Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (679)

Vierailija
641/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun verenpainetauti on geeneissä eipä ohjeesi auta. Ei kaikki ole niin musta valkoista kun yleisesti täällä annetaan ohjeita.

Ei siitä haittaakaan ole, että syö maltillisesti suolaa

Vierailija
642/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin hauskaa. Terveyskeskustelu maailmalla on aivan eri fääreissä kuin suolan määrässä ja rasvassa. 

Ja siksi niistä ei saisi puhua ? 

Suomessa kun aina on syöty liikaa suolaa, koska täällä on säilötty suolalla. 

Etelässsä on saatu luonnosta aina ruokaa talvellakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten rasittavaa tehdä ruokaa ystäväni kanssa, joka on tottunut mielestäni hyvin suolaiseen ruokaan. Yleensä itse maustan oman makuni mukaan ja lisään hieman enemmän suolaa kun normaalisti laittaisin ruokaan. Kaverini aina tarkistaa myös maun ja lisää muutaman teelusikallisen lisää. Olen hänelle tästä sanonut ystävällisesti ja ehdottanut, että lisäisi omaan annokseensa pöydässä lisää, mutta tämä ei käy koska "olihan se täysin mautonta" maustamiseni jälkeen. Itse en hänen maustamisensa jälkeen yleensä maista muuta kuin suolaa. Hän on myös kerma/voi kokkailija ja itse vältän kovia rasvoja. Näitäkin aina pistetään aina rankalla kädellä. Kaurapuurokin aamuisin valmistetaan täysmaitoon voisilmällä. Sanomattakin selvää, että useaan krooniseen sairauteen lääkitykset häneltä löytyy.

Jos hänellä on sairauksia, niin et voi tietää johtuuko ne voista ja kermasta tai ihan muusta syömisistä.

Näitä ns. kovia rasvoja on vain totuttu syyttämään kaikesta, vaikka mitään tieteellistä näyttöä niiden haitallisuudesta ei löydy.

Ei se nyt ihan niinkään ole, etteikö ylenmääräisen suolan ja kovan rasvan epäterveellisyydestä olisi näyttöä. Oikeampi tapa olisi sanoa asian olevan vähän monimutkaisempi kuin yksioikoinen "älä syö rasvaa tai suolaa".

Ei ole mitään näyttöä.

Älä viitsi jängätä tosiasiaa vastaan

Vierailija
644/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin, useimmissa on suolaa, tarkistapa vaikka kananmunat, maustetut ruokakermat ja -juustot, tomaattimurskat ja melkein mitä vain. Toki pelkät raaka-aineet ovat lähes suolattomia, poikkeuksena tosiaan tuo kananmuma, jossa jonkin verran natriumia luonnostaan.

 

Suolattomuuden lisäksi yhtä tärkeää olisi opastaa, miten saataisiin ruuasta riittävästi kaliumia.

Suolattomuus ei ole tervettä. Suola on välttämätön aine elimistölle. Kohtuus toki siinäkin, mutta suolattomuuteen ei pidä opastaa.

Käytännössä ei onnistu täysin suolatonta ravintoa syödä, älä ole huolissasi. Tosiasia että suuri osa syö tuplamäärän tarvittaan nähden. Tottumisasia, josta voi totuttautua  pois

Vierailija
645/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ihminen (mm. minä) saa jo pelkästään leivästä suolaa sen 5 g päivässä joka on suositeltu määrä.

Vierailija
646/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kenenkään ravinto ei ole suolatonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
647/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

 

Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!

Itse asiassa kiisseliin voi laittaa vähän suolaa poistamaan vetistä makua, vink, vink. Tämän tietävät ammattikokit. 

Vierailija
648/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

 

Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!

Itse asiassa kiisseliin voi laittaa vähän suolaa poistamaan vetistä makua, vink, vink. Tämän tietävät ammattikokit. 

Tuohan opetetaan jo peruskoulun kotitaloudessa. Jos ei opeteta, opettaja ei ole ollut tehtävien tasalla. Minulle tuon opettivat jo vanhemmat ennen koulun kotitaloutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
649/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merisuola ei ole terveellisempää kuin PAN-suola. Merisuolassa ei ole jodia ja sitä olisi tärkeää saada. 
Suolan määrää voi vähentää käyttämällä muita mausteita. Suu tottuu sitä paitsi vähempisuolaiseen ruokaan aika nopeasti. Ja myös päin vastoin. Totuttamalla itsensä suolaiseen vaatii aina vaan lisää suolaa, jotta sen maun tuntee. Kokkiohjelmissa tosiaan lotrataan suolalla, ei ole terveellistä ei. 

Vierailija
650/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

 

Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!

Itse asiassa kiisseliin voi laittaa vähän suolaa poistamaan vetistä makua, vink, vink. Tämän tietävät ammattikokit. 

Tuohan opetetaan jo peruskoulun kotitaloudessa. Jos ei opeteta, opettaja ei ole ollut tehtävien tasalla. Minulle tuon opettivat jo vanhemmat ennen koulun kotitaloutta.

Mutta ammattikokit muistavat nämä kikat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
651/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on matala verenpaine, joten saan läträtä suolan kanssa niin paljon kuin huvittaa. En yksinkertaisesti pidä vähäsuolaisesta ruoasta. 

Vierailija
652/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merisuola ei ole terveellisempää kuin PAN-suola. Merisuolassa ei ole jodia ja sitä olisi tärkeää saada. 
Suolan määrää voi vähentää käyttämällä muita mausteita. Suu tottuu sitä paitsi vähempisuolaiseen ruokaan aika nopeasti. Ja myös päin vastoin. Totuttamalla itsensä suolaiseen vaatii aina vaan lisää suolaa, jotta sen maun tuntee. Kokkiohjelmissa tosiaan lotrataan suolalla, ei ole terveellistä ei. 

Älä nyt PAN-suolaa sotke tähän suola-asiaan. Sitä menee reippaasti enemmän kuin muita suoloja saadakseen oikeaa suolan makua, eli se terveellisyys katoaa siihen. Tavallinen jodioitu suola kuten esim. Jozo on paljon parempi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
653/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on matala verenpaine, joten saan läträtä suolan kanssa niin paljon kuin huvittaa. En yksinkertaisesti pidä vähäsuolaisesta ruoasta. 

Mutta älä tuputa sitä muille

Vierailija
654/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se liika myöskään munuaisille ole hyväksi vaikka verenpainetta ei olisikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
655/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola ei ole terveellisempää kuin PAN-suola. Merisuolassa ei ole jodia ja sitä olisi tärkeää saada. 
Suolan määrää voi vähentää käyttämällä muita mausteita. Suu tottuu sitä paitsi vähempisuolaiseen ruokaan aika nopeasti. Ja myös päin vastoin. Totuttamalla itsensä suolaiseen vaatii aina vaan lisää suolaa, jotta sen maun tuntee. Kokkiohjelmissa tosiaan lotrataan suolalla, ei ole terveellistä ei. 

Älä nyt PAN-suolaa sotke tähän suola-asiaan. Sitä menee reippaasti enemmän kuin muita suoloja saadakseen oikeaa suolan makua, eli se terveellisyys katoaa siihen. Tavallinen jodioitu suola kuten esim. Jozo on paljon parempi vaihtoehto.

Älä nyt PAN-suolaa sotke tähän suola-asiaan. Sitä menee reippaasti enemmän kuin muita suoloja saadakseen oikeaa suolan makua, eli se terveellisyys katoaa siihen. Tavallinen jodioitu suola kuten esim. Jozo on paljon parempi vaihtoehto.

Enhän minä sitä sotkenut vaan vastasin väitteeseen, että merisuola olisi sitä terveellisempää. Itse käytän Seltin-suolaa, mutta en sitä sen enempää laita kuin jotain Jozoa laittaisin. En pidä liian suolaisesta ruoasta. 

Vierailija
656/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se liika myöskään munuaisille ole hyväksi vaikka verenpainetta ei olisikaan. 

Sehän liittyy juuri munuaisiin, munuaiset säätelevät verenpainetta. 

Vierailija
657/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on matala verenpaine, joten saan läträtä suolan kanssa niin paljon kuin huvittaa. En yksinkertaisesti pidä vähäsuolaisesta ruoasta. 

Mutta älä tuputa sitä muille

Jos ei mun safkat vieraille kelpaa, olkoot ilman. Mutta en tuputa mitään, syökööt kukin mitä tykkää, mutta sanotaanko näin, että tarjottavien arvostelijat eivät yleensä mun luokse toista kutsua saa. 

Vierailija
658/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se liika myöskään munuaisille ole hyväksi vaikka verenpainetta ei olisikaan. 

Sehän liittyy juuri munuaisiin, munuaiset säätelevät verenpainetta. 

Voi olla munuaisten vajaatoiminta tms vaikka ei olisikaan korkeaa verenpainetta. 

Vierailija
659/679 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merisuola ei ole terveellisempää kuin PAN-suola. Merisuolassa ei ole jodia ja sitä olisi tärkeää saada. 
Suolan määrää voi vähentää käyttämällä muita mausteita. Suu tottuu sitä paitsi vähempisuolaiseen ruokaan aika nopeasti. Ja myös päin vastoin. Totuttamalla itsensä suolaiseen vaatii aina vaan lisää suolaa, jotta sen maun tuntee. Kokkiohjelmissa tosiaan lotrataan suolalla, ei ole terveellistä ei. 

En mä tiedä, kun musta näyttää, että sitä suolaa noissa ohjelmissa laitetaan hyvin vähän. "Pieni suola" on tosiaan pieni ripaus, itse käytän reilummin. 

Vierailija
660/679 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolasta, minulla on suola-arvot aina alakantissa, se ei ole todellaan leikin asia. Pidin muutama kevät sitten tosi kuntotreenin ja ajoin pyörällä pitkät matkat. Suolaa oli kyllä mukana mutta se ei riittänyt, pyörryin kotona ja ukko tilasi ambulanssin, no sairaala sitten ihmetteli pitkään asiaa ja tuli siihen tulokseen että olen juopotellut pitemmän aikaa vaikka verikokekeet ei sitä näyttänyt. Suutuin kamalasti kun nuori naislääkäri ihan pennun näköinen kysyi että paljonko on kotona viinaa?  Tämä oli hävyttömyyden huippu, minä joka otan varmaan kerran vuodessa yskänlääkemitan konjakkia jos tarvii, siitä tuli melko prosessi että piti ylilääkärin puuttua asiaan,

kun tulin kotiin niin kaksi naista ilmestyi yllättäen kotiini ja kuulusteli minua, sosiaali tanttoja, ja ihmettelivät että minulla on mies?? Olemme olleet naimisissa yli 50 v ja naislääkäri oli laittanut että olen yksinäinen. En ole koskaan tästä oikein toipunut, minut kunto-ihminen laitettiin juoppojen kirjoihin kun kuulenmma suolat laskee juopoilla niin alas kuin minulla oli, kuntoni takia selvisin hengissä,  muuten olisin kuollut niillä arvoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi