Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS teki laskelman, jonka mukaan budjettivaje ei poistuisi, vaikka kaikki työttömät saisivat töitä. Valtiovarainministeriö vahvisti laskelman

Vierailija
06.05.2026 |

"HS teki tekoälyn avulla laskelman, jonka mukaan budjettivaje ei poistuisi, vaikka kaikki työttömät saisivat töitä. Professori Niku Määttänen tarkisti laskelman ja piti tulosta yllättävänä. Valtiovarainministeriö vahvisti laskelman oikeansuuntaiseksi. 

 

 

Kaikkien työllistyminen tervehdyttäisi julkista taloutta vain noin 8 miljardilla eurolla, kun alijäämä on yli 13 miljardia euroa.

 

Toisin sanoen eläkkeistä täytyisi leikata, mutta se taas on poliittisesti vaikeaa, koska eläkkeitä koskevat lupaukset ovat niin konkreettisia."

 

No niin. Suomea ei pelasta yhtään mikään. 

 

https://www.hs.fi/visio/art-2000011940522.html

 

 

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein tekoälyllä laskelman ja se näytti että julkisen puolen pitää seurata tarkemmin vastaako maksettu palkka työsuoritetta. 

Johonkin se raha häviää jos yksityinen puoli on tähän asti vuosikymmenet saanut maksettua julkisen kulut.  

Vierailija
22/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

julkinen sektori on vaan kymmeniä miljardeja liian pöhöttynyt. 

Ei, vaan yksityinen sektori kymmeniä miljardeja liian surkastunut. Firmat mieluummin maksavat osinkoa kuin investoivat tai ideoivat uusia tuotteita.

Leikataan sitä julkista sektoria niin johan alkaa märinä, kun ihmiset ei kuluta (no ei tietenkään kun pitää säästää työttömyyden, sairauden ja vanhuuden varalta), kun ei ole osaavaa työvoimaa (no ei tietenkään kun leikattiin koulutuksestakin), kuinka infra prakaa, oikeusistuimet ruuhkautuu, mikään en enää toimi. 

Firmat mielellään investoisivat, mutta on olemassa kysynnän ja tarjonnan laki. Jos ei ole kysyntää, ja laajennat tarjontaa, niin ei synny voittoa, vaan tulee konkurssi. Näitähän on nyt aika tavalla nähtykin. 

Kyllä se vain on tosiasia että suomalaiset yritysten investointi- ja kasvuhalukkuus on vaikka länsinaapuriin verrattuna aika pientä.  Tasekuri, riskien välttely ja tasaiset osingot on  suomalaisen bisneksen perusmantra.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvittiin tekoäly toteamaan, että mikään määrä tuloja ei riitä, jos menot > tulot?

Tuo koko juttu oli kirjoitettu vain siksi, että Hesarin toimittaja pääsee kehumaan, että hänpä osaa käyttää tällaiseen tekoälyä.

Tuossa tapauksessa tekoäly hoito ainoastaan ohjelmointipuolen, kun toimittaja itse ensin kertoi sille, mitä piti tehdä. Ei se tekoäly siinäyhtään mitään tiennyt.

Vierailija
24/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhlailu on patologisen järjestelmällistä jokaikisellä tasolla kun kuvitellaan valtion olevan rikas. Valtio on PERSAUKINEN LOKKEILEVA LOKKI!

Ei oikein minkäänlaisia tuloja jotka eivät ole varkautta. Hieman osakkeita ja siten osinkoja mutta noin muuten pelkällä kansan siivellä elävä loinen joka maksaa itselleen aina vain enemmän ja enemmän muiden rahoja. 

Vierailija
25/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein tekoälyllä laskelman ja se näytti että julkisen puolen pitää seurata tarkemmin vastaako maksettu palkka työsuoritetta. 

Johonkin se raha häviää jos yksityinen puoli on tähän asti vuosikymmenet saanut maksettua julkisen kulut.  

No juuri näinhän ei ole tapahtunut vaan julkisia kuluja on jo 20 vuotta rahoitettu velalla. Se maksun aika tulee jossain vaiheessa ja nyt ollaan siinä vaiheessa.

Vierailija
26/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se on, ongelma ei ple työttömien määrä vaan eläkeläisten määrä. 

Tai ennemminkin elätettävien määrä suhteessa työllisiin. Eläkkeet toki ovat yksi suuri menoerä. 

Voi sen noinkin muotoilla. Laskelma kuitenkin nimenomaan on, että vaikka kaikki työttömät menisi töihin, ei taloutta saataisi tasapainoon. Eli kyllä se ongelma on tässä tapauksessa eläkeläisten aiheuttamat kustannukset suhteessa verotuloihin. Ei pelkät kansaneläkkeet, vaan myös muut kustannukset, kuten yli 85-vuotiaiden korkeat terveysmenot ja hoivakulut. Väestörakenne nyt vain on sellainen, että vanhuksia on liikaa suhteessa työikäisiin. 

Noin kyllä. Mutta vanhusten kustannusten kattaminen on myös arvokysymys. Jos leikkaa muusta, niin niihin on varaa. Voisi aloittaa vaikka yritystuista, maataloustuista, järjestötuista, puoluetuista ja kehitysavusta. Noilla saisi helposti jo noin 10 mijadia säästöä. Eli niillä voisi kattaa jopa koko alijäämän, jos haluaisi. Arvovalintoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

julkinen sektori on vaan kymmeniä miljardeja liian pöhöttynyt. 

Ei, vaan yksityinen sektori kymmeniä miljardeja liian surkastunut. Firmat mieluummin maksavat osinkoa kuin investoivat tai ideoivat uusia tuotteita.

Leikataan sitä julkista sektoria niin johan alkaa märinä, kun ihmiset ei kuluta (no ei tietenkään kun pitää säästää työttömyyden, sairauden ja vanhuuden varalta), kun ei ole osaavaa työvoimaa (no ei tietenkään kun leikattiin koulutuksestakin), kuinka infra prakaa, oikeusistuimet ruuhkautuu, mikään en enää toimi. 

Firmat mielellään investoisivat, mutta on olemassa kysynnän ja tarjonnan laki. Jos ei ole kysyntää, ja laajennat tarjontaa, niin ei synny voittoa, vaan tulee konkurssi. Näitähän on nyt aika tavalla nähtykin. 

Kysyntää on. Pitää vain selvittää, mitä halutaan. Suomalainen firma haluaa tehdä sitä samaa kuin ennenkin, ja jos ei enää mene kaupaksi, syyttää työkustannuksia ja verotusta ja byrokratiaa, kun voisi myös katsoa peiliin.

Suomessa tehdään jonyt joitakin hyviä tuotteita, mutta ei ne itsekseen sinne maailmanmarkkinoille mene. Ne pitää aktiivisesti myydä.

Vierailija
28/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS teki laskelman jonka kaikki tiesi jo ennestään. Meillä on liikaa eläkeläisiä. 

Ja liian hyvät ilmaiset palvelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niku= taattua vasemmisto oksennusta🤮😆

Vierailija
30/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein tekoälyllä laskelman ja se näytti että julkisen puolen pitää seurata tarkemmin vastaako maksettu palkka työsuoritetta. 

Johonkin se raha häviää jos yksityinen puoli on tähän asti vuosikymmenet saanut maksettua julkisen kulut.  

Mitäs sitten jos ei vastaa? Ja miten se vastaavuus mitataan esimerkiksi poliisin henkilöstön tapauksessa; pidätysten määränäkö?

Ja entäs muut julkisen puolen menot kuin palkat? Niilläkö ei ole mitään väliä? Julkinen puoli maksaa lapsilisiä, joten pistetäänkö jokainen lapsilisän saaja syyniin, vastaako lapsenhoitosuorite lisän arvoa?

Ja niinhän ei tietenkään ole, että yksityinen puoli olisi tähän asti vuosikymmenet saanut maksettua julkisen kulut. 

Onhan julkinen myös tuottanut yksityiselle ilmaiseksi paljon sellaista, minkä yksityinen muuten joutuisi jotenkin maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS teki laskelman jonka kaikki tiesi jo ennestään. Meillä on liikaa eläkeläisiä. 

Ja liian hyvät ilmaiset palvelut.

Selita miten vaikka joku Tanska sitten onnistuu sellaiset tuottamaan, mutta Suomi ei. Sielläkin väestö vanhenee.

Vierailija
32/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS teki laskelman jonka kaikki tiesi jo ennestään. Meillä on liikaa eläkeläisiä. 

Ja liian hyvät ilmaiset palvelut.

Selita miten vaikka joku Tanska sitten onnistuu sellaiset tuottamaan, mutta Suomi ei. Sielläkin väestö vanhenee.

Joustavammat työmarkkinat, kiinnostavampi maa sijoituksilla kuin Suomi, ei ole Venäjän rajanaapuri ja käyttänyt 80 rakentaakseen bisneskulttuuria sinne vaan suuntasi voimansa muualle maailmaan, fiksumpi maahanmuuttopolitiikka jne. Kyllähän näitä syitä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein tekoälyllä laskelman ja se näytti että julkisen puolen pitää seurata tarkemmin vastaako maksettu palkka työsuoritetta. 

Johonkin se raha häviää jos yksityinen puoli on tähän asti vuosikymmenet saanut maksettua julkisen kulut.  

No se häviää siten, että tarvitsijoita tulee enemmän. Eli käytännössä eläkeläisiä.

Ajattelet että Suomi on kuin aviopari, mies on se yksityinen puoli joka tuo rahaa taloon, ja nainen on julkinen puoli, joka tuhlaa sen ruokakauppaan ym. hömppään. Lapsia alkaa syntyä ja sen myötä rahaa kulua yhä enemmän, ja sitä miehenä ihmettelet, että miten on mahdollista ettei rahat ei riitä enää, onhan ne aina ennen riittäneet. 

Vierailija
34/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen sektori, kansanedustajien sopeutumisrahat, kansanedustajien ja ministereitten palkkiot, järjettömät demareitten sote-hankkeet jne 

Onhan noita.

Sitten taas mitä kannattaisi tehdä on verotuksen keventäminen kautta linjan. Lähtisi talous ja rakentaminen taas käyntiin, samoin asuntokauppa. Kaikkien, myös työttömien, pitäisi voida tehdä kevytyrittäjänä töitä palkan/työttömyyskorvauksen päälle ilman ongelmia. Tämän päivän itsensä työllistäminen vaatii vain tietokoneen ja nettiyhteyden. Tulot ovat epävarmoja ja epäsäännöllisiä minkä takia työtön tarvitsee tukensa lisäksi. Maailmalla rahaa riittää ja jokainen tienattu euro on valtion kassaan lisätuloa. Myös opiskelu pitäisi olla työttömälle mahdollista ilman sitä hemmetinmoista sirkusta ja pelkoa työttömyyskorvauksen menettämisestä. Työkkärin harkintaa jonka lopputuloksena aina sama, ei tueta opiskelua. "Kun sulla on jo yksi tutkinto". Mutta kun se ei työllistä! Tai ikää on jo sen verran että ei työllisty vaikka mitä tekisi, miksi sitten ei voisi yhtä hyvin opiskella?

Ei verotusta voi alimmissa tuloluokissa keventää. Nolla kun ei kevene. Ylimmissä se ei taas auta, vaan heikentää tuottoa. Verotuksen tuottoa voidaan nostaa nostamalla palkkoja. Samalla jos pidetään tukien indeksikorotukset alhaalla, saadaan sitä kannustavuutta. Jos rahaa tarvitaan, niin paras on tehdä töitä, sijoituksia ja investointeja. Nyt niitä ei tehdä, vaan odotetaan jonkun muun tekevän ne kautta linjan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siitä haittaakaan olisi.

Vierailija
36/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko millään, että "kaikkien työllistyminen tervehdyttäisi julkista taloutta noin 8 miljardilla eurolla". Uskon erittäin vahvasti, että summa olisi todellisuudessa pienempi.

Jos kaikki työttömät jotenkin ihmeellisesti yhtäkkiä työllistyisivät, niin se aiheuttaisi aikamoisen irtisanomisaallon sosiaalialalla ja varmasti monella muullakin alalla. Toisaalta se varmaankin loisi myös työpaikkoja ainakin työterveyden ja palkanlaskennan puolella. Tosin palkanlaskentakin taitaa olla nykyään jo tekoälyn vallassa.

Tämä koko juttu on todella monimutkainen. Asiat vaikuttavat toisiinsa hyvässä ja huonossa.

Vierailija
37/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko millään, että "kaikkien työllistyminen tervehdyttäisi julkista taloutta noin 8 miljardilla eurolla". Uskon erittäin vahvasti, että summa olisi todellisuudessa pienempi.

Jos kaikki työttömät jotenkin ihmeellisesti yhtäkkiä työllistyisivät, niin se aiheuttaisi aikamoisen irtisanomisaallon sosiaalialalla ja varmasti monella muullakin alalla. Toisaalta se varmaankin loisi myös työpaikkoja ainakin työterveyden ja palkanlaskennan puolella. Tosin palkanlaskentakin taitaa olla nykyään jo tekoälyn vallassa.

Tämä koko juttu on todella monimutkainen. Asiat vaikuttavat toisiinsa hyvässä ja huonossa.

Kierre on ns. kuoleman kierre jota ei voi korjata. Voimme päivitellä ja paheksua, mutta konetta ei voi oikaista. Kyllä valtioita syntyy ja kuolee jatkuvasti.

Vierailija
38/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä laskelmat ovat poikkeuksetta suorastaan hengenvaarallisen harhaanjohtavia koska niissä ei oteta koskaan mukaan seurannaisvaikutuksia jotka ovat poliittisissa päätöksissä usein merkittävämpiä kuin se laskennallinen suora vaikutus.

Hyvä esimerkki on joka ikinen nykyisen hallituksen "säästöistä".

Säästetään nakkirahoja esimerkiksi tuhoamalla työttömyysturva ja hallituksen laskennallisen säästön sijaan alijäämä räjähtääkin miljardiluokan kasvuun kun jokainen vielä työssä käyvä lyö paniikissa lompakkonsa kiinni kun jokainen euro pitää säästää työttömyyden varalle ja kotimainen kulutus sakkaa mikä puolestaan synnytyää massatyöttönyyden.

Vierailija
39/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen sektori pitää puolittaa. Puolet pihalle. Täällä on julkinen sektori joka sopisi 10 miljoonan asukkaan valtiolle. Käytännössä verorahoilla ollaan palkattu ihmisiä töihin, vaikka heidän pitäisi perustaa yrityksiä.

Vierailija
40/73 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen sektori ei vaan pysty enää vetämään perässä ylensyönyttä julkista sektoria. Meillä ei vain oikeasti ole varaa kaikkeen kivaan toimintaa mitä valtio ja kunnat keksii.

Valtion pitää palata takaisin perustehtäviinsä ja trimmata liika rasva pois.

On täysin totta, että kunnilla ja valtiolla kuluu joka vuosi valtavat määrät rahaa kaikenlaisiin typeriin juttuihin. Ensimmäinen esimerkki mikä tuli mieleeni on surullisen kuuluisat sukupuolineutraalit liikennemerkit. Vaikka hintaa en tiedäkään niin merkkien vaihtaminen takuulla maksoi todella paljon. Ylivoimaisesti halvin ja järkevin ratkaisu olisi ollut se (kun merkit kerta väkisin sukupuolineutraaleiksi haluttiin), että liikennemerkit olisi sitä mukaa vaihdettu kun vanhat kulahtavat tarpeeksi jolloin vaihto olisi muutoinkin ollut ajankohtainen. Mutta ei, ne piti vaihtaa helvetinmoisella kiireellä.