Rescuekoirat ja ekinokokki
EKinokokki ei ole vielä levinnyt Suomeen
Mielestäni Rescuekoirien maahantuonti pitäisi kieltää, koska haluamme syödä jatkossakin marjoja metsästä ilman että niitä tarvitsee keittää.
Oletteko koirien tuojat miettineet, että vaarannatte Suomen puhtaat marjat tuodessanne koiria tänne?
Mitä mieltä muut olette asiasta?
Onko rescuekoirien tuonti hyvesingalointia ja oman profiilin korotusta muiden turvallisuus vaarantaen?
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/tuonti-ja-vienti/eu-maat-norja-ja-sv…
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.
Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta.
Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono.
Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä!
Siis systeemi vuotaa kuin seula
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.
Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta.
Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono.
Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä!
Siis systeemi vuotaa kuin seula
Kyllä!!1! Ja tähän syynä on rescuekoirat!!1!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.
Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.
Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen.
Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.
Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.
Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.
Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.
Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?
Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä.
Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?
Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.
Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.
Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.
Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.
Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?
Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".
Aivan. Minulla ei ole ollut galgoa, mutta oli espanjalainen koira yksityisesti tuotuna. Espanjassa on aina kohdeltu koiria huonosti. Itse asiassa jo Euroopankin sisällä on tosi isoja eroja siinä miten eläimistä pidetään huolta ja jopa yhden maankin sisällä. Italia, joka on suht eriytynyt maa nuoren valtiorakenteensa takia on esim. erilainen pohjoisen ja etelän suhteen. Pohjoisessa koiria kohdellaan hyvin eikä kulkukoiraongelmia juuri ole, kun taas etelässä kulkukoiria syntyy samalla tavalla kuin Venäjällä eli koira hylätään lomakauden jälkeen, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin Venäjällä. Saksassa ei ole minkäänlaista kulkukoiraongelmaa, Romania taas on yksi pahimpia. Asenteet koiria kohtaan ovat kehittyneet tietynlaisiksi vuosikymmenten kuluessa. Pohjoismaat ovat koirien ja ihmistenkin paratiisi globaalisti.
Espanjassa hylätään jopa 100 000 galgoa vuodessa metsästyskauden päättyessä. Heitetään kuiviin kaivoihin nääntymään, hirtetään, sytytetään elävänä palamaan, katkotaan jalat ja viskataan koira tien pieleen (jalat poikki etteivät palaa kotiin), jne. Tai jätetään pimeään vajaan sata koiraa kuolemaan ilman ruokaa.
Tämä, koska "mitä enemmän koira kituu, sitä parempi metsästysonni metsästäjällä tulee olemaan". Ja koska on halvempaa ostaa uudet koirat, kuin ruokkia nykyisiä metsästyskauden ulkopuolella.
"Fiksuimmat" metsästäjät vaan hylkäävät koiransa satuttamatta, tai antavat eläinsuojelijoiden noutaa koirat sen sijaan, että koirat nääntyy vajassa kuoliaaksi.
Ja suommessa näitä piskin halaajia, joiden mielelestä nämä 100 000 piskiä pitäisi "pelastaa" tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.
Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta.
Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono.
Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä!
Siis systeemi vuotaa kuin seula
Kyllä!!1! Ja tähän syynä on rescuekoirat!!1!
Ei se niiden koirien syy ole vaan ihmisten jotka niitä tuo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?"
Sitä aitaa on vain muutama kilometri, suurin osa rajasta on täysin ilman aitaa.
Aitaa on noin 200 km (sitten kun se on valmis), aitaamatonta rajaa noin tuhat kilometriä. Koko rajan aitaamista ei ole missään vaiheessa edes suunniteltu toistaiseksi.
Älä nyt pilaa hyvää tarinaa!!!!!
Jos katsoisit karttaa eri tautien levinneisyysalueista, niin ymmärtäisit miten epätodennäköistä on että ekinokokki ja muutamat muut taudit tulisivat pohjoisemmasta rajan yli ja juuri eteläosa rajasta aidataan. Eli kyllä sillä aidalla vaan on merkitystä ekinokokin leviämiselle.
Mutta et näytä haluavan ymmärtää vaan tuoda julki omia mielipiteitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.
Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.
Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen.
Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.
Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.
Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.
Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.
Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?
Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä.
Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?
Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.
Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.
Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.
Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.
Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?
Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".
Aivan. Minulla ei ole ollut galgoa, mutta oli espanjalainen koira yksityisesti tuotuna. Espanjassa on aina kohdeltu koiria huonosti. Itse asiassa jo Euroopankin sisällä on tosi isoja eroja siinä miten eläimistä pidetään huolta ja jopa yhden maankin sisällä. Italia, joka on suht eriytynyt maa nuoren valtiorakenteensa takia on esim. erilainen pohjoisen ja etelän suhteen. Pohjoisessa koiria kohdellaan hyvin eikä kulkukoiraongelmia juuri ole, kun taas etelässä kulkukoiria syntyy samalla tavalla kuin Venäjällä eli koira hylätään lomakauden jälkeen, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin Venäjällä. Saksassa ei ole minkäänlaista kulkukoiraongelmaa, Romania taas on yksi pahimpia. Asenteet koiria kohtaan ovat kehittyneet tietynlaisiksi vuosikymmenten kuluessa. Pohjoismaat ovat koirien ja ihmistenkin paratiisi globaalisti.
Espanjassa hylätään jopa 100 000 galgoa vuodessa metsästyskauden päättyessä. Heitetään kuiviin kaivoihin nääntymään, hirtetään, sytytetään elävänä palamaan, katkotaan jalat ja viskataan koira tien pieleen (jalat poikki etteivät palaa kotiin), jne. Tai jätetään pimeään vajaan sata koiraa kuolemaan ilman ruokaa.
Tämä, koska "mitä enemmän koira kituu, sitä parempi metsästysonni metsästäjällä tulee olemaan". Ja koska on halvempaa ostaa uudet koirat, kuin ruokkia nykyisiä metsästyskauden ulkopuolella.
"Fiksuimmat" metsästäjät vaan hylkäävät koiransa satuttamatta, tai antavat eläinsuojelijoiden noutaa koirat sen sijaan, että koirat nääntyy vajassa kuoliaaksi.
Oikea taho jonka tähän pitäisi puuttua ovat Espanjan viranomaiset, et varmaan tosissasi väitä, että oikea ratkaisu olisi, että tuomalla vuosittain 100000 koiraa Espanjasta tänne?
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.
Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.
Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen.
Pohjoisen raja-asemilla jatkuvasti ihan suomalaiset jäävät kiinni, kun koiran ekinokokkilääkitys "unohtunut".
Kyllä niitä löytökoiratarhojen kotimaisia koiria on hyvin vähän. Irtokoirat noudetaan pääosin kaikki omistajan toimesta. Noutamatta jää lähinnä tappelukoiria, joita harva järkevä haluaa adoptoida kotiinsa.
Rescuet on lääkitty ja rokotettu ihan niinkuin laki määrää.
Pentutehtaiden tuonti on iso ongelma ja terveysriski, kiitos laittomien pentujen ostajien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.
Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta.
Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono.
Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä!
Siis systeemi vuotaa kuin seula
Olen eri, mutta Suomi on liittynyt vuonna 1995 EU:hun etkä ole vieläkään ymmärtänyt, että rajatarkastukset loppuivat EU:n sisällä siihen? Ei tarkasteta ketään automaattisesti. Koronan myötä mm. Saksa alkoi harrastaa pistotarkastuksia Puolan rajalla ja sellainen oli myös Tsekin rajalla, kun menin Saksan puolelle muutama kuukausi sitten. Katsottiin auton paperit ja päästettiin menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.
Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta.
Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono.
Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä!
Siis systeemi vuotaa kuin seula
Kyllä!!1! Ja tähän syynä on rescuekoirat!!1!
Ei se niiden koirien syy ole vaan ihmisten jotka niitä tuo
Jaa että tavan ihmisten vika jos virkatyypit ei viitsi hoitaa hommiaan? Mistä kaikesta muusta syytät normikansalaisia? Että poliisi ei hoida hommiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.
Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta.
Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono.
Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä!
Siis systeemi vuotaa kuin seula
Olen eri, mutta Suomi on liittynyt vuonna 1995 EU:hun etkä ole vieläkään ymmärtänyt, että rajatarkastukset loppuivat EU:n sisällä siihen? Ei tarkasteta ketään automaattisesti. Koronan myötä mm. Saksa alkoi harrastaa pistotarkastuksia Puolan rajalla ja sellainen oli myös Tsekin rajalla, kun menin Saksan puolelle muutama kuukausi sitten. Katsottiin auton paperit ja päästettiin menemään.
Tää kyllä liittyy Schengeniin ja vapaaseen liikkuvuuteen, mutta yhtä kujalla ihmiset silti. Toiset on jääneet tiedoiltaan kultaiselle 80-luvulle.
Ajeltiin äsken 8500km ympäri Eurooppaa koirien kanssa 6kk aikana, missään ei kertaakaan kysytty mitään papereita. No joo, laivan check-inissä sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.
Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.
Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen.
Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.
Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.
Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.
Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.
Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?
Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä.
Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?
Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.
Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.
Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.
Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.
Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?
Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".
Aivan. Minulla ei ole ollut galgoa, mutta oli espanjalainen koira yksityisesti tuotuna. Espanjassa on aina kohdeltu koiria huonosti. Itse asiassa jo Euroopankin sisällä on tosi isoja eroja siinä miten eläimistä pidetään huolta ja jopa yhden maankin sisällä. Italia, joka on suht eriytynyt maa nuoren valtiorakenteensa takia on esim. erilainen pohjoisen ja etelän suhteen. Pohjoisessa koiria kohdellaan hyvin eikä kulkukoiraongelmia juuri ole, kun taas etelässä kulkukoiria syntyy samalla tavalla kuin Venäjällä eli koira hylätään lomakauden jälkeen, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin Venäjällä. Saksassa ei ole minkäänlaista kulkukoiraongelmaa, Romania taas on yksi pahimpia. Asenteet koiria kohtaan ovat kehittyneet tietynlaisiksi vuosikymmenten kuluessa. Pohjoismaat ovat koirien ja ihmistenkin paratiisi globaalisti.
Espanjassa hylätään jopa 100 000 galgoa vuodessa metsästyskauden päättyessä. Heitetään kuiviin kaivoihin nääntymään, hirtetään, sytytetään elävänä palamaan, katkotaan jalat ja viskataan koira tien pieleen (jalat poikki etteivät palaa kotiin), jne. Tai jätetään pimeään vajaan sata koiraa kuolemaan ilman ruokaa.
Tämä, koska "mitä enemmän koira kituu, sitä parempi metsästysonni metsästäjällä tulee olemaan". Ja koska on halvempaa ostaa uudet koirat, kuin ruokkia nykyisiä metsästyskauden ulkopuolella.
"Fiksuimmat" metsästäjät vaan hylkäävät koiransa satuttamatta, tai antavat eläinsuojelijoiden noutaa koirat sen sijaan, että koirat nääntyy vajassa kuoliaaksi.
Oikea taho jonka tähän pitäisi puuttua ovat Espanjan viranomaiset, et varmaan tosissasi väitä, että oikea ratkaisu olisi, että tuomalla vuosittain 100000 koiraa Espanjasta tänne?
Samaa mieltä, että olisi viranomaisten asia puuttua lainsäädännöllä epäkohtiin, mutta sille eläimelle, joka saa kodin, se on ratkaisu. Esim Espanjassa vapaaehtoisjärjestöt yrittävät tehdä kaikkensa, että hylättävien eläinten määrä pienenisi. Joissakin maissa, jossa kulkukoiria, on mm sterilointikampanjoita, nämäkin eläinsuojelujärjestöjen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.
Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta.
Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono.
Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä!
Siis systeemi vuotaa kuin seula
Kyllä!!1! Ja tähän syynä on rescuekoirat!!1!
Ei se niiden koirien syy ole vaan ihmisten jotka niitä tuo
Juuh, sun mielestä varmasti vika muissa matkustajissa, kun lentokoneeseen saatu tuotua räjähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.
Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta.
Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono.
Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä!
Siis systeemi vuotaa kuin seula
Olen eri, mutta Suomi on liittynyt vuonna 1995 EU:hun etkä ole vieläkään ymmärtänyt, että rajatarkastukset loppuivat EU:n sisällä siihen? Ei tarkasteta ketään automaattisesti. Koronan myötä mm. Saksa alkoi harrastaa pistotarkastuksia Puolan rajalla ja sellainen oli myös Tsekin rajalla, kun menin Saksan puolelle muutama kuukausi sitten. Katsottiin auton paperit ja päästettiin menemään.
Tää kyllä liittyy Schengeniin ja vapaaseen liikkuvuuteen, mutta yhtä kujalla ihmiset silti. Toiset on jääneet tiedoiltaan kultaiselle 80-luvulle.
Ajeltiin äsken 8500km ympäri Eurooppaa koirien kanssa 6kk aikana, missään ei kertaakaan kysytty mitään papereita. No joo, laivan check-inissä sentään.
Meillä ei ole check innissäkään kysytty koiran papereita ikinä. Melkein 40 vuotta ollaan käyty Euroopassa koirien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni paras tapa hoitaa nämä rescue koirat on pienikaliberinen pastilli päähän. Halpaa, helppoa ja nopeaa.
Sääli väärässä paikassa on vain sairautta. Katukoirista ei tule lemmikkiä millään keinolla. Se pentuajan leimaantumisen vaihe kun on ohitettu, nämä katujen kasvatit eivät enää muodosta suhdetta ihmiseen. Koira ei ymmärrä kiitollisuuden tunnetta ja koko elämänsä kadulla elänyt koira on sama kun yrittäisit suhdetta kalan kanssa. Koira on siinä kun ruokaa saa mutta voi olla aivan yhtä hyvin muuallakin, pidä sitten sellaista lemmikkinä.
Ei kaikki rescuekoirat ole katukoiria, sitähän hylätään tosi paljon pentueitakin.
Ruotsissa on ekinokokkia joten lääkitys vaaditaan sieltäkin tullessa jokaiselta koiralta. Myös päiväreissuilla.
RUOKAVIRASTO:
Ruotsissa esiintyy myyräekinokokkia. Lääkitys on annettava eläinlääkärissä 1–5 vrk ennen rajan ylitystä.
Tärkeimmät säännöt 2026:
• Suomesta Ruotsiin:
Ei ekinokokkilääkitystä.
• Ruotsista Suomeen:
Ekinokokkilääkitys vaaditaan (1–5 vrk ennen).
• Norjasta Suomeen:
Ekinokokkilääkitys vaaditaan (1–5 vrk ennen).
• Suomesta Norjaan:
Ekinokokkilääkitys vaaditaan.
Muut Vaatimukset: Lemmikki passi, tunnistusmerkintä (mikrosiru) ja voimassa oleva raivotautirokotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni paras tapa hoitaa nämä rescue koirat on pienikaliberinen pastilli päähän. Halpaa, helppoa ja nopeaa.
Sääli väärässä paikassa on vain sairautta. Katukoirista ei tule lemmikkiä millään keinolla. Se pentuajan leimaantumisen vaihe kun on ohitettu, nämä katujen kasvatit eivät enää muodosta suhdetta ihmiseen. Koira ei ymmärrä kiitollisuuden tunnetta ja koko elämänsä kadulla elänyt koira on sama kun yrittäisit suhdetta kalan kanssa. Koira on siinä kun ruokaa saa mutta voi olla aivan yhtä hyvin muuallakin, pidä sitten sellaista lemmikkinä.
Ei kaikki rescuekoirat ole katukoiria, sitähän hylätään tosi paljon pentueitakin.
Suurin osa venäläisistä katukoirista on entisiä kotikoiria. Itselläni oli sellainen, täysin valmis kotikoira. Helpoin koira, joka minulla on koskaan ollut, tasapainoinen ja varma luonne. Osasi erittäin taitavasti ja kohteliaasti käsitellä ihmisiä, joilta halusi herkkupalan ja saavutti suuren suosion kaikkialle mihin meni olemalla niin täydellisen kohtelias ja lisäksi kaunis ja täysin terve. Se oli noin 6v. kun saimme sen ja eli vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Nimenomaan. Rescueyhdistykset ovat testanneet ekinokokin koirista jo vuosia. Jos joku ei testaa, ei kannata edes harkita yhteistyötä, samoin kuin ei pentutehtailijaltakaan pidä ottaa koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Väärennettyjä papereita.
Miksi ihmeessä kukaan, jolla on koira, viitsisi alkaa mihinkään väärennyshommiin, kun kukaan ei toivottavasti ole niin tolvana, ettei siruta ja rokotuta koiraansa ja nämä riittää matkoilla Eurooppaan. Lisäksi noin 10€ maksava ekinokokkitabletti palatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään
Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.
Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta.
Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono.
Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä!
Siis systeemi vuotaa kuin seula
Olen eri, mutta Suomi on liittynyt vuonna 1995 EU:hun etkä ole vieläkään ymmärtänyt, että rajatarkastukset loppuivat EU:n sisällä siihen? Ei tarkasteta ketään automaattisesti. Koronan myötä mm. Saksa alkoi harrastaa pistotarkastuksia Puolan rajalla ja sellainen oli myös Tsekin rajalla, kun menin Saksan puolelle muutama kuukausi sitten. Katsottiin auton paperit ja päästettiin menemään.
Tää kyllä liittyy Schengeniin ja vapaaseen liikkuvuuteen, mutta yhtä kujalla ihmiset silti. Toiset on jääneet tiedoiltaan kultaiselle 80-luvulle.
Ajeltiin äsken 8500km ympäri Eurooppaa koirien kanssa 6kk aikana, missään ei kertaakaan kysytty mitään papereita. No joo, laivan check-inissä sentään.
Meillä ei ole check innissäkään kysytty koiran papereita ikinä. Melkein 40 vuotta ollaan käyty Euroopassa koirien kanssa.
Joo ei meiltäkään kysytty koirien papereita, mutta matkustajien passit/henkilökortit katsottiin.
AP ei ole suositellut myöskään tuontikoria ollenkaan, mutta tämä keskustelu koskee rescuekoiria. Pystytkö keskittymään?