Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?

Vierailija
10.05.2026 |

Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa. 

Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne

Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti. 

Kommentit (504)

Vierailija
441/504 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten 75-90 km/h satasen alueella köröttelijät painatte kuitenkin kaasun  ohituskaistoilla pohjaan? 

Ja koulujen tms missä on 40 km/h rajoitus niin sitten löytyy vauhtia.

Tai sitten ajellaan 65 km/h 80 alueella, tullaan 50 alueelle niin vauhti KIIHTYY. Eikä ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun noin käy!

Ei siis niin mitään järkeä.

Vierailija
442/504 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla varmaan omat, turvallisuuteen littyvät syyt. Miehet puolestaan ovat tyytyväisiä kullinsa kokoon, toisin kuin ovat, todennäköisesti, pikkupippeliset ohitteluilla uhoajat.

Entäs jos penis on normaaleissa mitoissa ja siitä huolimatta ajaa nysväreistä ohi ilman mitään tunnekuohuja.

Ihan kuten kaupungilla kävellään hitaammista ohi eikä se tarkoita mitään kutsua kaksintaisteluun tms. Mennään vaan eteenpäin omaan tahtiin....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hitaammin ajavista pitää hiiltyä? Jokaisella on oikeus ajaa hyväksi katsomaansa nopeutta, kunhan ei aja vaarallisen hiljaa ja aiheuta huomattavaa haittaa liikenteelle. Tuollainen 10-15 km/h alle rajoituksen on ihan OK.

Kun saavutan hitaammin ajavan, yleensä ohitan sopivan tilaisuuden tullen, paitsi jos olen tulossa kohta perille tai olen kohta kääntymässä. Ei mulla ole kiire minnekään eikä pippelini ole niin pieni, etten voisi ajaa toisen takana. Samoin jos piakkoin on tulossa ohituskaista, maltan kyllä odottaa. Autoni osaa kyllä itsekseen ajaa siinä jonossa ja stereot on hifi-luokkaa. Annan vain auton hoitaa ajohommat ja nautin musiikista, ei siinä sen kummempaa.

Jos saavutan jonon, arvioin jonon pituuden ja nopeuden suhteessa jäljellä olevaan matkaan ja arvioin onko hyötyä lähteä jonoa ohittelemaan. Jos on yli 10 auton jono ja se etenee edes kohtuullisesti, harvemmin lähden ohittelemaan. Jos ei ole varsinaisesta ruuhkasta kyse, yleensä se jono kuitenkin hissukseen purkautuu sieltä edestä ja lopulta on ohitettavana vain muutama auto. 

Ruuhkaliikenteessä ohittelemisessa ei ole yhtään mitään järkevä. Ohittelijat vain aiheuttaa haitariliikettä ja pahentaa tilannetta. Eikä ne edes

Vierailija
444/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hitaammin ajavista pitää hiiltyä? Jokaisella on oikeus ajaa hyväksi katsomaansa nopeutta, kunhan ei aja vaarallisen hiljaa ja aiheuta huomattavaa haittaa liikenteelle. Tuollainen 10-15 km/h alle rajoituksen on ihan OK.

Kun saavutan hitaammin ajavan, yleensä ohitan sopivan tilaisuuden tullen, paitsi jos olen tulossa kohta perille tai olen kohta kääntymässä. Ei mulla ole kiire minnekään eikä pippelini ole niin pieni, etten voisi ajaa toisen takana. Samoin jos piakkoin on tulossa ohituskaista, maltan kyllä odottaa. Autoni osaa kyllä itsekseen ajaa siinä jonossa ja stereot on hifi-luokkaa. Annan vain auton hoitaa ajohommat ja nautin musiikista, ei siinä sen kummempaa.

Jos saavutan jonon, arvioin jonon pituuden ja nopeuden suhteessa jäljellä olevaan matkaan ja arvioin onko hyötyä lähteä jonoa ohittelemaan. Jos on yli 10 auton jono ja se etenee edes kohtuullisesti, harvemmin lähden ohittelemaan. Jos ei ole varsinaisesta ruuhkasta kyse, yleensä se jono kuitenkin hissukseen purkautuu sieltä edestä ja lopulta on ohitettavana vain muutama auto. 

Ruuhkaliikenteessä ohittelemisessa ei ole yhtään mitään järkevä. Ohittelijat vain aiheuttaa haitariliikettä ja pahentaa tilannetta. Eikä ne edes

Hups, edellinen karkasi kalkkiviikolla. Piti lopettaa "Eikä ne edes hyödy juuri mitään".

Vierailija
445/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jonossa ajaminen on kätevää. Adaptiivinen vakkari päälle ja ei tarvitse kuin ohjata. 

Vierailija
446/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakkariin yleensä +10 km/h rajoitukseen nähden ja kaikista ohi jotka tulevat perä edellä vastaa.

Ajat kokoajan ylinopeutta, ne jotka ohitat ajavat taasen nopeusrajoitusten mukaan. 

Mitä sitten?

Et siis ymmärrä et me muut madellaan sinun takia? Jos siellä ei olisi..no et sää osanne edes lukea.

Siinähän matelette sitten, aivan sama minulle. Minä en matele, ei ole aikaa eikä mielenkiintoa nysvätä liikenteessä.

Kuten jo sanoinkin sinä et kuitenkaan ymmärrä jotenka ihan tuuurrhaaa. Pölijä mikä pölijää.

Kuten jo sanoinkin niin ei kiinnosta hevonvittuakaan sinun ymmärtämiset tai ymmärtämättä jäämiset.

Voit lisätä pitkään vikalistaasi luetun ymmärtämisen. Kyse oli sinun vajavaisesta taidosta ymmärtää asioita. 

Ei ollut. 

Vierailija
447/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tänäkään aamuna tykännyt, mutta ajettava vaan on töihin. Kehä3 ja sen sisäpuolella ei paljon ole vaihtoehtoja. 

Vierailija
448/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäähän jotkut tanssia letkajenkkaakin.

Vierailija
449/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsyyni ohitukseen motarilla on itselläni se, että pääsen pois jonosta ajamaan sellaiseen kohtaan missä voin pitää turvaväliä. Siksi joskus kiihdytän kovastikin yli nopeusrajoituksen, että pääsen kauemmas jostain joka ajaa vähän alle nopeusrajoituksen ja kerää vaarallista possujonoa taakseen. Kun olen jonon ohittanut tarpeeksi kauas huoahdan helpotuksesta ja laitan vakkarin rajoitukseen.

Tavallisella 80 rajoituksen tiellä en juuri ohittele muuta kuin traktoreita ja fillareita. Hidastan mielellään heitä varten vaikka kuuteenkymppiin, joilla on niin kiire päästä ohi, että takapuskurissa melkeen kiinni. Teen sen vaan silloin kun koen että on turvallinen ohituspaikka.

Vierailija
450/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se syy löytyy kuljettajan IT-osaston heikkoudesta. Moni ei halua jättää eteensä edes yhden auton mittaista hajurakoa, koska pelkää, että siihen tunkee joku ohittaja väliin. Ja silloinhan Minä tulisin ohitetuksi. Jos sen sijaan ajaa jonon tai edes yhden auton perässä kiinni, mahdollinen ohittaja ohittaakin samalla - tai oikeastaan ensisijaisesti - sen edellä menevän jonon tai auton, jolloin Minäni ei kolhiudu niin pahoin.

Ohittelijat taas tosiasiallisesti pakenevat muita ohittelijoita kuin aropuput - koko ajan pelko persuuksissa siitä, että takaa tuleekin joku Minua nopeampi. Sen sijaan tasaisen ennakoivasti ajavien ja riittävää turvaväliä pitävien IT-osasto on sen verran hyvässä kunnossa, ettei tarvitse säntäillä ja rimpuilla muiden ajamisen mukaan.

Vierailija
451/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä just. Mä itse ajan yleensä aina suurinta sallittua nopeutta enkä yhtään yli suurimman sallitun. Jos ajan siis 80 alueella 80 ja lähestyn edessä ajavaa autoa niin sitten hiljennän omaa vauhtiani jos se edessä ajava ajaa vähintään 70. Jos se edessä ajava auto ajaa 80 alueella vaikka 60 niin sitten menen ohi. 

Ihmettelen näitä jotka ohittelee ilman mitään syytä ja niitä jotka roikkuvat takapuskurissa kiinni. 

Vierailija
452/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsyyni ohitukseen motarilla on itselläni se, että pääsen pois jonosta ajamaan sellaiseen kohtaan missä voin pitää turvaväliä. Siksi joskus kiihdytän kovastikin yli nopeusrajoituksen, että pääsen kauemmas jostain joka ajaa vähän alle nopeusrajoituksen ja kerää vaarallista possujonoa taakseen. Kun olen jonon ohittanut tarpeeksi kauas huoahdan helpotuksesta ja laitan vakkarin rajoitukseen.

Tavallisella 80 rajoituksen tiellä en juuri ohittele muuta kuin traktoreita ja fillareita. Hidastan mielellään heitä varten vaikka kuuteenkymppiin, joilla on niin kiire päästä ohi, että takapuskurissa melkeen kiinni. Teen sen vaan silloin kun koen että on turvallinen ohituspaikka.

Ei se vähän alle suurimman sallitun ole se syyllinen possujonolle vaan se syyllinen on se joka liittyy siihen possujonoon. En ymmärrä sun logiikkaa kun syyllistät possujonosta sitä joka ajaa nopeusrajoitusten mukaan, eikö possujonoon ole syyllisiä ne jotka ajavat itse siihen possujonoon? 

Vierailija
453/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vähän alle suurimman sallitun ole se syyllinen possujonolle vaan se syyllinen on se joka liittyy siihen possujonoon. En ymmärrä sun logiikkaa kun syyllistät possujonosta sitä joka ajaa nopeusrajoitusten mukaan, eikö possujonoon ole syyllisiä ne jotka ajavat itse siihen possujonoon? 

Menee vähän asian ohi, mutta miksi olet niin viehtynyt tuosta possujono-sanasta, että toistat sitä viisi kertaa lyhyessä viestissä?

Vierailija
454/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaistoja olisi useampi ja jokainen saisi ajaa haluamaansa nopeutta, ei mitään jonoja edes syntyisi. Jonoja tulee, kun liikennettä on liikaa suhteessa tien "vetävyyteen", eli liian pienellä tiellä ajaa liian paljon autoja samaan aikaan. Siksi esim. juhannusruuhkassa välillä seistään, vaikkei olisi yhtään onnettomuutta. 

Isolla tiellä jonot syntyvät siitäkin, jos on liikaa niitä, jotka ajavat alinopeutta, eli periaatteessa ne hitaimmat (joista ei kuitenkaan pääse turvallisesti ohi) ovat syyllisiä siihen jonoutumiseen. 

Vierailija
455/504 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ihmiset enää osaa ohittaa?

Monta kertaa olen saavuttanut jonon, ajanut siitä ohi muutama auto kerrallaan ja katsonut taustapeilistä kun vasta sitten muutama muukin uskaltaa ajaa jonon vetäjästä ohi kun ensin joku näytti mallia... oikeesti nyt!

Joskus joku on valittanut kun jonon takaa tullut on vienyt hänen "ohitusvuoronsa" !!!!!!!! :D

Ajatteleeko joku oikeasti näin vai trollaako vaan?

Vierailija
456/504 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta kertaa olen saavuttanut jonon, ajanut siitä ohi muutama auto kerrallaan ja katsonut taustapeilistä kun vasta sitten muutama muukin uskaltaa ajaa jonon vetäjästä ohi kun ensin joku näytti mallia... oikeesti nyt!

Joskus joku on valittanut kun jonon takaa tullut on vienyt hänen "ohitusvuoronsa" !!!!!!!! :D

Annan kyllä jonossa edessä ajaville yhden ohitusmahdollisuuden jos näyttää, että ne sitä kärkkyvät. Mutta sitten menen minä jos ei kelpaa. Moottoripyörällä voin jättää paremmat ohituspaikat kotiloille, mopolla ehtii huonommissakin.

Vierailija
457/504 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat kovia keksimään omia sääntöjään ja loukkaantumaan siitä, että heidän DIY-sääntöjään ei noudateta. Moni myös katsoo oikeudekseen määräillä muita. Sitten vedetään herneitä nenään kun joku ei suostukaan määräiltäväksi.

Vierailija
458/504 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Nehän on juuri ne ylinopeutta ajavat jotka saavuttavat normaali nopeudella kulkevan. Eihän se jonon muodostuminen muuten ole edes mahdollista. Eivät useat autot esim lähde Tampereelta kohti Hesaa yhtäaikaa. Olettete hölömöjä! Sitten siihen ilmaantuu vielä yks ylinopeutta ajava ja haitari on valmis. Säkkijärjen polokkahan siitä tulee, 

Vierailija
459/504 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.

Eli notkut aina seuraavan ja seuraavan auton takapuskurissa, kunnes pääset ohi?

Vierailija
460/504 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.

Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100? 

Miksi ei vaan jätä reilusti väliä ja ota rennosti, kuka tämän "liikenteessä on aina kiire ja pitää aina kiilata" homman on edes keksinyt?

Ja sit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi