Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?
Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä.
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita.
Kommentit (492)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihatuotteiden kova kulutus. Eilen Prismassa kahden eläkeläispariskunnan välissä ja voi sitä punaisen lihan määrää. Jotenkin säälittää tuo ruokavalio, liekö välinpitämättömyyttä vai tietämättömyyttä.
Aikani jaksoin joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla yrittää infota vanhempia jos vaikka keventäisivät ruokavaliotaan, mutta kuuroille korville meni. Syökööt minun puolestani kermat ja voit ja täysrasvaiset maidot sekä makkarat ja lihat miten lystäävät. Ja kärsivät sitten seuraukset myös.
Anna nyt hyvä ihminen vanhempiesi syödä ravitsevaa ruokaa, pysyvät terveenä loppuun asti.
Minua ylipäätään ihmetyttää koko saunominen. On se ihan kivaa kesällä uimisen yhteydessä mutta muuten en jokaviikkoista saunomista tajua.
Z-sukupolven myötä saattaa kadota koko perinne. Näistä harva saunoo säännöllisesti.
Säästäminen. Ikää 90-V, tilillä kymmeniä tuhansia, omaisuutta satojatuhansia. Loppusuoralla jo, mutta rahaa ei kuluteta mihinkään, jolla omaa elämänlaatua saisi parannettua.
Säästäminen tarkoittaa myös valitettavasti jokaisen kaupasta ostetun muovisen salaattirasia pesemistä ja kaappiin laittamista, rikkinöisisssä vaatteissa kulkemista jne.
Vierailija kirjoitti:
Minua ylipäätään ihmetyttää koko saunominen. On se ihan kivaa kesällä uimisen yhteydessä mutta muuten en jokaviikkoista saunomista tajua.
Z-sukupolven myötä saattaa kadota koko perinne. Näistä harva saunoo säännöllisesti.
Olen eri mieltä. Paikkakuntakohtaisia eroja on suuria. Ehkä pk-seudulla nuoret ei sauno, mutta idässä joka perheellä on mökki, jossa on totuttu saunomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ylipäätään ihmetyttää koko saunominen. On se ihan kivaa kesällä uimisen yhteydessä mutta muuten en jokaviikkoista saunomista tajua.
Z-sukupolven myötä saattaa kadota koko perinne. Näistä harva saunoo säännöllisesti.
Olen eri mieltä. Paikkakuntakohtaisia eroja on suuria. Ehkä pk-seudulla nuoret ei sauno, mutta idässä joka perheellä on mökki, jossa on totuttu saunomaan.
Tarkoitinkin nimenomaan jokaviikkoista saunomista. Nyt jo monet nuoret valitsee mieluummin asunnon jossa ei ole saunaa tilaa viemässä. Mökeille varmaankin sauna hankitaan jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen. Ikää 90-V, tilillä kymmeniä tuhansia, omaisuutta satojatuhansia. Loppusuoralla jo, mutta rahaa ei kuluteta mihinkään, jolla omaa elämänlaatua saisi parannettua.
Säästäminen tarkoittaa myös valitettavasti jokaisen kaupasta ostetun muovisen salaattirasia pesemistä ja kaappiin laittamista, rikkinöisisssä vaatteissa kulkemista jne.
Tälläisiä vanhuksia tunnen itsekkin, ironista on että osa valittaa rahattomuuttaan/pienituloisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen. Ikää 90-V, tilillä kymmeniä tuhansia, omaisuutta satojatuhansia. Loppusuoralla jo, mutta rahaa ei kuluteta mihinkään, jolla omaa elämänlaatua saisi parannettua.
Säästäminen tarkoittaa myös valitettavasti jokaisen kaupasta ostetun muovisen salaattirasia pesemistä ja kaappiin laittamista, rikkinöisisssä vaatteissa kulkemista jne.Tälläisiä vanhuksia tunnen itsekkin, ironista on että osa valittaa rahattomuuttaan/pienituloisuuttaan.
Tuokin on totta vielä. Jos eläke on lähemmäs 3000e / kk käteen ja silti jatkuva valitus, miten köyhä joutuu kituuttamaan, niin onhan se erikoista. Joka kuukausi siirtyy rahaa säästötilille. Mitä varten?
Sitä ihmettelen, miksi eivät osta elämäänsä helpottavia palveluita, kun siihen olisi varaa. Odottavat, että yhteiskunta hoitaa heidät ilmaiseksi. Tai että omat lapset ja lapsen lapset on heidän palvelijoitaan joka päivä. Miksi hillota sitä rahaa ja jättää sitä muille vasta itse kuollessa?
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, miksi eivät osta elämäänsä helpottavia palveluita, kun siihen olisi varaa. Odottavat, että yhteiskunta hoitaa heidät ilmaiseksi. Tai että omat lapset ja lapsen lapset on heidän palvelijoitaan joka päivä. Miksi hillota sitä rahaa ja jättää sitä muille vasta itse kuollessa?
Erityisesti tuo että:
Omat lapset ja lapsenlapset pitäisi valjastaa ilmaiseksi käymään kaupassa ja apteekissa, siivoamaan, kokkaamaan ja ulkoiluttamaan.
Samanaikaisesti tili tursuaa rahaa ja Valtio odottaa tulevia perintöveroja koura pitkänä.
Miksi pitää joka paikassa ryysätä jonon keulille? Pelkääkö ne, että kuolema korjaa jos on jonon hännillä tai keskellä?
"Tämä! Tekee pahaa kun tiedän, että vanhemmilla on nelinumeroisia summia tavallisella tilillä. Kuulemma pahimmillaan tilillä makuutetaan jopa kuusinumeroisia summia. Miksi ihmeessä pankit edes antavat makuuttaa näitä rahoja? "
Eipä se raha tilillä makaa - vain aku ankassa setelit ja kolikot makaavat säiliössä. Oikeassa elämässä ne jonkun toisen rahat siirtyvät asuntolainaasi tai autolainaasi.
Vierailija kirjoitti:
Lähtevät tuulipuvut kahisten joka aamu kiireisinä ruokakauppaan. Sitten kiireellä kotiin. Loppupäivä ja ilta tvtä katsoen.
TUULIPUVUT KAHISTEN.....?!!!!
Milloin sinä olet viimeksi nähnyt tuulipukuja kenenkään päällä?
Sulle on itsellesi jäänyt päälle tämä 90-luvun jatkuva ilkkuminen ihmisten tuulipuvuista.
Niitä ei ole enää edes kaupoissa myynnissä ja ne ikäihmiset, jotka niitä silloin joskus käytti, on jo haudassa.
Avaapa silmäsi ja katso, mitä nykyeläkeläisten yllä on tänä päivänä?
Hirvee kiire kaupassa ja takana tönivät. Mihin on eläkeläispariskunnalla aina kiire. Ei mummot töni kun ne on yksin mutta nää pariskunnat.
Sitä " nuorison" logiikkaa. Vanhukset on kaupassa aamulla ja ruuhka -aikaan haitaksi. Sitten ne taas ei menekään kauppaan vaan pakottavat lapset ja lapsenlapset käymään puolestaan.
Vanhukset eivät käytä rahaa - ostavat kallista tuoretta marjaa eivätkä halpaa xtran pakastemarjaa.
Vanhukset tunkeilee jonossa vaikka eivät itse hoida asioitaan. Onhan se kyllä kamalaa jos vanhuksen vuoronumero vaikka lihatiskille on ennen "tärkeän rouvan" numeroa.
Taas aamun kommentit vahvistaa sen että vauvapalstalla eniten kirjoittaa huippuvarakkaitten sukujen epäonnistuneet joutilaat tai koroillaelävät joutilaat jälkeläiset. Kukaan ei ole kuullut pienituloisista eläkeläisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän rytmittäminen uutisten mukaan. Muuten vain ollaan ja möllötetään, mutta kaikki uutislähetykset täytyy katsoa.
Nuorilla : PAKKO RIIPPUVUUS KÄNNYKÄSTÄ, SOMESTA
Ehkä suihkussa ja saunassa käyminen kohta j ä ä heiltä kokonaan pois 🤣
Kun vielä ei oo sellaist veden kestävää kännykkää kehitelty.
Yhdyssanat
Aina yhtä naurettavaa kun joku kielitieteilijä tunkee keskusteluun esittämään omaa erinomaisuuttaan.Tai sitten ei ymmärrä lukemaansa kun teksti ei olekaan täydellisesti kirjoitettu.
Olen itse tällainen nipottaja - myönnän - koska olen ollut sellaisessa opissa ettei uskoisikaan nykyoppilaat, mutta on myös pakko myöntää, että nämä kännykät pätkii yhdyssanoja ihan itsekseen. Aina ei huomaa korjata
Ärsyttää, kun kirjoittaa ihan virheettömästi vaikka "koirankoppi," ja pistää viestin menemään, niin eikös siinä sitten kumminkin lue "koiran koppi."
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää joka paikassa ryysätä jonon keulille? Pelkääkö ne, että kuolema korjaa jos on jonon hännillä tai keskellä?
Täällä maalikylissä on vuoronumerot. Liki joka paikkaan. Useammin juoksee kassajonoon ohitseni nuorempi ihminen jotta ehtii siihen ennen minua vanhusta. Mikäpä kiire minulla, ei ole niin janokaan.
Vanhus ei saa itse käydä muiden haittana kaupassa, apteekissa, julkisessa liikenteessä, missään.
Sitten hän on vielä suurempi haitta jos häntä pitää ko asioissa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän rytmittäminen uutisten mukaan. Muuten vain ollaan ja möllötetään, mutta kaikki uutislähetykset täytyy katsoa.
Nuorilla : PAKKO RIIPPUVUUS KÄNNYKÄSTÄ, SOMESTA
Ehkä suihkussa ja saunassa käyminen kohta j ä ä heiltä kokonaan pois 🤣
Kun vielä ei oo sellaist veden kestävää kännykkää kehitelty.
Yhdyssanat
Aina yhtä naurettavaa kun joku kielitieteilijä tunkee keskusteluun esittämään omaa erinomaisuuttaan.Tai sitten ei ymmärrä lukemaansa kun teksti ei olekaan täydellisesti kirjoitettu.
Olen itse tällainen nipottaja - myönnän - koska olen ollut sellaisessa opissa ettei uskoisikaan nykyoppilaat, mutta on myös pakko myöntää, että nämä kännykät pätkii yhdyssanoja ihan itsekseen. Aina ei huomaa korjata
Ärsyttää, kun kirjoittaa ihan virheettömästi vaikka "koirankoppi," ja pistää viestin menemään, niin eikös siinä sitten kumminkin lue "koiran koppi."
Minäkin nipotan kieliasioista, ja lapseni ovat perineet minulta kiinnostuksen kieleen, joten kielenhuolto ei onneksi olekaan katoavaa kansanperinnettä.
Löytyy mahdollisesti juuri sen takia, koska monet eläkeläiset poimivat marjansa itse. Muista, että eläkeläisiä on 1,4 miljoonaa.