Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rescuekoirat ja ekinokokki

Vierailija
10.05.2026 |

EKinokokki ei ole vielä levinnyt Suomeen

Mielestäni Rescuekoirien maahantuonti pitäisi kieltää, koska haluamme syödä jatkossakin marjoja metsästä ilman että niitä tarvitsee keittää.

Oletteko koirien tuojat miettineet, että vaarannatte Suomen puhtaat marjat tuodessanne koiria tänne?

 

Mitä mieltä muut olette asiasta?

Onko rescuekoirien tuonti hyvesingalointia ja oman profiilin korotusta muiden turvallisuus vaarantaen?

 

 

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/tuonti-ja-vienti/eu-maat-norja-ja-sv…

Pitäisikö rescuekoirien maahantuonti kieltää?

Vaihtoehdot

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

No et ole esittänyt sinäkään perusteita sille miksi yhdistät ekinokokin ja rescue-koirat toisiinsa. Kun ne eivät ekinokokkia tänne tuo, koska ovat rokotettuja. Ilmeisesti et ymmärrä monimutkaisempaa asiatekstiä, jota linkissäsi oli.

Kyllä, rescuekoira voi tuoda Ekinokokki (myyräekinokokki, Echinococcus multilocularis) -loisen Suomeen, mikäli koira on oleskellut maassa, jossa loinen on yleinen, eikä asianmukaisia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ole tehty.

Ja niin voi rotukoirakin.

Mutta tämähän ei ole aplle mikään huolenaihe. 

AP ei ole suositellut myöskään tuontikoria ollenkaan, mutta tämä keskustelu koskee rescuekoiria. Pystytkö keskittymään?

Vierailija
82/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Siis systeemi vuotaa kuin seula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Siis systeemi vuotaa kuin seula

Kyllä!!1! Ja tähän syynä on rescuekoirat!!1!

Vierailija
84/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".

Aivan. Minulla ei ole ollut galgoa, mutta oli espanjalainen koira yksityisesti tuotuna. Espanjassa on aina kohdeltu koiria huonosti. Itse asiassa jo Euroopankin sisällä on tosi isoja eroja siinä miten eläimistä pidetään huolta ja jopa yhden maankin sisällä. Italia, joka on suht eriytynyt maa nuoren valtiorakenteensa takia on esim. erilainen pohjoisen ja etelän suhteen. Pohjoisessa koiria kohdellaan hyvin eikä kulkukoiraongelmia juuri ole,  kun taas etelässä kulkukoiria syntyy samalla tavalla kuin Venäjällä eli koira hylätään lomakauden jälkeen, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin Venäjällä. Saksassa ei ole minkäänlaista kulkukoiraongelmaa, Romania taas on yksi pahimpia. Asenteet koiria kohtaan ovat kehittyneet tietynlaisiksi vuosikymmenten kuluessa. Pohjoismaat ovat koirien ja ihmistenkin paratiisi globaalisti. 

Espanjassa hylätään jopa 100 000 galgoa vuodessa metsästyskauden päättyessä. Heitetään kuiviin kaivoihin nääntymään, hirtetään, sytytetään elävänä palamaan, katkotaan jalat ja viskataan koira tien pieleen (jalat poikki etteivät palaa kotiin), jne. Tai jätetään pimeään vajaan sata koiraa kuolemaan ilman ruokaa. 

Tämä, koska "mitä enemmän koira kituu, sitä parempi metsästysonni metsästäjällä tulee olemaan". Ja koska on halvempaa ostaa uudet koirat, kuin ruokkia nykyisiä metsästyskauden ulkopuolella.

"Fiksuimmat" metsästäjät vaan hylkäävät koiransa satuttamatta, tai antavat eläinsuojelijoiden noutaa koirat sen sijaan, että koirat nääntyy vajassa kuoliaaksi.

Ja suommessa näitä piskin halaajia, joiden mielelestä nämä 100 000 piskiä pitäisi "pelastaa" tänne.

Vierailija
85/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Siis systeemi vuotaa kuin seula

Kyllä!!1! Ja tähän syynä on rescuekoirat!!1!

Ei se niiden koirien syy ole vaan ihmisten jotka niitä tuo

Vierailija
86/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?"

Sitä aitaa on vain muutama kilometri, suurin osa rajasta on täysin ilman aitaa.

Aitaa on noin 200 km (sitten kun se on valmis), aitaamatonta rajaa noin tuhat kilometriä. Koko rajan aitaamista ei ole missään vaiheessa edes suunniteltu toistaiseksi.

Älä nyt pilaa hyvää tarinaa!!!!!

Jos katsoisit karttaa eri tautien levinneisyysalueista, niin ymmärtäisit miten epätodennäköistä on että ekinokokki ja muutamat muut taudit tulisivat pohjoisemmasta rajan yli ja juuri eteläosa rajasta aidataan. Eli kyllä sillä aidalla vaan on merkitystä ekinokokin leviämiselle.

Mutta et näytä haluavan ymmärtää vaan tuoda julki omia mielipiteitäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".

Aivan. Minulla ei ole ollut galgoa, mutta oli espanjalainen koira yksityisesti tuotuna. Espanjassa on aina kohdeltu koiria huonosti. Itse asiassa jo Euroopankin sisällä on tosi isoja eroja siinä miten eläimistä pidetään huolta ja jopa yhden maankin sisällä. Italia, joka on suht eriytynyt maa nuoren valtiorakenteensa takia on esim. erilainen pohjoisen ja etelän suhteen. Pohjoisessa koiria kohdellaan hyvin eikä kulkukoiraongelmia juuri ole,  kun taas etelässä kulkukoiria syntyy samalla tavalla kuin Venäjällä eli koira hylätään lomakauden jälkeen, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin Venäjällä. Saksassa ei ole minkäänlaista kulkukoiraongelmaa, Romania taas on yksi pahimpia. Asenteet koiria kohtaan ovat kehittyneet tietynlaisiksi vuosikymmenten kuluessa. Pohjoismaat ovat koirien ja ihmistenkin paratiisi globaalisti. 

Espanjassa hylätään jopa 100 000 galgoa vuodessa metsästyskauden päättyessä. Heitetään kuiviin kaivoihin nääntymään, hirtetään, sytytetään elävänä palamaan, katkotaan jalat ja viskataan koira tien pieleen (jalat poikki etteivät palaa kotiin), jne. Tai jätetään pimeään vajaan sata koiraa kuolemaan ilman ruokaa. 

Tämä, koska "mitä enemmän koira kituu, sitä parempi metsästysonni metsästäjällä tulee olemaan". Ja koska on halvempaa ostaa uudet koirat, kuin ruokkia nykyisiä metsästyskauden ulkopuolella.

"Fiksuimmat" metsästäjät vaan hylkäävät koiransa satuttamatta, tai antavat eläinsuojelijoiden noutaa koirat sen sijaan, että koirat nääntyy vajassa kuoliaaksi.

Oikea taho jonka tähän pitäisi puuttua ovat Espanjan viranomaiset, et varmaan tosissasi väitä, että oikea ratkaisu olisi, että  tuomalla vuosittain 100000 koiraa Espanjasta tänne?

Vierailija
88/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Pohjoisen raja-asemilla jatkuvasti ihan suomalaiset jäävät kiinni, kun koiran ekinokokkilääkitys "unohtunut".

 

Kyllä niitä löytökoiratarhojen kotimaisia koiria on hyvin vähän. Irtokoirat noudetaan pääosin kaikki omistajan toimesta. Noutamatta jää lähinnä tappelukoiria, joita harva järkevä haluaa adoptoida kotiinsa. 

 

Rescuet on lääkitty ja rokotettu ihan niinkuin laki määrää. 

 

Pentutehtaiden tuonti on iso ongelma ja terveysriski, kiitos laittomien pentujen ostajien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Siis systeemi vuotaa kuin seula

Olen eri, mutta Suomi on liittynyt vuonna 1995 EU:hun etkä ole vieläkään ymmärtänyt, että rajatarkastukset loppuivat EU:n sisällä siihen? Ei tarkasteta ketään automaattisesti. Koronan myötä mm. Saksa alkoi harrastaa pistotarkastuksia Puolan rajalla ja sellainen oli myös Tsekin rajalla, kun menin Saksan puolelle muutama kuukausi sitten. Katsottiin auton paperit ja päästettiin menemään.

Vierailija
90/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Siis systeemi vuotaa kuin seula

Kyllä!!1! Ja tähän syynä on rescuekoirat!!1!

Ei se niiden koirien syy ole vaan ihmisten jotka niitä tuo

Jaa että tavan ihmisten vika jos virkatyypit ei viitsi hoitaa hommiaan? Mistä kaikesta muusta syytät normikansalaisia? Että poliisi ei hoida hommiaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Siis systeemi vuotaa kuin seula

Olen eri, mutta Suomi on liittynyt vuonna 1995 EU:hun etkä ole vieläkään ymmärtänyt, että rajatarkastukset loppuivat EU:n sisällä siihen? Ei tarkasteta ketään automaattisesti. Koronan myötä mm. Saksa alkoi harrastaa pistotarkastuksia Puolan rajalla ja sellainen oli myös Tsekin rajalla, kun menin Saksan puolelle muutama kuukausi sitten. Katsottiin auton paperit ja päästettiin menemään.

Tää kyllä liittyy Schengeniin ja vapaaseen liikkuvuuteen, mutta yhtä kujalla ihmiset silti. Toiset on jääneet tiedoiltaan kultaiselle 80-luvulle. 

 

Ajeltiin äsken 8500km ympäri Eurooppaa koirien kanssa 6kk aikana, missään ei kertaakaan kysytty mitään papereita. No joo, laivan check-inissä sentään. 

Vierailija
92/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".

Aivan. Minulla ei ole ollut galgoa, mutta oli espanjalainen koira yksityisesti tuotuna. Espanjassa on aina kohdeltu koiria huonosti. Itse asiassa jo Euroopankin sisällä on tosi isoja eroja siinä miten eläimistä pidetään huolta ja jopa yhden maankin sisällä. Italia, joka on suht eriytynyt maa nuoren valtiorakenteensa takia on esim. erilainen pohjoisen ja etelän suhteen. Pohjoisessa koiria kohdellaan hyvin eikä kulkukoiraongelmia juuri ole,  kun taas etelässä kulkukoiria syntyy samalla tavalla kuin Venäjällä eli koira hylätään lomakauden jälkeen, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin Venäjällä. Saksassa ei ole minkäänlaista kulkukoiraongelmaa, Romania taas on yksi pahimpia. Asenteet koiria kohtaan ovat kehittyneet tietynlaisiksi vuosikymmenten kuluessa. Pohjoismaat ovat koirien ja ihmistenkin paratiisi globaalisti. 

Espanjassa hylätään jopa 100 000 galgoa vuodessa metsästyskauden päättyessä. Heitetään kuiviin kaivoihin nääntymään, hirtetään, sytytetään elävänä palamaan, katkotaan jalat ja viskataan koira tien pieleen (jalat poikki etteivät palaa kotiin), jne. Tai jätetään pimeään vajaan sata koiraa kuolemaan ilman ruokaa. 

Tämä, koska "mitä enemmän koira kituu, sitä parempi metsästysonni metsästäjällä tulee olemaan". Ja koska on halvempaa ostaa uudet koirat, kuin ruokkia nykyisiä metsästyskauden ulkopuolella.

"Fiksuimmat" metsästäjät vaan hylkäävät koiransa satuttamatta, tai antavat eläinsuojelijoiden noutaa koirat sen sijaan, että koirat nääntyy vajassa kuoliaaksi.

Oikea taho jonka tähän pitäisi puuttua ovat Espanjan viranomaiset, et varmaan tosissasi väitä, että oikea ratkaisu olisi, että  tuomalla vuosittain 100000 koiraa Espanjasta tänne?

Samaa mieltä, että olisi viranomaisten asia puuttua lainsäädännöllä epäkohtiin, mutta sille eläimelle, joka saa kodin, se on ratkaisu. Esim Espanjassa vapaaehtoisjärjestöt yrittävät tehdä kaikkensa, että hylättävien eläinten määrä pienenisi. Joissakin maissa, jossa kulkukoiria, on mm sterilointikampanjoita, nämäkin eläinsuojelujärjestöjen toimesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Siis systeemi vuotaa kuin seula

Kyllä!!1! Ja tähän syynä on rescuekoirat!!1!

Ei se niiden koirien syy ole vaan ihmisten jotka niitä tuo

Juuh, sun mielestä varmasti vika muissa matkustajissa, kun lentokoneeseen saatu tuotua räjähteitä. 

Vierailija
94/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Siis systeemi vuotaa kuin seula

Olen eri, mutta Suomi on liittynyt vuonna 1995 EU:hun etkä ole vieläkään ymmärtänyt, että rajatarkastukset loppuivat EU:n sisällä siihen? Ei tarkasteta ketään automaattisesti. Koronan myötä mm. Saksa alkoi harrastaa pistotarkastuksia Puolan rajalla ja sellainen oli myös Tsekin rajalla, kun menin Saksan puolelle muutama kuukausi sitten. Katsottiin auton paperit ja päästettiin menemään.

Tää kyllä liittyy Schengeniin ja vapaaseen liikkuvuuteen, mutta yhtä kujalla ihmiset silti. Toiset on jääneet tiedoiltaan kultaiselle 80-luvulle. 

 

Ajeltiin äsken 8500km ympäri Eurooppaa koirien kanssa 6kk aikana, missään ei kertaakaan kysytty mitään papereita. No joo, laivan check-inissä sentään. 

Meillä ei ole check innissäkään kysytty koiran papereita ikinä. Melkein 40 vuotta ollaan käyty Euroopassa koirien kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni paras tapa hoitaa nämä rescue koirat on pienikaliberinen pastilli päähän. Halpaa, helppoa ja nopeaa.

Sääli väärässä paikassa on vain sairautta. Katukoirista ei tule lemmikkiä millään keinolla. Se pentuajan leimaantumisen vaihe kun on ohitettu, nämä katujen kasvatit eivät enää muodosta suhdetta ihmiseen. Koira ei ymmärrä kiitollisuuden tunnetta ja koko elämänsä kadulla elänyt koira on sama kun yrittäisit suhdetta kalan kanssa. Koira on siinä kun ruokaa saa mutta voi olla aivan yhtä hyvin muuallakin, pidä sitten sellaista lemmikkinä. 

Ei kaikki rescuekoirat ole katukoiria, sitähän hylätään tosi paljon pentueitakin.

Vierailija
96/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on ekinokokkia joten lääkitys vaaditaan sieltäkin tullessa jokaiselta koiralta. Myös päiväreissuilla.

 

RUOKAVIRASTO:

Ruotsissa esiintyy myyräekinokokkia. Lääkitys on annettava eläinlääkärissä 1–5 vrk ennen rajan ylitystä.  

Tärkeimmät säännöt 2026:

• Suomesta Ruotsiin: 

      Ei ekinokokkilääkitystä.

• Ruotsista Suomeen: 

       Ekinokokkilääkitys vaaditaan (1–5 vrk ennen).

• Norjasta Suomeen: 

      Ekinokokkilääkitys vaaditaan (1–5    vrk ennen).

• Suomesta Norjaan: 

      Ekinokokkilääkitys vaaditaan. 

 

Muut Vaatimukset: Lemmikki passi, tunnistusmerkintä (mikrosiru) ja voimassa oleva raivotautirokotus.

Vierailija
97/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni paras tapa hoitaa nämä rescue koirat on pienikaliberinen pastilli päähän. Halpaa, helppoa ja nopeaa.

Sääli väärässä paikassa on vain sairautta. Katukoirista ei tule lemmikkiä millään keinolla. Se pentuajan leimaantumisen vaihe kun on ohitettu, nämä katujen kasvatit eivät enää muodosta suhdetta ihmiseen. Koira ei ymmärrä kiitollisuuden tunnetta ja koko elämänsä kadulla elänyt koira on sama kun yrittäisit suhdetta kalan kanssa. Koira on siinä kun ruokaa saa mutta voi olla aivan yhtä hyvin muuallakin, pidä sitten sellaista lemmikkinä. 

Ei kaikki rescuekoirat ole katukoiria, sitähän hylätään tosi paljon pentueitakin.

Suurin osa venäläisistä katukoirista on entisiä kotikoiria. Itselläni oli sellainen, täysin valmis kotikoira. Helpoin koira, joka minulla on koskaan ollut, tasapainoinen ja varma luonne. Osasi erittäin taitavasti ja kohteliaasti käsitellä ihmisiä, joilta halusi herkkupalan ja saavutti suuren suosion kaikkialle mihin meni olemalla niin täydellisen kohtelias ja lisäksi kaunis ja täysin terve. Se oli noin 6v. kun saimme sen ja eli vanhaksi.

Vierailija
98/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Nimenomaan. Rescueyhdistykset ovat testanneet ekinokokin koirista jo vuosia. Jos joku ei testaa, ei kannata edes harkita yhteistyötä, samoin kuin ei pentutehtailijaltakaan pidä ottaa koiraa. 

Vierailija
99/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Väärennettyjä papereita.

Miksi ihmeessä kukaan, jolla on koira, viitsisi alkaa mihinkään väärennyshommiin, kun kukaan ei toivottavasti ole niin tolvana, ettei siruta ja rokotuta koiraansa ja nämä riittää matkoilla Eurooppaan. Lisäksi noin 10€ maksava ekinokokkitabletti palatessa. 

Vierailija
100/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Siis systeemi vuotaa kuin seula

Olen eri, mutta Suomi on liittynyt vuonna 1995 EU:hun etkä ole vieläkään ymmärtänyt, että rajatarkastukset loppuivat EU:n sisällä siihen? Ei tarkasteta ketään automaattisesti. Koronan myötä mm. Saksa alkoi harrastaa pistotarkastuksia Puolan rajalla ja sellainen oli myös Tsekin rajalla, kun menin Saksan puolelle muutama kuukausi sitten. Katsottiin auton paperit ja päästettiin menemään.

Tää kyllä liittyy Schengeniin ja vapaaseen liikkuvuuteen, mutta yhtä kujalla ihmiset silti. Toiset on jääneet tiedoiltaan kultaiselle 80-luvulle. 

 

Ajeltiin äsken 8500km ympäri Eurooppaa koirien kanssa 6kk aikana, missään ei kertaakaan kysytty mitään papereita. No joo, laivan check-inissä sentään. 

Meillä ei ole check innissäkään kysytty koiran papereita ikinä. Melkein 40 vuotta ollaan käyty Euroopassa koirien kanssa. 

Joo ei meiltäkään kysytty koirien papereita, mutta matkustajien passit/henkilökortit katsottiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän