Minkä ikäinen lapsi on mielestäsi tarpeeksi vanha huolehtimaan 7-vuotiaasta yön yli?
Tämän uutisen mukaan näköjään 15-vuotias ei ole: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011988358.html
Kommentit (106)
Vain täysi-ikäinen voi olla vastuussa lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämän tapauksen 15-vuotias sitten jotenkin jälkeenjäänyt tms.? Kun ovikin ollut auki?
Erittäin outo tuomio, jos normaali 15v.
Lasten kannaltahan sillä ei ole mitään väliä, onko vanhemmat yöllä töissä, saunaillassa, kaverin viiskymppisillä vai baarissa - lasten kotona oleminen on yhtälainen.
Uutinen ei kerro, tiesivätkö lapset edes, missä äiti on ja koska tulee takaisin vai tuleeko ollenkaan.
Uutisessa on erikoista myös tämä: ”Tapahtumat ajoittuvat tiistain ja keskiviikon väliselle yölle marraskuun loppuun vuonna 2023.”
Poikkeuksellista, että äiti on arkiyön ryyppäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämän tapauksen 15-vuotias sitten jotenkin jälkeenjäänyt tms.? Kun ovikin ollut auki?
Lasten kannaltahan sillä ei ole mitään väliä, onko vanhemmat yöllä töissä, saunaillassa, kaverin viiskymppisillä vai baarissa - lasten kotona oleminen on yhtälainen.
Ovi jäänyt aikuisilta auki varmaan vahingossa.
Tavallaan toi 15- vuotias toimi oikein että harmit hänen puolesta ja voi myös olla että kertoi kaverilleen aamulla että äiti ei oo tullut kotiin tai kirjoitti whats uppiin ja joku muu soitti poliisit ovelle. Ei siinä sen kummempaa tarvita.
Naurettavaa ! Minä läksin maailmalle 15 v iässä ja sitä ennen olin lastenvahtina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutinen ei kerro, tiesivätkö lapset edes, missä äiti on ja koska tulee takaisin vai tuleeko ollenkaan.
Uutisessa on erikoista myös tämä: ”Tapahtumat ajoittuvat tiistain ja keskiviikon väliselle yölle marraskuun loppuun vuonna 2023.”
Poikkeuksellista, että äiti on arkiyön ryyppäämässä.
Joo, kaikkinensa tulee kuva ongelmaperheestä.
Silti, tuomio on outo. Sehän sisältää nimenomaan ja vain tuon, että 15v ei saa olla yötä yksin 7-vuotiaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis ! Kautta aikojen nuoret ovat vahtineet nuorempiaan perheessä, tai naapurissa
Ei 7-vuotias tarvitse enää peräänkatsojaa.
Miksi tehdä niitä lapsia, jos ei itse pysty niistä huolta pitämään?
Vai onko haarat levällään makaaminen / virtahevon pökkiminen paljaalla niin aivoja tuhoavaa, ettei osaa enää olla vanhempi sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
On sillä nyt väliä oletko hakemassa postia 2 min, käymässä kaupassa 20 min, töissä parin kilometrin päässä, selvänä ja puhelimella saavutettavissa, vai kännissä ja taju kankaalla lasten saavuttamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis ! Kautta aikojen nuoret ovat vahtineet nuorempiaan perheessä, tai naapurissa
Yön yli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni juuri 15-vuotias on sopivan ikäinen "vahtimaan" yöt yli 5-vuotiaita sisaruksiaan kotona, jos niitä on kohtuullinen määrä.
Jotta pääset ryyppäämään ja persettä jakamaan.
Töihin aika moni joutuu menemään.
Tässä tapauksessa viina kuitenkin vei ja miesystävän munan lutkutus. Lapset unohtui, kun elähtänyt yh pääsi mulkun päälle.
Jaa, vuonna 95 olin 10v, kaveri 8v. ja pikkusiskonsa 2v. Hyvin pärjättiin, ja vanhemmat tuli yöllä illan vietosta nukkumaan. Sivistyneet yrittäjä-ihmiset tämä perhe, ja molemmilla lapsilla menee nyt aikuisina loistavasti. Minä olin se lasten likka.
No kyllä 15 vuotias jo pärjää. Ehkä tässä on ollut taustalla perheen ehkä hieman epävakaa tilanne. Jos äiti lähtee yöksi töihin on hän todennäköisesti tavoitettavissa puhelimitse ja pystyy hoitamaan mahdollisen ongelmatilanteen. Kun äiti on baarissa, lapset on omillaan.
En tiedä mitä on tapahtunut, mutta onneksi tuli julki. Kaikki ei ihan hyvin perheessä ole ja saavat apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli tekoaikaan 14-vuotias, ei 15-v. Äiti oli lähtenyt dokaamaan, kertomansa mukaan setvimään riitaa miesystävän kanssa, ollut koko yön pois ja aamulla tukistanut tytärtään.
No tämä selittää paljon. Kun lapset ovat jäämässä meillä kotiin yön tai vklp yli, varmistetaan eka että asia on heille ok, sitten käydään kaupassa ostamassa ruokiin raaka-aineet ja saavat itse pitkälti valita kunhan kyseessä on oikea ruoka eikä roskaruokaa. Lisäksi vastuualueelle kuuluu kissan hoitaminen. Eipä ole kertaakaan ollut ongelmia, mutta tässä aloituksen tapauksessa lapsilla on hädintuskin ollut siis edes ruokaa kaapissa.
"Rikos tapahtui marraskuussa 2023 ihan tavallisena tiistai-iltana. 38-vuotias nainen oli tehnyt illallisen tuolloin 7- ja 15-vuotiaille tyttärilleen. Sitten tytöt menivät nukkumaan." IL
Nainen oli tehnyt ruokaa lapsilleen. Ei heti kannata alkaa tehdä oletuksia, että lapsilla oli ruoasta pulaa.
Kun olin 13v ja tulin koulusta kotiin ja äiti lähti töihin. Minä huolehdin 7v ja 9v sisarukseni siihen asti, kun äiti tuli kotiin noin kello 21.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli tekoaikaan 14-vuotias, ei 15-v. Äiti oli lähtenyt dokaamaan, kertomansa mukaan setvimään riitaa miesystävän kanssa, ollut koko yön pois ja aamulla tukistanut tytärtään.
No tämä selittää paljon. Kun lapset ovat jäämässä meillä kotiin yön tai vklp yli, varmistetaan eka että asia on heille ok, sitten käydään kaupassa ostamassa ruokiin raaka-aineet ja saavat itse pitkälti valita kunhan kyseessä on oikea ruoka eikä roskaruokaa. Lisäksi vastuualueelle kuuluu kissan hoitaminen. Eipä ole kertaakaan ollut ongelmia, mutta tässä aloituksen tapauksessa lapsilla on hädintuskin ollut siis edes ruokaa kaapissa.
"Rikos tapahtui marraskuussa 2023 ihan tavallisena tiistai-iltana. 38-vuotias nainen oli tehnyt illallisen tuolloin 7- ja 15-vuotiaille tyttärilleen. Sitten tytöt menivät nukkumaan." IL
Nainen oli tehnyt ruokaa lapsilleen. Ei heti kannata alkaa tehdä oletuksia, että lapsilla oli ruoasta pulaa.
Se yh -jätehän oli kännissä kuin käki. Lähti mulkun perään ja jäi sille tielle.
Täysi-ikäinen.