Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (5114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välikäsi oli selkeästi ärsyyntynyt, kun häneltä kyseltiin. Ei nitenkään järkyttynyt hyvän päivän tuttavansa katoamisesta.
Raisa on häben mukaansa aina näkynyt kännissä baareissa.
Se, mikä minun ajatus tuli, myös hän itse on ollut baareissa. Myös Raisan katoamisiltana.
Erittäin halveksivasti Raisasta puhui. Vihamielisesti. Jopa katoamisen jälkeen.
särähti vähän korvaan se lause kun sanoi että "aina kun näin Raisan nii se oli kännissä".
noilla sanoilla, kännissä. Mun mielestä tuossa on vähän tietty kaiku. Voisi sanoa kevyesti jollekin kaverille tyyliin että no taasko sä olit kännissä yms. mutta mielestäni ei niin sopiva ilmaisu puhua tod.näk edesmenneestä nuoresta naisesta, vaikka olisi miten kyseenalainen elämäntapa ollut ja ollutkin "jatkuvasti kännissä" niinkuin puhui
Mun mielestä ihan pätevä selitys, miksei kiinnosta tutustua kys. nuoreen naiseen.
Hänhän tunsi Raisan pitkältä ajalta, näki tätä usein ja puhui puhelimessakin kyseisenä viikonloppuna!
Miehet tuppaavat ihastumaan, jos ovat pitkään yhteydessä naiseen. Raisakin oli tosi söpö siinä videossa, valokuvissa hän ei ollut edukseen. Eli Raisa oli oikeasti tosi söpö tyttö. Tuo ärsyyntyminen vielä 20 vuoden jälkeen kielii ehkä jostakin. Yksipuolisista tunteista, joihin Raisa ei vastannut.
Raisa on ollut myös ilmeisesti itsevarma tyttö joka on pystynyt pyörittämään montaa poikaa. Ehkä se on harmittanut kun itse ei ole "kelvannut" porukkaan? Erikoista että hän ei tuonut esiin sitä Raisan ihastusta kuin vasta 17 vuotta myöhemmin. Luulisi että asia olisi tullut keskusteluissa esiin. Oletan siis että Raisa silloin vikassa puhelussa soitteli selvittääkseen ihastuksensa sijaintia sinä iltana, eli ihan luontevaa olisi kertoa tuosta pojasta? Toki yksi salaliittoteoria on, että välikäsi ei kertonutkaan totuutta puhelun sisällöstä - siitähän ei ole muita todisteita kuin hänen oma kertomuksensa.
Poliisin toiminta ollut niin löperöä, että oliko tekijä taas poliisin omasta lähipiiristä?
Vierailija kirjoitti:
Poliisin toiminta ollut niin löperöä, että oliko tekijä taas poliisin omasta lähipiiristä?
Hervantajärvellä on poliisien kesänökki.
Hervantajärven aluetta paremmin tuntematta.
Muistakaa. Museoautot on voitu maalata.
Toi välikäsimies on alkanut mietityttää... Sen puheet on täysin sen omia juttuja, mitään todisteita millekään lausumalleen ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välikäsi oli selkeästi ärsyyntynyt, kun häneltä kyseltiin. Ei nitenkään järkyttynyt hyvän päivän tuttavansa katoamisesta.
Se, mikä minun ajatus tuli, myös hän itse on ollut baareissa. Myös Raisan katoamisiltana.
särähti vähän korvaan se lause kun sanoi että "aina kun näin Raisan nii se oli kännissä".
noilla sanoilla, kännissä. Mun mielestä tuossa on vähän tietty kaiku. Voisi sanoa kevyesti jollekin kaverille tyyliin että no taasko sä olit kännissä yms. mutta mielestäni ei niin sopiva ilmaisu puhua tod.näk edesmenneestä nuoresta naisesta, vaikka olisi miten kyseenalainen elämäntapa ollut ja ollutkin "jatkuvasti kännissä" niinkuin puhui
Mun mielestä ihan pätevä selitys, miksei kiinnosta tutustua kys. nuoreen naiseen.
Hänhän tunsi Raisan pitkältä ajalta, näki tätä usein ja puhui puhelimessakin kyseisenä viikonloppuna!
Miehet tuppaavat ihastumaan, jos ovat pitkään yhteydessä naiseen. Raisakin oli tosi söpö siinä videossa, valokuvissa hän ei ollut edukseen. Eli Raisa oli oikeasti tosi söpö tyttö. Tuo ärsyyntyminen vielä 20 vuoden jälkeen kielii ehkä jostakin. Yksipuolisista tunteista, joihin Raisa ei vastannut.
Raisa on ollut myös ilmeisesti itsevarma tyttö joka on pystynyt pyörittämään montaa poikaa. Ehkä se on harmittanut kun itse ei ole "kelvannut" porukkaan? Erikoista että hän ei tuonut esiin sitä Raisan ihastusta kuin vasta 17 vuotta myöhemmin. Luulisi että asia olisi tullut keskusteluissa esiin. Oletan siis että Raisa silloin vikassa puhelussa soitteli selvittääkseen ihastuksensa sijaintia sinä iltana, eli ihan luontevaa olisi kertoa tuosta pojasta? Toki yksi salaliittoteoria on, että välikäsi ei kertonutkaan totuutta puhelun sisällöstä - siitähän ei ole muita todisteita kuin hänen oma kertomuksensa.
Mielestäni liikaa sukupuolitetaan tai seksulisoidaan näitä Raisan suhteita. Sekä verrataan aikuisten ihmissuhteisiin.
Tuonikäisillä on lähestulkoon aina sutinaa moneen suuntaan ellei seurustella hyvin vakavasti, ja monella myös todella paljon kavereita kummastakin sukupuolesta. Elämä ei ole niin vakavaa, vähän testaillaan omaa viehätysvoimaa, ja oikea rakkaus ja sitoutuminen kaukainen asia. Se on normaalia sosiaalista kanssakäymistä, ja etenkin urheilijoilla usein todella laajat piirit joissa sukupuoli ei ole olennaisessa roolissa. Seurustelu on asia erikseen ja vakava seurustelu jopa harvinaista, mutta selvästi Raisalla ei ole ollut kovinkaan vakavaa suhdetta, jolloin on ollut ihan tavallista, että on myös muita myös romanttisen kiinnostuksen kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Toi välikäsimies on alkanut mietityttää... Sen puheet on täysin sen omia juttuja, mitään todisteita millekään lausumalleen ei ole?
Miksi se kaveri ei anna julkisuureen lausuntoa!?
Ok. RAISA on soittanut hänele. Eikö välikäsien kaverilla ole mitään sanottavaa?
Onko hän elossa? Ehkä Marko Niemi voisi kysellä?
Ehkä tämä ketju tulisi laityaa Marko Niemelle
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Raisa olisi ollut kiinnostunut välikäden kaverista niin onhan mahdollista, että välikäsi itse oli kiinnostunut Raisasta.
Niin varmaan olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaakaan vanhempaa ei epäillä
En myöskään minä, mutta mitäpä, jos Raisa onkin suunnannut toiseen kotiinsa yksin kaupungissa hortoilemasta?
Kun ihmiset sanoo, ettei Raisa vielä halunnut kaupungilta pois, niin rohkenen olla eri mieltä. Se että sulta pöllitään takki, lompakko ja kännykkä, ja sä olet ihan v..tun jäässä, ja kaverit hylkää, niin saattaa saada juhlamielen laskemaan ja mielipiteen muuttumaan. Ja juhlimisen sijaan, se lähempänä ollut iskän kämppä alkaakin kummasti kiinnostaa enemmän. Raisahan ei elänyt mitenkään niin puutteessa, että yksi lauantai-ilta ilman p*noa olisi ollut koko vuosi pilalla.
Mä ajattelen niin että Raisa varmasti aluksi yritti etsiä kavereita koska viikonloppu ja siellä varmaan muitakin hänen tuttujaan pyöri. Sitten jos kamuja ei löydy, ja kamatkin ehkä katoaa, niin joo tilanne muuttuu. Ei Raisa ollut tyhmä tai holtiton nyt kuitenkaan, hänellä meni koulu ja urheilut ihan hyvin. Jos käy niin että takki, rahat ja puhelin viedään niin kyllä aika monella tunnelma laskee ja tulee sellainen olo että mennään kotiin haavoja nuolemaan. Se selittäisi myös sen miksi Raisa kenties olikin menossa isälleen vaikka alunperin tarkoitus oli palata äidin luo. Isä asui helpomman kävelymatkan päässä. Näin sitä varmaan itsekin ajattelisi jos olisi t-paidalla, korkokengillä ja minihameella ulkona + 4 asteen kelillä. Vähemmän ulkoilua on parempi. Raisan isä asui myös omakotitalossa ja äiti kerrostalossa. Voisi ajatella että omakotitalon ikkunoihin on helpompi kolkutella yöllä. Jos Raisa on näin tuuminut, niin ihan loogisesti hän olisi asiaa miettinyt, eli ei varsinaisesti umpihumalaisen tapaan. Toki tämä on spekulaatiota.
Raisalla oli hyvin laaja tuttavapiiri, joten on järjetöntä ajatella ettei hän olisi löytänyt tuttuja. Omassa nuoruudessani 90-luvulla tuttuja oli yöelämässä aina, joka nurkalla ja jopa joka ravintolassa. Kaverin hukkaaminen ei ollut iso asia, koska muita tuttuja löytyi aina.
On kyllä erikoista että siihen aikaan. siellä baareissa olisi pyörineet myös muut 16- vuotiaat väärillä papereilla. Ja mistä olisi muodostunut vanhempien ihmisten tuttavapiiri jos kerran tunsi baarikansaa urakalla? Onhan sekin erikoista. Ylipäätään muutaman vuoden ikäero oli aika iso tuolloinkin. Esimerkiksi 18 vuotiaana 20- vuotiaasta pidettiin vanhana. Eikö niitä tavannut juuri muualla kuin baareissa. Ellei ollut jotain harrastus kaveria tms. Mutta jos oli laaja tuttavapiiri 20-vuotiaissa ja yli niin on tullut käydä baareissa useammin kuin kerran...
16-vuotiaat nuoret pyörivät yöelämässä laumoittain 90-luvulla. Osa pääsi baariin sisälle, osa ei. Osalla oli jonkun paperit, osa pääsi muuten vain. Siihen aikaan ei ollut somea ja jos halusit tavata muita, oli mentävä ulos.
Tottakai nuorilla on myös eri ikäisiä nuoria ja jopa aikuisia tuttavapiirissään mm. sisarusten, kavereiden sisarusten, koulunkäynnin, naapuruston ja harrastusten myötä. Onhan sinullakin eri ikäisiä tuttavia.
Kapakoissa käynti oli suositumpaa 80-90-luvulla kuin nykyisin. Huvituksia oli vähemmän, ei deittailtu netissä. Itse en yrittänyt ala-ikäisenä minnekään, koska kotikylän ravintolassa oli 3 sukulaista töissä. Tunsin muutamia tyttöjä, jotka kävivät lähikaupungin paikoissa 16-17-vuotiaana. En tuntenut ketään, jolta olisin voinut henkkarit pyytää.
" Mielestäni liikaa sukupuolitetaan tai seksulisoidaan näitä Raisan suhteita. Sekä verrataan aikuisten ihmissuhteisiin.
Tuonikäisillä on lähestulkoon aina sutinaa moneen suuntaan ellei seurustella hyvin vakavasti, ja monella myös todella paljon kavereita kummastakin sukupuolesta. Elämä ei ole niin vakavaa, vähän testaillaan omaa viehätysvoimaa, ja oikea rakkaus ja sitoutuminen kaukainen asia. Se on normaalia sosiaalista kanssakäymistä, ja etenkin urheilijoilla usein todella laajat piirit joissa sukupuoli ei ole olennaisessa roolissa. Seurustelu on asia erikseen ja vakava seurustelu jopa harvinaista, mutta selvästi Raisalla ei ole ollut kovinkaan vakavaa suhdetta, jolloin on ollut ihan tavallista, että on myös muita myös romanttisen kiinnostuksen kohteita. "
No just näinhän se on. Kaikillahan oli teininä tuttavina poikia ja yhteyttä pidettiin ties kuinka moneen, eikä kukaan ollut varsinainen poikaystävä. Eikä yhdenkään kanssa pantu. Tai en minä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka on tämä välikäsi?
Raisa oli ilmeisesti kiinnostunut eräästä miehestä ( eri kuin poikaystävä) ja tuohon aikaan kun ei kaikilla ollut kännykkää niinkuin ei tällä miehelläkään niin Raisa kuulemma soitteli usein tälle tuntemalleen välikäsimiehelle kun halusi yhteyden siihen mieheen josta hän oli kiinnostunut, ja aina kun hän yritti tavoitella tätä. Välikäsi ja tämä mies siis keskenään kavereita.
Ja siitä nimitys välikäsimies. Eli hän toimi Raisan ja kaverinsa välikätenä.
Onkohan tästä ”Raisaa pakenevasta ihastuksesta” muuta faktaa kuin välikäsimiehen kertomus?
Niin. Eihän me tiedetä muuta kuin välikäsimiehen kertomus. Hän on voinut sanoa, ettei kaveria kiinnosta Raisa. Mikä kaverin mielipide oli?
Kuin välikäsimies olisi sabotoinut Raisan ja kaverin yhteydenpitoa. Vaikeuttanut
Tästä tuli mieleen, että välikäsimies oli itse ihastunut Raisaan ja hänellä oli helpot keinot sabotoida Raisan ja puhelittoman kaverinsa yhteyttä. Välikäsimies kun oli kaveruksista ainoa, jolla oli kännykkä.
Ellei ollut ihastunut kaveriinnsa.
Mustasukkaisuus
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä ketju tulisi laityaa Marko Niemelle
Ai senkö takia, kun Marko Niemikin on sivuuttanut kaveriporukan mahdollisen autoon nousun kokonaan sekä Pirkkalan kotibileet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Raisa olisi ollut kiinnostunut välikäden kaverista niin onhan mahdollista, että välikäsi itse oli kiinnostunut Raisasta.
Niin varmaan olikin.
Niin mitä tuo " varmaan" tarkoitta ? Ytähyvin voi kirjoittaa että varmaan ei ollut. Miksi tämmöstä arvuutella ja jopa joku moukka pitää VARMANA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mennyt! Välikäsimies sanoi Viimeinen Johtolanka podcastissa, että häntä ärsytti poliisien toiminta. Että poliisit kyttäsivät vain hänen tekemisiään, eivätkä olleet kiinnostuneita tietämään lainkaan siitä kundista, jonka perään Raisa soitteli! Ja että vasta 17 vuoden jälkeen poliisi otti ylös tämän kundin tiedot, johon Raisa oli ihastunut. Ja itse sain käsityksen, että tuokin kundi oli Hämeentiellä Raisan katoamisyönä. Tuo kundi oli se, jolla ei ollut omaa kännykkää.
Pitääpä kuunnella se podcast uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Miten Butt saisi paloiteltua ruumiin yksin? Mistä heillä välineet?
Siltä Taysin lääkäriltäkö?
Kaikki ovat kuolleet.
Tämä on mielenkiintoinen tutkintalinja että Buttia epäiltiin. Emme saa siihen valitettavasti enää vastausta ellei muita todisteita löydy. Mutta se että lääkäri sanoi kyseessä olevan ihmisiä joita ei kukaan arvaisi olevan kyseessä. Eli jonkinsortin julkisesti esillä olevia ihmisiä? Butt oli tuolloin tunnettu TV-ohjelmasta, monet tunnisti hänet kaupungissa, en siis ihmettele etteikö lääkärikin olisi tuntenut. Lääkäri kertoi asiasta tyttöystävälleen jo 2001. Hän oli myös viehtynyt väkivaltaan, joten oli ehkä nähnyt/kuullut jotain itsekin, esim. videota tai muuta? Miksi hän muuten väittäisi sellaista? Miksi häntä ei kuulusteltu ollenkaan? Hän vielä sanoi, ettei tulla koskaan löytämään.... huomatkaa mitä Butt ja Hyvönen teki uhreilleen, eikä myöskään kaikkia jäännöksiä lyötynyt.
