Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7429)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos keskusteltaisiin siitä että Raisa ei ollutkaan nykyisten tietojen mukaan ihan mikään puhdas pulmunen. Yle-Areenassa on hyvä jakso koko aiheesta. =)
Jos voittajat, laita linkki myös
Muuten juttusi on täyttä pzkaa.... Taidatkin ok lla tekijä ja yrität syyllistää uhria, 16-vuotiasta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos keskusteltaisiin siitä että Raisa ei ollutkaan nykyisten tietojen mukaan ihan mikään puhdas pulmunen. Yle-Areenassa on hyvä jakso koko aiheesta. =)
Jos voittajat, laita linkki myös
Muuten juttusi on täyttä pzkaa.... Taidatkin ok lla tekijä ja yrität syyllistää uhria, 16-vuotiasta lasta.
En ole tuo kommentoinut, mutta faktojen toteaminen ei ole syyllistämistä. Jos pyörii aikuisten miesten kanssa humalassa alaikäisenä on jotakin pielessä ja tällaisella käytöksellä on voinut olla hyvinkin ratkaiseva vaikutus katoamisyönä.
Raisa meni portaalin kautta käänteismaailmaan ja on opetellut selviytymään siellä. Ulospääsyä ei ole löytynyt.
Tuo Raisan bilekamu oli luokkakaveri mutta ei välttämättä kovin läheinen
Ainoa joka myös oli halukas hommaamaan lainapaperit ja hinkui baariin
Urheilulukiossa. Muut ehkä biletti mutta keskenään pikkuporukoissa jonkin kotona tai hengaamista ulkona pussikaljalla jos nyt edes joivat . Monet joi vähän mutta ei enemmistö
baarikamu ehkä harhautti Raisan uskomaan että menevä Tampereelle Seurahuoneelle ajelun jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Musta on aina hälyyttävää ja huonon kaveriporukan merkki, jos kaikkia ei oteta huomioon ja yksi jätetään tuollai yksin.
Jos kaikki ei pääse, niin ei lähde kukaan. Kaveria ei jätetä.
Ei Raisa ollut välttämättä mitenkään innoissaan lähtemään Huittisiin. Parinsadan kilometrin ja reilun parin tunnin yöllinen automatka tupaten täydessä autossa. Tampereella oli sentään säpinää. Hänellä oli rahaa ja kännykkä, hän oli vartin taksimatkan päässä kotoaan. Ei häntä mihinkään korpeen jätetty.
Hän oli humalassa, niukoissa vaatteissa ja on aika ilmeistä että joku predatori onnistui nappaamaan hänet.
On älytön ajatus että koko autoporukka olisi koostunut kylmistä psykopaateista. Se kertoo lähinnä syyttelijöiden alhaisesta mielenlaadusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hänellä ollut laukkua
Ei. Kännykkä ja rahat olivat bleiserin taskussa.
Äveriäs 16v nainen, vuonna 1999 mobiilipuhelimet olivat varsin kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Koska nuo muutkaan tutkintalinjat eivät ole johtaneet mihinkään, niin miksipäs ei poliisi voisi selvittää tämänkin vaihtoehdon. Läheisyysperiaate, sekin kuka tai ketkä olivat todistetusti viimeksi tekemisissä RR:n kanssa, nostaa aina syyllisyyden todennäköisyyskerrointa ylemmäs. Tutkisin ko. silloisten nuorten alibit, Huittisiin menon paikkaansapitävyyden, teletunnistetiedot jne. Ruumiskoirat nuuskimaan paikkoihin, missä silloin nuoret väittivät käydyn.
Turhempiinkin asioihin poliisi on aikaansa haaskannut tässä keississä.
Myös ehdottomasti pitää tutkia ruumiskoiran kanssa tämä Pirkkalan kotibiletalo. Kuulustella uudelleen kaveriporukka autossa, kotibileporukka ja Raisan luokkakaveri, jonka kanssa oli alunperin iltaa viettämässä. Tutkia ruumiskoiran kanssa kaikkien silloiset autot, vanhempien, kavereiden ja sukulaisten mökit. Teletunnistetiedot. Pitäisi käydä tuo linja nyt kokonaisuudessaan täydellisesti alusta loppuun.
Raisa oli menossa kotibileisiin Pirkkalaan. Hän halusi sinne autokyydin. Hän seisoo nuorisoporukan auton vieressä, johon hänen tyttökaverinsa (ja samalla myös luokkakaverinsa) nousee. Tämä porukka on viimeinen, joka näkee Raisan elossa. Kukaan ei ole varmuudella nähnyt häntä tämän jälkeen.
Jos nousikin autoon? Mielestäni tämä on jopa todennäköistä. Mentiikö Pirkkalan kotibileisiin? Mielestäni tämäkin on todennäköistä, sinnehän Raisa oli menossa. Mitä siellä tapahtui? Millä kokoonpanolla mentiin Huittisiin päin? Televalvontatiedot kertovat myös jotain. Tosin pitää aina muistaa se, että kännykkä ei ole aina mukana, varsinkin, jos asioita halutaan peitellä. Tosin tajuttiinko vuonna 1999, että kännykkää pystytään parin sadan metrin tarkkuudella paikantamaan? Mihin Raisan kännykkä on paikantunut tuona yönä? Onko yhteneväinen autoporukan kanssa? Kotibileporukan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Taikka, saattoi joutua maahansoutaneiden pataan. Siihen kaverien autoon hän hän ei mahtunut, kuten linkissä sanotaan, oli varmaankin lian kookas.
Nam, rasvaista lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hänellä ollut laukkua
Ei. Kännykkä ja rahat olivat bleiserin taskussa.
Äveriäs 16v nainen, vuonna 1999 mobiilipuhelimet olivat varsin kalliita.
1999 kaikilla teineillä oli jo kännykät. Varsinainen kännykkäbuumi tapahtui 1997, jolloin Nokia alensi hurjasti kännyköiden hintaa. Vuonna 1997 kaikki nuoret hommasivat kännykän. 1999 ei ollut yhtäkään teiniä tai nuorta, jolla ei olisi ollut omaa kännykkää.
Tiedän tämän, sillä elin tämän ajan itsekin parikymppisenä.
Ei Raisa ihan köyhistä oloista ollut
"Mihin Raisan kännykkä on paikantunut tuona yönä?" Vähintään tämän luulisi olevan poliisin tiedossa, mutta onko se?
Länsi-Suomessa kaikki kadonneet nuoret tytöt.
Vierailija kirjoitti:
"Mihin Raisan kännykkä on paikantunut tuona yönä?" Vähintään tämän luulisi olevan poliisin tiedossa, mutta onko se?
On, mutta eivät kerro tutkinnallisista syistä.
90-luvun jälkipuoliskolla alkoi olla itse kullakin kyllä kännykkä.
Vierailija kirjoitti:
Ei Raisa ihan köyhistä oloista ollut
Lääkäreitä vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Raisan bilekamu oli luokkakaveri mutta ei välttämättä kovin läheinen
Ainoa joka myös oli halukas hommaamaan lainapaperit ja hinkui baariin
Urheilulukiossa. Muut ehkä biletti mutta keskenään pikkuporukoissa jonkin kotona tai hengaamista ulkona pussikaljalla jos nyt edes joivat . Monet joi vähän mutta ei enemmistö
baarikamu ehkä harhautti Raisan uskomaan että menevä Tampereelle Seurahuoneelle ajelun jälkeen
Jos luokkakaveri tulee kotiin viettämään iltaa ja siitä mennään yhdessä bussilla keskustaan, niin on se melko läheinen kaveri. Ovat viimeistään tutustuneet elokuussa, kun lukion ykkönen alkoi. Olivat samalla luokalla. Suurin osa teineistä joi ysärillä. Baareissa käyminen alaikäisenä kuului myös asiaan. Kaikki sitä tekivät. Tai miltei kaikki. Miksi tämä kaveri olisi kusettanut autoporukan menevän Tampereen Seurahuoneelle? Miksi poliisiakin piti tässä kusettaa? Vai oliko tutkinta niin ylimalkaista, että poliisi ja media jäivät luuloon, että autoporukka meni Tampereen Seurahuoneelle, eikä porukka syystä tai toisesta halunnut korjata väärinkäsitystä? Miten 10 vuoden päästä Huittisiin meno tuli selville? Möläyttikö joku jotain vahingossa (valheita vaikea muistaa) vai tutkittiinko vasta tuolloin kaveriporukan teletunnistetiedot? Vai syötettiinkö julkisuuteen paskaa ekat 10 vuotta ja poliisi tiesi porukan aina menneen Huittisiin?
Kaikki sisarukseni hommasivat kännykän 1097-98
Kaikilla alkoi olla ko kos olivat teinejä tai vanhempia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos keskusteltaisiin siitä että Raisa ei ollutkaan nykyisten tietojen mukaan ihan mikään puhdas pulmunen. Yle-Areenassa on hyvä jakso koko aiheesta. =)
Jos voittajat, laita linkki myös
Muuten juttusi on täyttä pzkaa.... Taidatkin ok lla tekijä ja yrität syyllistää uhria, 16-vuotiasta lasta.
En ole tuo kommentoinut, mutta faktojen toteaminen ei ole syyllistämistä. Jos pyörii aikuisten miesten kanssa humalassa alaikäisenä on jotakin pielessä ja tällaisella käytöksellä on voinut olla hyvinkin ratkaiseva vaikutus katoamisyönä.
Kuuluu normaaliin nuoruuteen pyöriä vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa ja nuorisoporukoissa, joihin voi kuulua myös hieman vanhempia. Se kuuluu nuoruuteen, joka valmistaa ihmistä myöhemmin perustamaan perheen ja asettumaan aloilleen. NORMAALIA.
Nykyään some mahdollistaa ettei tätä tarvise tehdä kadulla tai bileissä, vaan nuoret tapaavat toisiaan myös teknologian avustamana ilman fyysistä kontaktia.
Ennen puhelin oli arvotavara ja niitä oli helpompi varastaa koska ei ollut paikannusta ja etälukitusta