Minkä ikäinen lapsi on mielestäsi tarpeeksi vanha huolehtimaan 7-vuotiaasta yön yli?
Tämän uutisen mukaan näköjään 15-vuotias ei ole: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011988358.html
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nuori voi hoitaa lapsia?
Kuinka vanha voi hoitaa lapsia?
Ekaluokkalainen voi kuitenkin olla yksin kotona koulun jälkeen useita tunteja kun vanhemmat ovat töissä, eikä ketään tunnu huolettavan paitsi niitä työtätekeviä vanhempia. Monet lapset ja nuoret joutuvat olemaan keskenään tai yksin iltaisin ja yövuorojen aikaan. Kaikilla ei ole tukiverkkoa, tai ainakaan sellaista jota kiinnostaisi auttaa muita. Minusta lapsen on paljon turvallisempaa olla kotona oman isosiskon tai veljen kanssa, omassa kodissa, kun tissuttelevan sukulaissedän hoidossa.
Mutta nyt kun äitiä kivitetään, tekisi mieli kysyä missä on isä? Isä jättää perheensä ja lastensa äidin pulaan , jättää kaiken vastuun toiselle mutta isää ei silti syyllistetä.
Samoin kesällä; moni 8-vuotias on yksin kotona klo 8-16 + päivittäisiin työmatkoihin kuluva aika.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaali 15-vuotias on kykenevä huolehtimaan 7-vuotiaasta yön yli. Ja olis varmaan osannut soittaa jollekin läheiselle jos olisi tullut jotain ongelmaa.
Mille läheiselle?
Vierailija kirjoitti:
15vuotias usein jo itse riekkuu yöt kylillä ja nyt ei sitten olisi voinut olla kotona nuoremman sisaruksen kanssa, kyllä aikamoista paapomista vaaditaan ja kännykätkin on keksitty.
Huh huh. Missähän piireissä 15-vuotias riekkuu yöt kylillä? Eiköt tuossa heitteillepano-tuomio siitä tullut että 15-vuotias oli pienemmän kanssa kotona vaan siitä että tämä 15-vuotias ei edes tuennyt olevansa vastuussa puenemmästä sisaruksestaan, ei sitä että äiti oli poissa eikä sitä että tuleeko äiti kotiin ja milloin.
lastensuojelusta vastataan- uskalla kysyä
Ei minkään ikäinen lapsi, koska lapsi ei voi olla vastuussa toisesta lapsesta. Lapsen huoltajalla on vastuu, kun hän jättää lapset keskenään yöksi. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko lapsi/teini riittävän kypsä tehtävään. Huoltaja ei voi noin vain luopua omasta vastuustaan kun lapset ovat alaikäisiä.
Eihän tässä tapauksessa ollut merkittävää lasten ikä, vaan lapsilla ei ollut turvallista aikuista saatavilla, koska äiti oli juovuksissa.
Alle 18v pitää olla joku aikuinen saatavilla tai ainakin puhelimen päässä, jos jotakin sattuu ja lapsi pitää siitä olla tietoinen, tässäkin tapauksessa se olisi voinut olla naapuri tai isovanhemnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nuori voi hoitaa lapsia?
Kuinka vanha voi hoitaa lapsia?
Ekaluokkalainen voi kuitenkin olla yksin kotona koulun jälkeen useita tunteja kun vanhemmat ovat töissä, eikä ketään tunnu huolettavan paitsi niitä työtätekeviä vanhempia. Monet lapset ja nuoret joutuvat olemaan keskenään tai yksin iltaisin ja yövuorojen aikaan. Kaikilla ei ole tukiverkkoa, tai ainakaan sellaista jota kiinnostaisi auttaa muita. Minusta lapsen on paljon turvallisempaa olla kotona oman isosiskon tai veljen kanssa, omassa kodissa, kun tissuttelevan sukulaissedän hoidossa.
Mutta nyt kun äitiä kivitetään, tekisi mieli kysyä missä on isä? Isä jättää perheensä ja lastensa äidin pulaan , jättää kaiken vastuun toiselle mutta isää ei silti syyllistetä.
Samoin kesällä; moni 8-vuotias on yksin kotona klo 8-16 + päivittäisiin työmatkoihin kuluva aika.
Tuskin yhdessäkään perheessä joku 8v on yksin oman onnensa nojassa tai ei ainakaan pitäisi olla, vaan vähintäin yksi selvinpäin oleva aikuinen pitäisi olla puhelimella saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä tapauksessa ollut merkittävää lasten ikä, vaan lapsilla ei ollut turvallista aikuista saatavilla, koska äiti oli juovuksissa.
Alle 18v pitää olla joku aikuinen saatavilla tai ainakin puhelimen päässä, jos jotakin sattuu ja lapsi pitää siitä olla tietoinen, tässäkin tapauksessa se olisi voinut olla naapuri tai isovanhemnat.
Naapurit tai isovanhemmat ei läheskään aina ole turvallisia aikuisia. Alkoholismia, rauhoittavien yms lääkkeiden läyttöä ja mt- ongelmia välinpitämättämyyttä ja menneen maailman kasvatusoppeja. Lisäksi lapsia tuntuvat hyväksikäyttävän juuri nämä naaourit ja isovanhemmat, turvallisinta on olla omassa kodissa neljän seinän sisällä.
Tästä on nyt täällä vatuloitu paljon. Kertonee vauvalaisten tasosta. Suurin osa on sitä mieltä, että äidin on ok olla yö jossain teillätietämättömillä ja tulla vasta aamulla kotiin. Näinkö teidän jälkikasvukin toimii? 15-vuotias saa häippästä kotoa ilmoittamatta ja hiipiä aamulla kotiin. Ette yhtään hätäilisi tai kaipaisi????
Jaa no minä olen ollut kotona yksin reilusti alle kouluikäisenä, kerran taaperonakin. Yläasteikäisenä yksin olin esim. Uudenvuodenyönä kun muut lähti hummaamaan.
Varhaisteininä useinkin yksin kun vanhemmat yön yli reissuissa.
Näyttäis nousevan se raja, jolloin nuoren voi jättää yksin. Tos oli oikeuden mukaan velvollinen huolehtimaan yöllä myös siitä 15-vuotiaasta. Minä muutin opiskelemaan 15-vuotiaana , eikä vanhemmat tulleet mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä tapauksessa ollut merkittävää lasten ikä, vaan lapsilla ei ollut turvallista aikuista saatavilla, koska äiti oli juovuksissa.
Alle 18v pitää olla joku aikuinen saatavilla tai ainakin puhelimen päässä, jos jotakin sattuu ja lapsi pitää siitä olla tietoinen, tässäkin tapauksessa se olisi voinut olla naapuri tai isovanhemnat.
Missä isä oli? Eikö hän ole laskuissa mukana/saatavilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ohhoh mikä se nyt noin kauheesti tässä triggeröi sinua??Puoli vuosisataa han siitä tosiaan tulee kun sitä pientä vauvaa olin hoitamassa,oon siis 60-luvulla syntynyt,en todellakaan 40-luvulla En koe lapsuuttani mitenkään kamalaksi ja ainakin vastuuntuntoa se kehitti.Lapsiakin mulla on useampi ja onneksi oli jo päivähoito täällä maallakin keksitty.Niin todellakaan ei päde nykypäivään eikä tarvitaan.Pointti olikin siinä että meidän ikäluokka oppi jo lapsena huolehtimaan pienemmistä eikä mennyt heti sormi suuhun jos piti jotain hoksata.Nämä nykynuoret on suurin osa niin avuttomia että hyvä jos marsunuskaltais jättää hoitoon😊
Oikeinkirjoitustaitoa kokemuksesi ei ainakaan kehittänyt. Jos olisit saanut käydä koulut kunnolla ilman piian roolia, ehkä kirjoittaisit ymmärrettävämpää tekstiä.
No siitä oikein kirjoituksestahan voi aina saivarrella jos ei muuta keksi.Kivoja lapsesi kieli poliisit🤩🤩🤩🤩😗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ohhoh mikä se nyt noin kauheesti tässä triggeröi sinua??Puoli vuosisataa han siitä tosiaan tulee kun sitä pientä vauvaa olin hoitamassa,oon siis 60-luvulla syntynyt,en todellakaan 40-luvulla En koe lapsuuttani mitenkään kamalaksi ja ainakin vastuuntuntoa se kehitti.Lapsiakin mulla on useampi ja onneksi oli jo päivähoito täällä maallakin keksitty.Niin todellakaan ei päde nykypäivään eikä tarvitaan.Pointti olikin siinä että meidän ikäluokka oppi jo lapsena huolehtimaan pienemmistä eikä mennyt heti sormi suuhun jos piti jotain hoksata.Nämä nykynuoret on suurin osa niin avuttomia että hyvä jos marsunuskaltais jättää hoitoon😊
Oikeinkirjoitustaitoa kokemuksesi ei ainakaan kehittänyt. Jos olisit saanut käydä koulut kunnolla ilman piian roolia, ehkä kirjoittaisit ymmärrettävämpää tekstiä.
No siitä oikein kirjoituksestahan voi aina saivarrella jos ei muuta keksi.Kivoja lapsesi kieli poliisit🤩🤩🤩🤩😗
Siis laisesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä tapauksessa ollut merkittävää lasten ikä, vaan lapsilla ei ollut turvallista aikuista saatavilla, koska äiti oli juovuksissa.
Alle 18v pitää olla joku aikuinen saatavilla tai ainakin puhelimen päässä, jos jotakin sattuu ja lapsi pitää siitä olla tietoinen, tässäkin tapauksessa se olisi voinut olla naapuri tai isovanhemnat.
Naapurit tai isovanhemmat ei läheskään aina ole turvallisia aikuisia. Alkoholismia, rauhoittavien yms lääkkeiden läyttöä ja mt- ongelmia välinpitämättämyyttä ja menneen maailman kasvatusoppeja. Lisäksi lapsia tuntuvat hyväksikäyttävän juuri nämä naaourit ja isovanhemmat, turvallisinta on olla omassa kodissa neljän seinän sisällä.
Silloin ei lähde baariin ja ole poissa koko yötä tai ei tee lapsia ollenkaan tai antaa heidät laitokseen Hyvin hksinkertaista.
No mielestäni yli 15v jos hän osoittaa myös kykyä selvitä hätätilanteissa (tulipalo, tukehtuminen jne). Kyllä meillä on 15 vuotiaat olleet jo ihan fiksuja nuoria jotka olisivat voineet pienempiään hyvinkin hoitaa.
Mä ihmettelen tuota uutista. Osa lapsista asuu jo itsekseen 15-16 vuotiaana tai lähtee ulkomaille ystävien kanssa. Miten se on sitten mahdollista jos kotona ei voi yötä yksin olla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon ikäiset voi periaatteessa olla keskenään yön kotona, jos vanhempi on vaikka töissä?
No kyllä, ei vuorotyöläinen voi palkata hoitajaa kotiinkaan joka viikko. Plus se saattaisi olla vielä vaarallisempaa kun päästäisi kotiinsa jonkun tuntemattoman lapsiaan vahtimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ohhoh mikä se nyt noin kauheesti tässä triggeröi sinua??Puoli vuosisataa han siitä tosiaan tulee kun sitä pientä vauvaa olin hoitamassa,oon siis 60-luvulla syntynyt,en todellakaan 40-luvulla En koe lapsuuttani mitenkään kamalaksi ja ainakin vastuuntuntoa se kehitti.Lapsiakin mulla on useampi ja onneksi oli jo päivähoito täällä maallakin keksitty.Niin todellakaan ei päde nykypäivään eikä tarvitaan.Pointti olikin siinä että meidän ikäluokka oppi jo lapsena huolehtimaan pienemmistä eikä mennyt heti sormi suuhun jos piti jotain hoksata.Nämä nykynuoret on suurin osa niin avuttomia että hyvä jos marsunuskaltais jättää hoitoon😊
Oikeinkirjoitustaitoa kokemuksesi ei ainakaan kehittänyt. Jos olisit saanut käydä koulut kunnolla ilman piian roolia, ehkä kirjoittaisit ymmärrettävämpää tekstiä.
Hyvin ymmärettävää tekstiä. Etkö muuta urputtamista keksinyt ?
-eri
Kuinka nuori voi hoitaa lapsia?
Kuinka vanha voi hoitaa lapsia?
Ekaluokkalainen voi kuitenkin olla yksin kotona koulun jälkeen useita tunteja kun vanhemmat ovat töissä, eikä ketään tunnu huolettavan paitsi niitä työtätekeviä vanhempia. Monet lapset ja nuoret joutuvat olemaan keskenään tai yksin iltaisin ja yövuorojen aikaan. Kaikilla ei ole tukiverkkoa, tai ainakaan sellaista jota kiinnostaisi auttaa muita. Minusta lapsen on paljon turvallisempaa olla kotona oman isosiskon tai veljen kanssa, omassa kodissa, kun tissuttelevan sukulaissedän hoidossa.
Mutta nyt kun äitiä kivitetään, tekisi mieli kysyä missä on isä? Isä jättää perheensä ja lastensa äidin pulaan , jättää kaiken vastuun toiselle mutta isää ei silti syyllistetä.