Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS teki laskelman, jonka mukaan budjettivaje ei poistuisi, vaikka kaikki työttömät saisivat töitä. Valtiovarainministeriö vahvisti laskelman

Vierailija
06.05.2026 |

"HS teki tekoälyn avulla laskelman, jonka mukaan budjettivaje ei poistuisi, vaikka kaikki työttömät saisivat töitä. Professori Niku Määttänen tarkisti laskelman ja piti tulosta yllättävänä. Valtiovarainministeriö vahvisti laskelman oikeansuuntaiseksi. 

 

 

Kaikkien työllistyminen tervehdyttäisi julkista taloutta vain noin 8 miljardilla eurolla, kun alijäämä on yli 13 miljardia euroa.

 

Toisin sanoen eläkkeistä täytyisi leikata, mutta se taas on poliittisesti vaikeaa, koska eläkkeitä koskevat lupaukset ovat niin konkreettisia."

 

No niin. Suomea ei pelasta yhtään mikään. 

 

https://www.hs.fi/visio/art-2000011940522.html

 

 

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein tekoälyllä laskelman ja se näytti että julkisen puolen pitää seurata tarkemmin vastaako maksettu palkka työsuoritetta. 

Johonkin se raha häviää jos yksityinen puoli on tähän asti vuosikymmenet saanut maksettua julkisen kulut.  

Täälläkin on ollut monta kertaa välittömästi poistoon päätynyt uutinen jonka mukaan pelkästään Tampereella on 70 sotejohtajaa jotka kaikki nostavat kuusinuneroista palkkaa eikä ensimmäinen numerokaan ole monilla ykkönen samalla kun veronmaksajille tuotettuja palveluita ajetaan alas. 

Siellä on oma sotejohtajansa suunnilleen vessapaperin hankinnallekin ja muistakaa että tuo on vasta se korkein täydellisen tuottamaton organisaatiokerros. 

Pelkästään näiden 70 johtajan lähimmät alaiset joita on jo satoja ovat vielä niin korkealla organisaatiossa etteivät ne tee mitään palveluita tuottavaa työtä vaan elättävät ainoastaan pirkanmaan kampaviinerileipomoita.

Vierailija
42/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4 miljardia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskiko kukaan kuinka paljon auttaisi, jos sosiaaliturva olisi vain kansalaisille?

Vierailija
44/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS teki laskelman jonka kaikki tiesi jo ennestään. Meillä on liikaa eläkeläisiä. 

Ja liian hyvät ilmaiset palvelut.

Selita miten vaikka joku Tanska sitten onnistuu sellaiset tuottamaan, mutta Suomi ei. Sielläkin väestö vanhenee.

Joustavammat työmarkkinat, kiinnostavampi maa sijoituksilla kuin Suomi, ei ole Venäjän rajanaapuri ja käyttänyt 80 rakentaakseen bisneskulttuuria sinne vaan suuntasi voimansa muualle maailmaan, fiksumpi maahanmuuttopolitiikka jne. Kyllähän näitä syitä löytyy.

Venäjäriski on Suomea suurempi. Kööpenhamina on yhä strategisen ensi-iskun maali Venäjän ydindoktriinissa. Se oli niin jo Neuvostoliiton aikana, eikä sitä ole minkään tiedon mukaan muutettu, vaikka se julkisuuteen on tullutkin.

Vierailija
45/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti maan talous on kuralla työttömien takia. Onko persut ja kokkarit siis tyhmiä vai sokeita ja tyhmiä?

Vihervasemmisto se tänne haalii työkyvyttömyyseläkeläisiä.

Vierailija
46/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS teki laskelman jonka kaikki tiesi jo ennestään. Meillä on liikaa eläkeläisiä. 

Ja liian hyvät ilmaiset palvelut.

Selita miten vaikka joku Tanska sitten onnistuu sellaiset tuottamaan, mutta Suomi ei. Sielläkin väestö vanhenee.

