Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vl:t kertokaa

11.05.2007 |

kerron lyhyesti, koska en jaksa kirjoittaa tarina on niin pitkä kokonaisuudessaan. olemme vl-perhe varustettuna viidellä lapsella. raskausajat ovet perheellemme erittäin vaikeaa aikaa. kärsin harvinaisesta pahoinvoinnista ja siitä ajasta kärsii koko perhe. mieheni kanssa olememme aina lopen uupuneita pahoinvoinnista jatkuvan ajan.raskausaikana olen niin huonossa että luulen kuolevani.pelkään omaa mielenterveyden menettämistä. tällä hetkellä molempia ajatus uudesta raskaudesta pelottaa. tuntuu ettemme jaksa enää yhtään raskautta. ongelma onkin nyt siinä miten tässä tilanteessa tulisi toimia jotta se olisi oikein?olemme umpikujassa ja usko meinaa välillä loppua vaikeuksien takia..

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla oli hyviä ajatuksia. Minulle on ollut yhtä " helppo" tämä lapsiasia, lapset on otettu vastaan Taivaan Isän lahjoina, ja jokaisen kohdalla on saatu ihmetellä miten suuren lahjan olemme saaneet..

Olen kuullut samantyylisen alustuksen ja keskustelun, mistä kirjoitit, niitä on pidety useilla paikkakunnalla ja alustajiakin on ollut monia. Jossakin srk:n kirjassakin tietääkseni kirjoitetaan tuosta yhteisestä sopimuksesta, mistä kirjoitit.

Sitä olen kuitenkin joskus miettinyt, että mitä jos äidille määrätään esim sellainen lääkitys, vaikkapa syövän takia, jonka aikana raskaaksi ei saa tulla, ja tämän lääkityksen kesto vaikkapa 5vuotta. Se on kohtuuttoman pitkä aika olla erossa yhteisestä sopimuksesta. Silloin voisin nähdä, että lääkärin määräämä ehkäisy on sairauden hoitoa.. en tiedä, onko tuo ollenkaan oikea ajatus..

Minäkin rukoilen voimia kaikille, joilla tämä lapsiasia tuntuu hankalalta.

Vierailija
22/41 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en ole puuttunut näihin jonkin uskon sisäisiin keskusteluihin, mutta nyt tuntuu siltä:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikämami:

Jumala ei toimi tässä maailmassa useinkaan siten, että asiat järjestyisivät suurien ihmeiden ja yliluonnollisuuksien kautta. Hän toimii - jostakin syystä - välikäsien, kuten ihmisten tai tässä tapauksessa lääketieteen, kautta.

Siis tätä minäkin olen ihmetellyt vl:ien yhteydessä. Ehkäisy on jumalan suunnitelmien estämistä ja vastustamista, lapsia annetaan niille, joille hän tahtoo. Lisääntykää ja täyttäkää maa. Näin kai se perustelu menee? Samalla logiikalla pitäisi antaa jumalan päättää kuolemastakin, ei pitäisi hoitaa sairauksia, sehän on hänen aloittamansa prosessin estämistä? Ja monessa muussa asiassa voi soveltaa samaa logiikkaa.

Miksi ehkäisystä on tullut niin suuri asia? Onko se vain kehittynyt piirteeksi, joka erottaa lahkon valtavirrasta (käytännössä tietysti näin on, sehän vl:stä taviksille tulee ensimmäisenä mieleen). Mutta ilmeisesti myös liikkeen sisällä näin on tapahtunut. Ainakin täällä tuntuu suurimmalla osalla olevan aika tiukka näkemys siitä, milloin ehkäisy on sallittua.

Vierailija
24/41 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa tiivistelmät Päivämiehessä julkaistuista kannanotoista:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9961764&p=&mpage=5&tmode=…

Yhteenvetona oli se, että kanta ehkäisyyn on seilannut edestakaisin aikojen saatossa. Jostain syystä 1970-luvulla tuli ehdottoman kielteinen kanta, mutta myöhemmin vl-puhujat ja muut päätöksentekijät ovat myöntäneet, että tuolloin oli vaara ajautua fundamentalismin puolelle. Tiukka sääntely ja lakihenkisyys kun eivät kuitenkaan ole elävän uskon hedelmiä, vaan rakkaus, ilo, rauha ja ne muut.

Voimia teille kaikille uupuneille. Rukoilkaa nöyränä vastauksia kysymyksiin ja toimikaa omantuntonne mukaan. Jos usko on vaarassa hiipua jonkin asian takia, on varmaan paras toimia niin, että jaksaa säilyä uskomassa.

Vierailija
25/41 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ajatellut sitä, ja jotenkin ajattelen niin, että kun Jumala on antanut lääkäreille viisauden hoitaa vaikeitakin sairauksia, niin eikö siinä tilanteessa ole parempi kuunnella lääkäriä? En tiedä, se on varmaan vaikeimpia asioita, mitä voi joutua miettimään. Ja nykyään syöpää on niin paljon, varmaan se joskus tulee omallekkin kohdalle. Vaikka toisaalata alustaja luki raamatusta kohdan, jossa" Jumala kiroaa siemenet,jotka on hukkaan heitetty" En muista sanatarkasti, mutta jotenkin niin, että joku oli yhdynnässä " siementänyt" maahan ja Jumala oli vihainen.Eli raamatun mukaan ehkäisyä on jo se, että ei anna siementen mennä kohtuun asti...En tiedä...

Mutta tuo ehkäisy on nykyään jotenkin vaarallisesti levittäytynyt uskovaistenkin keskuuteen. Ja toinen on abortti, välillä siitäkin on ollut puhetta, ja jotkut on suoraan sitä mieltä, että jos vauva on sairas, niin tekis abortin.Kamala, sehän on jo suoranainen murha.Siinähän tapetaan alku, ja eikös Jumala oo se, joka sen alun on antanut...

Huh,onneksi ei tarvi ite sellaisia miettiä.Vähän hirvittää tämä maailman meno ja kaikki saastat, jotka uskovaisiinkin on tarttumassa.Jospa tämä kaikki joskus loppuu.Voiko näin vielä kauan jatkua?

Vierailija
26/41 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne joilla ei tarpeeksi suuria vaikeuksia tai ongelmia ollut jaksaa aina puhua ehkäsemättömyyden puolesta. tai että ehkäisy sallittu esim jos äidin henki vaarassa. Mutta, eikö psyykkinen terveys ole sama asia? jos psyyke ei kestä uutta raskautta aivan heti niin eikö olisi parempi ehkäistä ennen kuin tilanne menee siihen pisteeseen, että uupunut äiti joutuu sairaalaan? Nämä eivät ole leikin asioita. Itse olen väsymyksen ja pahoinvointien ym. raskaiden asioiden takia ollut välillä niin pohjalla, että olen tullut siihen tulokseen, että sellaisessa tilanteessa väliaikainen ehkäisy ei voi olla väärin! Minä en ainakaan ala mielenterveydelläni leikkimään. Mitä mieltä muut vl:t olette tästä?

Vierailija
27/41 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei voi sanoa, etteikö joku toinen olisi kokenut tarpeeksi raskauta asioita, KOSKA kaikki me koemme asiat omalla tavallamme. Toinen voi ottaa esim kuoleman hyvinkin viileasti kun toinen kokee sen maailman loppuna. Toinen jaksaa paremmin pahoinvoinnit ja vaivat raskauden aikana kuin toinen. Toinen tahii neljan lapsen kanssa kun toiselle se on " lastenleikkiä" .

Ei siis koskaan saa yleistää tai vetää linjaa johonkin määrään tai vähätellä kekenkään ongelmia tai liioitella omiaan.

Kukin siis sisimmässään tietää omat rajansa. Kuitenkin näistä asioista tulisi aina, siis aina puhua uskovaisten läheisten, luotettujen kanssa. Saada näin myös hengellistä tukea uskonelämään ja myös rukouksia, esirukouksia omaan tilanteeseen.

Tärkeintähän olisi että emme menettäisi uskoamme, emmekä luottamustamme Jumalaan, joka kyllä tietää meidän tilanteemme ja voimamme.

Vierailija
28/41 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa sanotaan selkeästi " Älä tapa" .

Silti monet kristityt - myös vl:t - tulkitsevat, että sodassa saa puolustaa itseään ja kotimaataan hyökkääjiä vastaan. Lestadiolaiskulttuuriin ylipäätään kuuluu tietty isänmaallisuus. Eipä pahemmin sivariin ole menijöitä...

Mitäs tästä opimme. Raamatussa on ehdottomia käskyjä. Niiden noudattaminen ei kuitenkaan ole aina käytännössä mahdollista. Joskus on valittava pienempi paha, esim. tappaa sodassa toinen ihminen, jotta se ei pääsisi tappamaan kotiväkeä.

Miksi ehkäisystä on sitten tullut vl-kulttuurissa niin iso asia? Ihan kuin ehkäiseminen itsessään olisi se kaikista pahin asia, ja kun siihen sortuu, ei enää ole oikein uskomassa...

Aika pahalta tuntuu, kun neuvotaan joillekin vain selibaattia ratkaisuksi. Vaikka sitten viideksi vuodeksi - ja joillakin jopa loppuelämäksi (tai siihen asti, ettei enää ole hedelmällinen). Ei se tee hyvää parisuhteelle. Lisäksi siinä ovat eriarvoisessa asemassa naiset, jotka eivät jaksa useiden lasten saamista fyysisesti, masennukselle alttiit tai esim. sairaiden/erityislasten äidit (heillä ei jaksaminen ole samanlaista kuin sellaisilla, joilla kaikki lapset ovat terveitä). Jos ei ole itse sellaista kokenut, voisi edes vähän yrittää käyttää eläytymiskykyään. Tai tunnustaa se tosiasia, että edes vl:ien parissa kaikki eivät ole samanlaisia ihmisiä...

Vl:issä on paljon sellaisia, jotka käyttävät ehkäisyä, mutta salaavat sen. Avoimemmat helposti tuomitaan. Tätäkö sitten halutaan?

Vierailija
29/41 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko vastata sun viestiin. Kyllä ne vl:ien " tavat" on perusteltavissa lähes aina Raamatulla. Tuokin sota-juttuhan tulee vastaan heti kun vähänkään Raamattua raottaa ja sieltä lukee. Jumalahan ohjaa lukuisissa eri tilanteissa ihmisiä sotimaan vihollista vastaan ja auttaa heitä voittoon. Jos siis joku kimppuumme hyökkää niin Jumalan ohjeen mukaan puolustaudumme ja vaikka hirveältä tuntuu niin pakon edessä on myös varmaan tapettava. Vihan voimalla uskovainen ei kuitenkaan koskaan voi toisen ihmisen kimppuun käydä. Sitä tarkoittaa käsky " Älä tapa" .

Ja kyllähän meitä vl:iä on hyvin hyvin erilaisia ihmisiä ja ihmisillä hyvin erilaisia kiusauksia. Mutta jos haluaa olla vl, niin haluaa elää myös niin kuin vl:t oikeaksi uskovat.

En koskaan ole ymmärtänyt tätä jatkuvaa keskustelua siitä miksi kaikkien " pitää olla samasta muotista" tai " miksei anneta olla erilainen ja tehdä omia valintoja" , sillä eihän kukaan mihinkään pakota. Mutta muistan kyllä hyvin sen ajan kun kapinoin itse näitä " sääntöjä" vastaan ja silloin ne todella tuntuivat säännöiltä. Ymmärsin kuitenkin sen että kaikki ahdistus johtui minun oman sydämeni tilasta, joka kiikkui rajalla uskoakko vai ei.

Vierailija
30/41 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole nyt kyse vain tiettyyn muottiin pusertamisesta tai omien valintojen tekemisestä, vaan ihan siitä, että joillekin voi tulla vastaan tilanne, jolloin raskautta ei kestä. Syystä tai toisesta. Tällainen tilanne voi tulla vaikka sinullekin. Kyllä sitten onkin kova paikka miettiä, että olenko nyt oikein uskomassa. Ja kun kuitenkaan ei ole kyse siitä, että fyysisesti/henkisesti heikompi olisi jotenkin " huonompi" uskovainen tai vähemmän Herralle otollinen. Kyllä välillä tuntuu pahalta, kun juuri vl-naiset voivat olla kanssasisarilleen niin kovia (eivät tietenkään kaikki, mutta jotkut).

Sotavertauksen otin esimerkkinä tilanteesta, jolloin saatetaan joutua tappamaan, VAIKKA Raamatussa kielletään tappaminen. Ehkäisyn käyttöhän ei edes varsinaisesti ole tappamista, toisin kuin abortti - päin vastoin, joskus ehkäisyn käyttö voi jopa olla elämän suojelua: kyllähän luterilaisen etiikan mukaan säästetään mieluummin äidin kuin lapsen henki, jos on pakko valita, ja minä nyt ainakin olen luterilainen:).

Halusin vain tuoda esiin, että uskovaisen elämä ei ole mustavalkoista ja välillä on pakko tehdä vaikeita ratkaisuja.

Vierailija
31/41 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole nyt kyse vain tiettyyn muottiin pusertamisesta tai omien valintojen tekemisestä, vaan ihan siitä, että joillekin voi tulla vastaan tilanne, jolloin raskautta ei kestä. Syystä tai toisesta. Tällainen tilanne voi tulla vaikka sinullekin. Kyllä sitten onkin kova paikka miettiä, että olenko nyt oikein uskomassa. Ja kun kuitenkaan ei ole kyse siitä, että fyysisesti/henkisesti heikompi olisi jotenkin " huonompi" uskovainen tai vähemmän Herralle otollinen. Kyllä välillä tuntuu pahalta, kun juuri vl-naiset voivat olla kanssasisarilleen niin kovia (eivät tietenkään kaikki, mutta jotkut).

Sotavertauksen otin esimerkkinä tilanteesta, jolloin saatetaan joutua tappamaan, VAIKKA Raamatussa kielletään tappaminen. Ehkäisyn käyttöhän ei edes varsinaisesti ole tappamista, toisin kuin abortti - päin vastoin, joskus ehkäisyn käyttö voi jopa olla elämän suojelua: kyllähän luterilaisen etiikan mukaan säästetään mieluummin äidin kuin lapsen henki, jos on pakko valita, ja minä nyt ainakin olen luterilainen:).

Halusin vain tuoda esiin, että uskovaisen elämä ei ole mustavalkoista ja välillä on pakko tehdä vaikeita ratkaisuja.

Vierailija
32/41 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokone vähän reistaili ja viesti tuli kahteen kertaan...

Vierailija
33/41 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään voi nyt sanoa tai edes kuvitella miten suhtautuisin jos sellaista sattuis omalle kohdalleni. Mutta uskon kyllä että en lähtisi kritisoimaan koko yhteisöä, vaan rukoilisin Jumalaa että hän antaisi asioiden mennä niin kuin parhaaksi näkee ja auttaisi oikeaan ratkaisuun. Sehän oikeastaan on ainut ratkaisu kyseiseen ongelmaan, sillä ei kukaan vl sitä ehkäisy lupaa minulle mitenkään voisi antaa. Viimeisenä tulisin kysymään neuvoa täältä. Kyllähän läheisimmille ihmisille sitä asiaa purkaisin ja ehkä mielipidettä kysyisin. Minä en tunne ainuttakaan vl äitiä joka ehkäisyä käyttäisi, enkä myös koskaan ole luotettavasta lähteestä kuullut että sellainen olisi hyväksyttyä missään tilanteessa. Mutta olen kai saanut elää pumpulissa enkä ilmeisesti tiedä julmasta maailmasta mitään. Toivottavasti tämä elämäni saa jatkua näin ja kuudes lapsemmekin syntyä maailmaan onnellisesti.

Vierailija
34/41 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuunsirppi3:

Minä en tunne ainuttakaan vl äitiä joka ehkäisyä käyttäisi, enkä myös koskaan ole luotettavasta lähteestä kuullut että sellainen olisi hyväksyttyä missään tilanteessa. Mutta olen kai saanut elää pumpulissa enkä ilmeisesti tiedä julmasta maailmasta mitään. Toivottavasti tämä elämäni saa jatkua näin ja kuudes lapsemmekin syntyä maailmaan onnellisesti.

Kyllä sinä ehkä vähän olet pumpulissa kasvanut... Etkö koskaan muka ole kuullut, että joku äiti käyttäisi ehkäisyä, koska oma henki on vaarassa? Minä luulin, että tällainen äärimmäinen asenne olisi jäänyt 70-luvulle.

Voi olla että tunnet vl-äitejä, jotka käyttävät ehkäisyä, mutta et vain itse tiedä sitä. Voi olla, etteivät uskalla kertoa sinulle.

Vierailija
35/41 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pika luin viestit joten jotain saattoi jäädä silmistä... Minulle nousi voimakkaana seuraavan lainen ajatus. Oletko keskustellut rukoillen asiasta Taivaallisen isämme kanssa? Luultavasti olet mutta oikeiin kunnolla?

Itselläni on monta kokemusta sellaisista tilanteista joissa olen murtumaisillani ja joudun minä myös jonain päivänä tulevaisuudessa keskustelemaan tästä lapsi asiasta. minulla on varma todistua siitä että kun vilpittömästi rukkoilee Herran puoleen kääntyen kertoen hänelle huolistaan ja tuntemuksistaan hän varmasti kuulee ja hos se on Hänen tahtonsa asiat järjestyvät niin ettei niitä lapsia enää tule. Kamppailen ongelmani ehkäisy kanssa koska elimistölleni eivät muut sovi kuni tuo kondomi. No uskon että oma ongelma ratkeaa kun on se oikea aika.

Sinulle vielä uskon että sydämessäsi tiedät mikä on sinulle kylliksi vaikka uskosi sisaret tai keskä muut hyvänsä sanovat mitä hyvänsä.

Olen myös sitä mieltä että kukaan muu kuin Jumala ei ole kelvollinen tuomitsemaan häntä hänen valintojensa tähden. Herra tuntee sinut, ja kerran eräs viisas kirkkomme edustaja sanoi minulle jotain aihetta pohtiessani" kaikiata tärkein on suunta, ei vauhti eikä määrä vaan se suunta" .

Vierailija
36/41 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuunsirppi3:

sillä ei kukaan vl sitä ehkäisy lupaa minulle mitenkään voisi antaa.

Viimeisenä tulisin kysymään neuvoa täältä.

Minä en tunne ainuttakaan vl äitiä joka ehkäisyä käyttäisi

enkä myös koskaan ole luotettavasta lähteestä kuullut että sellainen olisi hyväksyttyä missään tilanteessa.

Mutta olen kai saanut elää pumpulissa enkä ilmeisesti tiedä julmasta maailmasta mitään.

Ulkopuolinen ihmettelee:

Ensin sanotaan, ettei kukaa vl voi antaa ehkäisylupaa...

... ja myöhemmin, ettei ole kuullut LUOTETTAVASTA LÄHTEESTÄ, että sellainen olisi sallittua missään tilanteessa.

Mikäs se luotettava lähde on? Vl-puhuja? Siis joku kuitenkin " myöntäisi" sen luvan?

Et tulisi kysymään neuvoa täältä - ja samaan hengenvetoon toteat, ettet tunne ketään vl-äitiä, joka käyttäisi ehkäisyä. Mitäs jos tämä onkin ainoa paikka, josta joku voi kysyä neuvoa? Muualta kysyttäessä neuvoa tuomitaan heti (kova paikka tiivissä yhteisössä elävälle), ja kuitenkin kyseessä on ehkä äidin henki tai mielenterveys.

Ei ihme, että neuvoa kysellään nettipalstoilla. Kyllä on jotkut vl-äidit ilmeisesti ahtaalle ajettu.

Lopuksi toteat, ettet ilemisesti tiedä julmasta maailmasta mitään. Entäs jos oletkin itse harjoittamassa tuota julmuutta? Et sallisi toiselle ehkäisyä, vaikka mikä olisi. Tiedoksi vaan, että kyllä tämä maailma on niin julma, että ihmisiä kuolee - jopa synnytyksiin tai raskauden aiheuttamiin komplikaatioihin - ja joo, joillakin voi olla myös ongelmia mielenterveyden kanssa, jopa synnytyksen jälkeen.

Onhan täällä ollut joskus ehkäisyä puolustaviakin vl-äitejä? En kai voi muistaa niin väärin? Missäs nyt ne kaikki piilevät? Onko ihme, jos tällaisia kirjoituksia luettuaan muidne ennakkoluulot jatkavat kukkimistaan ja jopa rehottamistaan?

Vierailija
37/41 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luettuani ketjun alusta, että oli täällä ehkäisyäkin puoltavia vl-äitejä. Siis tietyissä tilanteissa. Hyvä niin.

Vierailija
38/41 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei kukaan muu kuin Jumala ole kelvollinen tuomitsemaan ihmistä. En siis minäkään, enkä edes halua. Samalla vastaan sinulle, oliko nyt Micos, ettei myöskään kukaan muu kuin Jumala voi sitä ehkäisy lupaa antaa. Ja " luotettavalla lähteellä" tarkoitin jotain muuta kuin tätä palstaa. Sillä tämä netti on kyllä mielestäni KAIKKEIN vähiten luotettava. Ja kyllähän näistä asioista olisi paljon paljon parempi keskustella kasvotusten kuin täällä, missä väärin ymmärrykset ovat jopa toden näköisiä kun on kyseessä uskonto ja tunteet. Huomasin edellisistäkin viesteistä että minut käsitettiin fanaattiseksi. Helposti tulee kirjoitettua vähän kärkevämpää tekstiä kuin tarkoittaa.

En siis edes halua olla määräämässä tai päättämässä saako joku ehkäistä vai ei. Itse en sitä vain voisi tehdä ja jos joku minun puoleeni asiassa kääntyisi, tietysti kertoisin että minun ymmärrykseni mukaan se ei ole oikein. Tehköön jokainen itse omat valintansa eikä siihen mielestäni koko vl-yhteisöä voi vetää mukaan.

Korostan edelleen että täydestä sydämestä Jumalalle lähtevä rukous auttaa jo moneen vaivaan. Kun vain jaksaa sitten luottaa siihen että tapahtuu niin kuin on tarkoitettu. Sehän se uskomisessa varmaan onkin vaikeimpia asioita.

Vierailija
39/41 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora ja lyhyt kysymys: oletko sitä mieltä, että ennemmin äiti saa kuolla kuin käyttää ehkäisyä?

Haluaisin tähän vastauksen, kun en oikein ympäripyöreästä kirjoituksesta saanut selvää.

Vierailija
40/41 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toisaalta kirjoitetaan, että kukin on vastuussa omatunnostaan jne. Mutta sitten toisaalta onkin seuraavanlaista näkemystä:

makari:

Kannattaa myös kysellä, mitä vl-seurakunnassa ajatellaan asioista. Emme halua lähteä yksin oman tunnon mukaan sompailemaan, ettemme pahoita kenenkään mieltä tai astuisi vahingossa väärään.

Ettemme PAHOITA KENENKÄÄN MIELTÄ. Siis onko tämä tulkittavissa niin, ettei yksilön pidä ehkäistä, koska se voi pahoittaa muiden vl:ien mielen??

Joo, ei ole tarkoitus saivarrella. Mutta oletteko miettineet, minkälaisia ristiriitaisuuksia joidenkin viesteiss on?

Minulle henk.koht. on ihan sama, jos joku haluaa ison perheen. Tai oikeastaan tosi kivakin, että on suurperheellisiä. Mutta kyllä alkaa rankasti kyrsiä, kun pitää lukea väsyneiden ja masentuneiden äitien kirjoituksia. Ja kun yrittävät avata keskustelua, niin joku on heti tukahduttamassa, kun " tämä ei nyt ole oikea paikka keskustella" . No mikä sitten on oikea paikka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan