Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio laittaa lastani päiväkotiin, vaan ensimmäinen ulkopuolinen "hoitopaikka" on eskari. Teenkö mielestäsi virheen?

Vierailija
07.05.2026 |

Mitä mieltä täällä ollaan, onko päiväkoti niin hyödyllinen, että haitat pitäisi sivuuttaa?

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kuitenkin viedä lapsesi kerhoon tai virikehoitoon muutaman kerran viikossa?

Kerhossa tms paikassa lapsesi oppii toimimaan ryhmässä, jakamaan lelujaan, odottamaan vuoroaan ja olemaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa. 

Vierailija
22/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin näin. Hoidin itse omat lapseni (3) kotona esikouluikäisiksi asti enkä näe siinä mitään oikeaa tai väärää tai ihmeellistä, jokainen perhe tekee kuten heille on parhaaksi. Minä viihdyin kotiäitinä ja mieheni kävi töissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkija kritisoi liian aikaista päivähoitoa

Laki takaa kaikille päivähoitopaikan, ja vanhemmat käyttävät oikeuttaan yhä enemmän. Työelämässä ei katsota hyvällä pitkiä taukoja, ja monilla perheillä on isoja lainoja, joiden maksamiseen tarvitaan molempien vanhempien tuloja.

Pääministeriä ja elinkeinoelämän johtoa myöden on vaadittu naisia palaamaan nopeammin työelämään. Tätä toivetta on jo noudatettu, ja monissa kaupungeissa ryhmät ovat tupaten täynnä.

Pienten lasten kehitykseen perehtynyt kasvatustieteiden tohtori Erja Rusanen pitää valitettavana, että perheitä suorastaan painostetaan päivähoidon käyttämiseen.

- Varsinkin jos päivähoitoryhmät ovat isoja ja meluisia, se nostaa väistämättä stressihormonitasoja, eivätkä tasot välttämättä laske edes yön aikana. Pitkäaikaisella stressillä on monenlaisia seurauksia: oppiminen, tunne-elämän säätely ja stressinsäätelyjärjestelmä voivat häiriintyä, Rusanen kertoo.

Rusasen mukaan varhaislapsuuden stressi voi vaikuttaa kehitykseen ja elämään aikuisikään saakka.

- Alle 3-vuotias tarvitsee lähinnä aikuisen hyvää hoivaa, eli niin pieni ei tarvitse vielä päiväkotia esimerkiksi kaverien takia. Jos lapsi on päivähoidossa, olisi tärkeää, että hoitaja ei vaihdu, päivät olisivat mahdollisimman lyhyitä ja ryhmä olisi hyvin pieni, 2-4 lasta ryhmässä. Työelämä ja päivähoidon rakenteet vain ovat senlaatuisia, että harvoin voidaan valita tällaista tilannetta.

https://yle.fi/a/3-6389423

Hyvää hoivaa saa työttömän, päihderiippuvaisen yh-mutsin hoidossa?

Vierailija
24/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ESIKOISlestadiolaiset?   Hienoa . Muista uhrata elukka ja maksaa kymmenykset. 

Vierailija
25/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliharju puhuu jatkuvien ja turvallisten kiintymyssuhteiden puolesta. Paras vaihtoehto alle 3-vuotiaalle lapselle on hänen mukaansa kotihoito. Päivähoidon aloittaminen etenkin alle kaksivuotiaana muodostaa riskin lapsen kiintymyssuhteille, sanoo lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anna Tuliharju. Hän kritisoi voimakkaasti vaihtuvien hoitajien kulttuuria, jossa lapset hoidetaan liukuhihnalta. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lastenpsykiatri-paivahoito-riski-al…

Vierailija
26/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit mielletään usein hoitopaikoiksi vaikka tosiasiassa kyseessä on paikka missä lapsille tarjotaan suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa varhaiskasvatusta. Jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen.

Ihan höpöä. Tuon muka laadukkaan varhaiskasvatuksen myötäkin pisa - tulokset ovat huonontuneet. Päiväkodit voisivat olla leikkipaikkoja. Koulussa sitten pitäisi panostaa siihen opiskeluun. 

Vierailija
27/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä hän oppi lukemaan?

No ei se eskariin mitenkään liity. Minulla oppi keskimmäinen  5 vuotiaana, ei eskaria, kuten ei vanhemmallakaan.  Nuorin oli " kielieskarissa" 1 vuoden

Aika harvoin se eskari paljon enemmän kuin 1 vuoden kestääkään. Tai minä ne tiedä ketään, joka olisi eskariin jäänyt luokalle.

Vierailija
28/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsi tekee päivisin? Onko samanikäisiä kavereita? 

Vierailija
29/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa (se kolmen lapsen kotiäiti): kun viimeisinkin meni eskariin niin minä menin töihin, joten oppivat kyllä että vanhemmat lähtevät töihin ja ansaitsevat rahaa. 

Kaikki lapset ovat käyneet sekä lukion että armeijan ja opiskelevat nyt, yksi amk:ssa ja kaksi yliopistossa. Olen ylpeä omistani. 

Vierailija
30/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin usein luullaan, päiväkoti ei ole välttämätön lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Sen sijaan se voi joidenkin lasten kohdalla olla jopa haitaksi, sillä lapset ovat temperamentiltaan hyvin erilaisia. Erityistä huomiota pitäisi kiinnittää meluun, joka aiheuttaa stressiä. Jos lapsen kotona on ongelmia, ne eivät katoa laittamalla lapsi päivähoitoon. Sen sijaan pitäisi panostaa enemmän perheiden auttamiseen. Lapsen kehityksen kannalta olennaisimpia asioita ovat aina koti ja omat vanhemmat riippumatta siitä, onko lapsi päivähoidossa vai ei.

Yhden totuuden sijaan alle kouluikäisten hoidossa pitäisi olla aidosti erilaisia vaihtoehtoja. Ovathan lapset ja perheetkin erilaisia. Lapsen kotihoito ja perhepäivähoitokin ansaitsisi enemmän arvostusta.

Aino Saarisen väitöstutkimus osoitti myös, että kouluissa perusasiat opitaan sittenkin parhaiten opettajan ohjauksessa perinteisillä (ehkäpä useiden mielestä vanhanaikaisilla) opetusmetodeilla. Itseohjautuva opiskelu ja digitaalisuus taas lisäävät oppilaiden välisiä eroja. Hyvin pärjäävät voivat päästä loistamaan, mutta huonosti pärjäävät putoavat yhä helpommin kelkasta. Tämä korostaa sosiaalista hierarkiaa oppilaiden välillä ja lisää myös kiusaamisen riskiä. 

https://psyk.fi/uncategorized/paivahoidosta-ja-opetuksesta-tunteita-her…

Vierailija
31/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin näin. Hoidin itse omat lapseni (3) kotona esikouluikäisiksi asti enkä näe siinä mitään oikeaa tai väärää tai ihmeellistä, jokainen perhe tekee kuten heille on parhaaksi. Minä viihdyin kotiäitinä ja mieheni kävi töissä. 

Ukkos laitoit töihin ja itse luuhasit ostareilla päivät?

Vierailija
32/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin usein luullaan, päiväkoti ei ole välttämätön lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Sen sijaan se voi joidenkin lasten kohdalla olla jopa haitaksi, sillä lapset ovat temperamentiltaan hyvin erilaisia. Erityistä huomiota pitäisi kiinnittää meluun, joka aiheuttaa stressiä. Jos lapsen kotona on ongelmia, ne eivät katoa laittamalla lapsi päivähoitoon. Sen sijaan pitäisi panostaa enemmän perheiden auttamiseen. Lapsen kehityksen kannalta olennaisimpia asioita ovat aina koti ja omat vanhemmat riippumatta siitä, onko lapsi päivähoidossa vai ei.

Yhden totuuden sijaan alle kouluikäisten hoidossa pitäisi olla aidosti erilaisia vaihtoehtoja. Ovathan lapset ja perheetkin erilaisia. Lapsen kotihoito ja perhepäivähoitokin ansaitsisi enemmän arvostusta.

Aino Saarisen väitöstutkimus osoitti myös, että kouluissa perusasiat opitaan sittenkin parhaiten opettajan ohjauksessa perinteisillä (ehkäpä useiden mielestä vanhanaikaisilla) opetusmetodeilla. Itseohjautuva opiskelu ja digitaalisuus taas lisäävät oppilaiden välisiä eroja. Hyvin pärjäävät voivat päästä loistamaan, mutta huonosti pärjäävät putoavat yhä helpommin kelkasta. Tämä korostaa sosiaalista hierarkiaa oppilaiden välillä ja lisää myös kiusaamisen riskiä. 

https://psyk.fi/uncategorized/paivahoidosta-ja-opetuksesta-tunteita-her…

No

"Aino Saarinen on aikaisemmin väitellyt psykologiasta ja lääketieteestä. Nyt hänen kasvatustieteen väitöskirjansa on tarkastettu Helsingin yliopistossa"

Eli

Aino Saarinen on kolmoistohtori!

Hän on:

Psykologian tohtori

Lääketieteen tohtori

Kasvatustieteen tohtori

.

Kyllä, kuulostaa älykkäältä - vai mitä oot mieltä?

Tulos:

Tutkimusten mukaan se kotihoito onkin lapsille parasta.

Vierailija
33/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisessa kanssakäymisessä voi olla myöhemmällä iällä hankaluuksia. 

Pelkäätkö, ettei oma lapsesi pääse kiusaamaan niitä, jotka eivät ole tarhassa?

Vierailija
34/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut kumpikaan lapsi päiväkodeissa ikinä. Minä hoidin kotona kouluikään asti. Mitään haittaa tästä ei ole ollut. Lapset on tasapainoisia ja rauhallisia, ja uskon että osaltaan se johtuu siitä että introverttiluonteiset lapset sai elää lapsuutensa rauhassa.

Ja mitä noihin oppimisjuttuihin tulee - tytär oppi lukemaan ihan itsekseen vain seuraamalla mun lukemista 4-vuotiaana. Poika vasta koulussa, mutta mitään ongelmaa siinä ei ole että oppii vasta siellä. Kotona meillä on paljon muuten askarreltu, kuljettu luonnossa ja opeteltu kasveja ja eläimiä, laitettu ruokaa yhdessä tms. Eli lapset on kyllä oppineet kotonakin taitoja ja kiinnostusta oppimiseen.

Vierailija
35/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkija kritisoi liian aikaista päivähoitoa

Kasvatustieteiden tohtori, Helsingin yliopiston lehtori Erja Rusanen on hämmästynyt viime aikojen puheista, joiden mukaan äidit täytyisi saada yhä aiemmin työelämään.

.

Lapsille on tärkeää hyvä, lämmin tunneside. Jos se katkaistaan väärässä kehitysvaiheessa, se on lapselle tuskallista.

Erja Rusanen, yliopistonlehtori

.

Nämä puheet kuulostavat siltä, että aikuiset ajattelevat vain itseään. Lapsille on tärkeää hyvä, lämmin tunneside. Jos se katkaistaan väärässä kehitysvaiheessa, se on lapselle tuskallista. Sen ymmärtää, vaikka ei tietäisi kehityspsykologiasta mitään. Minä pyytäisin suhtautumaan tähän kysymykseen vakavasti. Ratkaisuja pitäisi etsiä puhtaasti lapsen näkökulmasta.

Varsinkin jos päivähoitoryhmät ovat isoja ja meluisia, se nostaa väistämättä stressihormonitasoja, eivätkä tasot välttämättä laske edes yön aikana. Pitkäaikaisella stressillä on monenlaisia seurauksia: oppiminen, tunne-elämän säätely ja stressinsäätelyjärjestelmä voivat häiriintyä, Rusanen kertoo. 

https://yle.fi/a/3-6389423

Vierailija
36/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen jatkaa (se kolmen lapsen kotiäiti): kun viimeisinkin meni eskariin niin minä menin töihin, joten oppivat kyllä että vanhemmat lähtevät töihin ja ansaitsevat rahaa. 

Kaikki lapset ovat käyneet sekä lukion että armeijan ja opiskelevat nyt, yksi amk:ssa ja kaksi yliopistossa. Olen ylpeä omistani. 

Serkkuni sai "vahinkolapsen" 1991.  Lapsi aloitti päiväkodin 1v4kk:n iässä.   Lukiossa huippuoppilas, pääsi yotodistuksen arvosanoilla suoraan yliopistoon.  On väitellyt tohtoriksi.

Vierailija
37/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3-vuotias ei tarvitse kasvatusta

vaan tuttujen ja turvallisten ihmisten läheisyyttä.

Päivähoitoa koskevassa keskustelussa on sivuutettu tietämys lapsen kehityksestä, kirjoittaa lastenpsykiatri Jari Sinkkonen.

Alle 3-vuotias ei hyödy päiväkodista! 

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005112772.html

Vierailija
38/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kotona pelkästään tuon ajan, niin kyllähän se eläkekertymässä sitten näkyy. Lapsesta en olisi huolissani, pärjäävät ihan yhtä lailla kotonakin.

Vierailija
39/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu lapsesta.

Vierailija
40/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kotihoidossa eskariin saakka ja käynyt vain seurakunnan kerhossa. Omat lapset ovat olleet päiväkodissa 2-vuotiaasta. Meillä ei ainakaan ole mitään negatiivista sanottavaa päiväkodista, aikuiset ovat pysyneet samoina, samoin lapset. Lapset ovat myös oppineet monia taitoja aiemmin kuin mitä olisin itse osannut heitä opettaa. 

Ryhmässä toimiminen, kaveritaidot, oman vuoron opettelu, erimielisyyksien ratkominen yms ovat olleet kuitenkin tärkeimpiä juttuja mitä lapsi on päiväkodissa oppinut. On myös kiva huomata, että lapsella on omat sosiaaliset ympyränsä ja juttunsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi