Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (436)

Vierailija
61/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alle 5g/vrk suositus koskee pientä yliherkkää vähemmistöä joka ei pysty erittämään suolaa normaalisti ulos.Tämän myönsi entinen Kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori Antti Aro.

Keskivertokansalaisella se 5g poistuu vilauksessa ainakin riittävällä vedensaannilla.

Ruotsissahan tutkittiin laboratorionäytteitä taannoin,suolaa poistuu elimistöstä päivässä moninkertainen määrä verrattuna tuohon 5 grammaan.

Vierailija
62/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne  osaa muita mausteita käyttää. Vaikka eräälläkin on itselläänkin lääkitys, jota voisi vähentää  juurikin suolan käytön kohtuullistamalla.

Jokainen valitsee tietysti itse. Pitää osata myös lukea tuoteselosteista, paljonko siinä on suolaa. Pelkästään muutamasta siivusta  ruisleipää saa jo päivittäisen suola-annoksen täyteen.

Ja ihmiset eivät oikein osaa edes lukea tuoteselostuksia, niissä kyllä se suolamäärä sanotaan. Riippuu tietystu sitten esim ne verenpainetta nostavat vaikutus siitä, miten paljon sitä ruokaa syö.

Kun hoitaja tai lääkäri niiden kahden naisen ruokavaliota neuvoi heidän vaivojaan parantaakseen, niin eipä Kape silloin mättänyt suolaa kourakaupalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tottunut ihan lapsesta asti mittaamaan suolan teelusikalla. Silloin tiedän maistelematta tuleeko sopivan suolaista. Jostain myllystä tai sormin lisäämällä ei olisi hajuakaan määrästä. Monista ruoka- ja leivontaohjeista joudun vähentämään suolan määrää. Kokonaan ilman suolaa ei onnistu mikään, mutta jonkin verran sitä voi korvata yrteillä. Kokeilemalla oppii.

Vierailija
64/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa liikaa suolaa käyttävien terveydenhuoltomenot 🤷 

Samoin liiallisten mt-vaivaisten kuten sinä terveydenhoitomenot. Et sinä sen terveempi ole päästäsi kuin suolankäyttäjä kropaltaan. 

Taas tietämätön siellä.   Liian suolan on kiistatta osoitettu nostavan verenpainetta ja se taas aiheuttaa  terveysongelmia 

Max  5 g päivässä koko suolansaanto on hyvä ohje. Se tulee helposti  esim . 250 g grillimakkaraa syömällä, suolapitopisuus makkarassa  2 % Esim leivästä ja leikkeleistä         saa  yllättävän paljon suolaa

Vierailija
65/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä syön vain itse lisättyä suolaa niin helppo säätää määrää.

Tämähän se tärkein pointti on. Ruokien piilosuola se pahin pahis on, valmisruoissa sitä riittää vaikka naapurille jakaa. Moni nykyajan nuorehko aikuinen syö pelkästään valmisruokaa ja kaiken huipuksi syöttää sitä lapsilleenkin.

Ei se kaikilla ole se tärkein pointti. Minä ainakin käytän suosituksiin nähden aivan liikaa suolaa ruoanlaitossa, ja se on mun kohdalla huomattavasti mitään piilosuolaa suurempi ongelma. 

Toki järjetöntä, miten suolaisia kaupan leivät on. Useimmat kuitenkin laittaa niihin suolaisia päällyksiä niin ei se itse leipä niin paljon sitä suolaa kaipaisi. 

Vierailija
66/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merisuola ei ole vaarallista. Pöytäsuola ilman mineraaleja on

ihan samaa NaCl se on kuin pöytäsuolakin. 

Vierailija
67/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tottunut ihan lapsesta asti mittaamaan suolan teelusikalla. Silloin tiedän maistelematta tuleeko sopivan suolaista. Jostain myllystä tai sormin lisäämällä ei olisi hajuakaan määrästä. Monista ruoka- ja leivontaohjeista joudun vähentämään suolan määrää. Kokonaan ilman suolaa ei onnistu mikään, mutta jonkin verran sitä voi korvata yrteillä. Kokeilemalla oppii.

Aika harva ruoka epäonnistuu ilman suolaa

Ruisleipä vaatii vähän suolaa leipomisen kannalta ja suolakala tietysti 

Vierailija
68/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan oma valinta ottaa päivän suolakiintiö kaupan leivästä ja leikkeleistä. Jos jättää ne pois tai edes vähemmälle, voi rauhassa tehdä maukasta ruokaa kunnon raaka-aineista ja suolata asiallisesti. 

Kesäkuumalla suolan puutteeseen voi jopa kuolla. 

Perusterveen ihmisen ei tarvitse lisätä suolan käyttö kesäkuumalla, suolan saantisuositus 5 g/vuorokausi on riittävä silloinkin. Hikoilun aiheuttama nestehukka korvataan vedellä ei suolalla. Todella paljon urheilevien kohdalla suolan saantisuositus poikkeaa kesähelteillä muista ja erilaIsia sairauksia potevien ja vanhusten on syytä noudattaa suolan ja nesteiden nauttimisen kohdalla lääkärin ohjeita.

Sössön sössön. Hikoillessa menettää elintärkeitä kivennäisiä. Googlaa hyponatremia. Moni vanhus menehtyy siihen suoraan tai välillisesti, kun riittävästä suolan ja nesteen saannista ei huolehdita. Myös oma läheiseni kaatui kesäkuumalla ja menehtyi myöhemmin sairaalassa, kun ei enää muistisairaana noudattanut lääkärinsä neuvoa syödä riittävästi suolaa lämpimällä säällä. 

Kaikki me emme ole verenpainetautisia, vaan osalla verenpaine on luonnostaan alhainen. 

Vierailija
69/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola on terveellistä. Kalatkin menestyy ja lisääntyy meressä. Maantiesuola ei ole hyvä juttu, autonhelmat ruostuu. Jos nyt 5g on max/vrk/kuluttajalle suositus, se on vähän. Lisään juomavesipulloon suolaa 2 rkl, salille tai hellehölkälle ja saunajuomiseen. Pitää uupumuksen ja janon kurissa. Kaloja oltiin kunnes uteliaisuus heitti rannoille. Meri on meissä yksi rakenne. Suolataan se sitten huolella. Suola maistuu ja maustaa.

Kaksi ruokalusikallista pullolliseen? Minäkin lisään veteen suolaa kuumalla, kun en halua pyörtyä, mutta aika reilulta kuulostaa sinun annostuksesi :D

Älkää nyt hullut lisätkö suolaa juomaveteenne.

Aika äärimmäiset olosuhteet pitää olla että edes vichyn juomisesta on merkittävää hyötyä.

Normaali ruokavalio ja juomaksi puhdas vesi.

Vierailija
70/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suolat ovat vaarallisIa, ja yhtä tuhoisia terveydelle kuin sokeri.  On hämmästyttävää, miten voimakkaasti kokit vaativat lisäämään suolaa annoksiin. Jopa valmiissa makkaroissa on nitriittejä, suoloja, aivan liikaa. Lääkäreiden mukaan pikkulapsille ei saisi antaa makkaraa kuin enintään pari nakkia viikossa niiden suolapitoisuuden vuoksi. Suola nostaa terveilläkin  ihmisillä verenpainetta jopa enemmän kuin lakritsi. 

Suola ei ole vaarallista, vaan elintärkeä aine. Älä vertaa sokeriin.

Suola on elintärkeä. Muta liikaa saatuna hengenvaarallista. Tutkijat pitävät tuota 5g maksimina päivässä. Jo pienempi määrä riittää pitämään sinut terveenä.

Vierailija
71/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa liikaa suolaa käyttävien terveydenhuoltomenot 🤷 

Samoin liiallisten mt-vaivaisten kuten sinä terveydenhoitomenot. Et sinä sen terveempi ole päästäsi kuin suolankäyttäjä kropaltaan. 

Taas tietämätön siellä.   Liian suolan on kiistatta osoitettu nostavan verenpainetta ja se taas aiheuttaa  terveysongelmia 

Max  5 g päivässä koko suolansaanto on hyvä ohje. Se tulee helposti  esim . 250 g grillimakkaraa syömällä, suolapitopisuus makkarassa  2 % Esim leivästä ja leikkeleistä         saa  yllättävän paljon suolaa

Kaikki eivät syö leipää, leikkeleitä ja grillimakkaraa ammatikseen. 

Vierailija
72/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!

Liemikuutio itsessään sisältää suolaa. Mä käytän kasvisliemikuutioita paljonkin keitoissa ja pataruuissa, ei niihin silloin tarvitse lisä enää erikseen suolaa.

Suolaa pidetään pahiksena, mutta nuo lisäainekuutiot on monella käytössä. Tosi järkevää :)

Sinä varmaan telläät sitten lisämauksi fondia. Siinä kuutiossa on rutkasti vähemmän lisäaineita kuin annoksessa fondia, eli kuluttajaa viedään siinä taas kuusi - nolla halpaan ja rahat veks. Itse käytän yleensä kolmen litran kattilalliseen mitä hyvänsä soppaa yhden kuution, ei siinä kovin paljon tule pahisaineita yhteen annokseen.

Vierailija
73/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se alle 5g/vrk suositus koskee pientä yliherkkää vähemmistöä joka ei pysty erittämään suolaa normaalisti ulos.Tämän myönsi entinen Kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori Antti Aro.

Keskivertokansalaisella se 5g poistuu vilauksessa ainakin riittävällä vedensaannilla.

Ruotsissahan tutkittiin laboratorionäytteitä taannoin,suolaa poistuu elimistöstä päivässä moninkertainen määrä verrattuna tuohon 5 grammaan.

Landstinget Dalarnas kemlab (kemian laboratorio) näyttää hänen mielestään miten paljon meidän pitäisi syödä suolaa päivässä. Virtsan kautta poistuu natriumia (suola koostuu natriumista ja kloorista) vuorokaudessa 150-300 mmol. Tämä ei tavalliselle ihmiselle sano paljon mitään, mutta voin biokemistinä vakuuttaa, että tuo on todella paljon. Se vastaa nimittäin sitä, että elimistöstä poistuu vähintään 9 g suolaa vuorokaudessa virtsan kautta. Hikoilu aiheuttaa kemian laboratorion mukaan noin 5 g suolahävikin vuorokaudessa. Ulosteen kautta poistuu noin 1 g suolaa päivittäin. Näin ollen lääkäri Hammarsköld päätyy siihen, että ihminen menettää vuorokauden aikana vähimmillään noin 15 g suolaa ja enimmillään 24 g suolaa. Hän pitää mahdottomana sellaista ajatusta, että ihminen pysyisi terveenä 5 g suolaa päivässä.

https://share.google/UhiRqByiJMk8mjIJD

Vierailija
74/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippukokit käyttävät suolaa ja rasvaa koska he tekevät ruokaa joka maistuu hyvältä. Se on heidän työtään.

Ei se tarkoita etteikö makuja saisi mausteista ja yrteistä. Ovat tottuneet ehkä jo lapsena liian suolan käyttöön.  Suola on tottumisasia, siitä voi totutella pois

Usein ravintolassa  pyydän vähäsuolaisen annoksen, ei aina saa, annan toki palautetta 

Vierailija
75/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merisuola on yli 99 prosenttisesti natriumkloridia, eli suolaa.

Vierailija
76/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suolat ovat vaarallisIa, ja yhtä tuhoisia terveydelle kuin sokeri.  On hämmästyttävää, miten voimakkaasti kokit vaativat lisäämään suolaa annoksiin. Jopa valmiissa makkaroissa on nitriittejä, suoloja, aivan liikaa. Lääkäreiden mukaan pikkulapsille ei saisi antaa makkaraa kuin enintään pari nakkia viikossa niiden suolapitoisuuden vuoksi. Suola nostaa terveilläkin  ihmisillä verenpainetta jopa enemmän kuin lakritsi. 

Ei vaan nitriitin takia ei saisi pienille lapsille antaa makkaratuotteita

Tuo suositus on ollut varmaan jo 80-luvulta asti, mutta ei kai yksikään perheenäiti tuota ole ikinä sisäistänyt.

Vierailija
77/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihan samaa NaCl se on kuin pöytäsuolakin. 

Merisuolan ja pöytäsuolan erona on jodilisäys. Jodi on desinfiointiaine eli tappaa mikrobeja ja siksi säilöntään ei pitäisi käyttää jodioitua suolaa. Jodioitu suola ei sovi myöskään kalan suolaukseen, se tekee kalan limaiseksi.

Vierailija
78/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä syön vain itse lisättyä suolaa niin helppo säätää määrää.

Tämähän se tärkein pointti on. Ruokien piilosuola se pahin pahis on, valmisruoissa sitä riittää vaikka naapurille jakaa. Moni nykyajan nuorehko aikuinen syö pelkästään valmisruokaa ja kaiken huipuksi syöttää sitä lapsilleenkin.

Ei se kaikilla ole se tärkein pointti. Minä ainakin käytän suosituksiin nähden aivan liikaa suolaa ruoanlaitossa, ja se on mun kohdalla huomattavasti mitään piilosuolaa suurempi ongelma. 

Toki järjetöntä, miten suolaisia kaupan leivät on. Useimmat kuitenkin laittaa niihin suolaisia päällyksiä niin ei se itse leipä niin paljon sitä suolaa kaipaisi. 

Miksi käytät liikaa suolaa? Suolaa kannattaa lisätä valmistusvaiheessa hyvin maltillisesti,  ja pintasuolaa voi lisätä lautasella. Se maistuu enemmän, vrt. perunalastut ja ruisleipä, niissä on saman verran suolaa. 

Mutta tosiaan nuo suositukset on tehty pienen oireilevan vähemmistön mukaan, jos et kuulu heihin, suolasta on turha stressata. Prosessoidun lihan (ja vegeleikkeleiden) nitriitti sen sijaan on ongelma kaikille. Siispä kokolihaa makkaran sijaan. 

Vierailija
79/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippukokkien pitäisi myös panostaa kasviproteiinien käyttöön. Eli papuja, linssejä, tofua, kikherneitä ja seitania ruokiin. 

Eikä pidä, vaan ennemmin opettaa tekemään kasvisruokia ilman noita uusia hirvityksiä, eli palaamaan viime vuosituhannen kasvisruokiin. Tuo, että he eivät opasta niiden käyttöön, kertonee siitä, minkälaisia epäruokia nuo hirvitykset oikeasti ovat. Kaiken lisäainemöhnän ohella ne ovat itsessään pahanmakuisiakin, mausteiksi ei riitä suola ja pippuri.

Vierailija
80/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloin karppaamaan ja jätin kaikki teollisesti valmistetut pois ruokavaliosta (juusto jäi ruokavalioon), niin mun piti lisätä suolan käyttöä, koska en saanut sitä enää mistään kun ei sitä juustoakaan tullut syötyä joka päivä. En kyllä varmasti silti suolaa ruokaani ihan niin paljon kuin nämä tv kokit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän