Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?

Vierailija
08.05.2026 |

Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä. 
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita. 

Kommentit (466)

Vierailija
221/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihatuotteiden kova kulutus. Eilen Prismassa kahden eläkeläispariskunnan välissä ja voi sitä punaisen lihan määrää. Jotenkin säälittää tuo ruokavalio, liekö välinpitämättömyyttä vai tietämättömyyttä. 

Ei, vaan ymmärrystä hyvästä ravinnosta.

Vierailija
222/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen taiteilijaeläkkeellä enkä tunnista itseäni mistään noista mainitsemistanne tavoista. En marjasta enkä säilö, en kerää jogurttipurkkeja enkä huudata uutisia. Minulla ei ole televisiota eikä radiota. En myöskään laita ruokaa enkä leivo. Mitä sitten teen päivät pitkät? Teen kirjallisia hommia: suomennan, luen ja kirjoitan. Ajattelen.

Olet mitä ilmeisimmin aika kapeakatseinen ja rajoittunut henkilö. Et tee mitään tavallisia arkisia asioita mitä ihmiset normaalisti tekevät tai joutuvat tekemään. Tällaista henkilöä voi kutsua vaikka fakki-idiootiksi. Joku tekee puolestasi nämä muut asiat ja sinä keskityt vain siihen yhteen asiaan minkä osaat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat miehet, jotka kokoontuu istumaan jonnekkin ostoskeskuksen penkeille :D

Missä päin Suomea?

Ne voi olla ystäviä vuosikymmenien takaa. Mikä tossa nyt on niin ihmeellistä? Sitäpaitsi siellähän ne nuoretkin istuu, ehkä 60 vuodenkin päästä.

Vierailija
224/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän rytmittäminen uutisten mukaan. Muuten vain ollaan ja möllötetään, mutta kaikki uutislähetykset täytyy katsoa.

Tää kommentti oli siinä toisessakin vanhusten haukkumisketjussa. Sillä sitähän tämäkin on ja varmaan saman "kirjailijan" aloittama, kuin sekin ketju , eli en kestä vanhempiani tai jotain sinne päin. 

Nyt on vaan otettu eri näkökulma, jolla päästään haukkumaan omat vanhemmat :DDDD

Kyllä on ihmisillä köyhä elämä, ainoa ilo haukkua vanhuksia vauvalla. 

Voi teitä onnettomia. Paskat vanhemmat ja paska elämä :D

Vierailija
225/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä vuosisadalla nämä kommentoijat elää tai paremminkin heidän vanhempansa?  Kerätään jugurttipurkkeja?

Muutenkin ihan  hulluja vanhempia ja luultavasti jälkikasvu samaa sarjaa. Yhtä hulluja äidit ja tyttäret tässä ketjussa.  

Luultavasti näiden täällä kirjoittavien ihmisen vanhempien ÄO on noin 20 pistettä ja parhaimmillaan 30 pistettä. Ja ei varmaan jälkikasvukaan paljoa vanhemmistaan poikkea ja miten voisikaan.

Osan osaa. 

Vierailija
226/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viidennen lettupannun tms. ostaminen kaupasta. KAIKEN pyörittely ja tarkastelu kaupassa. Turhat ostokset joka viikko.

Kuulostaapa hyvin päinvastaiselta siihen, mihin itse olen eläkeläisissä tottunut. Yleensä on joku anopin isomummon lettupannu, josta ei ole jäljellä juuri muuta kuin kahva, ja uutta ei voi hankkia niin millään. 

Vierailija
227/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämmästyttää taloyhtiön joidenkin eläkeläisten tapa olla tyytymätön tasaisesti koko ajan kaikkeen, mitä talossa tapahtuu. Valitetaan ja vänistään, mutta sitten jos kysytään esimerkiksi taloyhtiön hallituksen jäseniksi päättämään asioista tai vaikka vain neuvotaan, että siitä vuotavasta hanasta voisi ilmoittaa huoltoon, niin ei, ei onnistu, joku muu saa hoitaa.

Vierailija
228/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei ole rahaa lääkkeisiin, mutta omaisuutta olisi realisoitavaksi vaikka kuinka paljon.

Niin siellä köyhälistössä ja slummissa missä sinäkin asut. Näin tavallisten ihmisten keskuudessa rahan riittäminen ei ole ongelma.  Rahaa on matkustella, ostaa lääkkeet jos niitä edes on, kun tervehän ei lääkkeitä tarvitse. On varaa käydä ulkona syömässä, harrastamassa kulttuuria jne. 

Eipä ole huolen häivää. 

Elämä on ihanaa, kun se oikein oivaltaan, mutta tässä ketjussa olevat eivät selvästikään ole sitä  oivaltaneet.

Elämä näyttä heillä olevan todella kurjaa ja onhan se, kun  70-80v vanhemmat poimii mansikoita ja leipovat omenapiirakkaa. Ymmärtäähän se, että siitä menee 50-60 vuotiaan lapsen elämä ihan pilalle :D 

Ei saatana :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
229/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea?

Kiinnostaa myös puhuvatko suomea? Täällä pk-seudulla harvemmin tänä päivänä kuulee joutilaiden äijäporukoiden keskustelevan kotimaisella.

Ainakin Munkkiniemessä Maxissa kokoontuu äijäporukka, samoin Tapiolassa Kaisassa ja Matinkylässä Isossa Omenassa ja Hakaniemen telttakahvilassa ja myös Nilsiässä ärrällä. Kaikki ihan suomalaisia, suurin osa eläkeläisiä. 

Meillä päin joukko vanhoja miehiä istuu joka aamu kirjastossa juttelemassa. Ei tarvitse tilata kahvia tai mitään muutakaan.

Kun minä olin nuorempi, kirjastossa ei saanut jutella. Heti tuli kirjastontäti hyssyttelemään. Niin ne ajat muuttuu. Nykyään oma lähikirjasto on joku leon leikkimaa. Hirveä kiljunta ja melske. Ei siellä pysty olemaan.

Meillä päin asuu vain fiksuja ihmisiä. Ei istu vanhat ukot kirjastossa juttelemassa, eikä kilju lapset .

Kirjastossa on ihanan rauhallista kuten kuuluukin. Vanhat(kin) ukot käy kyllä lukusalissa lukemassa lehtiä, mutta ei ne siellä puhu.

Meillä päin vanhat miehet istuu kahvilassa juttelemassa ja sillähän se on sallittua. Lapsetkin leikkii liekkipuistossa eikä kirjastossa. 

Mutta joo, täällä asuukin täysipäisiä ihmisiä, eikä sellaisia mt-ongelmaisia ja vähälahjaisia kuten tässä ketjussa asuvien vanhemmat on. 

Vierailija
230/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko. Mun äiti on jo 70v, mutta painaa edelleen töitä joka päivä vähintään 6 tuntia, siis myös viikonloppuisin. Kuulemma kuolema saa laiskan ihmisen kiinni.

Aivan ihana toteamus. Itse 74 v. ja joka päivä pitää saada jotain aikaiseksi. Mahdotonta  viettää äläteemitään-päivää

paitsi jos sairaus ottaa yliotteen.

Vierailija
231/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla on yhtä hauskoja tapoja.  Vielä hauskempia kun niitä  seuraava polvi  naureskelee. 

Vierailija
232/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että jatkavat työelämässä.

Meidänkin työpaikassa 68- vuotias kitkuttelee.

Jäin eläkkeelle 68-vuotiaana. Eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana. Korotin eläkettäni, olin ollut hoitovapaalla 80-luvulla ja työttömänä 90-luvulla. Suosittelen jos terveys kestää.

Vierailija
233/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea?

Ihanaa, että ikäihmiset kokoontuvat eli ei sinänsä mitään outoa. Hauska oli tämä, kun 2 herrasmiestä tekevät matkan kauppakeskukseen päältä ajettavilta mopoilla, siinä sitten pysähdyttiin, turinoitiin ja matka jatku:)

Vierailija
234/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidennen lettupannun tms. ostaminen kaupasta. KAIKEN pyörittely ja tarkastelu kaupassa. Turhat ostokset joka viikko.

Kuulostaapa hyvin päinvastaiselta siihen, mihin itse olen eläkeläisissä tottunut. Yleensä on joku anopin isomummon lettupannu, josta ei ole jäljellä juuri muuta kuin kahva, ja uutta ei voi hankkia niin millään. 

Minulla on neljä erilaista hyväkuntoista lettupannua. 

Vierailija
235/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien pitäisi olla ja elää niin kuin Sinä, ap?

Vierailija
236/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että jatkavat työelämässä.

Meidänkin työpaikassa 68- vuotias kitkuttelee.

Jäin eläkkeelle 68-vuotiaana. Eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana. Korotin eläkettäni, olin ollut hoitovapaalla 80-luvulla ja työttömänä 90-luvulla. Suosittelen jos terveys kestää.

Jos jatkaa töissä alimman eläkeiän yli, siitä karttuu niin hyvin eläkettä, että se todella kannattaa.

Vierailija
237/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko. Mun äiti on jo 70v, mutta painaa edelleen töitä joka päivä vähintään 6 tuntia, siis myös viikonloppuisin. Kuulemma kuolema saa laiskan ihmisen kiinni.

Aivan ihana toteamus. Itse 74 v. ja joka päivä pitää saada jotain aikaiseksi. Mahdotonta  viettää äläteemitään-päivää

paitsi jos sairaus ottaa yliotteen.

Minä koen samoin, vaikka minulla on normaalia elämää vaikeuttava sairaus. Tykkään tehdä pieniä askareita pitkin päivää. Illalla avaan television klo. 19, ja katson uutisia, jotakin hyvää sarjaa tai elokuvia. Kymmenen jälkeen menen sänkyyn iltapesun jälkeen ja luen tunnista kahteen. 

Vierailija
238/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien pitäisi olla ja elää niin kuin sinä, ap?

Vierailija
239/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitteita huudatetaan, koska kuulo on huonontunut. Eletään uutisten mukaan, koska halutaan pysyä maailman menossa mukana eikä ole nettiä käytössä. Teksti-tv oli tosin käytössä äidillänikin vielä 97-vuotiaana.

Vierailija
240/466 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellot asunnossa…on seinäkelloa, kaappikelloa, vuosikelloa, herätyskelloa, pöytäkelloa, rannekelloa 🙂

Ja puhuva kello😁

...ja KUPUKELLO

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän