Minkä ikäinen lapsi on mielestäsi tarpeeksi vanha huolehtimaan 7-vuotiaasta yön yli?
Tämän uutisen mukaan näköjään 15-vuotias ei ole: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011988358.html
Kommentit (106)
Joo,totta!!!Olen itse myös vanhimpana .lapsena maalaistalossa joutunut koko lapsuuteni olemaan vastuussa kolmesta nuoremmasta sisaruksesta kun vanhemmat navettatöissä.Tuttia suuhun pariviikkoiselle pikkuveljelle ja kuivaa harsovaippaa vaihtamaan kun ei itku muuten loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa ! Minä läksin maailmalle 15 v iässä ja sitä ennen olin lastenvahtina
Se, että sinä olet näin toiminut, ei i tee asiasta yhtään hyväksyttävämpää.
Mistä lähtien tämä palsta on ollut 40-50-luvulla syntyneiden vallassa? Ihmeellistä tulla selittämään yhteen sun toiseen ketjuun siitä, minkälaista heidän onnettomassa nuoruudessa on ollut. Se, mikä on tapahtunut yli puoli vuosisataa sitten menneisyydessä ei päde tähän päivään. Kyllä, varmasti lapsi tai teini pärjää monessakin tilanteessa, mutta onko se järkevää? Lapsi hoitamassa lapsia on aika vastenmielistä, mutta sen ymmärrän että teini hoitaa lapsia. Joten olisiko mahdollista, että nämä oman elämäntarinan suoltajat olisivat vain hiljaa koska heidän menneisyys ei ole relevanttia vuonna 2026. Moni asia on muuttunut lastensuojelussa ja lainsäädännössä.
No ohhoh mikä se nyt noin kauheesti tässä triggeröi sinua??Puoli vuosisataa han siitä tosiaan tulee kun sitä pientä vauvaa olin hoitamassa,oon siis 60-luvulla syntynyt,en todellakaan 40-luvulla En koe lapsuuttani mitenkään kamalaksi ja ainakin vastuuntuntoa se kehitti.Lapsiakin mulla on useampi ja onneksi oli jo päivähoito täällä maallakin keksitty.Niin todellakaan ei päde nykypäivään eikä tarvitaan.Pointti olikin siinä että meidän ikäluokka oppi jo lapsena huolehtimaan pienemmistä eikä mennyt heti sormi suuhun jos piti jotain hoksata.Nämä nykynuoret on suurin osa niin avuttomia että hyvä jos marsunuskaltais jättää hoitoon😊
Vierailija kirjoitti:
No ohhoh mikä se nyt noin kauheesti tässä triggeröi sinua??Puoli vuosisataa han siitä tosiaan tulee kun sitä pientä vauvaa olin hoitamassa,oon siis 60-luvulla syntynyt,en todellakaan 40-luvulla En koe lapsuuttani mitenkään kamalaksi ja ainakin vastuuntuntoa se kehitti.Lapsiakin mulla on useampi ja onneksi oli jo päivähoito täällä maallakin keksitty.Niin todellakaan ei päde nykypäivään eikä tarvitaan.Pointti olikin siinä että meidän ikäluokka oppi jo lapsena huolehtimaan pienemmistä eikä mennyt heti sormi suuhun jos piti jotain hoksata.Nämä nykynuoret on suurin osa niin avuttomia että hyvä jos marsunuskaltais jättää hoitoon😊
Etkö sinä oikeasti ymmärrä, että tuo sinun horinasi ei mitenkään istu tähän aloituksen aiheeseen? Teinillä ei ole mennyt mitenkään sormi suuhun, vaan näiden äiti on ollut yön ryyppäämässä kertomatta mihin menee.
Vierailija kirjoitti:
Oikeinkirjoitustaitoa kokemuksesi ei ainakaan kehittänyt. Jos olisit saanut käydä koulut kunnolla ilman piian roolia, ehkä kirjoittaisit ymmärrettävämpää tekstiä.
15vuotias usein jo itse riekkuu yöt kylillä ja nyt ei sitten olisi voinut olla kotona nuoremman sisaruksen kanssa, kyllä aikamoista paapomista vaaditaan ja kännykätkin on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Ei minkään ikäinen jos lähtee ryyppäämään koko yöksi ja seuraavan päivän rapuloissa
Moni 15-vuotias saa taskurahaa hoitamalla paljon pienempiä lapsia. Kuulusteleeko jokin taho ne vanhemmat ennen hoitokeikkaa, etteivät vain mene baariin?
Ei tuo iästä ole kiinni vaan ihan muista seikoista.
Vierailija kirjoitti:
15vuotias usein jo itse riekkuu yöt kylillä ja nyt ei sitten olisi voinut olla kotona nuoremman sisaruksen kanssa, kyllä aikamoista paapomista vaaditaan ja kännykätkin on keksitty.
Kenellä hän olisi soittanut? Äiti ilmeisesti siinä kunnossa että ei olisi kyennyt vastaamaan edes siihen puhelimeen. Tai ehkä tämä tyytär oli jo soittanut ensin äidille ja sen jälkeen apua muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä hän olisi soittanut? Äiti ilmeisesti siinä kunnossa että ei olisi kyennyt vastaamaan edes siihen puhelimeen. Tai ehkä tämä tyytär oli jo soittanut ensin äidille ja sen jälkeen apua muualta.
Kaikilla lapsilla on myöskin isä. Isälle voi soittaa, jos äiti ei vastaa.
Riippuu varmaan siitäkin onko asiasta sovittu etukäteen ja on tiedossa milloin vanhempi palaa kotiin, kuin jos yllättäen häipyy illalla eikä ole aamulla palannut (eikä ehkä vastaa puhelimeenkaan).
Ei aikuinenkaan ole kykenevä, jos on vastuuton sekopää! Lapsen kehitystasosta riippuu täysin. 7-vuotias voi pelätä kovasti ilman turvallista vanhempaa mutta jos isompi sisarus, esim. 15-vuotias on turvallinen ja vastuullinen, voi olla hyväkin yöseura. Nämä on täysin persoonakohtaisia eikä yleistettävissä missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli tekoaikaan 14-vuotias, ei 15-v. Äiti oli lähtenyt dokaamaan, kertomansa mukaan setvimään riitaa miesystävän kanssa, ollut koko yön pois ja aamulla tukistanut tytärtään.
No tämä selittää paljon. Kun lapset ovat jäämässä meillä kotiin yön tai vklp yli, varmistetaan eka että asia on heille ok, sitten käydään kaupassa ostamassa ruokiin raaka-aineet ja saavat itse pitkälti valita kunhan kyseessä on oikea ruoka eikä roskaruokaa. Lisäksi vastuualueelle kuuluu kissan hoitaminen. Eipä ole kertaakaan ollut ongelmia, mutta tässä aloituksen tapauksessa lapsilla on hädintuskin ollut siis edes ruokaa kaapissa.
"Rikos tapahtui marraskuussa 2023 ihan tavallisena tiistai-iltana. 38-vuotias nainen oli tehnyt illallisen tuolloin 7- ja 15-vuotiaille tyttärilleen. Sitten tytöt menivät nukkumaan." IL
Nainen oli tehnyt ruokaa lapsilleen. Ei heti kannata alkaa tehdä oletuksia, että lapsilla oli ruoasta pulaa.
Sinä tas teet oletuksen, ettei ollut. Mistä tiedät millainen illallinen oli? Oliko sitä riittävästi vi oliko Ainut ruoka moneen päivään? Niin...Me emme tiedä asiaa suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa ! Minä läksin maailmalle 15 v iässä ja sitä ennen olin lastenvahtina
Se, että sinä olet näin toiminut, ei i tee asiasta yhtään hyväksyttävämpää.
Eipä se sinulle kuulukaan. Normaali asia tuhansissa perheissä aiemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli tekoaikaan 14-vuotias, ei 15-v. Äiti oli lähtenyt dokaamaan, kertomansa mukaan setvimään riitaa miesystävän kanssa, ollut koko yön pois ja aamulla tukistanut tytärtään.
No tämä selittää paljon. Kun lapset ovat jäämässä meillä kotiin yön tai vklp yli, varmistetaan eka että asia on heille ok, sitten käydään kaupassa ostamassa ruokiin raaka-aineet ja saavat itse pitkälti valita kunhan kyseessä on oikea ruoka eikä roskaruokaa. Lisäksi vastuualueelle kuuluu kissan hoitaminen. Eipä ole kertaakaan ollut ongelmia, mutta tässä aloituksen tapauksessa lapsilla on hädintuskin ollut siis edes ruokaa kaapissa.
Mistä sin heidän ruokakaapin sisällön tiedät ? 15 v osaa tilata Woltilla kotiin
Ei ollut rahaa, kun kaikki meni äidin kaljoihin.
Kaikki kaljaa juovat eivät ole persaukisia
Vierailija kirjoitti:
No kyllä 15 vuotias jo pärjää. Ehkä tässä on ollut taustalla perheen ehkä hieman epävakaa tilanne. Jos äiti lähtee yöksi töihin on hän todennäköisesti tavoitettavissa puhelimitse ja pystyy hoitamaan mahdollisen ongelmatilanteen. Kun äiti on baarissa, lapset on omillaan.
Kas kun sinne baariin otetaan puhelin mukaan myös
Olen ollut 16-vuotiaana lapsenvahtina vieraille lapsille siten, että olen laittanut heidät nukkumaan. Tässä on varmasti jotain mitä ei kerrota julkisuuteen…
12.v voi vahtia sisarusta yön yli. Hänellä täytyy olla ruokaa kaapissa, kaikki tärkeät yhteystiedot helposti löydettävissä ja myös ensiaputaitoja tulisi olla. Kodin täytyy olla turvallinen, esimerkiksi ovien lukko- ja turvajärjestelmän käytön tulee olla molemmillle lapsille tiedossa, mikäli nuorempi vahdittava on tarpeeksi vanha ymmärtämään.
Itse pidin huolta kolmesta pienemmästä sisaruksesta kun olin 8v.
Odotin tunteja että vanhemmat tulisi kotiin. Ainoastaan koin että oli tylsää kun en tuona aikana voinut leikkiä omia leikkejä.
Nykyään teinit on todella avuttomia että ei voi ajatellakaan että osaisivat pitää huolta edes itsestään.