Butt ja kaverinsa tekivät tunnetut teot 2002-2003 ja lehdissä oli vasta 2003, kun selvisi tämä aiempikin murha samalla. Katusoittaja kertoi että jo 2000-luvun taitteessa (uskoisin että loppuvuonna 99, koska lunta ei ollut maassa) muisti Buttin esitelleen päätä kassista, ennen siis näitä tuomittuja tekoja. Lisäksi tarjosi kuulemma hänelle lihaa, ennen näitä uusia tekoja (jossa myöskin Butt tarjosi jollekin tutulleen "kyljystä"). Pää muistutti naisen päätä ja sillä oli ruskeat hiukset. Lisäksi silminnäkijä joka tunnisti Buttin, näki hänet nuoren naisen kanssa katoamisyönä, joten en yhtään ihmettele että häntä epäiltiin. Outoa, että katusoittajan ja lääkärin puheet sopivat samaan ajankohtaan ja lisäksi silminnäkijähavainto Buttista. Kysymykseksi jää että mikä olisi ollut motiivi? Koska tuskin tunsivat toisiaan entuudestaan, mutta ei näissä toisissakaan teoissa ollut oikein kunnon motiivia.
Muistakaa, että kuulusteluissa kuka tahansa voi puhua mitä tahansa paskaa. Lähtöoletuksena tulisi olla, että kaikki voi olla valhetta.
Tai ylipäänsä kaikki voivat puhua paskaa. Mihinkään ei voi luottaa, ellei ole vedenpitäviä todisteita, kuten videokuvaa, ääninauhaa, valokuvia, teletietoja, tekstiviestejä jne.
"Tämä on mielenkiintoinen tutkintalinja että Buttia epäiltiin. Emme saa siihen valitettavasti enää vastausta ellei muita todisteita löydy."
Onko ruumiskoira pistetty kaikkiin asuntoihin, missä Butt olisi teon voinut tehdä? Koirathan haistaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mennyt! Välikäsimies sanoi Viimeinen Johtolanka podcastissa, että häntä ärsytti poliisien toiminta. Että poliisit kyttäsivät vain hänen tekemisiään, eivätkä olleet kiinnostuneita tietämään lainkaan siitä kundista, jonka perään Raisa soitteli! Ja että vasta 17 vuoden jälkeen poliisi otti ylös tämän kundin tiedot, johon Raisa oli ihastunut. Ja itse sain käsityksen, että tuokin kundi oli Hämeentiellä Raisan katoamisyönä. Tuo kundi oli se, jolla ei ollut omaa kännykkää.
Pitääpä kuunnella se podcast uudelleen.
Välikäsi sanoi, että 17 vuotta katoamisen jälkeen poliisi otti ihastusmiehen ja Hämeenkadun miehen yhteystiedot. Eri miehistä kyse.
Ei kaikilla ollut tuohon aikaan kännyköitä, toki suurella osalla oli, mutta ei kaikilla. On myös mahdollista, ettei halunnut puhelinnumeronsa päätyvän eteenpäin, jos koki toisen kiinnostuksen ahdistavana.
Mutta millainenkohan suhde välikäsimiehellä ja kaverillaan oli? Tarkoitan miten soitteli välikäsimiehelle, aika harva nyt parhaankaan kaverinsa kanssa koko ajan samassa paikkaa... Olivatko kämppiksiä, tai oliko jostain tieto (mistä?) että olivat samassa paikkaa/liiikenteessä yhdessä? Joko kuullut jostain että kaverukset jo ovat yhdessä jossain, tai ovat yhdessä menossa johonkin. Tai jos olivat esim. samalla luokalla, oli toki todennäköistä että päivällä ovat samassa paikkaa, mutta soitto oli illalla myöhään.
Se mikä oudoksuttaa myös muutenkin, on se, ettei ole avattu mitä kautta nämä kaikki tutut oli? Se voisi kertoa siitä, oliko tapana tutustua ns. tuntemattomiin. On eroa ihastuuko vaikka parhaan kaverin isoveljen kaveriin, vs. johonkin randomiin ihmiseen jonka nähnyt vaikka jossain kadulla, jota alkaa pommittamaan soitoilla jonkun puolitutun välimiehen kautta.