Joustavammat työmarkkinat, kiinnostavampi maa sijoituksilla kuin Suomi, ei ole Venäjän rajanaapuri ja käyttänyt 80 rakentaakseen bisneskulttuuria sinne vaan suuntasi voimansa muualle maailmaan, fiksumpi maahanmuuttopolitiikka jne. Kyllähän näitä syitä löytyy.

Venäjäriski on Suomea suurempi. Kööpenhamina on yhä strategisen ensi-iskun maali Venäjän ydindoktriinissa. Se oli niin jo Neuvostoliiton aikana, eikä sitä ole minkään tiedon mukaan muutettu, vaikka se julkisuuteen on tullutkin.

Se ei muuta sitä asiaa, että Tanska ei ole kuluttanut 80 vuotta koittaakseen rakentaa Venäjälle yrityksiä ja kauppasuhteita. Suomi on aina saanut sieltä vain näpeilleen lopulta ja toivottavasti nyt opittiin lopullisesti, että ne voimat kannattaa keskittää muualle maailmalle. 

Yritykset eivät riskiarvioissaan laske ydindoktriinia mukaan, koska silloin, kun joku sellaista käyttää se on ihan sama missä maassa se liiketoiminta sijaitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysmenot on 16 miljardia. Lääkäreillä on isot palkat.

Vierailija
48/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvittiin tekoäly toteamaan, että mikään määrä tuloja ei riitä, jos menot > tulot?

Äläs nyt. Ei lapselta saa vaatia liikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

julkinen sektori on vaan kymmeniä miljardeja liian pöhöttynyt. 

Ei, vaan yksityinen sektori kymmeniä miljardeja liian surkastunut. Firmat mieluummin maksavat osinkoa kuin investoivat tai ideoivat uusia tuotteita.

Leikataan sitä julkista sektoria niin johan alkaa märinä, kun ihmiset ei kuluta (no ei tietenkään kun pitää säästää työttömyyden, sairauden ja vanhuuden varalta), kun ei ole osaavaa työvoimaa (no ei tietenkään kun leikattiin koulutuksestakin), kuinka infra prakaa, oikeusistuimet ruuhkautuu, mikään en enää toimi. 

Firmat mielellään investoisivat, mutta on olemassa kysynnän ja tarjonnan laki. Jos ei ole kysyntää, ja laajennat tarjontaa, niin ei synny voittoa, vaan tulee konkurssi. Näitähän on nyt aika tavalla nähtykin. 

Juuri niin. Kun se yhteiskunta ei riitä elättämään kaikkia. Eikå yrittäjää kiinnosta maksaa edes palkkaa.

Vierailija
50/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuhlailu on patologisen järjestelmällistä jokaikisellä tasolla kun kuvitellaan valtion olevan rikas. Valtio on PERSAUKINEN LOKKEILEVA LOKKI!

Ei oikein minkäänlaisia tuloja jotka eivät ole varkautta. Hieman osakkeita ja siten osinkoja mutta noin muuten pelkällä kansan siivellä elävä loinen joka maksaa itselleen aina vain enemmän ja enemmän muiden rahoja. 

Ja tässä vuodatus ihmiseltä, jonka mielestä valtio on olemassa vain häntä varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS teki laskelman jonka kaikki tiesi jo ennestään. Meillä on liikaa eläkeläisiä. 

Ja liian hyvät ilmaiset palvelut.

Selita miten vaikka joku Tanska sitten onnistuu sellaiset tuottamaan, mutta Suomi ei. Sielläkin väestö vanhenee.

Joustavammat työmarkkinat, kiinnostavampi maa sijoituksilla kuin Suomi, ei ole Venäjän rajanaapuri ja käyttänyt 80 rakentaakseen bisneskulttuuria sinne vaan suuntasi voimansa muualle maailmaan, fiksumpi maahanmuuttopolitiikka jne. Kyllähän näitä syitä löytyy.

Juuri niin. Suomen yritysmaailma elää edelleen Neuvostoliitossa...

Vierailija
52/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä laskelmat ovat poikkeuksetta suorastaan hengenvaarallisen harhaanjohtavia koska niissä ei oteta koskaan mukaan seurannaisvaikutuksia jotka ovat poliittisissa päätöksissä usein merkittävämpiä kuin se laskennallinen suora vaikutus.

Hyvä esimerkki on joka ikinen nykyisen hallituksen "säästöistä".

Säästetään nakkirahoja esimerkiksi tuhoamalla työttömyysturva ja hallituksen laskennallisen säästön sijaan alijäämä räjähtääkin miljardiluokan kasvuun kun jokainen vielä työssä käyvä lyö paniikissa lompakkonsa kiinni kun jokainen euro pitää säästää työttömyyden varalle ja kotimainen kulutus sakkaa mikä puolestaan synnytyää massatyöttönyyden.

Tämähän se ongelma kokoomuksen toiminnassa aina on. Ihminen jätetään joka ikinen kerta laskuista pois. Ja sit valitellaan kuinka ihmiset sitä ja tätä.

Kokoomus ei ymmärrä taloutta tai ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein tekoälyllä laskelman ja se näytti että julkisen puolen pitää seurata tarkemmin vastaako maksettu palkka työsuoritetta. 

Johonkin se raha häviää jos yksityinen puoli on tähän asti vuosikymmenet saanut maksettua julkisen kulut.  

Täälläkin on ollut monta kertaa välittömästi poistoon päätynyt uutinen jonka mukaan pelkästään Tampereella on 70 sotejohtajaa jotka kaikki nostavat kuusinuneroista palkkaa eikä ensimmäinen numerokaan ole monilla ykkönen samalla kun veronmaksajille tuotettuja palveluita ajetaan alas. 

Siellä on oma sotejohtajansa suunnilleen vessapaperin hankinnallekin ja muistakaa että tuo on vasta se korkein täydellisen tuottamaton organisaatiokerros. 

Pelkästään näiden 70 johtajan lähimmät alaiset joita on jo satoja ovat vielä niin korkealla organisaatiossa etteivät ne tee mitään palveluita tuottavaa työtä vaan elättävät ainoastaan pirkanmaan kampaviinerileipomoita.

No nuo ovat niitä nykyisen hallituksen tulevia suojatyöpaikkoja...

Vierailija
54/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4 miljardia.

"Työttömän vika!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti maan talous on kuralla työttömien takia. Onko persut ja kokkarit siis tyhmiä vai sokeita ja tyhmiä?

Vihervasemmisto se tänne haalii työkyvyttömyyseläkeläisiä.

Sokeita ja tyhmiä...

Vierailija
56/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on varmaan tajunnut ettei Suomi päättäjien  eikä ekonomien ennustuksiin ole luottamista, jopa saman päivän ennustusta muutetaan kun edellinen meni päin persettä.

Vierailija
57/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

julkinen sektori on vaan kymmeniä miljardeja liian pöhöttynyt. 

Tätä kyllä paisutettiin vuosikymmeniä.

Vierailija
58/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteon lisäämisellä maan pelastaminen on EK:n ja republikaanien huijaus. Se on selvä.

Ryöstetyt rahat on saatava kiertoon ja se onnistuu ainoastaan omaisuutta verottamalla ja saamalla veronkiertäjät ja rahojen piilottajat kiinni.

Vierailija
59/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että moni valmistunut innokas korkeakoulutettu, joka opiskeli tosissaan, mutta ei ole päässyt työhön on aika iso häviö taloudelle, kuitenkin työssä opittuaan korkeakoulutetut suurella todennäköisyydellä perustavat jotain uutta tuottavaa ja työllistävää liiketoimintaa. 

Vierailija
60/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että moni valmistunut innokas korkeakoulutettu, joka opiskeli tosissaan, mutta ei ole päässyt työhön on aika iso häviö taloudelle, kuitenkin työssä opittuaan korkeakoulutetut suurella todennäköisyydellä perustavat jotain uutta tuottavaa ja työllistävää liiketoimintaa. 

Suurin osa päätyy ylipalkkaisiin ja mitään tuottamattomiin hommiin kasvattamaan kilpailukykyä.

Yrittäjäksi vaaditaan hulluutta tai ainutkertaisuutta. Sitä ei aivopesuloissa opeteta.