Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rescuekoirat ja ekinokokki

Vierailija
10.05.2026 |

EKinokokki ei ole vielä levinnyt Suomeen

Mielestäni Rescuekoirien maahantuonti pitäisi kieltää, koska haluamme syödä jatkossakin marjoja metsästä ilman että niitä tarvitsee keittää.

Oletteko koirien tuojat miettineet, että vaarannatte Suomen puhtaat marjat tuodessanne koiria tänne?

 

Mitä mieltä muut olette asiasta?

Onko rescuekoirien tuonti hyvesingalointia ja oman profiilin korotusta muiden turvallisuus vaarantaen?

 

 

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/tuonti-ja-vienti/eu-maat-norja-ja-sv…

Pitäisikö rescuekoirien maahantuonti kieltää?

Vaihtoehdot

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Näin siinä tulee käymään. Turhaa koirahysteriaa taas. Itse aion ottaa Viipurin koirilta koiran, jos vielä joskus otan koiran. On ollut paljon kodittomia koiria minulla, kaksi ulkomailtakin. Paremmin nämä rescue-yhdistysten ihmiset koirat syynäävät kuin moni suomalaiskoira, viidellä prosentilla niistä on antibioottiresistenssi. Koirapuistosta senkin voi saada suomalaiskoiralta (en käy koirapuistossa). Se on todellinen vaara eivätkä koirat ole siihen syyllisiä, vaan kaukomatkailijat.

Siis mitä, voiko koirapuistossa saada antibioottiresistenssin suomalaiskoiralta?

Kyllä voi. Viidellä prosentilla suomalaiskoirista on ab-resistentti bakteeri. Raakaruokinta on toinen syy ulkomaanmatkailun lisäksi. Mutta eihän se terveelle koiralle ja aikuiselle ihmiselle ole kovin vaarallista. Vanhukset, immuunipuutteiset ja sairaat koirat ja ihmiset taas voivat jopa menehtyä. 

Ja tämäkö antaa syyn tuoda rescuekoiria?

Omituinen kysymys. Kommenteillani olen tarkoittanut laajentaa näkökulmia, en ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Rescue-koiria voi tuoda vastuullisesti tai vastuuttomasti, se ei ole tässä se pointti. Niitä voi myös pitää vastuullisesti tai vastuuttomasti kuten suomalaiskoiriakin. Ja on myös erilaisia maita, Intia on vähän eri asia kuin Venäjä.

 

Oma koirapolitiikkani on se, että otan koiran joka miellyttää itseäni ja joka sopii meille. Olen myös valmis käyttämään sen terveyteen tarvittaessa paljonkin rahaa kuten suomalaiskoirankin kohdalla. Ihmiset ja koirat liikkuvat edestakaisin, hysterian lietsominen on hölmöä.

Vielä ei ole tullut vastausta kysymykseen, että mitä tarvetta täyttää rescuekoiran tuonti Suomeen, kun ruokaviraston mielestä eläinsuojelullisista syistä parasta on auttaa koiria kotimaissaan.

 

Hysrteriapuheesi ovat tarpeetonta kaasuvalotusta.

Sinä tässä kaasuvalotat, aloituksessahan sinä koetit synnyttää ekinokokki-hysteriaa ja nyt sitten vetoat eläinsuojelullisiin syihin, josta Ruokavirasto on puhunut. Kummastako haluat keskustella, ekinokista vai eläinsuojelusta?

Tämä. Ja meillä on galgoja. Jos ei ole yhtään perehtynyt miten galgoja kohdellaan Espanjassa, ei sellaisen kannata mainitakaan sanaa "eläinsuojelu".

Aivan. Minulla ei ole ollut galgoa, mutta oli espanjalainen koira yksityisesti tuotuna. Espanjassa on aina kohdeltu koiria huonosti. Itse asiassa jo Euroopankin sisällä on tosi isoja eroja siinä miten eläimistä pidetään huolta ja jopa yhden maankin sisällä. Italia, joka on suht eriytynyt maa nuoren valtiorakenteensa takia on esim. erilainen pohjoisen ja etelän suhteen. Pohjoisessa koiria kohdellaan hyvin eikä kulkukoiraongelmia juuri ole,  kun taas etelässä kulkukoiria syntyy samalla tavalla kuin Venäjällä eli koira hylätään lomakauden jälkeen, tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin Venäjällä. Saksassa ei ole minkäänlaista kulkukoiraongelmaa, Romania taas on yksi pahimpia. Asenteet koiria kohtaan ovat kehittyneet tietynlaisiksi vuosikymmenten kuluessa. Pohjoismaat ovat koirien ja ihmistenkin paratiisi globaalisti. 

Espanjassa hylätään jopa 100 000 galgoa vuodessa metsästyskauden päättyessä. Heitetään kuiviin kaivoihin nääntymään, hirtetään, sytytetään elävänä palamaan, katkotaan jalat ja viskataan koira tien pieleen (jalat poikki etteivät palaa kotiin), jne. Tai jätetään pimeään vajaan sata koiraa kuolemaan ilman ruokaa. 

Tämä, koska "mitä enemmän koira kituu, sitä parempi metsästysonni metsästäjällä tulee olemaan". Ja koska on halvempaa ostaa uudet koirat, kuin ruokkia nykyisiä metsästyskauden ulkopuolella.

"Fiksuimmat" metsästäjät vaan hylkäävät koiransa satuttamatta, tai antavat eläinsuojelijoiden noutaa koirat sen sijaan, että koirat nääntyy vajassa kuoliaaksi.

Sadistisia perinteitä ovat myös härkätaistelut. En tiedä mihin se perustuu Espanjan historiassa, että tällaista vielä on, sadismia, eikä pelkästään eläimen jättämistä oman onnensa nojaan. En ole tutustunut asiaan, jos sitä vaikka olisi tutkittu. Liittyykö maurilaisvaikutukseen, sillä islamissahan koira on epäpyhä eläin ja vinttikoirat ovat aavikoilta peräisin?

Vierailija
62/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?"

Sitä aitaa on vain muutama kilometri, suurin osa rajasta on täysin ilman aitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?"

Sitä aitaa on vain muutama kilometri, suurin osa rajasta on täysin ilman aitaa.

Aitaa on noin 200 km (sitten kun se on valmis), aitaamatonta rajaa noin tuhat kilometriä. Koko rajan aitaamista ei ole missään vaiheessa edes suunniteltu toistaiseksi.

Vierailija
64/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

Omituista jankuttamista. Sillä täytetään aivan samaa tarvetta kuin paperikoirien myynnilläkin, eli joku saa lemmikin. Mitä kohtaa et tässä ymmärrä? 

Todella omituista ettei haluta ymmärtää kysymystä. Lemminkin saa kyllä helposti ilman että tarvitsee tuoda ulkomailta rescuekoiraa.

 

Älä esitä tyhmää, vaan vastaa, että miksi sen lemmikin pitää olla rescuekoira

En tarvitse koiran papereita yhtään mihinkään, haluan meille sopivan lemmikin. En myöskään halua olla tukemassa rotukoirien monellakin tapaa epätervettä bisnestä. Äläkä nyt ala länkyttää mitään rescuebisneksestä, omat on traces-rekisteröityneen toimijan kautta. 

 

Aloitus on pelkkä PROVO. Ap käyttää ekinokokkia olkiukkona alkaa lässyttämään rescuekoirista ylipäätään, koska rescueilla ei ole yhtään sen enempää tekemistä ekinokokin kanssa, kuin kotimaisilla paperikoirillakaan. 

 

Jokainen ottakoot lemmikkinsä mistä haluaa, rescuet vastuullisten järjestöjen kautta! 

Vierailija
65/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?"

Sitä aitaa on vain muutama kilometri, suurin osa rajasta on täysin ilman aitaa.

Aitaa on noin 200 km (sitten kun se on valmis), aitaamatonta rajaa noin tuhat kilometriä. Koko rajan aitaamista ei ole missään vaiheessa edes suunniteltu toistaiseksi.

Älä nyt pilaa hyvää tarinaa!!!!!

Vierailija
66/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessakin riitä rescue-koiria? Vai onko vain HIENOMPAA kertoa kaikille että me otettiin sentään oikein ULKOMAINNE rescue-koira? Aivan kuin se olisi parempi merkkikoira.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ketään kiinnosta kiinalaiset koiransyöntifestarit johon varastavat ihmisten lemmikkikoirat, rääkättäviksi ja pataan pistettäviksi. Koska tyhmät kiinalaismiehet uskovat että koiran syönti kasvattaa heidän melat pesäpallomailan kokoisiksi.

Vierailija
68/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi kukaan-ikinä-missään ei ole onnistunut osoittamaan suun louskutusta enempää, miten traces-rekisteröityneet yhdistykset tekee toiminnallaan bisnestä. 

 

Kukaan ei myöskään ole koskaan-missään kyennyt näyttää toteen huulten liikuttelua enempää, että traces-rekisteröityneet yhdistykset väärentää koiriensa paperit. 

 

Olkaa hyvät, nyt olisi oiva tilaisuus! Mutta, kuten muljoona kertaa aiemminkin, ette pysty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ketään kiinnosta kiinalaiset koiransyöntifestarit johon varastavat ihmisten lemmikkikoirat, rääkättäviksi ja pataan pistettäviksi. Koska tyhmät kiinalaismiehet uskovat että koiran syönti kasvattaa heidän melat pesäpallomailan kokoisiksi.

Olet väärässä. Kiinassa ja Koreassa on paljlnkin toimintaa ja järjestöjä, jotka yrittää lopettaa tällaisen lopullisesti ja pelastaa joka vuosi tuhansia koiria käsittämättömän hirveistä olosuhteista. 

Vierailija
70/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa! Kyllä Eki osaa ruokaa laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessakin riitä rescue-koiria? Vai onko vain HIENOMPAA kertoa kaikille että me otettiin sentään oikein ULKOMAINNE rescue-koira? Aivan kuin se olisi parempi merkkikoira.

Mulle kävisi kotimainen ja ollutkin pari oikein mainiota tyyppiä.  Ne vaan yleensä tuppaa olemaan joko metsästyskoiria tai bulli-tyyppisiä, joita on tarjolla, enkä halua niihin olosuhteisiin, joissa asun ja elän, kumpaakaan. 

Vierailija
72/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessakin riitä rescue-koiria? Vai onko vain HIENOMPAA kertoa kaikille että me otettiin sentään oikein ULKOMAINNE rescue-koira? Aivan kuin se olisi parempi merkkikoira.

Öö, mitä hienoa siinä on? Tänä päivänä ulkomailta tuotuja rescueita alkaa jo olemaan joka korttelissa. Koira mikä koira. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

No et ole esittänyt sinäkään perusteita sille miksi yhdistät ekinokokin ja rescue-koirat toisiinsa. Kun ne eivät ekinokokkia tänne tuo, koska ovat rokotettuja. Ilmeisesti et ymmärrä monimutkaisempaa asiatekstiä, jota linkissäsi oli.

Kyllä, rescuekoira voi tuoda Ekinokokki (myyräekinokokki, Echinococcus multilocularis) -loisen Suomeen, mikäli koira on oleskellut maassa, jossa loinen on yleinen, eikä asianmukaisia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ole tehty.

Ja niin voi rotukoirakin.

Vierailija
74/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä, jotka raahaa näitä rakkeja pitkin maailmaa tänne Suomeen, ovat päästään sairaita. Muutenkin tämä rakkihulluus Suomessa on vastenmielistä, rakkeja siellä rakkeja täällä, häiriötä, paskaa, kusta, karvoja, kuolaa, hilsettä, oksennusta YÖK YÖK YÖK. 

 

Inhoan näitä rakkeja ja näitä typeriä rakki-ihmisiä sydämeni pohjasta. Oksettavaa sakkia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi uhka ovat suomalaiset kotikoirat, jotka matkustavat ulkomaille. Olemme käyneet koiriemme kanssa Euroopassa lähes 40 vuotta ja kertaakaan niiden todistuksia ei ole Suomen rajalla tarkastettu. Toki olimme ekinokokkirokotuksen ja myös ylimääräisiä rokotteita ottaneet. Rescuekoirakuljetuksissa kaikkien koirien paperit tarkistetaan kun ne rekataan Traces-järjestelmään

Onpa ikävää, että rajaviranomiset eivät hoida hommaansa, olen kuvitellut muuta. En vienyt koiraa ulkomaille, koska homma on niin hankalaa.

Ai mikä siinä on hankalaa? Ollaan just tultu koirien kanssa noin kymmenen EU-maan läpi kolmen kuukauden roadtripillä, eikä mikään ole tuntunut hankalalta. 

 

Ja ennen kuin kukasn alkaa vääntää, ettei paperit ole kunnossa, niin on ne. Paluumatkalla nappastaan Eikinokkokki-tabletti Latviassa eläinlääkärissä, maksaa 10€/kuono. 

Meidät pysäytettiin Puolan rajalla ja halusivat tutkia asuntoauton. Kun kuulivat, että mukana kaksi koiraa, eivät halunneet tutkia, vaan toivottivat hyvää matkaa. Eivätkä siis edes koirien (kunnossa olevia) papereita halunneet nähdä! 

Vierailija
76/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä, jotka raahaa näitä rakkeja pitkin maailmaa tänne Suomeen, ovat päästään sairaita. Muutenkin tämä rakkihulluus Suomessa on vastenmielistä, rakkeja siellä rakkeja täällä, häiriötä, paskaa, kusta, karvoja, kuolaa, hilsettä, oksennusta YÖK YÖK YÖK. 

 

Inhoan näitä rakkeja ja näitä typeriä rakki-ihmisiä sydämeni pohjasta. Oksettavaa sakkia. 

Ihminen joka vihaa omaan tilanteeseensa syyttömiä luontokappaleita, on päästään sairas psykopaatti. 

Vierailija
77/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kummallista, että koiria pitää tuoda muualta, kun täälläkin on koiria, joita voi auttaa.

 Olisi todellakin kiva syödä puhtaita marjoja jatkossakin. Unohtamatta tulevia sukupolvia.

Ei ne kaltoinkohdellut koirat lopu vaikka niitä kuinka tuotaisiin Suomeen. 

Kuule, se ekinokokki tulee ihan ilman koiriakin tänne seuraavan 5-10 vuoden sisään.

 

Tämä siksi, että jo Virossa on ekinokokkia ja sitä levittävät luonnon eläimet.

 

Kyllä se sieltä Kannaksen kautta tännekin vielä ehtii.

Miten se pääsee 3,5m korkean aidan yli?

Luuletko sinä, että aika estãä kaikki ketut ja myyrät?

Et ole tosissasi.

Googletuksen tulosta:

 

- Suomeen se voi tulla ulkomailta tuotavien koirien mukana tai luonnonvaraisten eläinten (kettu, supikoira) mukana.

 

- Itärajan esteaidan silmäkoko on suunniteltu hyvin pieneksi, jotta sormet eivät mahdu sen silmiin, mikä vaikeuttaa aitaan kiipeämistä

 

Jompikumpi teistä hallusinoi, google tekoäly tai sinä. Päätä itse kumpi

Miten on mahdollista, että et tiedä, että itärajan aita tosiaan kattaa noin 13 prosenttia (eli hieman yli kymmenesosan) itärajan pituudesta. Lähes 1000 kilometrin aitaamattomalta matkalta mahtuu kyllä tulemaan isompikin eläin.

 

Miksi ihmiset eivät nykyään enää lainkaan seuraa mediaa? Tästäkin asiasta on jauhettu viikkotolkulla. Lukevatko ihmiset vain julkkisjuoruja? Ja sitten ekinokokki nostetaan hysterian aiheeksi, vaikka ab-resistenssi on se oikea uhka, joka uhkaa ihmistä globaalisti. Ekinokokki tulee varmasti jossain kohtaa meille, kun sitä on lähialueilla. Sitten voimme syödä tuoreena enää pensasmustikoita. Kuumennettuna metsämustikat ovat turvallisia enkä itse asiassa syö niitä nytkään tuoreena. Ekinokki voi olla jo meillä, siinähän menee aikaa, ennen kun se tarttuu tutkijoiden haaviin.

Puhut nyt asian vierestä. Näkemyksesi että ekinokokki tulee jokatapauksessa Suomeen on huono peruste lisätä riskiä tuontikoirien muodossa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

 

Kerrotko vielä, että miksi niitä rescuekoiria kannattaa tuoda Suomeen?

Niitä voi tuoda siinä missä muitakin koiria, jos paperit ovat kunnossa. Rescue-koirat eivät tuo ekinokokkia Suomeen, koska ne on lääkitty sitä vastaan. Sen sijaan laittomasti tuodut koirat voivat sitä tuoda, tosin se on marginaalinen riski verrattuna itärajaan, sillä Euroopassa ei ole sellaisia suuria metsiä kuin täällä meillä, jossa kulkukoirat voisivat liikkua. Ne liikkuvat kaupunkialueilla ja niiden liepeillä. Muut taudit ovat isompi riski (rabies), mutta suurin riski on omistajan lompakolle.

 

Jos sinä lainaat jotakin tekstiä oman ajattelusi tueksi, olisi hyvä ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vai lasketko sen varaan, etteivät ihmiset lue linkkiä? Ruokaviraston tekstissä korostetaan laittomasti maahantuotujen koirien riskiä. Rescue-koirat rekataan Traces-järjestelmään useimmat ja ainakin Viipurin koirat testaa koirien rabies-rokotuksen vasta-ainetasot jo lähtömaassa, sama tapahtuu rajalla pistotarkastuksin. 

 

Oikeita vaaroja ovat rabies ja ab-resistenssi.

Mutta tämä keskustelu koskee Rescuekoiria ja ekinokokkia. Voit tehdä oman ketjun muista tuontikoirista ja muista taudeista. Älä käännä tätä keskustelua muihin aiheisiin.

Riskiarviosi on oma mielipiteesti, mielipiteitä on kaikilla, mitään perustetta et ole sille esittänyt.

 

Odotan edelleen vastausta kysymykseen: Mitä tarvetta yritetään täyttää rescuekoirien maahantuonnilla Suomeen?

No et ole esittänyt sinäkään perusteita sille miksi yhdistät ekinokokin ja rescue-koirat toisiinsa. Kun ne eivät ekinokokkia tänne tuo, koska ovat rokotettuja. Ilmeisesti et ymmärrä monimutkaisempaa asiatekstiä, jota linkissäsi oli.

Kyllä, rescuekoira voi tuoda Ekinokokki (myyräekinokokki, Echinococcus multilocularis) -loisen Suomeen, mikäli koira on oleskellut maassa, jossa loinen on yleinen, eikä asianmukaisia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ole tehty.

Ja niin voi rotukoirakin.

Mutta tämähän ei ole aplle mikään huolenaihe. 

Vierailija
78/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni paras tapa hoitaa nämä rescue koirat on pienikaliberinen pastilli päähän. Halpaa, helppoa ja nopeaa.

Sääli väärässä paikassa on vain sairautta. Katukoirista ei tule lemmikkiä millään keinolla. Se pentuajan leimaantumisen vaihe kun on ohitettu, nämä katujen kasvatit eivät enää muodosta suhdetta ihmiseen. Koira ei ymmärrä kiitollisuuden tunnetta ja koko elämänsä kadulla elänyt koira on sama kun yrittäisit suhdetta kalan kanssa. Koira on siinä kun ruokaa saa mutta voi olla aivan yhtä hyvin muuallakin, pidä sitten sellaista lemmikkinä. 

Vierailija
79/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni paras tapa hoitaa nämä rescue koirat on pienikaliberinen pastilli päähän. Halpaa, helppoa ja nopeaa.

Sääli väärässä paikassa on vain sairautta. Katukoirista ei tule lemmikkiä millään keinolla. Se pentuajan leimaantumisen vaihe kun on ohitettu, nämä katujen kasvatit eivät enää muodosta suhdetta ihmiseen. Koira ei ymmärrä kiitollisuuden tunnetta ja koko elämänsä kadulla elänyt koira on sama kun yrittäisit suhdetta kalan kanssa. Koira on siinä kun ruokaa saa mutta voi olla aivan yhtä hyvin muuallakin, pidä sitten sellaista lemmikkinä. 

Höpsistä  Viisi rescueta ja kuusi kotimaista paperikoiraa omistaneena voin yli 30 vuoden kokemuksella todeta, että olet väärässä. Et selvästikkään myöskään ymmärrä, miten erillaisista olosuhteista rescuet tarhoille päätyvät. En tule enää koskaan ottamaan paperikoiraa, vaan tulevatkin koirat tulevat olemaan rescueita. Ongelmakoiria on sekä kotimaisissa rotukoirissa kuin rescueissa. 

Vierailija
80/100 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni paras tapa hoitaa nämä rescue koirat on pienikaliberinen pastilli päähän. Halpaa, helppoa ja nopeaa.

Sääli väärässä paikassa on vain sairautta. Katukoirista ei tule lemmikkiä millään keinolla. Se pentuajan leimaantumisen vaihe kun on ohitettu, nämä katujen kasvatit eivät enää muodosta suhdetta ihmiseen. Koira ei ymmärrä kiitollisuuden tunnetta ja koko elämänsä kadulla elänyt koira on sama kun yrittäisit suhdetta kalan kanssa. Koira on siinä kun ruokaa saa mutta voi olla aivan yhtä hyvin muuallakin, pidä sitten sellaista lemmikkinä. 

Ahaa. Oman kokemukseni mukaan rescuet kiintyvät omaan perheeseensä hyvin voimakkaasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän