Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7432)

Vierailija
1081/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: TAI sitten hekin olisivatkin...

Vierailija
1082/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär rymyää kaikki viikonloput päissään ympäri kaupunkia! Miksi vanhemmat eivät puuttuneet?

Miltei kaikki nuoret rymysivät ysärillä ja kohtasivat toisiaan livenä. Ei ollut nettiä läheskään kaikkien ulottuvilla (tietokoneita ei kotona) eikä ollut somea.

Ihmiset rymysivät, teinit eritoten. Siinä ei ollut mitään ihmeellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka laajalle alueelle se tukiasema yltää.

Vierailija
1084/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio: Raisa aloitti opinnot Sammon lukiossa syksyllä 1999.

Katoaminen: Raisa katosi lauanta-iltana 16. lokakuuta 1999 vietettyään iltaa tyttökaverinsa kanssa.

Koulun reaktio: Koulussa tapahtuma aiheutti valtavan huhumyllyn ja järkytyksen. Rehtori ja kriisiapua tarjonneet koulun aikuiset pyrkivät rauhoittamaan tilannetta.

Vierailija
1085/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ollut joku valvontakamerakuva pariskunnaata, joki yöllä näki Raisan keskustassa?

https://www.aamulehti.fi/rikos/art-2000007555146.html

 

Jep

Vierailija
1086/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raisalla ei ollut omaa kaveriporukkaa siellä vaan se koulukaverityttö vain ja eivät nekään olleet bestiksiä kai 


Eli oli käytännössä yksin kun tuo toinen tyttö lähti muualle ja jätti Raisan yksin. Eli kaveri jätettiin 

Tai mitäs jos ei jättänytkään. Jospa Raisa nousi siihen autoon, kun jäljet kerta siihen päättyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1087/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytär rymyää kaikki viikonloput päissään ympäri kaupunkia! Miksi vanhemmat eivät puuttuneet?

Miltei kaikki nuoret rymysivät ysärillä ja kohtasivat toisiaan livenä. Ei ollut nettiä läheskään kaikkien ulottuvilla (tietokoneita ei kotona) eikä ollut somea.

Ihmiset rymysivät, teinit eritoten. Siinä ei ollut mitään ihmeellistä.

Koska Raisa oli huippu koulussa ja urheilussa.

Vierailija
1088/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ollut joku valvontakamerakuva pariskunnaata, joki yöllä näki Raisan keskustassa?

https://www.aamulehti.fi/rikos/art-2000007555146.html

 

Jep

Nuoria tyttöjä oli keskusta täynnä. Ei kukaan voi muistaa ventovieraiden ihmisten naamoja jälkikäteen, pimeässä syysillassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1089/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

iedonsuoja ja tutkinta: Poliisi on hyödyntänyt lukiolaistytön puhelimen liikennetietoja ja tukiasemien kantoalueita tutkinnassaan, mutta näitä yksityiskohtaisia tietoja ei ole julkaistu.

Ystävän soitot: Räisäsen ystävä yritti soittaa tälle katoamisiltana useampaan otteeseen. Ystävän mukaan puhelin hälytti vielä puolenyön aikaan, vaikka tytön on aiemmin kerrottu hiljentyneen aiemmin illalla.

Tekniikka vuonna 1999: Tuohon aikaan matkapuhelinverkko perustui yksinomaan 2G-teknologiaan (GSM), ja tukiasemien peittoalueet olivat erityisesti kaupunkiympäristössä laajoja. Yhden tukiaseman alue saattoi kattaa suuren osan Tampereen keskustaa, eikä sijaintia voitu määrittää nykyisen kaltaisella GPS-tarkkuudella.

Vierailija
1090/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viimeinen tukiasemamerkintä tuli kello 23:53, ja se linkittyi Tampereen keskustassa sijaitsevaan tukiasemaan." jos tämä pitää paikkaansa, kaverien kertomus saa puolestaan tukea. Sitten hekin olisivatkin olleet keskustassa pitempään kuin aiemmin ilmoittivat...

Puhelin ei ole aina samassa paikassa kuin omistajansa. Varsinkaan Raisan tapauksessa, kun koko tyttö katosi kuin savuna ilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1091/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raisalla ei ollut omaa kaveriporukkaa siellä vaan se koulukaverityttö vain ja eivät nekään olleet bestiksiä kai 


Eli oli käytännössä yksin kun tuo toinen tyttö lähti muualle ja jätti Raisan yksin. Eli kaveri jätettiin 

Raisa oli itsevarma, rohkea nuori.  Tuskin jäi kadulle itkeä vollottamaan.

Vierailija
1092/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekniikka vuonna 1999: Tuohon aikaan matkapuhelinverkko perustui yksinomaan 2G-teknologiaan (GSM), ja tukiasemien peittoalueet olivat erityisesti kaupunkiympäristössä laajoja. Yhden tukiaseman alue saattoi kattaa suuren osan Tampereen keskustaa, eikä sijaintia voitu määrittää nykyisen kaltaisella GPS-tarkkuudella."

 

Eli onko Pirkkalan kotibileissä ollut kännykkä voinut linkittyä Tampereen keskustan mastoon? Viimeinen pingaus oli jonkun mukaan 23:53. Tällöin Raisa olisi ollut vajaan tunnin ajan siellä Pirkkalan kotibileissä, mikäli nousi 22:50 siihen kaveriporukan autokyytiin, joka kyyditsi hänet Pirkkalan kotibileisiin. Kartan mukaan sinne ei ole pitkä matka, autolla ehkä 5 min?

Mitäs jos Raisa oli siellä Pirkkalan kotibileissä? Keitä siellä oli? Tuliko autoporukka sinne sisään myös? Kundikaveri siellä ainakin oli. Mitäs sitten tapahtui? Miksi lähdettiin Huittisiin päin ja tämä tieto pimitettiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1093/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raisalla ei ollut omaa kaveriporukkaa siellä vaan se koulukaverityttö vain ja eivät nekään olleet bestiksiä kai 


Eli oli käytännössä yksin kun tuo toinen tyttö lähti muualle ja jätti Raisan yksin. Eli kaveri jätettiin 

Raisa oli itsevarma, rohkea nuori.  Tuskin jäi kadulle itkeä vollottamaan.

Luultavasti änkesi kaveriporukan auton takapenkille, oli kyydin tarpeessa. Halusi kotibileisiin.

Vierailija
1094/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tampereen keskustassa oli sinä iltana tavallista vilkkaampaa. Kaupungissa pidettiin EU-huippukokous." Ja tuo mukamas Virpi Buttin nähnyt silminnäkijä sanoi, että oli tavallista rauhallisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1095/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raisan puhelin linkittyi Tampereen keskustan tukiasemiin. Koska tukiasemia on kaupungissa tiheässä, tiedetään puhelimen olleen keskusta-alueella katoamisiltana. Tarkkaa sijaintia (kuten katua tai taloa) ei kuitenkaan voitu määrittää. Puhelin oli päällä vielä jonkin aikaa katoamisen jälkeen. Viimeinen tukiasemamerkintä tuli kello 23:53, ja se linkittyi Tampereen keskustassa sijaitsevaan tukiasemaan.

Linkittyisikö se siihen myös, jos Raisa oli Pirkkalan kotibileissä?

Kännykkä voi aina olla eri paikassa kuin omistajansa. Kun Raisa ei enää vastannut kännykkäänsä puolen yön aikaan eikä soittanut enää puhelimella mihinkään, voiko olla mahdollista, että kännykkä oli jo tuossa kohtaa eri paikassa kuin Raisa?

Tai Raisa on jo ollut siinä kunnossa, ettei ole enää kyennyt vastaamaan puhelimeen, vaikka puhelin olisi vieressä.

Vierailija
1096/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tampereen keskustassa oli sinä iltana tavallista vilkkaampaa. Kaupungissa pidettiin EU-huippukokous." Ja tuo mukamas Virpi Buttin nähnyt silminnäkijä sanoi, että oli tavallista rauhallisempaa.

:D
 

Vierailija
1097/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motiivi?

Vahinko. Ruumis kätketty häpeissään.

Taksikuski ajanut Pirkkalaan metsätielle vaikka piti mennä Huittisten Seurahuoneelle. Siellä suudellut ja yksi asia johtaa toiseen. Sitten piilottanut ruumiin.

Näin. Tai mihin liekään vienyt.  Tainnut Raisa kysyä taksikuskulta"miten minun käy".

Vierailija
1098/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli onko Pirkkalan kotibileissä ollut kännykkä voinut linkittyä Tampereen keskustan mastoon? Viimeinen pingaus oli jonkun mukaan 23:53. Tällöin Raisa olisi ollut vajaan tunnin ajan siellä Pirkkalan kotibileissä, mikäli nousi 22:50 siihen kaveriporukan autokyytiin, joka kyyditsi hänet Pirkkalan kotibileisiin. Kartan mukaan sinne ei ole pitkä matka, autolla ehkä 5 min?

Mitäs jos Raisa oli siellä Pirkkalan kotibileissä? Keitä siellä oli? Tuliko autoporukka sinne sisään myös? Kundikaveri siellä ainakin oli. Mitäs sitten tapahtui? Miksi lähdettiin Huittisiin päin ja tämä tieto pimitettiin?"

 

Tämä tutkintalinja syyniin kaikkien osalta.

Vierailija
1099/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007392842.html

Onko tämä porukka tunnistanut itsensä 

2 naista ja mies - varmaan 20-30 

Vierailija
1100/7432 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motiivi?

Vahinko. Ruumis kätketty häpeissään.

Taksikuski ajanut Pirkkalaan metsätielle vaikka piti mennä Huittisten Seurahuoneelle. Siellä suudellut ja yksi asia johtaa toiseen. Sitten piilottanut ruumiin.

Näin. Tai mihin liekään vienyt.  Tainnut Raisa kysyä taksikuskulta"miten minun käy".

Tämä ei ole Raisa, ihan höpöhöpö tarina, joka kerrottiin vuosikausia katoamisen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän