Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7432)
Mielenkiintoinen geissi. Onko saatananpalvonta tutkintalinja käyty loppuun?
Tampereen Seurahuoneen ja Huittisten Seurahuoneen osalta on tosiaan kummallisen pitkä aikakatkos ennen kuin poliisille on tarkentunut, kummasta oli kyse. Kertonee osaltaan myös poliisitutkinnan huolimattomuudesta, jopa hutiloinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos keskusteltaisiin siitä että Raisa ei ollutkaan nykyisten tietojen mukaan ihan mikään puhdas pulmunen. Yle-Areenassa on hyvä jakso koko aiheesta. =)
Jos voittajat, laita linkki myös
Muuten juttusi on täyttä pzkaa.... Taidatkin ok lla tekijä ja yrität syyllistää uhria, 16-vuotiasta lasta.
En ole tuo kommentoinut, mutta faktojen toteaminen ei ole syyllistämistä. Jos pyörii aikuisten miesten kanssa humalassa alaikäisenä on jotakin pielessä ja tällaisella käytöksellä on voinut olla hyvinkin ratkaiseva vaikutus katoamisyönä.
Kuuluu normaaliin nuoruuteen pyöriä vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa ja nuorisoporukoissa, joihin voi kuulua myös hieman vanhempia. Se kuuluu nuoruuteen, joka valmistaa ihmistä myöhemmin perustamaan perheen ja asettumaan aloilleen. NORMAALIA.
Nykyään some mahdollistaa ettei tätä tarvise tehdä kadulla tai bileissä, vaan nuoret tapaavat toisiaan myös teknologian avustamana ilman fyysistä kontaktia.
Itse en viettänyt öitä ventovieraiden aikuisten miesten luona. Oli sen verran itsesuojeluvaistoa.
Vuonna 1994 julkaistu alkuperäinen Nokia 2110 ja sen päivitetty i-versio olivat aikoinaan edelläkävijöitä, jotka muuttivat matkapuhelimet massojen käyttöön. Se oli muun muassa ensimmäisiä puhelimia, joilla pystyi lähettämään tekstiviestejä.[1, 2, 3, 4]f
Keskeiset tiedot
Julkaisu: 1990-luvun puolivälissä.
Näyttö: Yksivärinen graafinen näyttö, johon mahtui neljä riviä tekstiä.
Ominaisuudet: Ei kameraa, värinäyttöä tai internetiä. Puhelin oli tunnetusti kestävä, ja siinä oli Nokian ikoninen soittoääni. [1, 2, 3]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mihin Raisan kännykkä on paikantunut tuona yönä?" Vähintään tämän luulisi olevan poliisin tiedossa, mutta onko se?
On, mutta eivät kerro tutkinnallisista syistä.
Harmi, etteivät kerro. Niitä paikannustietoja voisi useampikin tuorein silmin analysoida. Ja aina pitää muistaa, että puhelin ja Raisa eivät välttämättä ole olleet loppuun asti samassa paikassa.
Tappajahan saisi infoa.
Ysäristä ja kännyköistä.
1994 - 1995 oli yhdellä tai kahdella nuorella kännykkä. Eli oli tosi harvinaisia silloin ja kalliita. Nuorista kun puhun, tarkoitan noin 16-20 vuotiaita.
1996 tuli muutama kännykänomistaja lisää isoon kaveriporukkaan.
Siis jos oli vaikkapa 20 nuorta, niin ehkä kolmella oli kännykkä.
1997 oli käänteentekevä vuosi. Nokia markkinoi aggressiivisesti kännyköitään ja alensi niiden hintaa siten, että kännykät olivat oikeastaan kaikkien saatavilla. 1997 on se vuosi, jolloin kaikki nuoret hommasivat kännykän.
1999 kaikilla nuorilla oli varmuudella oma kännykkä. En tiedä ketään, jolla ei olisi ollut. Kännykät oli tosi tärkeitä nuorille silloin, tärkeämpiä kuin oma tietokone. Tietokoneet ja läppärit yleistyivät nuorilla vasta kännykkäbuumin jälkeen.
Voisi tämänkin vielä/jopa eka kerran selvittää kunnolla. Mikään muukaan linja ei ole vetänyt.. Olisin itse asiassa poliisina laittanut heti tämän ketjun ilmestymisen jälkeen ko. silloisten nuorten puhelut erikoisseurantaan...
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen geissi. Onko saatananpalvonta tutkintalinja käyty loppuun?
Ei kai kukaan enää nykyään jauha mistään "saatananpalvonnasta?" Se oli hölmö urbaanilegenda vuosikymmeniä sitten.
Raisan puhelin linkittyi Tampereen keskustan tukiasemiin. Koska tukiasemia on kaupungissa tiheässä, tiedetään puhelimen olleen keskusta-alueella katoamisiltana. Tarkkaa sijaintia (kuten katua tai taloa) ei kuitenkaan voitu määrittää. Puhelin oli päällä vielä jonkin aikaa katoamisen jälkeen. Viimeinen tukiasemamerkintä tuli kello 23:53, ja se linkittyi Tampereen keskustassa sijaitsevaan tukiasemaan.
Tietokoneet olivat harvinaisia kodeissa ysärillä. Suurimmalla osalla ei ollut tietokoneita.
Kännykät tulivat kaikille ryminällä 1997 ja tietokoneita sekä läppäreitä alettiin hankkia kotitalouksiin vasta vuoden 2000 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen Seurahuoneen ja Huittisten Seurahuoneen osalta on tosiaan kummallisen pitkä aikakatkos ennen kuin poliisille on tarkentunut, kummasta oli kyse. Kertonee osaltaan myös poliisitutkinnan huolimattomuudesta, jopa hutiloinnista.
Kertoo myös kaveriporukan välinpitämättömyydestä oikaista vääriä uutisia, vaikka olivat viimeiset henkilöt, jotka näkivät Raisan elossa. Tästä Raisan tapauksestahan jauhettiin vähän väliä Poliisi-TV:ssäkin rakeisine valvontakamerakuvineen.
Vierailija kirjoitti:
Raisan puhelin linkittyi Tampereen keskustan tukiasemiin. Koska tukiasemia on kaupungissa tiheässä, tiedetään puhelimen olleen keskusta-alueella katoamisiltana. Tarkkaa sijaintia (kuten katua tai taloa) ei kuitenkaan voitu määrittää. Puhelin oli päällä vielä jonkin aikaa katoamisen jälkeen. Viimeinen tukiasemamerkintä tuli kello 23:53, ja se linkittyi Tampereen keskustassa sijaitsevaan tukiasemaan.
Linkittyisikö se siihen myös, jos Raisa oli Pirkkalan kotibileissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mihin Raisan kännykkä on paikantunut tuona yönä?" Vähintään tämän luulisi olevan poliisin tiedossa, mutta onko se?
On, mutta eivät kerro tutkinnallisista syistä.
Harmi, etteivät kerro. Niitä paikannustietoja voisi useampikin tuorein silmin analysoida. Ja aina pitää muistaa, että puhelin ja Raisa eivät välttämättä ole olleet loppuun asti samassa paikassa.
Tappajahan saisi infoa.
Mutta niin saisivat myös nettietsivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raisan puhelin linkittyi Tampereen keskustan tukiasemiin. Koska tukiasemia on kaupungissa tiheässä, tiedetään puhelimen olleen keskusta-alueella katoamisiltana. Tarkkaa sijaintia (kuten katua tai taloa) ei kuitenkaan voitu määrittää. Puhelin oli päällä vielä jonkin aikaa katoamisen jälkeen. Viimeinen tukiasemamerkintä tuli kello 23:53, ja se linkittyi Tampereen keskustassa sijaitsevaan tukiasemaan.
Linkittyisikö se siihen myös, jos Raisa oli Pirkkalan kotibileissä?
Kännykkä voi aina olla eri paikassa kuin omistajansa. Kun Raisa ei enää vastannut kännykkäänsä puolen yön aikaan eikä soittanut enää puhelimella mihinkään, voiko olla mahdollista, että kännykkä oli jo tuossa kohtaa eri paikassa kuin Raisa?
Tytär rymyää kaikki viikonloput päissään ympäri kaupunkia! Miksi vanhemmat eivät puuttuneet?
Vierailija kirjoitti:
Voisi tämänkin vielä/jopa eka kerran selvittää kunnolla. Mikään muukaan linja ei ole vetänyt.. Olisin itse asiassa poliisina laittanut heti tämän ketjun ilmestymisen jälkeen ko. silloisten nuorten puhelut erikoisseurantaan...
Ehkäpä poliisit vielä laittavatkin.
Julkisuuteen nämä nuoret eivät ole ikinä tulleet. Miksiköhän?
"Viimeinen tukiasemamerkintä tuli kello 23:53, ja se linkittyi Tampereen keskustassa sijaitsevaan tukiasemaan." jos tämä pitää paikkaansa, kaverien kertomus saa puolestaan tukea. Sitten hekin olisivatkin olleet keskustassa pitempään kuin aiemmin ilmoittivat...
Raisalla ei ollut omaa kaveriporukkaa siellä vaan se koulukaverityttö vain ja eivät nekään olleet bestiksiä kai
Eli oli käytännössä yksin kun tuo toinen tyttö lähti muualle ja jätti Raisan yksin. Eli kaveri jätettiin
Vierailija kirjoitti:
Tytär rymyää kaikki viikonloput päissään ympäri kaupunkia! Miksi vanhemmat eivät puuttuneet?
Minäkin rymysin. Vanhemmat eivät tienneet. Nuoret ovat aika hyviä peittelemään näitä juttuja. Olin tosin poika, joten en ollut ainakaan seksuaalisen väkivallan vaarassa.
Harmi, etteivät kerro. Niitä paikannustietoja voisi useampikin tuorein silmin analysoida. Ja aina pitää muistaa, että puhelin ja Raisa eivät välttämättä ole olleet loppuun asti samassa paikassa.