Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7387)
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla nuorilla oli oma puhelin vuonna 1999. Olin parikymppinen tuolloin, enkä tiennyt yhtäkään, jolla ei olisi ollut omaa puhelinta. Ne olivat yleistyneet nuorilla jo paria vuotta aiemmin eli 1997. Silloin viimeisimmätkin hommasivat oman puhelimen. Monilla oli puhelimia jo 1996. 1995 oli harvalla. Se murros tosiaan tapahtui 1997. Muistan tuon ajan erittäin hyvin.
Ei ollut kaikilla nuorilla omaa puhelinta tuolloin. Tarkoitan nyt alaikäisiä kuten Raisa oli. Raisalla toki oli puhelin mutta Raisan ikäluokassa monella ei vielä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen yhä tuota miksi Tampereelta lähdettäisiin Huittisten seurahuoneelle? Matkaa varmaan liki 100km ja maalaispaikkakunnan juntit siellä.
Siis juuri tämä! Itse ollut tamperelaisnuori nollarilla eikä kyllä mikään Huittinen kiinnostanut...
Ekä kiinostamikä sinua on kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
"Kenen luokse Raisa oli tuona yönä suunnitellut menevänsä yöksi? Isän vai äidin luo?"
Raisa oli suunnitellut menevänsä isänsä luokse.
Äidin luo oli tarkoitus mennä ja aamulla äiti huomasikin että tyttö ei ole tullut kotiin aja alkoi soittaa Raisan kavereille. Raisa tuskin olisi edes halunnut railakkaan yön jälkeen mennä isänsä luo koska isä ei tiennyt että tyttö kävi kaupungilla ja alaikäisenä baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on outoa on ettei oikein ole mitään varmaa silminnäkijähavaintoa. Luulisi että kun katoamisesta nousi suuri uutinen ihan muutaman päivän sisällä (?) niin olisi jokainen joka on ollut viihteellä/muuten ulkona olisi muistanut hänet ihan varmasti jos olisi kohdannut.
Jep. Sitten jännästi on ilmestynyt näitä taksikuskeja, koiran ulkoiluttajia ja katusoittajia vasta vuosien päästä katoamisesta ja kaikilla ihan erilaiset kertomukset. Löytyy mielipuolta lääkäriä, Virpi Buttin tunnistaneita jne. Mutta mitään 100 % varmaa ei ole missään. Raisan tavaroita ei ole löytynyt mistään.
He jotka näkivät Raisan kävelevän pois keskustasta ilmoittivat havaintonsa heti, mutta onhan se mahdollista, että joku samannäköinen ollut siellä.
Viimeinen VARMA havainto on ollut Sokoksen edustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se mikä tässä jutussa on outoa, on ettei Raisasta jäänyt mitään jäljelle. Mitään ei ole löydetty. Ei edes sitä kännykkää.
Koska hänet on tarkoin kätketty kännyköineen päivineen. Kännykkä ihan varmasti tarkoituksella suljettu.
On haudattu tai upotettu vetee , muuten edes joku ois löytänyt. Marjastaja, koulunulkoiluttaja, metsästäjä.
Kätevää että oli lapiot mukana.
Oletko itse muuten yrittänyt kaivaa juurta ja kivenmurikkaa täynnään olevaa metsämaata?
Tämä! Metsämaan kaivaminen on tosi rankkaa. Joku on tietänyt paremman paikan, vaikka soramonttu. Vesistö tietenkin todennäköinen. Ehdottakaa joku paikka, mistä ruumista ei löydy! Oisko viemäri?
Ymmärtääkseni kaatopaikalle on hävitetty kokonaan tai niin että on löytynyt vain vähän osia, vaikka on osattu etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna jo olla, ap!
Ai hys hys vain?
Ei tarvitse hyssytellä, MUTTA EI TARVITSE ARVUUTELLA KAIKKEA PASKAA. PUHU MINKÄ VOIT TODISTAA. KUKAAN EI KAIPAA TYHMIÄ ARVUUTTELUJA. YMMÄRRÄTKÖ !!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se mikä tässä jutussa on outoa, on ettei Raisasta jäänyt mitään jäljelle. Mitään ei ole löydetty. Ei edes sitä kännykkää.
Koska hänet on tarkoin kätketty kännyköineen päivineen. Kännykkä ihan varmasti tarkoituksella suljettu.
On haudattu tai upotettu vetee , muuten edes joku ois löytänyt. Marjastaja, koulunulkoiluttaja, metsästäjä.
Kätevää että oli lapiot mukana.
Oletko itse muuten yrittänyt kaivaa juurta ja kivenmurikkaa täynnään olevaa metsämaata?
Tämä! Metsämaan kaivaminen on tosi rankkaa. Joku on tietänyt paremman paikan, vaikka soramonttu. Vesistö tietenkin todennäköinen. Ehdottakaa joku paikka, mistä ruumista ei löydy! Oisko viemäri?
Ymmärtääkseni kaatopaikalle on hävitetty kokonaan tai niin että on löytynyt vain vähän osia, vaikka on osattu etsiä.
Mistä Ymmärtääksesi? Puhu mikä on varmasti totta.
Minä keksinkin jotain, mitä ei ole vielä jankutettu ketjussa. Onpa outoa, ettei Raisaa otettu kyytiin. Kyllä nuoret ottavat ylimääräisiäkin kyytiin. Toinen juttu. Ei ole normaalia jättää kaveria kaupungille. Jos on sovittu, että mennään yhdessä, niin on outoa. Niin ja Huittisten seurahuone. Tosi outo se Huittisiin meno, miksi kukaan ei ole maininnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on outoa on ettei oikein ole mitään varmaa silminnäkijähavaintoa. Luulisi että kun katoamisesta nousi suuri uutinen ihan muutaman päivän sisällä (?) niin olisi jokainen joka on ollut viihteellä/muuten ulkona olisi muistanut hänet ihan varmasti jos olisi kohdannut.
No tämähän ei ole lainkaan outoa, jos lähdetäänkin nyt siitä ajatuksesta, että Raisa nousi tuon kaveriporukan auton kyytiin. Siinähän se ratkaisu on. Nököttänyt silmiemme edessä 27 vuotta.
Ja tämän vuoksi Raisa ei tallentunut yhteenkään valvontakameraan tämän jälkeen. No ei kai nyt, kun istuu jo autossa.
Eihän hänestä ole tiettävästi yhtään kuvaa mistään valvontakamerasta koko illalta. Onko edes ollut kaupungilla, sitäkin voisi seuraavaksi miettiä jos tuolle tielle lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se mikä tässä jutussa on outoa, on ettei Raisasta jäänyt mitään jäljelle. Mitään ei ole löydetty. Ei edes sitä kännykkää.
Koska hänet on tarkoin kätketty kännyköineen päivineen. Kännykkä ihan varmasti tarkoituksella suljettu.
On haudattu tai upotettu vetee , muuten edes joku ois löytänyt. Marjastaja, koulunulkoiluttaja, metsästäjä.
Kätevää että oli lapiot mukana.
Oletko itse muuten yrittänyt kaivaa juurta ja kivenmurikkaa täynnään olevaa metsämaata?
Tämä! Metsämaan kaivaminen on tosi rankkaa. Joku on tietänyt paremman paikan, vaikka soramonttu. Vesistö tietenkin todennäköinen. Ehdottakaa joku paikka, mistä ruumista ei löydy! Oisko viemäri?
Ymmärtääkseni kaatopaikalle on hävitetty kokonaan tai niin että on löytynyt vain vähän osia, vaikka on osattu etsiä.
Mistä Ymmärtääksesi? Puhu mikä on varmasti totta.
Esimerkiksi Elgin uhrista löytyi maksa ja sääri.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi on taatusti tuonkin mahdollisuuden tutkinut. Sinänsä ihan relevantti pointti AP:llä.
Vastasit itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se mikä tässä jutussa on outoa, on ettei Raisasta jäänyt mitään jäljelle. Mitään ei ole löydetty. Ei edes sitä kännykkää.
Koska hänet on tarkoin kätketty kännyköineen päivineen. Kännykkä ihan varmasti tarkoituksella suljettu.
On haudattu tai upotettu vetee , muuten edes joku ois löytänyt. Marjastaja, koulunulkoiluttaja, metsästäjä.
Kätevää että oli lapiot mukana.
Oletko itse muuten yrittänyt kaivaa juurta ja kivenmurikkaa täynnään olevaa metsämaata?
Tämä! Metsämaan kaivaminen on tosi rankkaa. Joku on tietänyt paremman paikan, vaikka soramonttu. Vesistö tietenkin todennäköinen. Ehdottakaa joku paikka, mistä ruumista ei löydy! Oisko viemäri?
Ymmärtääkseni kaatopaikalle on hävitetty kokonaan tai niin että on löytynyt vain vähän osia, vaikka on osattu etsiä.
Mistä Ymmärtääksesi? Puhu mikä on varmasti totta.
Esimerkiksi Elgin uhrista löytyi maksa ja sääri.
Ei kuulu tähän mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää mielessä myös se fakta, että uhri tuntee miltei aina tekijän.
Tämän kaikki tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö tämä kaveriporukka todellakin Seurahuoneelle siinä autossa? Mitä jos eivät menneetkään ja heillä oli Raisa mukana ja he menivät jonnekin ihan muualle? Onko silminnäkijähavaintoja tai muita todisteita siitä, että tuo kaveriporukka tosiaan meni Seurahuoneelle? Mitä jos koko Seurahuone ja Raisan jääminen kyydistä on täyttä valetta?
Onko tuota kaveriporukka -tutkintalinjaa tutkittu perin pohjin?
Tekijä löytyy miltei aina lähipiiristä. Eli katse siihen kaveriporukkaan nyt uusin silmin. Onko kaikkien kavereiden televalvontatiedot tutkittu perin pohjin? Missä liikkuivat tuona yönä? Oliko kotibileitä, joissa vanhemmat eivät paikalla?
Mitä jos jotain tapahtui ja Raisa kätkettiin yhteistuumin ja ovat olleet yhteisestä sopimuksesta hiljaa kaikki nämä vuodet? Ryhmäpaine ja pelko saa pitämään suun kiinni.
Televalvontatiedot? Otapa nyt huomioon mikä vuosi oli, harva kantoi puhelinta mukana. Ei Raisallakaan ollut.
No olihan Raisalla oma kännykkä mukana, Nokia 2110i.
Puhelimesta Raisa soitti kundikaverilleen Casablancasta ja he puhuivat puhelimessa. Raisa soitti siitä myös toiselle pojalle, joka ei vastannut ja yritti soittaa Raisalle myöhemmin, johon Raisa ei vastannut. Tyttöystävä soitti Raisan puhelimeen keskiyön jälkeen, johon Raisa ei vastannut. Äiti soitti Raisan kännykkään aamulla, jolloin se meni suoraan vastaajaan eli puhelin oli suljettuna.
Kaikilla teineillä oli todellakin puhelimet 1999. Todellinen kännykkäbuumi alkoi 1997, olin itse silloin parikymppinen ja juuri tuona vuonna Nokia laski hurjasti kännyköiden hintaa, oli jatkuvasti alennuksia ja kännykät olivat muuttuneet pieniksi kooltaan. 1999 ei ollut enää teiniä tai nuorta aikuista, jolla ei olisi ollut vieläkään omaa kännykkää. Todellakin oli kaikilla.
Tuohon aikaan oli paljon nuoria joilla ei ollut puhelinta. Ihan muistan omilta kouluajoiltani. Esimerkiksi omalta koululuokaltani suurimmalla osalla EI ollut omaa puhelinta syksyllä 1999.
Vierailija kirjoitti:
Menikö tämä kaveriporukka todellakin Seurahuoneelle siinä autossa? Mitä jos eivät menneetkään ja heillä oli Raisa mukana ja he menivät jonnekin ihan muualle? Onko silminnäkijähavaintoja tai muita todisteita siitä, että tuo kaveriporukka tosiaan meni Seurahuoneelle? Mitä jos koko Seurahuone ja Raisan jääminen kyydistä on täyttä valetta?
Onko tuota kaveriporukka -tutkintalinjaa tutkittu perin pohjin?
Tekijä löytyy miltei aina lähipiiristä. Eli katse siihen kaveriporukkaan nyt uusin silmin. Onko kaikkien kavereiden televalvontatiedot tutkittu perin pohjin? Missä liikkuivat tuona yönä? Oliko kotibileitä, joissa vanhemmat eivät paikalla?
Mitä jos jotain tapahtui ja Raisa kätkettiin yhteistuumin ja ovat olleet yhteisestä sopimuksesta hiljaa kaikki nämä vuodet? Ryhmäpaine ja pelko saa pitämään suun kiinni.
Mitäpä jos lopetat nuo lapselliset jossittelut. Rikospoliisit kyllä ottaa joka asiasta selvän.
Vierailija kirjoitti:
Minä keksinkin jotain, mitä ei ole vielä jankutettu ketjussa. Onpa outoa, ettei Raisaa otettu kyytiin. Kyllä nuoret ottavat ylimääräisiäkin kyytiin. Toinen juttu. Ei ole normaalia jättää kaveria kaupungille. Jos on sovittu, että mennään yhdessä, niin on outoa. Niin ja Huittisten seurahuone. Tosi outo se Huittisiin meno, miksi kukaan ei ole maininnut?
En väitä, että Raisalle olisi näin käynyt tai kaverit olisivat tehneet näin!
Mutta ei ole ensimmäinen kerta, kun joku jätetään kyydistä. Varsinkin 90-luvulla kun itsekin olin n. saman ikäinen. Eikä ollut mitään kiusaamista!
Joku saattoi sanoa, ettei halua mukaan niin toiset lähtivät. Luotettiin siihen että pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Myös fyysinen suoritus ja alkoholi voi tehdä tepposet ja alkoholi nousee liikaa päähän mutta kunto ei kestä. Jos vaikka käyneet vielä tanssimassa. Keho on nestehukassa...
Paljon mahdollisuuksia siltä osin ollut jonkun hyödyntää heikoksi mennyttä urheilijan heikkoa oloa.
Miksi keksit tänne lapsellisen tyhmiä. Puhu mikä on varmasti totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö tämä kaveriporukka todellakin Seurahuoneelle siinä autossa? Mitä jos eivät menneetkään ja heillä oli Raisa mukana ja he menivät jonnekin ihan muualle? Onko silminnäkijähavaintoja tai muita todisteita siitä, että tuo kaveriporukka tosiaan meni Seurahuoneelle? Mitä jos koko Seurahuone ja Raisan jääminen kyydistä on täyttä valetta?
Onko tuota kaveriporukka -tutkintalinjaa tutkittu perin pohjin?
Tekijä löytyy miltei aina lähipiiristä. Eli katse siihen kaveriporukkaan nyt uusin silmin. Onko kaikkien kavereiden televalvontatiedot tutkittu perin pohjin? Missä liikkuivat tuona yönä? Oliko kotibileitä, joissa vanhemmat eivät paikalla?
Mitä jos jotain tapahtui ja Raisa kätkettiin yhteistuumin ja ovat olleet yhteisestä sopimuksesta hiljaa kaikki nämä vuodet? Ryhmäpaine ja pelko saa pitämään suun kiinni.
Ei sellaista ryhmäpainetta olekaan, että kukaan porukasta ei koskaan puhuisi.
Aina jollakin tulee syyllinen olo ja tarve uskoutua. Ja porukasta joku on aina enemmän syyllinen kuin joku toinen. Porukasta se, joka ei ole tehnyt mitään, kokee helpommaksi uskoutua, kuin ne, jotka ovat varsinaisia tekijöitä. Ajan kuluessa se vähiten syyllinen ymmärtää, että ei joudu hankaluuksiin totuuden paljastuttua.
Eli ei ole uskottava teoria.
Samaa meinasin kommentoida minäkin. Jos se oikeasti olisi ollut joku kaveriporukassa sattunut vahinko, niin kyllä joku olisi ennemmin tai myöhemmin murtunut ja kertonut. Jos ei ole kyse psykopaatista tai paatuneista rikollisista, niin ei taatusti monikaan pysty pitämään toisen kuolemaa omalla tunnollaan loputtomiin ilman, että on pakko tunnustaa. Ja tuosta on sentään vuosikymmeniä aikaa.
Entä jos siinä on joku auktoriteetti johtohahmo, joka saanut toiset, tavalliset ihmiset, jotenkin niin hyvin peloteltua, että tästä ette sitten ikinä kerro kenellekään. Porukassa voi olla vain yksi psykopaatti, se riittää pitämään muut kurissa.
Ehkä vähäksi aikaa, mutta entä vuosikymmeniksi? Tuollainen painostus voi toimia tiiviissä kaveriporukassa, mutta nämä teinithän ovat sittemmin mitä luultavimmin kasvaneet erilleen, eivätkä ole välttämättä enää vuosiin olleet tekemisissä. Kyllä tuollaisen asian todennäköisesti jo silloin myöntäisi, ei ole enää mitään syytä, joka saisi suojelemaan "kaveria".
Päin vastoin, aika tekee tehtävänsä ja ihmiset hautaavat kirjaimellisesti menneisyyden luurankoja mieleensä. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä vaikeammalta ja myös turhemmalta asiasta tuntuisi puhua, kun se tarkoittaisi todennäköisesti oman elämän kaatumista tavalla tai toisella ja kammottavan valheen paljastumista. Turhaa myös siksi, että uhrin omaiset ovat ehkä kuolleet ja elämä jatkuu helpommin kun asian antaa jäädä unholaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän myös hyvin vahvana mahdollisena epäiltynä sitä jo edes mennyttä vartijaa...
Hänhän taitaa olla ainoa jota vastaan on edes jonkinlaista näyttöä, eli sähkölukkojen lokit.
Minuakin tässä kavereiden kertomuksessa häiritsee pari asiaa. Ensinnäkin se, että miksi ystävät jättäisivät yhden yksinään toiseen kaupunkiin? Ainakin omassa nuoruudessa etenkin tytöt pitivät huolta toisistaan, eikä olisi itsellä tullut mieleenkään jättää ystävää humalassa hunningolle. Autoihin myös tungettiin monesti kyytiläisiä yli kapasiteetin, vaikka se ei fiksua ollutkaan. Ei ollut hankalaa saada mahtumaan useampaa laihaa teinityttöä auton takapenkille. Toiseksi sitten se, että nämä ihmiset ovat jääneet täysin nimettömiksi ja kasvottomiksi. Useimmiten katoamistapauksissa huolestuneet läheiset osallistuvat etsintään näkyvästi ja puhuvat asiasta esim. lehtien haastatteluissa tai nykyaikana somessa ja foorumeilla.