Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?

Vierailija
08.05.2026 |

Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä. 
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita. 

Kommentit (453)

Vierailija
441/453 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kai fiksumpaa ostaa appelsiini kaupasta kuin syödä kotimaista marjaa?

Tää voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kaupasta löytyy kotimaista marjaa vuoden ympäri kohtuullisella hinnalla. Sitä ei tarvitse hamstrata arkkupakastimeen.

Löytyy mahdollisesti juuri sen takia, koska monet eläkeläiset poimivat marjansa itse. Muista, että eläkeläisiä on 1,4 miljoonaa.

Vierailija
442/453 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demareiden äänestäminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihatuotteiden kova kulutus. Eilen Prismassa kahden eläkeläispariskunnan välissä ja voi sitä punaisen lihan määrää. Jotenkin säälittää tuo ruokavalio, liekö välinpitämättömyyttä vai tietämättömyyttä. 

Aikani jaksoin joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla yrittää infota vanhempia jos vaikka keventäisivät ruokavaliotaan, mutta kuuroille korville meni. Syökööt minun puolestani kermat ja voit ja täysrasvaiset maidot sekä makkarat ja lihat miten lystäävät. Ja kärsivät sitten seuraukset myös. 

Anna nyt hyvä ihminen vanhempiesi syödä ravitsevaa ruokaa, pysyvät terveenä loppuun asti.

Vierailija
444/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ylipäätään ihmetyttää koko saunominen. On se ihan kivaa kesällä uimisen yhteydessä mutta muuten en jokaviikkoista saunomista tajua. 

Z-sukupolven myötä saattaa kadota koko perinne. Näistä harva saunoo säännöllisesti. 

Vierailija
445/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen. Ikää 90-V, tilillä kymmeniä tuhansia, omaisuutta satojatuhansia. Loppusuoralla jo, mutta rahaa ei kuluteta mihinkään, jolla omaa elämänlaatua saisi parannettua. 

Säästäminen tarkoittaa myös valitettavasti jokaisen kaupasta ostetun muovisen salaattirasia pesemistä ja kaappiin laittamista, rikkinöisisssä vaatteissa kulkemista jne.

Vierailija
446/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ylipäätään ihmetyttää koko saunominen. On se ihan kivaa kesällä uimisen yhteydessä mutta muuten en jokaviikkoista saunomista tajua. 

Z-sukupolven myötä saattaa kadota koko perinne. Näistä harva saunoo säännöllisesti. 

Olen eri mieltä. Paikkakuntakohtaisia eroja on suuria. Ehkä pk-seudulla nuoret ei sauno, mutta idässä joka perheellä on mökki, jossa on totuttu saunomaan.

Vierailija
447/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Paikkakuntakohtaisia eroja on suuria. Ehkä pk-seudulla nuoret ei sauno, mutta idässä joka perheellä on mökki, jossa on totuttu saunomaan.

Tarkoitinkin nimenomaan jokaviikkoista saunomista. Nyt jo monet nuoret valitsee mieluummin asunnon jossa ei ole saunaa tilaa viemässä. Mökeille varmaankin sauna hankitaan jatkossakin. 

Vierailija
448/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen. Ikää 90-V, tilillä kymmeniä tuhansia, omaisuutta satojatuhansia. Loppusuoralla jo, mutta rahaa ei kuluteta mihinkään, jolla omaa elämänlaatua saisi parannettua. 

Säästäminen tarkoittaa myös valitettavasti jokaisen kaupasta ostetun muovisen salaattirasia pesemistä ja kaappiin laittamista, rikkinöisisssä vaatteissa kulkemista jne.

Tälläisiä vanhuksia tunnen itsekkin, ironista on että osa valittaa rahattomuuttaan/pienituloisuuttaan. 

Vierailija
449/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläisiä vanhuksia tunnen itsekkin, ironista on että osa valittaa rahattomuuttaan/pienituloisuuttaan. 

Tuokin on totta vielä. Jos eläke on lähemmäs 3000e / kk käteen ja silti jatkuva valitus, miten köyhä joutuu kituuttamaan, niin onhan se erikoista. Joka kuukausi siirtyy rahaa säästötilille. Mitä varten?

Vierailija
450/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, miksi eivät osta elämäänsä helpottavia palveluita, kun siihen olisi varaa. Odottavat, että yhteiskunta hoitaa heidät ilmaiseksi. Tai että omat lapset ja lapsen lapset on heidän palvelijoitaan joka päivä. Miksi hillota sitä rahaa ja jättää sitä muille vasta itse kuollessa? 

Vierailija
451/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, miksi eivät osta elämäänsä helpottavia palveluita, kun siihen olisi varaa. Odottavat, että yhteiskunta hoitaa heidät ilmaiseksi. Tai että omat lapset ja lapsen lapset on heidän palvelijoitaan joka päivä. Miksi hillota sitä rahaa ja jättää sitä muille vasta itse kuollessa? 

Erityisesti tuo että: 

Omat lapset ja lapsenlapset pitäisi valjastaa ilmaiseksi käymään kaupassa ja apteekissa, siivoamaan, kokkaamaan ja ulkoiluttamaan. 
Samanaikaisesti tili tursuaa rahaa ja Valtio odottaa tulevia perintöveroja koura pitkänä.

Vierailija
452/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää joka paikassa ryysätä jonon keulille? Pelkääkö ne, että kuolema korjaa jos on jonon hännillä tai keskellä?

Vierailija
453/453 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä! Tekee pahaa kun tiedän, että vanhemmilla on nelinumeroisia summia tavallisella tilillä. Kuulemma pahimmillaan tilillä makuutetaan jopa kuusinumeroisia summia. Miksi ihmeessä pankit edes antavat makuuttaa näitä rahoja? "

Eipä se raha tilillä makaa - vain aku ankassa setelit ja kolikot makaavat säiliössä. Oikeassa elämässä ne jonkun toisen rahat siirtyvät asuntolainaasi tai autolainaasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi