Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rescuekoirat ja ekinokokki

Vierailija
10.05.2026 |

EKinokokki ei ole vielä levinnyt Suomeen

Mielestäni Rescuekoirien maahantuonti pitäisi kieltää, koska haluamme syödä jatkossakin marjoja metsästä ilman että niitä tarvitsee keittää.

Oletteko koirien tuojat miettineet, että vaarannatte Suomen puhtaat marjat tuodessanne koiria tänne?

 

Mitä mieltä muut olette asiasta?

Onko rescuekoirien tuonti hyvesingalointia ja oman profiilin korotusta muiden turvallisuus vaarantaen?

 

 

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/tuonti-ja-vienti/eu-maat-norja-ja-sv…

Pitäisikö rescuekoirien maahantuonti kieltää?

Vaihtoehdot

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien määrä mennyt suomessa jo ihan överiksi, siviilien lemmikki koirat pitäisi hävittää viimeistä myöten, mutta että niitä vielä rahdataan ulkomailta kadulta, mistä ne ei ikinä lopu, on niin älyttömyyden huippu kun olla osaa. Mitä tälläisellä toiminnalla yritetään saavuttaa???! 

Vierailija
42/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Ruokavirastolinkki oli aloituksessa. Et siis halua vastata suoraan kysymykseen, no sinulla on varmasti omat syysi olla vastaamatta.

 

Tyypillinen rescuilija.

Ei minulla kyllä ole yhtään rescue-koiraa ollut. Ja kysymykseesi vastasin jo. Otan koiran, joka sopii meille, aikuisen koiran. Miksi ottaisin pennun, kun niin paljon hyviä aikuisia koiria on vaille kotia ja niistä saa hienon lemmikin. Lisäksi pärjään niiden kanssa pitkän kokemuksen ja sopivien olosuhteiden ansiosta. Ne ovat työkavereita maatilalla.

Et vastannut kysymykseen, että mitä tarvetta rescuekoirilla yritetään täyttää. Tähän ei näytä olevan päivänvaloa kestävää vastausta.

Ihan samoja tarpeita kuin kaikilla muillakin koirilla. Koetat kehystää jonkun ihmisryhmän simppelillä ajattelullasi, onko tapanasi muulloinkin toimia niin? Mustaihoiset ihmiset ovat sellaisia ja romaniväestöön kuuluvat tällaisia. Lihavat ovat sitä ja alkoholistit tätä. 

 

Vitsi että olenkin kyllästynyt palstan mustavalkoisiin ajatuksiin. Ei olisi pitänyt avata tätäkään ketjua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

Vierailija
44/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Tämä. Kymmeniä kertoja ollaan kotimaisten koiriemme kanssa rajan yli menty, kertaakaan ei ole koirien papereita kysytty. Eivätkä ole halunneet nähdä, vaikka kokemattomina ollaan papereita tyrkytetty 😄 Tullimiehen kommentti oli että "vain jos kysytään, pitää näyttää". Tiedän myös monia koiranomistajia, jotka eivät asioita edes hoida kuntoon vaikka ajelevat rajojen yli. Kun "ei niitä koskaan kysytä".

 

Sen sijaan rescuekoiriemme paperit on syynätty tarkasti. On testaukset, lääkitykset, rokotukset, passit ja kaikki kunnossa. Lisäksi noin 6kk Suomeen tulon jälkeen otetaan Suomessa uudet testit. Ovat siis paremmin valvottuja kuin paikalliset koirat.

Vierailija
45/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Vierailija
46/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

No et ole esittänyt sinäkään perusteita sille miksi yhdistät ekinokokin ja rescue-koirat toisiinsa. Kun ne eivät ekinokokkia tänne tuo, koska ovat rokotettuja. Ilmeisesti et ymmärrä monimutkaisempaa asiatekstiä, jota linkissäsi oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

Omituista jankuttamista. Sillä täytetään aivan samaa tarvetta kuin paperikoirien myynnilläkin, eli joku saa lemmikin. Mitä kohtaa et tässä ymmärrä? 

Vierailija
48/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen tälläistä toimintaa tarvitaan?! Piskille nappi otsaan siellä missä se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Ruokavirastolinkki oli aloituksessa. Et siis halua vastata suoraan kysymykseen, no sinulla on varmasti omat syysi olla vastaamatta.

 

Tyypillinen rescuilija.

Ei minulla kyllä ole yhtään rescue-koiraa ollut. Ja kysymykseesi vastasin jo. Otan koiran, joka sopii meille, aikuisen koiran. Miksi ottaisin pennun, kun niin paljon hyviä aikuisia koiria on vaille kotia ja niistä saa hienon lemmikin. Lisäksi pärjään niiden kanssa pitkän kokemuksen ja sopivien olosuhteiden ansiosta. Ne ovat työkavereita maatilalla.

Et vastannut kysymykseen, että mitä tarvetta rescuekoirilla yritetään täyttää. Tähän ei näytä olevan päivänvaloa kestävää vastausta.

Kerrotko, miltä tuntuu olla noin yksinkertainen? Sattuuko se päähän? 

Vierailija
50/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

Omituista jankuttamista. Sillä täytetään aivan samaa tarvetta kuin paperikoirien myynnilläkin, eli joku saa lemmikin. Mitä kohtaa et tässä ymmärrä? 

Todella omituista ettei haluta ymmärtää kysymystä. Lemminkin saa kyllä helposti ilman että tarvitsee tuoda ulkomailta rescuekoiraa.

 

Älä esitä tyhmää, vaan vastaa, että miksi sen lemmikin pitää olla rescuekoira

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Ruokavirastolinkki oli aloituksessa. Et siis halua vastata suoraan kysymykseen, no sinulla on varmasti omat syysi olla vastaamatta.

 

Tyypillinen rescuilija.

Ei minulla kyllä ole yhtään rescue-koiraa ollut. Ja kysymykseesi vastasin jo. Otan koiran, joka sopii meille, aikuisen koiran. Miksi ottaisin pennun, kun niin paljon hyviä aikuisia koiria on vaille kotia ja niistä saa hienon lemmikin. Lisäksi pärjään niiden kanssa pitkän kokemuksen ja sopivien olosuhteiden ansiosta. Ne ovat työkavereita maatilalla.

Et vastannut kysymykseen, että mitä tarvetta rescuekoirilla yritetään täyttää. Tähän ei näytä olevan päivänvaloa kestävää vastausta.

Kerrotko, miltä tuntuu olla noin yksinkertainen? Sattuuko se päähän? 

Sen sijaan että vastaat, alat haukkumaan kysyjää Sinulla taitaa olla rescuekoira?

Vierailija
52/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

No et ole esittänyt sinäkään perusteita sille miksi yhdistät ekinokokin ja rescue-koirat toisiinsa. Kun ne eivät ekinokokkia tänne tuo, koska ovat rokotettuja. Ilmeisesti et ymmärrä monimutkaisempaa asiatekstiä, jota linkissäsi oli.

Kyllä, rescuekoira voi tuoda Ekinokokki (myyräekinokokki, Echinococcus multilocularis) -loisen Suomeen, mikäli koira on oleskellut maassa, jossa loinen on yleinen, eikä asianmukaisia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ole tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".

Vierailija
54/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

No et ole esittänyt sinäkään perusteita sille miksi yhdistät ekinokokin ja rescue-koirat toisiinsa. Kun ne eivät ekinokokkia tänne tuo, koska ovat rokotettuja. Ilmeisesti et ymmärrä monimutkaisempaa asiatekstiä, jota linkissäsi oli.

Kyllä, rescuekoira voi tuoda Ekinokokki (myyräekinokokki, Echinococcus multilocularis) -loisen Suomeen, mikäli koira on oleskellut maassa, jossa loinen on yleinen, eikä asianmukaisia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ole tehty.

Sinä et ymmärrä asiatekstiä jota on Ruokaviraston linkissä. Riski ovat laittomasti tuodut koirat eivätkä rescue-koirat, joilla on estolääkitys (kirjoitin vahingossa, että rokotus, mutta se ei siis ole rokote, joka estäisi ekinokin, vaan yksinkertainen loishäätötabletti). 

