Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvinvointialue vei vammaisten lasten perheitä oikeuteen

Vierailija
06.05.2026 |

Pohteen mielestä ap- ja ip-hoito kuuluu kunnille ja perheiden kuuluu maksaa siitä. AVI oli eri mieltä ja pohde lähti oikeustaistoon perheitä vastaan.

Sote-touhu menee aina vaan kehnommaksi. Aina kun luulee, että pohja on saavutettu, niin mennään entistä alemmas.

Hyvinvointialue vei vammaisten lasten perheitä oikeuteen – hävisi suurimman osan tapauksista | Kotimaa | Yle https://share.google/ncGN09HGTZcEFwYCb

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ensimmäinen Pohteen tekemä typeryys.

Vierailija
2/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän löytyy vaikka miten paljon, hyvinvointialueet tulkitsevat lakia itselleen edullisella tavalla ja kärsijänä on lapsi, joka ei pääse ip-hoitoon. Alueet luottavat siihen, että vanhemmat ei jaksa perätä oikeuksiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohde on suorastaan pahamaineinen. Ja huolimatta AVIn ja hallinto-oikeuden ratkaisuista, jatkavat samaa laitonta linjaa. Kukaan ei joudu vastuuseen. Suomessahan ei muka ole korruptiota... Mielestäni jos viranhaltija tarkoituksellisesti rikkoo lakia päätöksissään, pitäisi ihan vähintään saada potkut ja joissain tilanteissa vankeustuomiokin. Ei veronmaksajilla saa pöytää pyyhkiä tuosta vaan ja joku vastuu pitää julkisen sektorin tuhlaajilla olla.

Vierailija
4/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö perhe voi itse maksaa. Valtioriippuvuus on Suomen syöpä. Ihmisten pitäisi itse ottaa vastuuta perheenjäsenistään. 

Vierailija
5/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohteella on mennyt kymmeniä ellei satoja tuhansia euroja noihin oikeudenkäynteihin. Se on moninkertaisesti enemmän, kuin ip-hoidon kustannukset. Kyse on sairaasta arvovalinnasta. Vammainen lapsi ei voi olla koulun jälkeen kotona yksin, vanhemmilla ei ole vaihtoehtoja, kuten terveen lapsen vanhemmilla.

Vierailija
6/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään ainoa tapaus, jossa hyvinvointialue kuvittelee olevansa lain yläpuolella. Tekevät sitä, koska laskevat sen varaan, että ei kukaan jaksa käydä valitusprosessia läpi.

Vierailija
7/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeiston poliitikka on vähän sellaista. Jos et ole valmiiksi vammainen niin aina voidaan tehdä susta semmoinen 

Vierailija
8/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeiston poliitikka on vähän sellaista. Jos et ole valmiiksi vammainen niin aina voidaan tehdä susta semmoinen 

Demarit oikeistoa, johan on mallillaan mualima.

Vierailija
9/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö perhe voi itse maksaa. Valtioriippuvuus on Suomen syöpä. Ihmisten pitäisi itse ottaa vastuuta perheenjäsenistään. 

Olen täysin samaa mieltä. Jos pitää olla aamulla ja iltapäivällä hoitoa kerhon muodossa, niin maksaa itse. 

"Iltapäivätoimintamaksu on 120 euroa kuukaudessa (elokuu-toukokuu). Koulun loma-ajat tai kuukausien pituus tai läsnäolopäivien määrä ei vaikuta maksun suuruuteen. Maksu sisältää ohjauksen, tapaturmavakuutuksen, tarvittavat askartelu- ym. materiaalit sekä välipalan." 

Terveiden lasten vanhemmat maksavat iltapäivä kerhosta, joten miksi sitten toiset ei ? 

Vierailija
10/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohde, hallitus keskusta/vasemmisto painotteinen, ja silti löysit syyllisen oikealta? Kampaviineriä vähemmän hallituksen kokouksissa, sillähän tuo olisi kuitattu. Mutta pystyykö Kepu/vasemmisto siihen?

Vierailija
11/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpi historian sosialismi on aina päätynyt katastrofiin, ja erityisesti juuri kaikkein heikompien kustannuksella.

Kaiken voi tehdä reilummin, mutta miksi ei tälläkään kertaa sosialismia tehty Suomessa oikein. Väärin tehdyistä sosialismeista kun on jo massiivisesti esimerkkejä. 

Vierailija
12/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Jos pitää olla aamulla ja iltapäivällä hoitoa kerhon muodossa, niin maksaa itse. 

"Iltapäivätoimintamaksu on 120 euroa kuukaudessa (elokuu-toukokuu). Koulun loma-ajat tai kuukausien pituus tai läsnäolopäivien määrä ei vaikuta maksun suuruuteen. Maksu sisältää ohjauksen, tapaturmavakuutuksen, tarvittavat askartelu- ym. materiaalit sekä välipalan." 

Terveiden lasten vanhemmat maksavat iltapäivä kerhosta, joten miksi sitten toiset ei ? 

Koska terveet lapset voivat olla yksin kotonakin, kehitysvammainen lapsi ei voi. Vanhemmat voivat laskea jäädäkö töistä pois lasta hoitamaan vai maksaako maksun. Kaikilla ei ole varaa siihen. Usein nämä vanhemmat tekevät jo valmiiksi osa-aikaista työtä ja/tai ovat lastensa omaishoitajia.

Vierailija
13/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan varma, että hyvinvointialueilla tulee jossain vaiheessa palamaan pinna Kelan ja mm. kuntien työllisyyspalvelujen aiheuttamaan lausuntorumbaan, jonka seurauksena runsas määrä ihmisiä ravaa terveydenhuollossa vain ja ainoastaan saadakseen lausunnon. En usko hetkeäkään, että tuohon rumbaan annetaan riittävästi rahaa hyvinvointialueille. Erityisen mielenkiintoiseksi tämä menee nyt, kun kaikki yritetään ajaa työnhakijoiksi, moni ei ole työkykyä nähnytkään ja keinoja välttää sakkomaksut työttömistä on vähennetty. 

Vierailija
14/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viivytystaisteluilla pyritään kuormittamaan potilaita ja heidän omaisiaan, jotta he luovuttaisivat. Sen jälkeen voidaan suorittaa heitteillepano ihan huoletta, eikä siitä tule seuraamuksia, koska kukaan ei jaksa enää tehdä valitusta.

Vierailija
15/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että hyvinvointialueella on pörssi kunnossa ja ylimääräistä rahaa, jolla voi käydä oikeudessa ottamassa vähän turpaansa silloin tällöin.

Vierailija
16/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että hyvinvointialueella on pörssi kunnossa ja ylimääräistä rahaa, jolla voi käydä oikeudessa ottamassa vähän turpaansa silloin tällöin.

Mieluummin maksetaan rikkaille juristeille paljon kuin köyhille vammaisille vähän.

Vierailija
17/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että vammainen lapsi tarvitsee terveydenhuollon tutkinnon suorittaneen/ lääkeluvallisen hoitajan vanhempien työssäkäynnin tai opiskelun ajan. 18v saakka. Ei terve lapsi tarvitse hoitajaa ennen ja jälkeen koulun. Turvallisuussyistä terveelle lapselle toki iltis on hyvä, mutta ennen muinoin lapset oli ihan itsekseen kotona ekaluokkalaisesta asti koulun jälkeen.

Miten vanhemmat pääsevät töihin, jos täytyy olla kotona aamulla lähes 9 saakka, ja iltapäivällä jo noin 12-14 aikaan?

Vammainen lapsi on täysin eri asemassa kuin terve. Tervettä ei tarvitse hoitaa ja vahtia lähes 24/7 sen jälkeen kun hän on kouluiässä.

Suomi on sitoutunut YK:n vammaissopimukseen. Vammaiselle ja hänen perheelleen tulee taata samat oikeudet kuin terveille. Jos ihminen ei vammansa vuoksi pärjää yksin, hänen täytyy saada apua. Ja nykyinen hallitus on kiristänyt omaishoidontuen ehtoja, ja patistaa omaishoitajia töihin. Kuka hoitaa ne hoidettavat? 

Vierailija
18/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve lapsi ei tarvitse tuota kerhoa kuin korkeintaan pari vuotta (ja yleensä kai sinne pääseekin vaan ekaluokkalaiset). Vammainen lapsi tarvitsee sitä koko kouluaikansa, eli kustannuksia tulee moninkertaisesti verrattuna terveeseen lapseen.

Aikoinaan tappelin asiasta kaupungin kanssa ja loppujen lopuksi poistivat maksun valituskierroksen jälkeen.

Vierailija
19/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita paikkoja edes lapselle saa. Itse olisin saanut erittäin todennäköisesti töitä, mutta hoitopaikkaa 12v lapselle en mistään. Hän on kuitenkin hyvä kuntoinen, syö ja kävelee itse, pitäisi siis pärjätä yksin kotona. 

Vierailija
20/22 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että vammainen lapsi tarvitsee terveydenhuollon tutkinnon suorittaneen/ lääkeluvallisen hoitajan vanhempien työssäkäynnin tai opiskelun ajan. 18v saakka. Ei terve lapsi tarvitse hoitajaa ennen ja jälkeen koulun. Turvallisuussyistä terveelle lapselle toki iltis on hyvä, mutta ennen muinoin lapset oli ihan itsekseen kotona ekaluokkalaisesta asti koulun jälkeen.

Miten vanhemmat pääsevät töihin, jos täytyy olla kotona aamulla lähes 9 saakka, ja iltapäivällä jo noin 12-14 aikaan?

Vammainen lapsi on täysin eri asemassa kuin terve. Tervettä ei tarvitse hoitaa ja vahtia lähes 24/7 sen jälkeen kun hän on kouluiässä.

Suomi on sitoutunut YK:n vammaissopimukseen. Vammaiselle ja hänen perheelleen tulee taata samat oikeudet kuin terveille. Jos ihminen ei vammansa vuoksi pärjää yksin, hänen täytyy saada apua. Ja nykyinen hallitus on kiristänyt omaishoidontuen ehtoja, ja patistaa omaishoitajia töihin. Kuka hoitaa ne hoidettavat? 

Vammaista lasta voi tarvita hoitaa ja valvoa koko elämänsä ajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi