Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?

Vierailija
08.05.2026 |

Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä. 
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita. 

Kommentit (469)

Vierailija
461/469 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai saakeli tämä mansikkashow on niin tuttua. Mansikoiden kypsymistä kohkataan, sopivaa ostopäivää vaanitaan viikkotolkulla, sitten päiväkausia hierotaan paikallisen luomumansikkatarhan kanssa sopivaa toimitushetkeä ja sit ne toisen munuaisen hinnan maksavat marjat pitää hakea jostain salaisesta kohtaamispaikasta. Sitten viipaloidaan tarkan rutiinin mukaisesti ja hölvätään vähintään desi sokeria per pieni pakasterasia. Pakastamisen jälkeen alkaa uusi kohkaaminen, että kuka kuljettaa marjoja mihinkin, kun niitähän on siis puolelle suvulle ostettu ja pakastettu.

En enää osallistu tähän ralliin. Tykkään kyllä ostaa mansikoita laatikoittain, mutta suoraan syötäväksi ja kesäleivonnaisiin laitettaviksi.

Vierailija
462/469 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen. Ikää 90-V, tilillä kymmeniä tuhansia, omaisuutta satojatuhansia. Loppusuoralla jo, mutta rahaa ei kuluteta mihinkään, jolla omaa elämänlaatua saisi parannettua. 

Säästäminen tarkoittaa myös valitettavasti jokaisen kaupasta ostetun muovisen salaattirasia pesemistä ja kaappiin laittamista, rikkinöisisssä vaatteissa kulkemista jne.

Tälläisiä vanhuksia tunnen itsekkin, ironista on että osa valittaa rahattomuuttaan/pienituloisuuttaan. 

Tuokin on totta vielä. Jos eläke on lähemmäs 3000e / kk käteen ja silti jatkuva valitus, miten köyhä joutuu kituuttamaan, niin onhan se erikoista. Joka kuukausi siirtyy rahaa säästötilille. Mitä varten?

että on sitten kun oikeasti tarvii

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/469 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastetut mansikat on sitäpaitsi ihan pahoja.  Varsinkin jos niihin ei laiteta sitä sokeria, minkä ne kumminkin vaatii, että pysyvät edes jotenkin hyvinä.  Sitten kun se mansikka sulaa, se on märkä löntti.

Minä ostan mansikoita ja teen niistä hilloa.  Tai sitten pakastan soseena.  Hillot menee sitten vuoden aikana lettujen kanssa ja kääretorttuihin yms.  Mansikkasose on hyvää jäätelön kanssa tai puuron höysteenä.

Liikaa en laita.  Se on turhaa.  Ja olen vähän alkanut miettiä tuota hilloamistakin.  Dronningholmit hillot on järkyn hyviä ja ne ei todellakaan maksa liikaa.  Pieni tölkki alle kolme euroa ja siitä menee kahteen kääretorttuun.  Eli kannattaako itse hillota, sitä tässä mietin.

Ja kun ei kuitenkaan jatkuvasti tee niitä torttujakaan, niin ei ne mahdolliset lisäaineetkaan niin vaarallisia ole.  Jos niitä kovasti siinä edes on.

Vierailija
464/469 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on röyhkeät vanhukset. Naiset sekä miehet. Yleisissä saunoissa on hävytöntä viskata kauhatolkulla vettä ja koko ämpäri melkein tyhjäksi ja sitten, kun se tyhjentyy, seuraava otetaan esiin ja jatketaan kysymättä lainkaan muiden siellä oli joiden mielipidettä asiasta. Saunat eivät saa olla tuhottoman kuumia !!!! Kaikkien iho ei sitä kestä . Luulisi vanhusten iho nyt olevan herkkä ! Toista se oli vanhassa Oulun edenissä Nallikarissa. Siellä oli mukava sauna ! Paras. Siellä tuli löylyä tasaisin väliajoin jostakin, eikä kukaan heittänyt löylyä ikinä. Ne Sangot vievät kauheasti tilaa saunasta, kun niitä on 2 tai enemmän. Sitä löylyä EI SAA heittää kun Max 1-2 kauhallista kerralla, odotus ainakin 4-5 minsaa, sitten vasta sama jne. Ja aina kysytään se LUPA !!!!!!! Joka ikinen kerta ! 

Vierailija
465/469 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökille mennään perjantaina ja tullaan pois sunnuntaina. Ei voi ymmärtää.

Mökiltä ajallaan pois sunnuntaina, vaikka maanantaina tai tiistaina vois olla vähemmän muuta liikennettä. Jos ulkomaille lähdetään ihan reittilennolla, niin se on aina tasan viikko tai kaksi, ei koskaan mitään epämääräistä kahdeksaa päivää tai 15 päivää. 

Vierailija
466/469 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää joka paikassa ryysätä jonon keulille? Pelkääkö ne, että kuolema korjaa jos on jonon hännillä tai keskellä?

Minkä ihmeen jonon keulille?

Minä en jonota missään muualla kuin kauppojen kassoilla, ja siellä ei kyllä pysty edellä olevia pois tuuppimaan ja "keulimaan."

Kahviloissa on sama juttu, ei siinä tiskin jonossa voi muita syrjään työntää.  Kaikki ottaa tarjottimensa ja tuotteensa ihan järjestyksessä.

Apteekeissa on vuoronumerot, lääkärin vastaanotolle kutsuu lääkäri itse.  En nyt keksi mitään jonoa, missä voisi etuilla.

Vierailija
467/469 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää joka paikassa ryysätä jonon keulille? Pelkääkö ne, että kuolema korjaa jos on jonon hännillä tai keskellä?

Minkä ihmeen jonon keulille?

Minä en jonota missään muualla kuin kauppojen kassoilla, ja siellä ei kyllä pysty edellä olevia pois tuuppimaan ja "keulimaan."

Kahviloissa on sama juttu, ei siinä tiskin jonossa voi muita syrjään työntää.  Kaikki ottaa tarjottimensa ja tuotteensa ihan järjestyksessä.

Apteekeissa on vuoronumerot, lääkärin vastaanotolle kutsuu lääkäri itse.  En nyt keksi mitään jonoa, missä voisi etuilla.

Lihatiskeille on vuoronumerot, operaattoreiden myymälöissä vuoronumerot, kauppojen infoissa  ( veikkaus , valitukset, ym) vuoronumerot, postipalveluissa vuoronumerot. Paha oikeen rynniä missään 

Vierailija
468/469 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastetut mansikat on sitäpaitsi ihan pahoja.  Varsinkin jos niihin ei laiteta sitä sokeria, minkä ne kumminkin vaatii, että pysyvät edes jotenkin hyvinä.  Sitten kun se mansikka sulaa, se on märkä löntti.

Minä ostan mansikoita ja teen niistä hilloa.  Tai sitten pakastan soseena.  Hillot menee sitten vuoden aikana lettujen kanssa ja kääretorttuihin yms.  Mansikkasose on hyvää jäätelön kanssa tai puuron höysteenä.

Liikaa en laita.  Se on turhaa.  Ja olen vähän alkanut miettiä tuota hilloamistakin.  Dronningholmit hillot on järkyn hyviä ja ne ei todellakaan maksa liikaa.  Pieni tölkki alle kolme euroa ja siitä menee kahteen kääretorttuun.  Eli kannattaako itse hillota, sitä tässä mietin.

Ja kun ei kuitenkaan jatkuvasti tee niitä torttujakaan, niin ei ne mahdolliset lisäaineetkaan niin vaarallisia ole.  Jos niitä kovasti siinä edes on.

Puolet sisällöstä sokeria ja kolmannes mansikkaa :)

Eikä se "vähemmän sokeria" ole sen kummoisempi.

Mutta onhan sokeri hyvää, ei siihen enää mansikkaa tarvitse.

Vierailija
469/469 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAssu tapa on se että kaikkialla ollaan puoli tuntia etuajassa. Jos markkinat alkaa kl.10 niin siellä ollaan 9.30 ostoksilla.

Juu ja kauppojen ovien takana hakkaamassa aina ennen avautumisaikaa. Vaikka kaupat avaisivat ovensa jo 06:00, sittenkin siellä olisi eläkeläiset jonossa tenat märkinä ja naamat lasiin lintattuina odottamassa.

Juurihan täällä aiemmin väitettiin, että he ovat kaupassa iltapäivällä. 

Eläkeläiset eivät nuorempien mielestä saisi olla siellä kaupassa mihinkään aikaan.  Heitä ei saisi näkyä missään, ettei nuoremmat kauhistuisi, kun näkisivät heissä oman kohtalonsa.  He kun haluavat elää ikuisesti ja nuorina.

Mutta niihin tapoihin mennäkseni:  eikös kaikki ihmiset elä joittenkin tapojen mukaan?  Nuoret varsinkaan ei uskalla elää muitten nuorten tavoista poiketen, ja tuskin haluaisivatkaan.  On tärkeätä olla samanlainen kuin muut.

Omat tapansa ja tekemisensä on kaikilla ikäluokilla.  

Monilla vanhoilla ihmisillä on sisäänrakennettuna tietynlainen säästäväisyys.  Kun jotain saa halvalla tai ilmaiseksi, sitä on otettava, vaikka sille ei olisi käyttöäkään.

Vanha tätini osti yhden leipomon lopettajaismyyjäisistä monta sangollista jotain teollista sekamarjasosemössöä, jota leipomossa oli laitettu viinerien ja muiden pullatuotteitten täytteeksi.  Kun hän sitten kuoli ja taloa tyhjennettiin, ne sosesangot oli ulkovaraston nurkassa avaamattomina, olleet siellä ainakin kymmenen vuotta.  

Mutta kun halvalla sai.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä