Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (436)

Vierailija
81/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se alle 5g/vrk suositus koskee pientä yliherkkää vähemmistöä joka ei pysty erittämään suolaa normaalisti ulos.Tämän myönsi entinen Kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori Antti Aro.

Keskivertokansalaisella se 5g poistuu vilauksessa ainakin riittävällä vedensaannilla.

Ruotsissahan tutkittiin laboratorionäytteitä taannoin,suolaa poistuu elimistöstä päivässä moninkertainen määrä verrattuna tuohon 5 grammaan.

Landstinget Dalarnas kemlab (kemian laboratorio) näyttää hänen mielestään miten paljon meidän pitäisi syödä suolaa päivässä. Virtsan kautta poistuu natriumia (suola koostuu natriumista ja kloorista) vuorokaudessa 150-300 mmol. Tämä ei tavalliselle ihmiselle sano paljon mitään, mutta voin biokemistinä vakuuttaa, että tuo on todella paljon. Se vastaa nimittäin sitä, että elimistöstä poistuu vähintään 9 g suolaa vuorokaudessa virtsan kautta. Hikoilu aiheuttaa kemian laboratorion mukaan noin 5 g suolahävikin vuorokaudessa. Ulosteen kautta poistuu noin 1 g suolaa päivittäin. Näin ollen lääkäri Hammarsköld päätyy siihen, että ihminen menettää vuorokauden aikana vähimmillään noin 15 g suolaa ja enimmillään 24 g suolaa. Hän pitää mahdottomana sellaista ajatusta, että ihminen pysyisi terveenä 5 g suolaa päivässä.

https://share.google/UhiRqByiJMk8mjIJD

Kumma kun olen hengissä sitten tuon mukaan. 😅🤣 Miten on muka mitattu  hikoilemalla poistuva suolan määrä ? Esim. minä hikoilen hyvin vähän ja sitä kautta poistuu vähän.  Hyvin usein  yhteis -saantoni  alittaa  5 g  päivässä

Yhden ihmisen  mielipide ei  vakuuta, uskon mieluummin tutkijoita, lääkäreitä asiassa, jotka  ovat tulleet tulokseen  liian suolan syömisestä aiheuttavat terveysongelmia

Biokemisti ei ole  tutkijalääkäri

t.  N 69 v ja vielä hengissä

Vierailija
82/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!

Liemikuutio itsessään sisältää suolaa. Mä käytän kasvisliemikuutioita paljonkin keitoissa ja pataruuissa, ei niihin silloin tarvitse lisä enää erikseen suolaa.

Suolaa pidetään pahiksena, mutta nuo lisäainekuutiot on monella käytössä. Tosi järkevää :)

Sinä varmaan telläät sitten lisämauksi fondia. Siinä kuutiossa on rutkasti vähemmän lisäaineita kuin annoksessa fondia, eli kuluttajaa viedään siinä taas kuusi - nolla halpaan ja rahat veks. Itse käytän yleensä kolmen litran kattilalliseen mitä hyvänsä soppaa yhden kuution, ei siinä kovin paljon tule pahisaineita yhteen annokseen.

Jos osaa laittaa ruokaa, ei tarvitse kuutioita eikä valmisfondia. Olen eri, ja keitän liemeni itse, viimeksi eilen kasvisliemen risottoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola on terveellistä. Kalatkin menestyy ja lisääntyy meressä. Maantiesuola ei ole hyvä juttu, autonhelmat ruostuu. Jos nyt 5g on max/vrk/kuluttajalle suositus, se on vähän. Lisään juomavesipulloon suolaa 2 rkl, salille tai hellehölkälle ja saunajuomiseen. Pitää uupumuksen ja janon kurissa. Kaloja oltiin kunnes uteliaisuus heitti rannoille. Meri on meissä yksi rakenne. Suolataan se sitten huolella. Suola maistuu ja maustaa.

Kaksi ruokalusikallista pullolliseen? Minäkin lisään veteen suolaa kuumalla, kun en halua pyörtyä, mutta aika reilulta kuulostaa sinun annostuksesi :D

Älkää nyt hullut lisätkö suolaa juomaveteenne.

Aika äärimmäiset olosuhteet pitää olla että edes vichyn juomisesta on merkittävää hyötyä.

Normaali ruokavalio ja juomaksi puhdas vesi.

Et taida tehdä mitään pitkäkestoista fyysisesti kuormittavaa aktiviteettia kuumissa olosuhteissa. 

Vierailija
84/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huippukokkien pitäisi myös panostaa kasviproteiinien käyttöön. Eli papuja, linssejä, tofua, kikherneitä ja seitania ruokiin. 

Kyllähän huippukokit noita paljon käyttääkin nykyään. 

Katsoin kauden ensimmäisen jakson, jossa oli pesco-vegetaristiäiti. Minusta eivät käyttäneet ollenkaan papuja, tofua, linssejä, seitania tai kikherneitä, kun tekivät ruokaa.

Mihinkä he olisivatkaan noita tarvinneetkaan, kun kala kuuluu kumminkin ruokavalioon. Turha pelleillä pavuilla, jos ne eivät edes maistu.

Vierailija
85/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiinnitä suolan saantiin huomiota, eineksiä en syö. Verenpaineet erinomaiset. Ei mitään hajua meneekö 3 vai 6 grammaa päivässä suolaa.

Vierailija
86/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa liikaa suolaa käyttävien terveydenhuoltomenot 🤷 

Ai sinä maksat? 🤭

Vierailija
87/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se alle 5g/vrk suositus koskee pientä yliherkkää vähemmistöä joka ei pysty erittämään suolaa normaalisti ulos.Tämän myönsi entinen Kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori Antti Aro.

Keskivertokansalaisella se 5g poistuu vilauksessa ainakin riittävällä vedensaannilla.

Ruotsissahan tutkittiin laboratorionäytteitä taannoin,suolaa poistuu elimistöstä päivässä moninkertainen määrä verrattuna tuohon 5 grammaan.

Landstinget Dalarnas kemlab (kemian laboratorio) näyttää hänen mielestään miten paljon meidän pitäisi syödä suolaa päivässä. Virtsan kautta poistuu natriumia (suola koostuu natriumista ja kloorista) vuorokaudessa 150-300 mmol. Tämä ei tavalliselle ihmiselle sano paljon mitään, mutta voin biokemistinä vakuuttaa, että tuo on todella paljon. Se vastaa nimittäin sitä, että elimistöstä poistuu vähintään 9 g suolaa vuorokaudessa virtsan kautta. Hikoilu aiheuttaa kemian laboratorion mukaan noin 5 g suolahävikin vuorokaudessa. Ulosteen kautta poistuu noin 1 g suolaa päivittäin. Näin ollen lääkäri Hammarsköld päätyy siihen, että ihminen menettää vuorokauden aikana vähimmillään noin 15 g suolaa ja enimmillään 24 g suolaa. Hän pitää mahdottomana sellaista ajatusta, että ihminen pysyisi terveenä 5 g suolaa päivässä.

Kumma kun olen hengissä sitten tuon mukaan. 😅🤣 Miten on muka mitattu  hikoilemalla poistuva suolan määrä ? Esim. minä hikoilen hyvin vähän ja sitä kautta poistuu vähän.  Hyvin usein  yhteis -saantoni  alittaa  5 g  päivässä

Yhden ihmisen  mielipide ei  vakuuta, uskon mieluummin tutkijoita, lääkäreitä asiassa, jotka  ovat tulleet tulokseen  liian suolan syömisestä aiheuttavat terveysongelmia

Se biokemisti vain kertoi grammamääränä sen mistä tavallinen kansalainen ei tajua mitään.Alle 5g on enemmistölle naurettava suositus.

Vierailija
88/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

Liemikuutio itsessään sisältää suolaa. Mä käytän kasvisliemikuutioita paljonkin keitoissa ja pataruuissa, ei niihin silloin tarvitse lisä enää erikseen suolaa.

Suolaa pidetään pahiksena, mutta nuo lisäainekuutiot on monella käytössä. Tosi järkevää :)

Sinä varmaan telläät sitten lisämauksi fondia. Siinä kuutiossa on rutkasti vähemmän lisäaineita kuin annoksessa fondia, eli kuluttajaa viedään siinä taas kuusi - nolla halpaan ja rahat veks. Itse käytän yleensä kolmen litran kattilalliseen mitä hyvänsä soppaa yhden kuution, ei siinä kovin paljon tule pahisaineita yhteen annokseen.

Jos osaa laittaa ruokaa, ei tarvitse kuutioita eikä valmisfondia. Olen eri, ja keitän liemeni itse, viimeksi eilen kasvisliemen risottoon. 

Osaan laittaa mutta liemet ostan valmiina.

Vierailija
89/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huippukokkien pitäisi myös panostaa kasviproteiinien käyttöön. Eli papuja, linssejä, tofua, kikherneitä ja seitania ruokiin. 

Eikä pidä, vaan ennemmin opettaa tekemään kasvisruokia ilman noita uusia hirvityksiä, eli palaamaan viime vuosituhannen kasvisruokiin. Tuo, että he eivät opasta niiden käyttöön, kertonee siitä, minkälaisia epäruokia nuo hirvitykset oikeasti ovat. Kaiken lisäainemöhnän ohella ne ovat itsessään pahanmakuisiakin, mausteiksi ei riitä suola ja pippuri.

Ai linssit, pavut, kikherneet ovat epäruokia? Entä tofu, jota on valmistettu Aasiassa ikiajoista lähtien ja jonka valmistuksessa käytetään soijajuomaa (soijapapuja ja vettä) ja kasviperäistä hapatetta? Se on prosessoitu, mutta ei ultraprosessoitu elintarvike. Tofu on tavallaan soijajuustoa. Seitan puolestaan on vehnäproteeniruoka, ja tätäkin voi valmistaa itse omassa keittiössä. Seitankin on jo 1500 vuotta sitten kehitetty Aasiassa.

Vierailija
90/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin liiallisten mt-vaivaisten kuten sinä terveydenhoitomenot. Et sinä sen terveempi ole päästäsi kuin suolankäyttäjä kropaltaan. 

Aika harva on tyytyväinen nykyiseen terveydenhuoltojärjestelmäämme ja huonompaan suuntaan se on kokoajan menossa. Nykyjärjestelmästä eivät hyödy kuin kroonisesti sairaat.

Vierailija
91/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön? 

Muista mausteista ei ole mitään iloa, jos ruoka on suolatonta.

Tai sitten emme vaan ole tottuneet muulla tavoin maustettuun? Chiliähän on alettu käyttämään kauppojen valmisruoissakin yhä enemmän. Mutta voihan se olla, että sisältävät myös yhtä paljon suolaa kuin aiemminkin.

Itsellä paakkuuntuvan merisuolan lisäksi jodioitua Himalajan kristallisuolaa, vaaleanpunaista. Ostin, kun oletin terveelliseksi, en tiedä onko. 

Himalajan suola on lähes pelkästään samaa suolaa kuin tavallinen pöytäsuola tai merisuola. 

Esim. pansuola ja Seltin ovat sitten jo vähän erilaisia, paljon vähemmån natriumia.

Vierailija
92/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruoan valmistaa tuoreista raaka-aineista, siinä ei lähtökohtaisesti ole käytännössä yhtään suolaa. Lisätty suola ei automaattisesti tarkoita liikaa suolaa. Naurettava vaatimus, etteikö ruoanlaitossa saisi käyttää suolaa. Samat ihmiset mutustavat ruispalaa tyytyväisenä mitään suolaa laskematta, sehän on terveellistä!

Saman suolaprosentin kuin Ruispaloissa saa laittamalla esim. 1,5 litran keittoon 15 g suolaa. Se on valtava määrä, kokeilkaa joskus. 

Vierailija
93/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola on terveellistä. Kalatkin menestyy ja lisääntyy meressä. Maantiesuola ei ole hyvä juttu, autonhelmat ruostuu. Jos nyt 5g on max/vrk/kuluttajalle suositus, se on vähän. Lisään juomavesipulloon suolaa 2 rkl, salille tai hellehölkälle ja saunajuomiseen. Pitää uupumuksen ja janon kurissa. Kaloja oltiin kunnes uteliaisuus heitti rannoille. Meri on meissä yksi rakenne. Suolataan se sitten huolella. Suola maistuu ja maustaa.

Kaksi ruokalusikallista pullolliseen? Minäkin lisään veteen suolaa kuumalla, kun en halua pyörtyä, mutta aika reilulta kuulostaa sinun annostuksesi :D

Älkää nyt hullut lisätkö suolaa juomaveteenne.

Aika äärimmäiset olosuhteet pitää olla että edes vichyn juomisesta on merkittävää hyötyä.

Normaali ruokavalio ja juomaksi puhdas vesi.

Ootko kokeillut tehdä töitä 50-60 asteisessa tilassa työhaalarit ja muut työsuojaimet päällä 3-4 tuntia? Siinä ei kuule mitkään vissyt riitä. Ite teen pulloon elektrolyyttijuoman ja pidän taskussa pastillirasiaa, josta nappailen suolakiteitä sopivin väliajoin. Juomaa kuluu reilu litra tunnissa eikä yhtään kuseta työsuorituksen jälkeen vaan kaikki on hikoiltu ulos.

Vierailija
94/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolaton ruoka on pahaa, liian suolainen on pahaa. Moneen ruokaan, johon lisätään liemikuutio, fondia, suolaista soijaa, kalakastiketta tai muuta vastaavaa, ei juuri tarvitse erikseen suolaa, mutta voi kauhistus, jos joku tarjoaa suolatonta kalaa! Sellaista ei vaan voi syödä.
Luulen, että suolakeskustelu on mennyt niin pitkälle, että kokkikisaajat ei välttämättä tunnista, milloin suolaa on sopivasti. Tai sitten vaan siinä hötäkässä unohtavat. Mutta olisihan se perusvaatimus, että niitä ruokia on itse maistettu ennen kuin viedään tuomareille.

Tottumiskysymyksiä. Kyllä kalassa suolaa pitää olla, mutta suurin osa kalasta mitä stöb on aivan ylisuolattua omaan makuun. Kuten käytännössä kaikki valmiit / ravintolaruuat. Kaupan leipäkin on niin törkeän suolaista, että en pysty syömään.

Vierailija
95/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tottunut ihan lapsesta asti mittaamaan suolan teelusikalla. Silloin tiedän maistelematta tuleeko sopivan suolaista. Jostain myllystä tai sormin lisäämällä ei olisi hajuakaan määrästä. Monista ruoka- ja leivontaohjeista joudun vähentämään suolan määrää. Kokonaan ilman suolaa ei onnistu mikään, mutta jonkin verran sitä voi korvata yrteillä. Kokeilemalla oppii.

Suolan määrä resepteissä riippuu ihan siitä, minkä ikäinen resepti on. 50-luvulla ruoka kuin ruoka suolaa laitettiin 2 tl, joskus 70-luvulla se muuuttui 1 tl:ksi ja nykyisin se on 1/2 tl. Äitini oli saanut oppinsa 50-luvulla ja teki kaiken ikänsä ysikymppiseksi asti suht suolaista ruokaa. Itse olen laittanut tuota puolikasta jo viime vuosituhannelta lähtien, eli äidin ruokia syötyä loppuilta menikin vettä lipittäessä.

Vierailija
96/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa."

Ei tuollaista olekaan, mahdoton yhtälö, sori siitä.

Vierailija
97/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinä maksat? 🤭

Me kaikki maksamme.

Vierailija
98/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selität joidenkin kuolemisen liian veden juomiseen? Koska se poistaa liikaa suolaa elimistöstä.

Vierailija
99/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa ihmisistä ei ennättäisi töissä käymään, jos kaikki liemet pitäisi itse keittää. Toinen vaihtoehto on se, että liemienkeittäjä tekee vain keittiöhommat ja jättää muut kotityöt toisten perheenjäsenten huolehdittaviksi.

Vierailija
100/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola ei ole vaarallista. Pöytäsuola ilman mineraaleja on

ihan samaa NaCl se on kuin pöytäsuolakin. 

Merisuolan ja pöytäsuolan erona on jodilisäys. Jodi on desinfiointiaine eli tappaa mikrobeja ja siksi säilöntään ei pitäisi käyttää jodioitua suolaa. Jodioitu suola ei sovi myöskään kalan suolaukseen, se tekee kalan limaiseksi.

Ei kai se jodi siinä alkuainejodina ole.

Kloori on myös desinfiointiaine ja sitähän suolassa on vaikka kuinka, ei kuitenkaan alkuaineena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi