Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7493)
Luuleeko aloittaja, että tätä kaveriporukkaa ei ole puhutettu ja faktoja tarkistettu? Melko erikoinen oletus.
Vierailija kirjoitti:
Tässä Raisankin katoamistapauksessa uutisointi on ollut todella huonoa karttojen osalta.
Pitäisi olla selkeät kartat jokaisen uutisen yhteydessä. Karttoihin tulisi merkitä Hämeenkatu, Casablancan sijainti, mihin kaveriporukan auto pysähtyi, missä tarkalleen ottaen oli ne Pirkkalan kotibileet, missä sijaitsi Tampereen Seurahuone, missä Huittisten Seurahuone. Missä on Raisan äidin ja isän kodit.
Kaikki merkittynä samaan karttaan. Ja sitten sitä karttaa voisi katsella ja pohtia reittejä, teitä jne. Kaikki etäisyydet merkitä, kuinka monta kilometriä on Huittisiin tai sinne kotibileisiin jne.
Kaikki ne, jotka eivät ole Tampereelta eivät osaa yhtään hahmottaa näitä ihmeellisiä kaupunginosia, katuja, etäisyyksiä tai edes millaisista kaupunginosista on kyse. Onko kaupunginosat tiheään rakennettua ja vilkasta kerrostaloaluetta vai paljon metsää sisältäviä pientaloalueita jne.
Tampereen keskustan kohteet/baarit on siinä Hämeenkadulla noin kilometrin matkalla itä-länsi -suuntaisesti.
Pirkkala on n 15 km Hämeenkadulta etelään. Huittinen siitä vielä n 60 km etelään.
Raisan vanhemmat asui Hämeenkadulta keskustasta koilliseen alle 5 km päässä.
Multisilta on etelään keskustasta alle 10 km.
Raisalla oli montakin poikaa kiikarissa, joten mikään itsemurha pojan vuoksi ei tule missään nimessä kyseeseen. Kuunnelkaa ylen podcast, saatte paljon ajateltavaa. Hän oli selvästi myös aiheuttanut pahaa verta joissain vauhdikkaalla menollaan.
Vierailija kirjoitti:
Raisa oli aika isokokoinen ja vahvan näköinen. Ei helpolla piiloteta tai ylipäätään pakoteta. Luultavasti kyllä ihan omaehtoisesti mennyt autoon tai jonku luokse.
Noi kaikki silminnäkijähavainnot voi minusta unohtaa, aivan turhaa arpapeliä pohtia. Kyllä siellä muitakin alipukeutuneita on, talvisinkin.
Kyllä on silti outoa, ettei valvontakameroihin ole jäänyt. Olivatko satavarmasti edes siellå Casablancassa?
Miten ystävä on voinut jättää hänet Hämeenkadulle yksin, eivät tainneet olla kovin läheisiä.
Silminnäkijähavainnot ovat yleensäkin arvelluttavia. Tiedän parikin katoamistapausta, joissa varmat silminnäkijähavainnot veivät omaiset tekemään omia tutkimuksia aurinkorannoille sekä itäeuroopan maahan. Molempien omaisten jäänteet löydettiin myöhemmin ihan Suomen metsistä.
Tässä Raisan tapauksessa häiritsee se minkä moni on jo tuonutkin ilmi. Miksi ihmeessä Tampereelta lähdetään tuppukylään nimeltä Huittinen? Asun naapurikunnassa ja kyllä se liikenne täältä nuorilla oli noihin aikoihin Tampereelle, Poriin tai Turkuun.
Olihan se Huittisten Seurahuone niihin aikoihin paikallisille hyvä menomesta, mutta kun vertaa Tampereen ravintoloiden tarjontaa verrattuna maaseudun pikkukaupungin ainoaan ravintolaan, niin onhan se hieman outoa lähteä ajamaan kohti tylsää pikkukaupunkia. Esiintyikö siellä edes tuolloin mainittavaa artistia joka olisi nuoret sinne vetänyt?
Ja kyllä, muistan nuoruudestani sen että kavereiden autoon mahtuu kaikki limittäin ja sylikkäin kunhan ovet saa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko aloittaja, että tätä kaveriporukkaa ei ole puhutettu ja faktoja tarkistettu? Melko erikoinen oletus.
Ai niin mutta se Huittinen.
Aika jännästi tästä ketjusta poistuu viestejä, juurikin niitä tutkinnan kannalta oleellisimpia. 🤔 Mistä voisikaan johtua? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Profiloija Helinä Häkkäsen arvion mukaan Raisan tappaja on nuori mies, Raisalle todennäköisesti tuntematon. Jossain maastossa todennäköisesti on kätkettynä.
Jos oletetaan että pitää olla auto. Niin sitten oli tuolloin 18-28!?
Lääkäriopiskelijoita vaikka
Totta Tampereella on läksi ja lääkäri kehui tietävänsä tappajan.
Joku vinkuu myös että pitää unohtaa ja ri saa ja ei voi tutkia
Yhdessäkään ei mainita tätä skenaariota, että Raisa olisi noussut siihen kaveriporukan autoon tai päässyt Pirkkalan kotibileisiin.
Podcast Viimeinen Johtolanka:
https://areena.yle.fi/1-50640986
K1, J1: Raisa Räisänen katosi Casablancasta yön pimeyteen
16-vuotiaan Raisa Räisäsen katoaminen Tampereella 21 vuotta sitten on Suomen kautta aikain tunnetuin katoamismysteeri. Miten maajoukkuetason koripalloilija, urheilulukiota käyvä kympin tyttö voi vain kadota Tampereen keskustasta jälkiä jättämättä? Poliisi on tutkinut tapausta syksystä 2019 asti murhana.
K1, J2: Raisa ei kaihtanut riskejä pelikentällä - eikä kentän ulkopuolella
Raisa Räisänen kirjoitti päiväkirjaansa kesällä 1999: "Kyllä musta on tullut oikein meidän pikku kauhukakara, vaikka ulkokuoresta sitä ei ihan heti uskoiskaan." Päiväkirjamerkintä antaa viitteitä siitä, että kiiltävän kuoren alla oli salaisuuksia, joita ei kerrottu ehkä kellekään.
K1, J3: Koko kansan lööppikaunotar Raisa Räisänen
Raisa Räisäsen tapaus on pysynyt otsikoissa ja uutislähetyksissä jo yli 20 vuotta, vaikka tytöstä itsestään ei ole saatu elonmerkkejä katoamisillan 16.10.1999 jälkeen. Moni muu kadonnut henkilö on vaipunut unholaan tuona aikana.
K1, J4: Siirtyikö Raisa taksilla Multisiltaan?
Raisa Räisäsen katoaminen yli 20 vuotta sitten uhkaa jäädä ikuiseksi mysteeriksi, ellei jotain uutta tietoa ilmene.
K1, J5: Houkutteliko joku Raisan jenkkiauton kyytiin?
Poliisin yhden päätutkintalinjan mukaan Raisa on saatettu houkutella jenkkiauton kyytiin Tampereen keskustassa. Isomoottorisesta jenkkiautosta tehtiin useita eri havaintoja Raisan katoamisiltana.
K1, J6: Raisa ja erikoisesti käyttäytyvä nainen
Useat silminnäkijät tekivät havaintoja Raisan näköisestä tytöstä ja vanhemmasta naisesta kävelemässä Hämeensillalla ja Koskipuistossa kohti Armonkalliota. Naista on kuvattu erikoisesti käyttäytyväksi.
K1, J7: BONUSJAKSO - Raisan tapaus
Bonusjaksoissa päivitämme, mitä uutta tiedetään tapauksesta tai onko tutkinta edistynyt. Hervantajärveltä ei ole löytynyt merkkiäkään Raisa Räisäsestä, mutta koiraharrastaja Janne Viteli on tarkentanut Raisan katoamisen jälkeisenä aamuna vastaan tulleen jenkkiauton tuntomerkkejä. Missä on Viimeisen johtolangan silminnäkijän tunnistama vanhempi nainen?
K1, J8: BONUSJAKSO - Virpi Butt
K1, J9: BONUSJAKSO - Uusi epäilty?
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko aloittaja, että tätä kaveriporukkaa ei ole puhutettu ja faktoja tarkistettu? Melko erikoinen oletus.
Onhan heitä: kuusi vuotta Raisan katoamisen jälkeen.
" Tuosta radiodokumentista käy kyllä ilmi että poliisitutkinta on ollut täynnä aukkoja ja laiminlyöntejä. "
Käykö siitä ilmi, että kaveriporukkaa ei tutkittu saati epäilty? Uskottiinko sinisilmäisesti, että Raisa ei heidän kyytiinsä noussut, vaikka Raisan jäljet käytännöllisesti katsoen loppuvat juuri siihen kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko aloittaja, että tätä kaveriporukkaa ei ole puhutettu ja faktoja tarkistettu? Melko erikoinen oletus.
Onhan heitä: kuusi vuotta Raisan katoamisen jälkeen.
Ja kuinka tarkkaan tämäkään tehtiin? Vähän kysäistiin jotain ja uskottiin taas sen enempiä tutkimatta vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Raisa eikä kundikaveri olleet enää yhteydessä toisiinsa koko illan aikana sen klo 22:18 tapahtuneen puhelun jälkeen, jossa Raisa sanoi tulevansa kundikaverinsa luo kotibileisiin, jos saa autokyydin? Kumpikaan ei soittele toisilleen koko yönä. Silloinhan ei soitella, jos ollaan vierekkäin samassa tilassa. Eli pääsikö Raisa niihin kotibileisiin?
Olisiko ollut vain yksi pano muiden joukossa. Joku kommentoi, ettei ollut vakituisesti ko. miehen kanssa, vaan miehellä muitakin, kuten tällä R:llä itselläänkin. Ja eikö siskokin jotakin todennut, ettei mitään poikaystävää tai ainakaan vakavaa meininkiä ollut.
Mutta silti juostiin korkeissa koroissa ja vähissä vaatteissa sen seksin perässä...
Jo se minarissa lokakuun kylmillä liikkuminen on varmasti pistänyt silmään. Pikkujoulukausi eri asia, mutta ei yleensä pillupaljaana kuljeta enää tuossa vaiheessa, paitsi "ammattinaiset."
Höpö höpö nyt taas. 1999 oli muotia lyhyet hameet. Raisan vaatteet olivat just sitä, mitä monella muullakin. Eikä se hame nyt niin lyhyt edes ollut.
Raisan piti myös näyttää aikuiselta. Eli ei voinut mennä farkuissa ja hupparissa baariin.
Pitikö kuitenkin lähteä pornovaatteissa kylmään yöhönn esittelemään itseään?
Vierailija kirjoitti:
Aika jännästi tästä ketjusta poistuu viestejä, juurikin niitä tutkinnan kannalta oleellisimpia. 🤔 Mistä voisikaan johtua? 🙄
Huomaan saman. Minun viesteistäni on pari ihan asiallista kadonnut, vaikka ei sillä niin väliä: osaan kyllä kirjoittaa uusiakin. 😊
" Miten maajoukkuetason koripalloilija, urheilulukiota käyvä kympin tyttö voi vain kadota Tampereen keskustasta jälkiä jättämättä? "
Niin. Onhan se nyt mysteeri, kun kaveriporukalta autokyytiä pyytävä tyttö katoaa käytännöllisesti katsoen siihen paikkaan. On se mystistä juu, mihin meni ja miten katosi keskustasta jälkiä jättämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö tämä kaveriporukka todellakin Seurahuoneelle siinä autossa? Mitä jos eivät menneetkään ja heillä oli Raisa mukana ja he menivät jonnekin ihan muualle? Onko silminnäkijähavaintoja tai muita todisteita siitä, että tuo kaveriporukka tosiaan meni Seurahuoneelle? Mitä jos koko Seurahuone ja Raisan jääminen kyydistä on täyttä valetta?
Onko tuota kaveriporukka -tutkintalinjaa tutkittu perin pohjin?
Tekijä löytyy miltei aina lähipiiristä. Eli katse siihen kaveriporukkaan nyt uusin silmin. Onko kaikkien kavereiden televalvontatiedot tutkittu perin pohjin? Missä liikkuivat tuona yönä? Oliko kotibileitä, joissa vanhemmat eivät paikalla?
Mitä jos jotain tapahtui ja Raisa kätkettiin yhteistuumin ja ovat olleet yhteisestä sopimuksesta hiljaa kaikki nämä vuodet? Ryhmäpaine ja pelko saa pitämään suun kiinni.
Ei sellaista ryhmäpainetta olekaan, että kukaan porukasta ei koskaan puhuisi.
Aina jollakin tulee syyllinen olo ja tarve uskoutua. Ja porukasta joku on aina enemmän syyllinen kuin joku toinen. Porukasta se, joka ei ole tehnyt mitään, kokee helpommaksi uskoutua, kuin ne, jotka ovat varsinaisia tekijöitä. Ajan kuluessa se vähiten syyllinen ymmärtää, että ei joudu hankaluuksiin totuuden paljastuttua.
Eli ei ole uskottava teoria.
Samaa meinasin kommentoida minäkin. Jos se oikeasti olisi ollut joku kaveriporukassa sattunut vahinko, niin kyllä joku olisi ennemmin tai myöhemmin murtunut ja kertonut. Jos ei ole kyse psykopaatista tai paatuneista rikollisista, niin ei taatusti monikaan pysty pitämään toisen kuolemaa omalla tunnollaan loputtomiin ilman, että on pakko tunnustaa. Ja tuosta on sentään vuosikymmeniä aikaa.
Entä jos siinä on joku auktoriteetti johtohahmo, joka saanut toiset, tavalliset ihmiset, jotenkin niin hyvin peloteltua, että tästä ette sitten ikinä kerro kenellekään. Porukassa voi olla vain yksi psykopaatti, se riittää pitämään muut kurissa.
Jos kyseessä on tällainen asia, jokaisella on oma elämä, perhe, maine, ura pelissä. Tottakai pystyisivät olemaan hiljaa, helpostikin.
Voi olla, että kun kaveriporukan tämä hahmo aikanaan kuolee, joku puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko aloittaja, että tätä kaveriporukkaa ei ole puhutettu ja faktoja tarkistettu? Melko erikoinen oletus.
Onhan heitä: kuusi vuotta Raisan katoamisen jälkeen.
Ja kuinka tarkkaan tämäkään tehtiin? Vähän kysäistiin jotain ja uskottiin taas sen enempiä tutkimatta vai?
Näin uskon. Onhan tuo lähtökohtaisesti omituista. Sitä luulisi poliisin kuulustelleen sen kaveriporukan jäsenet ensimmäisinä kaikista, kun Raisan liikkeet kerran päättyvät nimenomaan heihin! T. Sama
Tekijä vai tekijätkö täällä hätäpäissään poistelevat viestejä?
Ei se tunnu uskottavalta. Tuskin 15-vuotiaan maailma yhteen poikaan kaatuu. On ihan tavanomaista, että ihastumisia on useita tuossa iässä. Raisa menestyi urheilussa ja koulussa ja hänellä oli kavereita. Ei yksi poikaystävä ole niin suuressa roolissa.