Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?
Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa.
Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne
Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se mitä minulla on vakkarissa ja edellä kulkevan nopeusero on alle 5km/h en viitsi lähteä ohittelemään. Jos edellä olevan nopeus soutaa huomattavasti esim putoaa vielä 5km/h ylämäissä menen ohi. Näillä säännöillä pyrin vähentämään omia ohituksia tiettyyn pisteeseen asti. Mitä ruuhkaisempaa sen isompi kynnys ohittaa ketään eli musta tulisi huono audikuski.
Vakkarissa? Eikö ihmiset enää hallitse kaasujalkaansa?
En koskaan käytä vakkaria mulla on toimivat jalat.
Joo en minäkään yleensä vakkarilla aja.
Vaan autopilotilla ettei tarvitse ohjaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa?
Alinopeus on sama kuin nopeusrajoitusten mukaan ajamista eli liikennesääntöjen mukaan ajamista. Letkat ei synny sen takia että joku ajaa nopeusrajoitusten mukaan vaan letkat muodostuvat heidän takia jotka ajavat ylinopeutta eli yli suurimman sallitun nopeuden.
Alinopeutta ei saa ajaa tarpeettomasti, ilman esim. säästä, tieolosuhteista, teknisistä rajoitteista tms. johtuvaa perusteltavaa syytä. Ei se suurin sallittu nopeus tarkoita että saisi ajaa hiljempaa vain koska nyt vaan tuntuu siltä.
Arvasin että tulet jankuttamaan alinopeudesta. Alinopeus ei ole sitä jos ajat 80 alueella 75 tai 70. Suurin sallittu nopeus tarkoittaa sitä että pitää ajaa maksimissaan sitä suurinta sallittua nopeutta. Oikea nopeus liikenteessä on suurin sallittu nopeus -5km/h.
Bullshit.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nopeusrajoitus
Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus. Väylälle voi olla asetettu myös vähimmäisnopeus, jota ei saa alittaa, joskin se on paljon harvinaisempaa.
Ala lukemaan tieliikennelakia niin ymmärrät mitä nopeusrajoitus tarkoittaa.
Tänään taas ajelin letkassa ja yllättävän monella oli tällä kertaa ihan hyvä turvaväli. Letka aiheutui siitä kun ensimmäisenä olevan rekan perässä ajeli kolme autoa tuollaisessa possujunassa. Yhdelläkään ei minkäänlaista aikomusta lähteä ohi, yhdelläkään ei lähellekään riittävää turvaväliä jotta heistä olisi päässyt ohi. Olisi pitänyt mennä kaikki kolme plus se rekka kerralla. Kukaan ei onneksi lähtenyt urheilemaan sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut adaptiivisesta vakkarista?
Jarrutteleeko nää adaptiiviset vakiopeudensäätimet? On tullut mieleen kun pidän aina maanteillä turvaväliä min. 50 metriä. Kerrankin edellä oleva toisen perässä aika lähellä ollut auto jarrutti 18 kertaa parin kilsan matkalla minulle tutulla mutkaisella tiellä. Itse en jarruttanut kertaakaan. Kyllä kuluu jarrupalaa ja levyä. Leikkikalujahan nää tällaiset on.
En usko että yhdessäkään autossa vakkari käyttäisi fyysisiä jarruja. Polttiksessa himmaa kaasua ja moottorijarrutus. Sähköautolla regeneraatiolla. Jarruvalojen syttyminen edellyttää joko jarrun polkemista tai hyvin vahvaa jarrutusta.
Millä kuvittelet että se adaptiivinen vakkari jarruttaa kun edellä ajava jarruttaa voimakkaasti? No jarruilla tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tänään taas ajelin letkassa ja yllättävän monella oli tällä kertaa ihan hyvä turvaväli. Letka aiheutui siitä kun ensimmäisenä olevan rekan perässä ajeli kolme autoa tuollaisessa possujunassa. Yhdelläkään ei minkäänlaista aikomusta lähteä ohi, yhdelläkään ei lähellekään riittävää turvaväliä jotta heistä olisi päässyt ohi. Olisi pitänyt mennä kaikki kolme plus se rekka kerralla. Kukaan ei onneksi lähtenyt urheilemaan sen kanssa.
Oliko 100n tie?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ohitusten" mielettömyys jonossa.
Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!
Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo
Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.
Ihan alkuun pitäisi miettiä että mikä järki on ohittaa? Minä en ohita oikeastaan koskaan ketään koska ohittamisessa ei ole mitään järkeä.
Sanoin että oikeastaan koskaan ketään koska ohitan traktrorit. Rekkoja en ohita koska en näe ohittamisessa mitään järkeä.
Aika säälittävö vuodatus. Ohittaminen on täysin normaali liikennetilanne ja se täytyy kaikkien hallita. Olisi hirveää ajan tuhlausta jumiutua jokaisen rekan tai alinopeutta lyllertävän mummelin taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakkariin yleensä +10 km/h rajoitukseen nähden ja kaikista ohi jotka tulevat perä edellä vastaa.
Ajat kokoajan ylinopeutta, ne jotka ohitat ajavat taasen nopeusrajoitusten mukaan.
Aika stressaavaa ajamista tuollainen. Mutta voihan siinä säästää minuutinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarrutteleeko nää adaptiiviset vakiopeudensäätimet? On tullut mieleen kun pidän aina maanteillä turvaväliä min. 50 metriä. Kerrankin edellä oleva toisen perässä aika lähellä ollut auto jarrutti 18 kertaa parin kilsan matkalla minulle tutulla mutkaisella tiellä. Itse en jarruttanut kertaakaan. Kyllä kuluu jarrupalaa ja levyä. Leikkikalujahan nää tällaiset on.
En usko että yhdessäkään autossa vakkari käyttäisi fyysisiä jarruja. Polttiksessa himmaa kaasua ja moottorijarrutus. Sähköautolla regeneraatiolla. Jarruvalojen syttyminen edellyttää joko jarrun polkemista tai hyvin vahvaa jarrutusta.
Millä kuvittelet että se adaptiivinen vakkari jarruttaa kun edellä ajava jarruttaa voimakkaasti? No jarruilla tietenkin.
Jos edellä oleva tulee vauhdilla pers edellä vastaan ei sitä vakkari enää hanskaa vaan erillinen hätäjarrutussysteemi joka myös vetää fyysiset liinat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!
Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.
Ihan alkuun pitäisi miettiä että mikä järki on ohittaa? Minä en ohita oikeastaan koskaan ketään koska ohittamisessa ei ole mitään järkeä.
Sanoin että oikeastaan koskaan ketään koska ohitan traktrorit. Rekkoja en ohita koska en näe ohittamisessa mitään järkeä.
Aika säälittävö vuodatus. Ohittaminen on täysin normaali liikennetilanne ja se täytyy kaikkien hallita. Olisi hirveää ajan tuhlausta jumiutua jokaisen rekan tai alinopeutta lyllertävän mummelin taakse.
Aijaa minä olen täysin erimieltä sun kanssa. Ohittaminen ei ole mikään normaali tilanne vaan se tehdään pakon edestä jos edessä ajavaa ajaa todella hiljaa. Ohittamisessa ei säästä aikaa kuin maksimissaan minuutin, usein ohittamisen hyöty jää muutaman sekuntiin.
Kyllä! Minä olen se väkitukko, jonka perässä letka tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekuperaatio on oikea termi. Mutta kyllähän ne jarrujakin käyttävät. VAG-vehkeet vilkuttelevat jarruvaloja ärsyt.tävän vähästä. Koko ajan jarruvalot vilkkuu, niitä joutuu ohittamaan vain sen takia.
Nopea auto on turvallinen. Pääsee heittämällä nysvääjien ohi.
Jos joku tulee takapuskuriin kiinni niin silloin minä hiljennän omaa vauhtiani tai ajan siten että kiviä lentäisi mahdollisimman paljon takana ajavan auton tuulilasiin. Joskus saatan ruiskuttaa pissapojan nestettä tai sitten oma vauhtini alkaa seilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Persut on aina tappituntumassa toisiinsa.
Onko olemassa mitään sellaista keskustelunaihetta missä sinä et ala jankuttaa persuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekuperaatio on oikea termi. Mutta kyllähän ne jarrujakin käyttävät. VAG-vehkeet vilkuttelevat jarruvaloja ärsyt.tävän vähästä. Koko ajan jarruvalot vilkkuu, niitä joutuu ohittamaan vain sen takia.
Regeneraatiosta puhuvat kaikki paitsi muutama hassu ääsburgeri. Sähköautossa ei jarruvalot tarkoita välttämättä fyysistä jarrutusta jos regenin voimakkuus on vain riittävä. Nykyautoissa se jarruvalo syttyy hidastuvuusanturin perusteellakin, ei pelkästi polkimen katkaisijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa minä olen täysin erimieltä sun kanssa. Ohittaminen ei ole mikään normaali tilanne vaan se tehdään pakon edestä jos edessä ajavaa ajaa todella hiljaa. Ohittamisessa ei säästä aikaa kuin maksimissaan minuutin, usein ohittamisen hyöty jää muutaman sekuntiin.
No ajat vaikka sen 60 000km vuodessa, niin huomaat tärvääväsi turhissa letkoissa aika paljon aikaa. Minusta nuo turhaan alinopeutta ajavat ovat itsekkäitä kädettömiä sikoja, jotka varastavat aikaa muilta tiellä liikkuvilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se mitä minulla on vakkarissa ja edellä kulkevan nopeusero on alle 5km/h en viitsi lähteä ohittelemään. Jos edellä olevan nopeus soutaa huomattavasti esim putoaa vielä 5km/h ylämäissä menen ohi. Näillä säännöillä pyrin vähentämään omia ohituksia tiettyyn pisteeseen asti. Mitä ruuhkaisempaa sen isompi kynnys ohittaa ketään eli musta tulisi huono audikuski.
Vakkarissa? Eikö ihmiset enää hallitse kaasujalkaansa?
En koskaan käytä vakkaria mulla on toimivat jalat.
Joo te toimivajalkaiset olette yksi kirotun haitta kun ylämäessä lonnitte 10km/h alinopeutta ja sitten alamäessä 10 yli.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee takapuskuriin kiinni niin silloin minä hiljennän omaa vauhtiani tai ajan siten että kiviä lentäisi mahdollisimman paljon takana ajavan auton tuulilasiin. Joskus saatan ruiskuttaa pissapojan nestettä tai sitten oma vauhtini alkaa seilaamaan.
Uijui, Tojota-gangsta.
Ei tässä pitäisi mitään kilpailua käydä siitä kuka on oikeassa, vaan oikeasti hioa sitä omaa pelisilmää. Lakia tietysti noudatettava, mutta omaa järkeä olisi silti suotavaa käyttää tuolla liikenteessä. Se oma itsekkyys hitailla sekä nopeilla kuskeilla pitäisi saada balanssiin. Älä turhaan ärsytä muita.