Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rescuekoirat ja ekinokokki

Vierailija
10.05.2026 |

EKinokokki ei ole vielä levinnyt Suomeen

Mielestäni Rescuekoirien maahantuonti pitäisi kieltää, koska haluamme syödä jatkossakin marjoja metsästä ilman että niitä tarvitsee keittää.

Oletteko koirien tuojat miettineet, että vaarannatte Suomen puhtaat marjat tuodessanne koiria tänne?

 

Mitä mieltä muut olette asiasta?

Onko rescuekoirien tuonti hyvesingalointia ja oman profiilin korotusta muiden turvallisuus vaarantaen?

 

 

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/tuonti-ja-vienti/eu-maat-norja-ja-sv…

Pitäisikö rescuekoirien maahantuonti kieltää?

Vaihtoehdot

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Kun se koiran takaisin tulo pitää itse ilmoittaa, eikä odottaa että lukevat ajatuksia. 

"Kun saavut Suomeen, valitse tullissa punainen kaista. Esitä lemmikki ja sen asiakirjat Tullille" 

Sinä siis valitset kaistan ja esität koirasi paperit 

Etkö osaa lukea asiatekstiä? Monilla täällä on siinä vaikeuksia. Aivan selkeästihän nämä asiat kerrotaan tulli sivuilla.

 

Punainen linja valitaan, jos tuot koiran EU:n ulkopuolelta tai jos tuot sen myytäväksi tai jos papereissa on epäselvyyksiä. Moniko toimii noin, jos on jotain salattavaa? Pistotarkastuksia tehdään, mutta omalle kohdalle ei ole auton tarkastusta osunut kertaakaan. Kerran sattumalta katsoin tullin toiminnasta ohjelmaa ja siinä joku suomalaisnainen toi koiransa ilman rokotuksia Suomeen. Se joutui karanteeniin ja omistaja sai sakot. Jäi kiinni pistotarkastuksessa siis.

Vierailija
22/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Vierailija
24/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Vierailija
25/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysterian tunnistaa yleensä siitä, että pelätään ja varotaan aivan väärää ja/tai marginaalista asiaa. Rescue-koira vastuulliselta yhdistykseltä ei ole riski. Epämääräinen koira epämääräiseltä torimyyjältä on riski kuten on tuhansia kertoja minun koiraurani aikana toitotettu jokaisessa mediassa. 

 

Aikoinaan kysyin omalta eläinlääkäriltäni (erikoislääkäri) mistä hän ottaisi koiran, jos ottaisi rescue-koiran. Hän sanoi, että Viipurista tai Venäjän lähialueilta, koska siellä on samat taudit kuin täälläkin. Sen takia olen ottanut yhden koiran Venäjältä, mutta toinen oli kyllä Espanjasta. Sillä ei ollut mitään tauteja, vaikka olisi voinut olla, koska se kuului riskiryhmään eli se oli luppakorvainen ja sillä oli hot spot eli toistuvia ab-kuureja oli saanut. Mutta meillä se oli terve kuin pukki. Ei ollut yhtään korvatulehdusta eikä hot spottia. 

Vierailija
26/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Olen eri, mutta Viroonhan meillä on meriraja, Venäjän rajaa taas noin 1200 km maarajaa, josta ehkä kymmenesosa on aidattu. 

Vierailija
28/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Vierailija
30/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Ruokavirastolinkki oli aloituksessa. Et siis halua vastata suoraan kysymykseen, no sinulla on varmasti omat syysi olla vastaamatta.

 

Tyypillinen rescuilija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Voi. Esim. raakaruokaa syövältä. Myös kotimaisessa lihassa sitä voi olla. Ja koirat ovat oireettomia.

Vierailija
32/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/100 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Vierailija
34/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös meillä ole jo ekinokokkia luonnossa ollut jo monta kymmentä vuotta? Sitä levittää luonnon eläimet, kuten sudet, ketut, hirvet, peurat jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Ruokavirastolinkki oli aloituksessa. Et siis halua vastata suoraan kysymykseen, no sinulla on varmasti omat syysi olla vastaamatta.

 

Tyypillinen rescuilija.

Ei minulla kyllä ole yhtään rescue-koiraa ollut. Ja kysymykseesi vastasin jo. Otan koiran, joka sopii meille, aikuisen koiran. Miksi ottaisin pennun, kun niin paljon hyviä aikuisia koiria on vaille kotia ja niistä saa hienon lemmikin. Lisäksi pärjään niiden kanssa pitkän kokemuksen ja sopivien olosuhteiden ansiosta. Ne ovat työkavereita maatilalla.

Vierailija
36/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Vierailija
37/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Vierailija
38/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Ruokavirastolinkki oli aloituksessa. Et siis halua vastata suoraan kysymykseen, no sinulla on varmasti omat syysi olla vastaamatta.

 

Tyypillinen rescuilija.

Ei minulla kyllä ole yhtään rescue-koiraa ollut. Ja kysymykseesi vastasin jo. Otan koiran, joka sopii meille, aikuisen koiran. Miksi ottaisin pennun, kun niin paljon hyviä aikuisia koiria on vaille kotia ja niistä saa hienon lemmikin. Lisäksi pärjään niiden kanssa pitkän kokemuksen ja sopivien olosuhteiden ansiosta. Ne ovat työkavereita maatilalla.

Et vastannut kysymykseen, että mitä tarvetta rescuekoirilla yritetään täyttää. Tähän ei näytä olevan päivänvaloa kestävää vastausta.

Vierailija
39/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös meillä ole jo ekinokokkia luonnossa ollut jo monta kymmentä vuotta? Sitä levittää luonnon eläimet, kuten sudet, ketut, hirvet, peurat jne. 

Ei Suomessa.

 

https://koirakissaklinikka.fi/koira-artikkelit/koira-mukaan-matkalle-mi…

Vierailija
40/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.