voi jäädä auttamaan vastasyntyneen hoidossa. Tottakai suostuttiin heidän suosituksiin, mutta ei siinä kohtaa varoitettu hinnasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, annan neuvon: älä ikinä vertaa lemmikkiä lapseen!
Kuinka niin? Samalla tavoin hoidettava. Ei tuo verotuloja mutta ei viekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä jutussa kerrottu, että perheellä ei olisi ollut varaa laskuun, hehän maksoivat sen kerralla pois, ei tarvinut edes jakaa laskua osiin.
Itse ymmärsin, että äiti ihmetteli sitä, että vauvan sairaalahoidosta tuli iso lasku. Olen ollut itsekin siinä luulossa, että lasten terveydenhuolto julkisella puolella, lääkärikäynnit, hammaslääkärit ym. ovat sellaisia, että niistä ei tule laskua.
Miten kukaan Suomen kansalainen voi olla noin tietämätön että kuvittelee julkisen terveydenhuollon olevan täysin maksutonta?
Kyllä se äiti siinä jutussa kertoi stressanneensa, että mistä rahat siihenkin laskuun. Neljättä kertaa synnytyävälle ei pitäisi olla yllätys, että synnyttäminen (osastopäivät) maksaa ja lasku seuraa perässä. Laskun suuruus taisi olla se yllätys ja jutun pointti nousseet maksut.
Kommentti oli ihmettelyä edellä olleeseen kommenttiketjun kommenttiin ”Olen ollut itsekin siinä luulossa, että lasten terveydenhuolto julkisella puolella, lääkärikäynnit, hammaslääkärit ym. ovat sellaisia, että niistä ei tule laskua.”
Kyllä nämä nyt on perusasioita, mitkä jokaisen kansalaisen pitäisi tietää ettei sairaalapäivät ole ilmaisia eivätkä koskaan ole olleet.Saatte kivittää välittömästi kommenttini jälkeen, mutta työskentelen itse erikoissairaanhoidossa (en synnärillä tai lasten kanssa) enkä edes minä tiennyt, että hoitopäivät synnärillä ovat tuon hintaisia ja että siitä vastasyntyneestä tai perhehuoneesta veloitetaan myös noin paljon lisää. En usko että näiden melko nopealla aikataululla tulleiden korotusten vuoksi kovinkaan moni on täysin ajantasalla kuluista. Varmasti on tuo rouva päässyt halvemmalla edellisten lastensa kanssa, kun sairaalapäivät on hinnoiteltu eri tavoin. Se toki on ihan yleisesti tiedossa, että joku raha siitä sairaalassaolosta maksetaan, mutta ennen se on ollut melko symbolinen ele siitä saadusta hoidosta ja lisäksi maksukattokin on ollut satasia matalammalla.
No kyllähän nuo hinnat ovat edelleenkin melko symbolisia eleitä. Eivät lähelläkään sitä mitä hoito todellisuudessa maksaa.
Ovathan ne, mutta veroja maksetaan palkasta iso pala juuri siksi, että tuollaiset maksut pysyvät jotenkin kurissa. Nimenomaan tällaisissa tilanteissa, kuten perheenlisäys, koen että on väärin nostaa maksuja kun yhteiskunnassa muutenkin kaikki on kallista. Lapsesta koituu kyllä kuluja ja niihin pitää varautua, mutta en haluaisi että synnytys ja vastasyntyneen hoito on se kulu mikä ensimmäisenä iskee perheen talouteen noin kovasti. Aikuinen sentään pystyy tekemään valinnan hoidattaako itseään vai ei, mutta sitä vauvaa hoidetaan vaikka väkisin (mikään muu ei olisi eettisesti perusteltavissa) ja joku sen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten terveydenhoito pitäisi olla maksutonta ja kroonisesti sairaiden pitäisi maksaa terveysenhuollostaan huomattavasti enemmän.
Me lapsettomat sinkut maksetaan jo ihan tarpeeksi veroja ja eikä saada oikein mitään takaisin. M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa kerrottiin että nyt pitää miettiä mitä ruokaa kaupasta ostetaan. Siis oikeasti pusketaan maailmaan neljättä lasta ja 500 euron yllätyslaskuun ei ole minkäänlaista puskuria vaan se on ruokarahoista pois?
Pienet palkat, asuntolaina, autolaina, ehkä opintolainaakin. Välttämättä ei jää säästöjä. Siihen lapsen yllätyshoito kun kaikki ei mennyt odotetusti.
"...kun kaikki ei mennyt odotetusti." Onko elämässä tähän asti kaikki mennyt täysin odotetusti, että siksi tämä tuli niin puskista? Luulisi että kolme muksua olisi jo opettanut elämästä sen verran että kaikki ei aina mene odotetusti, ja että yllätyksiin pitää varautua. Mutta näköjään se oli vasta neljäs muksu joka sen opetti 🙄
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Olivat varautuneet maksamaan pari sataa, joten ylimääräistä rahoitettavaa tuli 330. Neljännestä lapsesta äiti saa lapsilisän n. 173 €, mikä on sillä tapaa tuossa vaiheessa "ylimääräistä tuloa", ettei sitä ole vielä totuttu budjetoimaan perheen säännöllisiin kuluihin. Synnärilaskuun olisi saanut lisää maksuaikaa tai sen olisi voinut maksaa osissa. Eli siinä keinoja laskun maksuun. Otsikon "järkyttyi" oli liioittelua.
NETTOpalkka 2300 e/ kk. Herranen aika. Ellei sillä saa sairaskuluja maksettua, niin ylikulutuksesta kyse. Ymmärtäisin jos palkka olisi 1500 e, ei lapsilisiä, eikä elatustukia tai puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten terveydenhoito pitäisi olla maksutonta ja kroonisesti sairaiden pitäisi maksaa terveysenhuollostaan huomattavasti enemmän.
Me lapsettomat sinkut maksetaan jo ihan tarpeeksi veroja ja eikä saada oikein mitään takaisin. M34
Keskimäärin ikäisesi saa työskennellä ja maksaa veroja vielä vuosia, että edes itsestä aiheutuvat kustannukset tulee maksettua yhteiskunnalle.
Ihmettelen, kun kertoi että ovat keskituloinen perhe ja 500 euron lasku sekoittaa talouden 🤔Mihin kummaan ne rahat oikein menee, uuteen Teslaanko?
Vierailija kirjoitti:
NETTOpalkka 2300 e/ kk. Herranen aika. Ellei sillä saa sairaskuluja maksettua, niin ylikulutuksesta kyse. Ymmärtäisin jos palkka olisi 1500 e, ei lapsilisiä, eikä elatustukia tai puolisoa.
Bruttopalkka reilusti yli 3 tonnia tuolla netolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti esim. muissa pohjoismaissa hoito on sekä selvästi halvempaa että siihen myös pääsee jollain järkevällä aikataululla kun on tarve. Suomessa hintaa maksetaan sekä jättiveroissa että vielä erikseen käytönkin yhteydessä ja lisäksi hoitoon hakeutujalle sanotaan että mee kotiis ja ota buranaa. Ja tuostakin varmaan saa maksaa sen 50-100 euroa.
Voisko näitä julkisia palveluja ruveta pyörittämään muunakin kuin työntekijöidensä suojatoinä ja aina vaan holtittomammin rahaa tuhlaavien poliitikkojen ekstraverotuskeinona? Ai ei voi? No niin arvelinkin, onhan tää sentään suomi.
Yle on aika puolueellinen, vaikka pitäisi olla neutraali verovaroin tuotetussa palvelussa. Kommentoinnissa ylellä läpi menevät näköjään lähinnä vain kommentit, jotka tukevat sitä, että maksut ovat liian suuret.