 

Kuten jo aluksi esitin, tätä lääkitystä on paljon helpompi välttää, jos koira tuodaan suomalaisissa kilvissä olevan pakettiauton kyydissä kuten omat koirani. Rescue-koirat tuodaan erityisesti siihen tarkoitetuilla autoilla, jotka ovat ulkomaan kilvissä ja jokainen koira tarkastetaan, koska ne tuodaan myytäviksi. Niistä otetaan myös pistotarkastuksia vasta-ainetasojen tarkastamiseksi. Yksi koira, joka tuotiin Venäjän eteläisestä osasta, jäi kiinni takavuosina jonkun penturokotusten ottamatta jättämisestä, kun vasta-ainetasot tutkittiin. Siinä oli joko vahinko (joku pentu jäi välistä) tai sitten tahallinen papereiden väärennys, mutta kyseinen yhdistys lopetti tapauksen tultua ilmi toimintansa. 

 

Voit olla tämän asian suhteen rauhallisin mielin. Ekinokokki ja rescue-koirat eivät liity yhteen. Sen sijaan ole huolissasi niistä asioista, jotka ovat riski kuten ab-resistenssi ja rabies. Jälkimmäisen riski on pieni, ensinmainitun iso. Eikä se rajoitu Suomeen vaan koko maailmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa rescueista tulee Suomeen lentäen. Ei pakettiautolla. Ja määräykset on tiukat, kaikki paperit tarkistetaan.

Vierailija
56/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".

Aivan. Minulla ei ole ollut galgoa, mutta oli espanjalainen koira yksityisesti tuotuna. Espanjassa on aina kohdeltu koiria huonosti. Itse asiassa jo Euroopankin sisällä on tosi isoja eroja siinä miten eläimistä pidetään huolta ja jopa yhden maankin sisällä. Italia, joka on suht eriytynyt maa nuoren valtiorakenteensa takia on esim. erilainen pohjoisen ja etelän suhteen. Pohjoisessa koiria kohdellaan hyvin eikä kulkukoiraongelmia juuri ole,  kun taas etelässä kulkukoiria syntyy samalla tavalla kuin Venäjällä eli koira hylätään lomakauden jälkeen, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin Venäjällä. Saksassa ei ole minkäänlaista kulkukoiraongelmaa, Romania taas on yksi pahimpia. Asenteet koiria kohtaan ovat kehittyneet tietynlaisiksi vuosikymmenten kuluessa. Pohjoismaat ovat koirien ja ihmistenkin paratiisi globaalisti. 

Vierailija
57/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa rescueista tulee Suomeen lentäen. Ei pakettiautolla. Ja määräykset on tiukat, kaikki paperit tarkistetaan.

Kyllä mä itse arvelisin, että suurin osa tulee maateitse, jos kustannussyistä. Lentäen varmasti näin. Venäjältä kaikki tulevat pakulla ja suurin osa laittomista koirista myös. Siksi siitä puhuminen tässä on olennaista. Riskikoirat tulevat rajan yli autolla, koska lentäen ne eivät pääse maahan, ellei paperit ole kunnossa.

 

Ap:lla ei ole asioista tietoa. Siihen hysterisointi yleensä perustuu.

Vierailija
58/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

Omituista jankuttamista. Sillä täytetään aivan samaa tarvetta kuin paperikoirien myynnilläkin, eli joku saa lemmikin. Mitä kohtaa et tässä ymmärrä? 

Todella omituista ettei haluta ymmärtää kysymystä. Lemminkin saa kyllä helposti ilman että tarvitsee tuoda ulkomailta rescuekoiraa.

 

Älä esitä tyhmää, vaan vastaa, että miksi sen lemmikin pitää olla rescuekoira

Ap:n ajattelun taustalla taitaa olla sellainen ajatus, että suomalaiset asuvat täällä Suomessa ja ulkomaat ovat pahoja paikkoja, mistä kaikki paha tulee tänne puhtoiseen kotimaahan. Kuitenkin olemme itse olleet se maa vielä ysärin alussa, josta koirat joutuivat karanteeniin eivätkä päässeet muihin pohjoismaihin rajan takaa tulleiden rabies-tapausten takia. Sama tilanne voi toistua, jos Venäjä lopettaa tarhoille ilmaiseksi tarjotut rabies-rokotukset, kun sotakassaan menevät kaikki rahat ja säästää pitää.

 

Toiseksi suomalaiset liikkuvat ympäri maailman, asuvat osittain tai kokonaan ulkomailla ja omistavat sielläkin koiria. Itsekin käyn ulkomailla noin joka toinen kuukausi. Jos menen autolla, on koira tietysti mukana. Minulle koiran kansallisuudella ei sinänsä ole väliä, mutta eurooppalaisissa koirissa on sentään joku tae, että taudeista jotain tiedetään, jos niitä on. Minulla on ollut sellainenkin suomalaiskoira, joka ei ollut saanut yhtäkään rokotusta ennen kun se tuli eläinsuojeluyhdistykselle lähes viiden vanhana. Koiran suomalaisuus ei valitettavasti takaa taudittomuutta. Täälläkin on pentutehtailijoita ja muita vastuuttomia koiranpitäjiä. Persumaisessa ajattelussa Suomi on hyvä, ulkomaat ovat paha. Sellaisen ajattelun ongelmat ovat varmasti selvinneet jo tarkkaavaiselle ketjun lukijalle tähän mennessä.

Vierailija
59/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa rescueista tulee Suomeen lentäen. Ei pakettiautolla. Ja määräykset on tiukat, kaikki paperit tarkistetaan.

Kyllä mä itse arvelisin, että suurin osa tulee maateitse, jos kustannussyistä. Lentäen varmasti näin. Venäjältä kaikki tulevat pakulla ja suurin osa laittomista koirista myös. Siksi siitä puhuminen tässä on olennaista. Riskikoirat tulevat rajan yli autolla, koska lentäen ne eivät pääse maahan, ellei paperit ole kunnossa.

 

Ap:lla ei ole asioista tietoa. Siihen hysterisointi yleensä perustuu.

*jo kustannussyistä

Vierailija
60/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".

Aivan. Minulla ei ole ollut galgoa, mutta oli espanjalainen koira yksityisesti tuotuna. Espanjassa on aina kohdeltu koiria huonosti. Itse asiassa jo Euroopankin sisällä on tosi isoja eroja siinä miten eläimistä pidetään huolta ja jopa yhden maankin sisällä. Italia, joka on suht eriytynyt maa nuoren valtiorakenteensa takia on esim. erilainen pohjoisen ja etelän suhteen. Pohjoisessa koiria kohdellaan hyvin eikä kulkukoiraongelmia juuri ole,  kun taas etelässä kulkukoiria syntyy samalla tavalla kuin Venäjällä eli koira hylätään lomakauden jälkeen, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin Venäjällä. Saksassa ei ole minkäänlaista kulkukoiraongelmaa, Romania taas on yksi pahimpia. Asenteet koiria kohtaan ovat kehittyneet tietynlaisiksi vuosikymmenten kuluessa. Pohjoismaat ovat koirien ja ihmistenkin paratiisi globaalisti. 

Espanjassa hylätään jopa 100 000 galgoa vuodessa metsästyskauden päättyessä. Heitetään kuiviin kaivoihin nääntymään, hirtetään, sytytetään elävänä palamaan, katkotaan jalat ja viskataan koira tien pieleen (jalat poikki etteivät palaa kotiin), jne. Tai jätetään pimeään vajaan sata koiraa kuolemaan ilman ruokaa. 

Tämä, koska "mitä enemmän koira kituu, sitä parempi metsästysonni metsästäjällä tulee olemaan". Ja koska on halvempaa ostaa uudet koirat, kuin ruokkia nykyisiä metsästyskauden ulkopuolella.

"Fiksuimmat" metsästäjät vaan hylkäävät koiransa satuttamatta, tai antavat eläinsuojelijoiden noutaa koirat sen sijaan, että koirat nääntyy vajassa kuoliaaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi